اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۶۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - 04 December 2017
نائب رئیس سندیکای برق ایران اعلام کرد
نائب رئیس سندیکای برق ایران، گفت: همواره صنعت برق پیشرو در حوزه صادرات خدمات فنی مهندسی بوده و در سال 94 بیش از 98 درصد صادرات خدمات فنی مهندسی در حوزه نیرو به این حوزه اختصاص داشته است که نشان از توانمندی و ظرفیت بالای آن در این صنعت است.

صنعت برق پیشرو در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسیبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس ، پیام باقری نائب رئیس سندیکای برق ایران در گفتگوی اختصاصی اظهار داشت: سندیکای برق به عنوان بزرگترین تشکل معین کشور آمادگی صد در صدی خود را در جهت همکاری با  وزارت نیرو در دولت دوازدهم اعلام کرده و  تمام توان و امکانات این سندیکا را به کار گرفته تا در کنار اعضای وزارت نیرو بتوانیم به ارائه خدمت بپردازیم و مسائل  و مشکلات این صنعت را از پیش رو برداریم .

باقری ادامه داد: در حال حاضر نگاه ما معطوف به نکته نظرات وزیر نیرو است و با توجه به ارائه برنامه ها و شناخت از تجربیات گذشته وی، یکی از ارگانهایی که به طور جدی از ایشان اعلام حمایت نموده سندیکای برق ایران است و در آینده نیز حمایت خود را از وزیر نیرو خواهیم داشت . 

وی در ادامه گفت: مطالبات سندیکای برق از وزارت نیرو یکی از مشکلات طبیعی و البته جدی است که بخش خصوصی را در سنوات اخیر نه تنها در صنعت برق بلکه در کلیه صنایع به دلیل شرایط رکودی که در کشور حاکم بوده دچار مشکل نموده و ساختار بخش خصوصی نیز ضعیف تر شده است.

باقری در ادامه با بیان این مطلب که وزیر نیرو توان خارج کردن آب و برق را از رکود دارد، گفت: نکته حائز اهمیت این است که باید مطالبات صنعت برق را به طور ریشه ای حل کنیم، چرا که حتی اگر وزارت نیرو بتواند تمام مطالبات را پرداخت کند بازهم مشکلاتی پیش رو خواهد داشت و تا زمانی که تفاوت قیمت تمام شده  و قیمت تکلیفی پا برجا باشد همواره تراز مالی وزارت نیرو منفی و این بدهی ها وجود خواهد داشت.

نائب رئیس سندیکای برق ایران درادامه گفت: ما در مرحله اول باید به طور ریشه ای مسئله اقتصاد صنعت برق را حل کنیم که ریشه در قوانین کشور دارد.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه قانون گذار نیز به این جمع بندی رسیده که قیمت تکلیفی به قیمت تمام شده برسد و در برنامه پنجم توسعه قیمت تمامی حامل های انرژی از جمله برق باید به قیمت تمام شده می رسید.

وی افزود: متولیان این امر که پیمانکاران، سازندگان و مسئولین وزارت نیرو هستند این موضوع را مطالبه می کنند که نیاز به اتمام جدی دارد و ما هم به عنوان بخش خصوصی بایستی تاثیر گذار باشیم تا اقتصاد صنعت برق پویا شده و از ریشه ، مسئله بدهی وزارت نیرو را حل کنیم.

باقری درادامه در خصوص واگذاری اوراق به بخش خصوصی در راستای پرداخت بدهی های وزارت نیرو، گفت: در سال های گذشته این اوراق در ردیف های بودجه قرار گرفته تا وزارت نیرو و برخی از وزارت خانه ها در جهت پرداخت بدهی های خود به پیمانکاران و سازندگان ارائه دهند، که به نظر می رسید راهگشا باشد  اما در عمل  با مشکلاتی روبرو بود که در زمان معامله از ارزش اصلی آن بین 20 تا 30 درصد کاسته می شد.

وی افزود: با دریافت این اوراق ،تسهیلات بانکی دریافت می شد که سود و مالیات به آن تعلق می گرفت و این به ضرر بخش خصوصی است.

باقری ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهای دریافت مطالبات که ما نیز به عنوان یک تشکل با آن موافق هسیتم استفاده از اوراق تسویه یا تهاتر است که عین طلب از بدهی به بانک تهاتر می شود و کاربرد بهتر و فراگیرتری را خواهد داشت چرا که این اوراق باعث می شود مطالبات خود را بدون کاهش ارزش پول تهاتر کنیم.

صنعت برق پیشرو در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی

افزایش صادرات صنعت برق / باید از صادرات غیر نفتی مبتنی بر مواد پایه فاصله بگیریم

باقری در ادامه با اشاره به صادرات برق در کشور گفت: در شرایط رکود حاکم بر اقتصاد و صنعت کشور، صادرات یکی از مهم ترین اقدامات در راستای توسعه تولید و اشتغال است. 

وی افزود: همواره صنعت برق در حوزه صادرات خدمات فنی مهندسی پیشرو بوده و در سال 94 بیش از 98 درصد صادرات خدمات فنی مهندسی در حوزه نیرو به خصوص برق اتفاق افتاده که این حاکی از توانمندی و ظرفیت های موجود در این صنعت است .

نائب رئیس سندیکای برق ایران در ادامه اضافه کرد: در حوزه صادرات بحث ارزش افزوده مطرح است که صنعت برق یکی از حوزه هایی است که ارزش افزوده بالایی را ایحاد می کند در حالی که صادرات غیر نفتی ( مواد خام و پایه مانند میعانات گازی و هیدروکربورها و پروپان و گاز مایع و امثالهم) با کمترین ارزش افزوده صادر می شود.

باقری در ادامه تصریح کرد: همانطور که میدانید کشورهای موفق در عـرصه صـادرات به ارزش افزوده بیشتر توجه دارند و با توجه به اینکه صنعت برق بیشترین ارزش افزوده را در کشور ما دارد باید صادرات این صنعت را افزایش دهیم .

وی افزود: به ازاء هر کیلو گرم 8 دلار ارزش افزوده داشته که مواد خام تنها 2 دلار است و این نشان از آن دارد که باید از صادرات غیر نفتی مبتنی بر مواد پایه فاصله بگیریم .

باقری گفت: سندیکای برق ایران در 4 دوره متوالی که تشکل های نمونه صادراتی معرفی می شدند به عنوان تشکل نمونه صادراتی معرفی شد.

ظرفیت 25 میلیارد دلاری صدور کالا و خدمات فنی مهندسی برق 

وی در ادامه گفت: صنعت برق یکی از صنایع پیشرو در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز محسوب می‌شود و پتانسیل آن برای صدور کالا و خدمات فنی و مهندسی رقمی بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار است در حالی که این اواخر صادرات ما فقط  2 ونیم میلیارد دلار بوده است یعنی ده برابر این ظرفیت در کشور وجود دارد.

نائب رئیس سندیکای برق ایران افزود: کشور ما به لحاظ توانمندی ساخت داخل توانسته است از مرز 95 درصد خودکفایی صنعت برق عبور کرده و اقتصاد مقاومتی در این صنعت اجرایی شده وهمچنین شرایط برای فعالیت های بزرگ صادراتی مهیا شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه کشور های هدف نیازمند صنعت برق هستند باید به سمت صادرات صنعت برق حرکت کنیم و آن را فعال تر نماییم.

باقری درادامه تصریح کرد: صادرات یک زنجیره است که حلقه‌های آن باید به‌درستی به هم متصل شده و هریک از این حلقه‌ها کار خود را به درستی انجام دهند تا فرایند صادراتی شکل بگیرد. هرگونه خلل در فعالیت هر یک از این حلقه‌ها در نهایت نتیجه کار را که همان میزان صادرات غیرنفتی است، متاثر می‌کند.

وی افزود: صادرات یک زنجیره ای از سیستم بانکی، گمرگی و قوانین حمایت کننده است که نهادهای پشتیبان باید کار های خود را به خوبی شکل دهند تا فِعل صادرات صورت گیرد .

نائب رئیس سندیکای برق ایران در ادامه با اشاره به مشکلات پیش روی صادرات برق گفت: بزرگترین مانع صادرات در صنعت برق مشکلات بانکی است که علی رغم عبور از تحریم ها همچنان روابط کارگزاری به درستی شکل نمی گیرد و برای جذب سرمایه و صادرات بزرگترین مانع است که  برصادرات تاثیر گذاشته و باعث افزایش قیمت تمام شده می شود.

وی گفت: رقبای صادراتی ما تسهیلاتی که دریافت می کنند بین صفر تا 2 درصد است درحالی که ما با نرخ های بالای این تسهیلات را دریافت می کنیم .شرکت های ما در این زمینه همچنان با موانع سیستم های بانکی به طور جد برخورداراند که باید محیط کسب کار در حوزه صادرات درست شود .

ساختار دیپلماسی صادراتی نیازمند بازنگری جدی است

وی درادامه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات پیش روی بخش خصوصی دیپلماسی صادرات دانست و گفت: ما در کشور های هدف باید مورد حمایت قرار گیریم چرا که در برخی از کشور ها تعرفه های صادراتی را افزایش می دهند و شرکتهای ما اقداماتی که درکشور های همسایه انجام داده اند تا کنون نتوانسته اند مطالبات خود را وصول کنند .

باقری افزود: شرکت های ایرانی با تمام مشکلات در مناقصات کشور های خارجی شرکت می نمایند اما به دلیل نبود دیپلماسی قوی کار به آنها ابلاغ نشده و مناقصه به شرکت دوم و یا سوم واگذار می شود که نیازمند ارتباط قوی تری می باشد.

وی گفت: معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه باید فعال تر عمل کنند و تمام سفارت های ما در بازار هدف باید مجهز برای کار اقتصادی شوند.

وی همچنین اضافه کرد: کاردارهای اقتصادی سفارت کشور های دیگر در ایران ارتباط مستقیم با بخش خصوصی هستند و در خیلی از کشور های نهادهای اقتصادی ایجاد می کنند و  از جمله ایتالیا یک نهاد اقتصادی وابسته در سفارت خانه خود دارد.

وی افزود: ساختار دیپلماسی صادراتی نیازمند بازنگری جدی است و اقتصاد را در سفارت خانه ها باید محور اصلی قرار داده و در راستای حمایت اقتصادی در بازار های هدف اقدام نموده و از یک بنگاه اقتصادی به عنوان حمایت دیپلماسی قوی برخوردار شویم.

این مقام مسئول گفت: وزارت امور خارجه بعد از انجام برجام باید ماموریت اقتصادی یعنی برجام اقتصادی اقدام کنند و در ایجاد مراودات بانکی نقش اساسی را ایفا کنند.

باقری در پایان با اشاره به زلزله مناطق غرب کشور،گفت: ما به عنوان نمایندگان بخش خصوصی در سندیکای صنعت برق مکاتباتی را با وزیر نیرو داشته ایم و در راستای کمک رسانی به مناطق زلزله زده اعلام آمادگی کرده و همچنین خود اعضای سندیکا نیز توانستند کمک های را به این مناطق ارسال نمایند.

وی گفت: در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که در مناطق زلزله زده به وجود آمده از طرق مکاتبات با وزارت نیرو در ارتباط هستیم و در آینده سعی می کنیم با وزیر نیرو و مسئولین امر ارتباط گرفته و مشکلات و مسائل پیش روی سندیکا را مطرح کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: