اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۵۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - 29 October 2017
صحن علنی مجلس
در جلسه رای اعتماد به وزیران پیشنهادی نیرو و علوم، نمایندگان مخالف و موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، دیدگاههای خود را درباره برنامه‌ها و صلاحیت وی بیان کردند و سپس منصور غلامی در دفاع از خود سخنرانی کرد.

سخنان نمایندگان مخالف و موافق و دفاعیات وزیران پیشنهادی

به گزارش عصرپرس به نقل از خانه ملت، عبدالکریم حسین‌زاده در نشست علنی امروز (یکشنبه 7 آبان) در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در مخالفت با این وزیر پیشنهادی، با بیان اینکه نمایندگان سوگند یاد کرده‌اند که در راستای منافع ملی و نظام، رفتاری عاقلانه داشته باشند، گفت: دو موضوع اساسی در مخالفت با منصور غلامی وجود دارد، ابتدا اینکه هنوز زمان زیادی از طرح بخشی از شاخص‌ها درباره شرایط بحرانی کشور توسط رئیس مجلس و سایر دوستان نمی‌گذرد لذا باید براساس این بحران‌ها، نوعی از انتخاب‌ها اعمال شود که بیشترین تاثیر را در تامین منافع ملی و نظام داشته باشد.

مخالف وزیر پیشنهادی علوم گفت : غلامی فردی با کمترین سابقه مدیریتی برای وزارتخانه‌ای پرچالش است.

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، منصور غلامی را فردی با کمترین سابقه مدیریتی برای وزارتخانه‌ای پرچالش دانست و گفت: دانشجویان، استادان و عموم تشکل‌های دانشگاهی با غلامی مخالف هستند.

انتخاب فردی با کمترین سابقه مدیریتی برای وزراتخانه‌ای پرچالش

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیا انتخاب فردی که کمترین سابقه مدیریتی را داشته است آن هم در وزراتخانه‌ای که با بزرگ ترین چالش‌ها رو به روست، می‌تواند تاثیر مثبت و بسزایی داشته باشد؟

دانشجویان، استادان و عموم تشکل‌های دانشگاهی با غلامی مخالف هستند

وی نظر دانشجویان، استادان و عموم تشکل‌های دانشگاهی را با انتخاب فعلی برای صدارت بر وزرات علوم مخالف دانست و افزود: آیا به نظر شما برای فردی با سابقه مدیریتی محدود، آن هم در راس وزارت علوم، عدم مشروعیت مدیریتی پیش نخواهد آمد؟ آیا شخصی که دانشگاهیان و استادان برجسته از وی حرف‌شنویی ندارند و در میان آنها مقبولیت ندارد می‌تواند موفق ظاهر شود و دانشگاه را به جایگاه واقعی خود برساند؟

حسین‌زاده با طرح این سوال که جایگاه وزارت علوم امروز در ساختارهای جهانی کجاست، اضافه کرد: نمایندگان محترم اگر شما در مدیریت اجرایی کشور مسئولیت داشتید آقای دکتر غلامی را برای چه پستی انتخاب می‌کردید؟ برخی از افراد فرمانداران خوبی هستند اما امکان این را که استاندار بشوند ندارند لذا باید در انتخاب‌ها و شرایط فعلی کشور حساس بود.

انتقاد حسین زاده از صحبت دائم درباره شرایط بحرانی کشور و کوتاهی در انتخاب‌ها

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس با انتقاد از صحبت دائم از شرایط بحرانی کشور و وضعیت نامطلوب خاورمیانه اما کوتاهی و بی‌دقتی در انتخاب‌ها، بیان کرد: متاسفانه افرادی برای مدیریت در پست‌های مختلف کشور انتخاب می‌شوند که نمی‌توانند خواسته‌های نظام، کشور و انقلاب را تامین کنند.

وی تاکید کرد: خدا را شاهد می‌گیرم مخالفت من از سر دلسوزی برای کشور و دانشگاه و دانشگاهیان است.

غلامی در دانشگاه بوعلی همدان نیز سابقه مدیریتی قابل توجهی نداشته

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه شخصی که مدیریت دانشگاه همدان را برعهده داشته توان مدیریتی قابل توجهی نداشته است، اضافه کرد: مدیریت آقای غلامی در دانشگاه بوعلی همدان، نارضایی دانشجویان را در پی داشته است لذا اکنون سوال این است که چنین فردی با قرار گرفتن در جایگاه وزارت خواهد توانست بحران‌های متعدد در حوزه دانشگاه را برطرف کند.

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس همچنین در پایان درخواست کرد به‌منظور تامین خواسته‌های جامعه مدنی و مطالبات بحق مردمی که پای صندوق رای آمده‌اند به وزیر پیشنهادی علوم رای موافق داده نشود.

موافق وزیر پیشنهادی علوم: بی‌حاشیه بودن ویژگی قابل قبول غلامی است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی علوم از تمام گرایشهای سیاسی در دانشگاه‌ها استفاده می‌کند، گفت: گره مهمترین مشکلات اقتصادی کشور با استفاده از ظرفیت دانشگاه ها باز می شود.

عباس گودرزی در نشست علنی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: چیزی که برای یک مدیر حرف اول را می زند نوع نگاه و طرز نگرش است. فرد مدیر بر اساس نوع نگاه و نگرش خود تصمیم گیری می کند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر پیشنهادی علوم در جلسات گذشته اثبات کرد فرزند انقلاب بوده و ادبیات وی همان ادبیات انقلاب است. از آرزوهای نظام اسلامی، اسلامی شدن دانشگاه ها بود و اگر دانشگاه ها با تکنولوژی های روز دنیا همراه باشد وابستگی ما به دیگر کشورها کاهش پیدا می کند.

وی تاکید کرد: مشکل امروز ما این است که نتوانستیم پیوندی میان صنعت و دانشگاه ها به وجود آوریم اگر دانشگاه ها مثبت اندیش و امیدوار به آینده باشند با احساس مسئولیت اقدامات خود را انجام می دهند. در حال حاضر مهمترین اولویت برای کشور اقتصاد مقاومتی است و تفکر انقلاب در هر حوزه ای که ورود کرده مشکلات ما را به شدت کاهش داده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه باید از مونتاژ به سمت نوآوری حرکت کنیم گفت: اینکه برای اقتصاد مقاومتی جلسه برگزار می کنیم کافی نیست بلکه این گره را یک وزیر انقلابی می تواند باز کند. دانشگاه ها نباید سیاست زده باشند ضمن اینکه از ویژگی های قابل قبول وزیر پیشنهادی علوم بی حاشیه بودن وی است.

گودرزی با اشاره به اینکه مدیریت وزیر پیشنهادی علوم در دانشگاه ها یعنی رغبت وی به استفاده از تمام گرایشهای سیاسی است افزود: دانشگاه یک محیط علمی است اما به نتیجه نرسیدن تلاش ها برای اشتغال زایی، عدم پیشرفت در اجرای اصل 44 قانون اساسی، اشکالات نظام بانکی و کافی نبودن تلاش ها برای تحقق عدالت اجتماعی ناشی از بی توجهی به محیط دانشگاه ها است.

وی ادامه داد: اصولگرایان و اصلاح طلبان و همه آنهایی که دغدغه ملت را دارند باید به وزیر پیشنهادی علوم رأی دهند. از مشخصات بارز وزیر پیشنهادی علوم این است که ایشان در خانواده ای متدین رشد کرده و در کنار علم و اخلاق مدیریت موفقی را نیز در پرونده خود دارد همچنین از وزیر پیشنهادی علوم در استفاده از جوان گرایی در دانشگاه ها باید حمایت شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: حمایت ما از وزیر علوم براساس گذشته وی است و در میان مسئولان وی تنها کسی است که با مشکلات دانشگاه ها از نزدیک ارتباط دارد. خوشبختانه وزیر پیشنهادی علوم مراحل اجرایی را در دانشگاه ها طی کرده و در تصمیمات انصاف را رعایت می کند.

مخالف وزیر پیشنهادی علوم: جای خالی واژه استقلال در برنامه‌های غلامی

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نهادینه شدن استقلال آکادمیک در همه شئونات مختلف دانشگاه، تصریح کرد: جالب است که واژه "استقلال" یک بار هم در برنامه پیشنهادی دکتر غلامی بیان نشده است.

سیده حمیده زرآبادی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 7 آبان) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: زمان زیادی از انتخابات ریاست جمهوری و بیان دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و بستن عهدها و حضور شهر به شهر و مناظرات انتخاباتی نگذشته است و تمام مردم ایران از زنان، دانشجویان، کارگران، اقلیت‌های قومی و مذهبی این عهدها و برنامه‌ها را تا همیشه به یاد خواهند داشت مردمی که اگر حضورشان نبود قطعا امروز به گونه‌ دیگری رقم می خورد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردمی برای تحقق اصلاحات و ایجاد امید و اعتلا و پیشرفت کشور قدم به میدان گذاشتند؛ اما آقای رئیس جمهور اگر همه فراموش کنند، شما که حرف‌ها، قول‌ها و سخنانتان را فراموش نمی‌کنید. سرانجام کابینه جوان و استفاده از ظرفیت زنان و اقلیت‌ها در کابینه چه شد؟ آیا قرار است حرف‌هایمان با عملکردمان یکی نباشد، ما نمایندگان مردم هستیم و زبانی برای بیان مطالبات و دردهای مردم هستیم.

زرآبادی خطاب به رئیس جمهور گفت: اگر نگوییم کابینه امیدتان همه را ناامید کرد اما باید با صدای بلند تکرار کنیم که حرف ها و وعده‌هایتان آنچنانکه بارها بیان کردید اجرا نشد و حالا نوبت به آخرین سنگر آزادی، دانشگاه رسیده است. آقای رئیس جمهور صدای دانشجویان تهران، اصفهان، شیراز، قزوین، همدان را شنیده‌اید؛ آیا دانشگاه امن نه امنیتی که وعده دادید اینگونه محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: حق رئیس جمهور انتخاب و معرفی وزرا به مجلس است، امروز بر اساس وظیفه‌ای که قانون برعهده‌ام گذاشته است، در خصوص رأی اعتماد به وزیر علوم نکاتی را عرض می‌کنم، بررسی برنامه‌های وزیر علوم بیان کننده نگرش و رویکردی است که قادر به پاسخگویی به نیازها و ضرورت‌های کشور نیست. در برنامه‌های ایشان خلأ دانشگاه‌های نسل چهارم به وضوح دیده می‌شود، دانشگاه‌هایی که به جای فارغ‌التحصیلان بیکار، شرکت‌های دانش بنیان فارغ التحصیل می‌کند.

زرآبادی تصریح کرد: دانشگاه‌هایی که پژوهش آنها در راستای افزایش بهره‌وری صنایع است، دانشگاه‌هایی که به بودجه عمومی وابسته نیستند متأسفانه سوابق مدیریتی وزیر پیشنهادی علوم نیز بیانگر آن است که در راه‌های اتصال صنعت با دانشگاه تلاش اندکی داشته و این حلقه مفقوده برنامه ایشان است از سوی دیگر عمده ایرادات وارده به برنامه دکتر غلامی علاوه بر اشکالات کلی و راهبردی، اساسا هیچ گذاره سنجش پذیر در این برنامه وجود ندارد و معطوف به دو محور کالاسازی آموزش عالی و عدالت در نظام آموزش عالی و مسئله نگرش امنیتی و سیاسی به فضاهای دانشگاهی و مواجهه غیرآکادمیک با ذات انتقادی علم است.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: برنامه عملیاتی باید با توصیف وضع موجود آغاز شود که در این بخش که در این بخش باید نقاط قوت شناسایی و تلاش شود نقاط ضعف از بین برود و باید موضوعات به صورت کارشناسانه توضیح داده می‌شد، در برنامه‌های معرفی شده از جانب دکتر غلامی به هیچ عنوان موضوع توصیف وضع موجود و گزارش شرح حال آموزش عالی وجود ندارد و مشخصا معلوم نیست که برنامه مد نظر ایشان بر روی چه زمینه‌ای بنا شده است تا شرایط برای نظارت بر اجرای برنامه فراهم شود.

وی گفت: به عنوان مثال مرجعیت علمی و اجتماعی آموزش عالی در کشور همواره یکی از نقاط قابل اتکایی بوده که دانشگاه را مبدأ تحولات قرار داده است اما با چشم‌پوشی از این مورد در برنامه وزیر پیشنهادی علوم معلوم نیست که مرجعیت دانشگاه در افق برنامه به چه صورت خواهد بود. از سوی دیگر مسائل اساسی مانند افزایش بی رویه مهاجرت دانشجویان دانشگاه‌ها، عدم انسجام در نظام تقنینی و سیاست‌گذاری، پژوهش و فناوری، فقدان رویکرد درست به اسلامی شدن دانشگاه‌ها، عدم تحقق سهم اعتبارات آموزش عالی، نبود نهادهای مستقل مدنی و اعتبارسنجی آموزش و پژوهش در برنامه پیشنهادی مورد اشاره قرار نگرفته است.

زرآبادی تصریح کرد: در مباحث مرتبط با آموزش عالی اگرچه بخشی از برنامه دکتر غلامی تحت عنوان نظام علم و فناوری بومی و اثربخش در پیشرفت عدالت نام دارد اما در هیچ جای برنامه نشانی از نحوه مواجهه با تهدیدات پیش رو در آموزش عالی وجود ندارد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: در هیچ جای برنامه پیشنهادی آقای غلامی برنامه‌ای برای دوره‌های رایگان آموزش عالی در نظر گرفته نشده است و در عوض در برنامه ایشان به افزایش سهم دوره‌های غیردولتی اشاره شد و همچنین به رویه بومی گزینی نهادینه شده در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد، مصوبه شده که استان‌های مرکزی نزدیک تهران به دلیل هم قطب شدن با تهران، فرصت بیشتری برای دانش آموزان این استان‌ها برای پذیرش در دانشگاه‌های مرکزی کشور را فراهم کند.

وی ادامه داد: پذیرش یک دانش آموز از استان‌های مرزی و محروم به رغم وجود صلاحیت‌های علمی به سختی در دانشگاه‌های دولتی شهرهای تهران یا استان‌های مرکزی انجام می‌شود بنابراین باید بازبینی جدی در موضوع بومی‌گزینی انجام شود اما در برنامه پیشنهادی دکتر غلامی مغفول مانده است.

زرآبادی در اجرای طرح آمایش دانشگاه‌ها تنها تعداد دانشجو و هزینه‌های واحد معیار قرار گرفته و نقش دانشگاه در محرومیت‌زدایی چندان محل توجه نبوده است حال آنکه کمترین جمعیت دانشجویی کشور به نسبت جمعیت استان به دلیل توسعه نیافتگی در 8 استان مرزی کشور قرار دارند و کاهش امکانات آموزش عالی در آن مناطق با توجه به شرایط می‌تواند با دامن زدن به مرکزگریزی کشور را با تهدیداتی رو به رو کند. تنها راه برای ایجاد امنیت پایدار در مرزها توسعه پایدار مرزها و آوردن آموزش عالی با کیفیت با هزینه کم به آن مناطق است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: عدالت تأمین اعتبارات رفاهی برای دانشجویان با هدف حفظ کرامت انسانی در برنامه پیشنهادی آقای غلامی با لحاظ ضمانت‌های اجرایی بیان نشده و این بیانگر کلی‌گویی در برنامه‌های ایشان است بنابراین باید جزئیات بیان و شرایط برای سنجش‌پذیری و تضمین برای اجرا بیان می‌شد.

وی افزود: غفلت از معیشت دانشجویان، مقاطع تحصیلات تکمیلی علی‌الخصوص دانشجویان مقطع دکتری بیانگر نگاه کالایی به علم و پژوهش در برنامه پیشنهادی دکتر غلامی است، حال آنکه می‌شد با استفاده از تجربیات موفق بین‌المللی ضمن تضمین معیشت آبرومند دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی از حجم این مسائل کاست.

زرآبادی گفت: در مبحث مسئله نگرش امنیتی و سیاسی به فضای دانشگاهی و مواجهه غیرآکادمیک و آزاد اعتقادی علم یکی از لازمه‌های اصلی و بنیادی آن تلاش برای نهادینه شدن استقلال آکادمیک در همه شئونات مختلف دانشگاه است، جالب است که بیان شود واژه استقلال یک بار هم در برنامه پیشنهادی دکتر غلامی بیان نشده است و هیچ مقوله‌ای مرتبط با این مفهوم قدیمی جامعه شناسی علم در برنامه حاضر وجود ندارد لذا هنگامی که در افق نگاه وزیر پیشنهادی علوم مفهوم اساسی استقلال آکادمیک می‌توان با بسط فعالیت های گوناگون علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی زمینه توسعه و تقویت نهادهای مدنی در نهاد دانشگاه را فراهم آورد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: در بحث دیپلماسی علمی و در بحث قانون پیشگیری از تقلب در آثار علمی در برنامه دکتر غلامی نکاتی ذکر نشده است.

موافق وزیر پیشنهادی علوم: غلامی فردی سالم است

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی از همکاران به گونه‌ای صحبت می‌کنند که انگار وزیر از جای دیگری به مجلس معرفی شده است، گفت: همکاران! وزیر علوم را که ترامپ معرفی نکرده است!

قاسم احمدی لاشکی در نشست علنی امروز (یکشنبه 7 آبان) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امروز وزیری برای وزارتخانه ای معرفی شد که حساسیت وزارتخانه بسیار بالاست، گفت: این وزارتخانه در این مدت مظلوم واقع شده است زیرا در دولت قبل زمان بسیاری از آن با سرپرست اداره و سه وزیر معرفی شد و رای نیاورند و اکنون نیز رئیس جمهور کم مهری کرد و همزمان 18 وزیر را معرفی نکرد و باز وزیر علوم جا ماند.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اظهارات امروز من بر اساس ارزیابی ها و بررسی های در طول یک هفته است؛ شفاف عرض می کنم که در ابتدا نظر مثبت نداشتم اما بررسی هایی چه در حوزه میدانی از استان همدان، جهاد دانشگاهی اصفهان، مجموعه شهرکرد و در مراکزی که غلامی نقش داشته است انجام دادم تا با رضای الهی نکاتی را بیان کنم.

وی خطاب به نمایندگان گفت: به طور قطع می دانید 15 آذر نزدیک است و تمام وزارتخانه ها خود را آماده کرده تا دولت به طور هماهنگ بودجه ای را تقدیم مجلس کند و وزارتخانه ها یک سال را با آرامش سپری کنند اما در این مدت مشاهده می کنید که باز هم وزارت علوم با سرپرستی اداره می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: آیا سرپرست می تواند برنامه ریزی اصولی و درست طراحی کند؛ به طور حتم خیر و با آنکه دوست کارآمد و کاردان ضیاء هاشمی، سرپرست فعلی این مسئولیت را بر عهده دارد اما نمی توانند تصمیم نهایی را بگیرند زیرا سرپرست است.

احمدی لاشکی افزود: آیا تصور می کنید اگر غلامی امروز رای نیاورد فردا وزیری دارید که وزارتخانه را اداره کند؟ به طور حتم باز دچار مشکلاتی در طول زمان خواهیم شد و باز هم باید وزارتخانه ای بدون مسئول اداره می شود.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه دغدغه رئیس جمهور علم و فناوری نیست، تصریح کرد: اگر بود تا امروز باید اقداماتی انجام می دادند؛ در معرفی وزیر علوم تاخیر شد و امروز بعد از مدت زمان زیادی چشم انتظار ماندیم تا به همراه وزیر نیرو فردی را مشخص کند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با اعضای هیأت علمی همدان به طور مستمر در مورد وزیر پیشنهادی علوم تماس گرفتم و نظر آنها را جویا شدم، تصریح کرد: هیچ کس نگفت که ایشان فرد لایق و مناسبی نیست، شاید به عنوان یک نیروی کامل اظهار نکردند که مورد تایید است اما هیچ گاه مطرح نکردند که ایشان نیروی ضعیفی است و توانایی تصدی این وزارتخانه را ندارد.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی علوم را فردی سالم دیدم، تصریح کرد: برخی از همکاران به گونه ای صحبت می کنند که انگار وزیر از جای دیگری به مجلس معرفی شده است؛ همکاران! وزیر علوم را ترامپ معرفی نکرده است و رئیس جمهور که که با حدود 24 میلیون رای انتخاب شد ایشان را به مجلس معرفی کرده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری نشست امروز فراکسیون مستقلین مجلس، افزود: با نظر عمومی اعضا مقرر شد که در حال حاضر غلامی برای وزارتخانه مورد مناسبی است، شب گذشته شنیدم که مجمع اصلاح طلبان استان همدان نشستی داشته است و بر این موضع صحه گذاشتند که انتخاب غلامی به نفع کشور و وزارت علوم بوده، ایشان مورد تایید تمام نمایندگان همدان است.

احمدی لاشکی یادآور شد: مشکلات در وزارت علوم بسیار زیاد است و 4 و نیم میلیون نفر دانشجو منتظرند که آیا پدری می آید که این خانواده بزرگ را هدایت کند؟

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس دهم با بیان اینکه یکی از ویژگی های مناسب غلامی علاوه بر دانایی و سلامت، از بدنه وزارت علوم است، تصریح کرد: فرهادی انسان محترمی بود اما از بدنه یک وزارتخانه دیگر بنابراین بهتر است غلامی انتخاب شود تا به داشته های وزارت علوم افزوده شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، افزود: اولین بار است که فردی از استان و نه تهران معرفی می شود و بنابراین اطلاع دارد که دانشگاه های شهرستان ها چگونه اداره می شود؛ البته اگر ایشان در انجام وظیفه خود کوتاهی کند ما نمایندگان بر اساس قانون برخورد خواهیم کرد؛ انسجام در برنامه ایشان وجود دارد و به تمام موضوعات توجه دارد و رئیس جمهور و معاون اول ایشان باید حمایت های لازم را از وزیر علوم داشته باشند و وزارت علوم را دریابند.

موافق وزیر پیشنهادی علوم: غلامی مسئول اتفاقات قبل از خود نیست

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری برنامه مناسبی برای اداره جامعه دانشگاهی دارد، تصریح کرد: غلامی مسئول اتفاقات قبل از خود نیست، ولی از او می‌خواهم به این مسائل سروسامانی بدهد.

نبی هزار جریبی در نشست علنی امروز (یکشنبه 7 آبان) در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در موافقت با منصور غلامی، اظهار داشت: یکی از ارکان اقتدار و پیشرفت دولت ها توسعه علم و فناوری است که این امر فقط از کانال دانشگاه و نخبگان محقق خواهد شد. دانشگاه ها محل تولید علم هستند و دولت باید از جامعه دانشجویی به دور از مسائل سیاسی و جنجال های اجتماعی دفاع کند و بداند دانشجویان ولایی و مذهبی در سنگر علم می توانند از کشور دفاع کنند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: دانشجو برای خلق ایده باید فکر و محیطی آرام داشته باشد، چه بسا یک ایده خوب بتواند کشور را به صورت جهشی به جلو ببرد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر توجه به علم و دانش تاکید دارند، گفت: الان کشور ما نمی تواند هزینه زیادی برای بعضی امور بدهد، اکنون وقت اتحاد ملی است، باید دولتمردان و احزاب چپ و راست با هم برای توسعه پایدار کشور کار کنند، دانشگاه محلی مقدس و قابل احترام است و باید ارزش و حرمت دانشگاه، دانشجویان و استادان حفظ شود.

این نماینده مجلس بیان داشت: به این دلیل که عقیده فردی مانند ما نیست نباید از گردونه علم و استادی خارج شود، در سنوات قبل به دلیل فشارهای سیاسی و ورود افرادی که مسائل را از هم تفکیک نمی کردند و جامعه علم و دانش ضربه های شدیدی خورد.

هزارجریبی افزود: باید از علم و دانش افراد برای کشور استفاده کنیم چرا که با تفتیش عقاید باعث فرار مغزها از کشور شده ایم، دولت تدبیر و امید با امید بیشتر به جامعه دانشگاهیان و تحصیلکرده ها باید تواند از فن و حرفه در کنار علوم نظری استفاده کند.

وی گفت: با جناب دکتر غلامی در چندین جلسه در مجلس آشنا شده ام ایشان فردی تحصیلکرده و لایق است و مراتب را پلکانی طی کرده است، اگر ما هر فردی را به هر دلیلی برای مسندی قبول نداریم نباید شخصیتش را تخریب کنیم، که در احکام دینی تخریب بحثی بد و ناپسند است غیبت افراد بجا نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شناختی از غلامی نداشتم اما با بررسی سوابق و برنامه هایشان متوجه شدم فرد مناسب و بابرنامه ای است هر یک از ما نمایندگان برای وزارت انتخاب شویم کامل نخواهیم بود و برای اجرای امور به معاون و مشاور ارشد نیازمند خواهیم بود.

این نماینده مجلس با اشاره به دلایل مخالفان، گفت: این را که مدرک گرایی شده است نباید به پای غلامی نوشت، بلکه باید از کسانی که در گذشته مسئول بودند سوال کرد، اکنون غلامی برای منافع دولت و اهداف تعیین شده برای تصدی وزارت علوم پیشنهاد شده است تا برنامه هایش را اجرایی کند.

وی در نهایت خواسته هایی از غلامی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم مطرح کرد و اظهار داشت: دانشگاه براساس نیاز جامعه دانشجو جذب نمی کند، به سمت مدرک گرایی رفته ایم، به تشکل ها و بسیج دانشجویی بی توجهی می شود، نظارت بر موسسات آموزش عالی قابل دفاع نیست، بنابراین از وزیر پیشنهادی می خواهم به این مسائل سروسامانی بدهد.

موافق وزیر پیشنهادی علوم: غلامی به مشکلات دانشگاه‌های دور از پایتخت آشناست

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، فعال کردن کرسی‌های آزاداندیشی، شناخت مشکلات دانشگاه‌های دور از پایتخت و ارتقاء کیفیت آموزش با تاکید بر افزایش مهارت‌ دانش‌آموختگان را از بخش‌های مهم برنامه وزیر پیشنهادی علوم دانست.

حبیب الله دهمرده در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، اظهار داشت: از 175 هزار دانشجوی اوایل انقلاب به 4 و نیم میلیون دانشجو در کشور رسیده‌ایم که این یکی از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ویژگی‌های برنامه آقای دکتر غلامی در حمایت از کارآفرینی در دانشگاه با توجه به بیکاری دانش‌آموختگان است، گفت: یکی از ویژگی‌های دیگر برنامه وزیر پیشنهادی وزارت علوم حمایت از خیرین در ایجاد زیرساخت‌های علم و فناوری کشور که جزء سیاست‌‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین حمایت از ایجاد زیرساخت‌های دانشگاه‌های مناطق محروم و جدیدالتاسیس است.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فراهم کردن زمینه اجرای طرح آمایش آموزش عالی و برنامه ششم توسعه و روان سازی ارتباط بین دانشگاه و صنعت از دیگر نکات مهم برنامه وزیر پیشنهادی است، ادامه داد:همچنین پذیرش دانشجوی خارجی، تولید علم و تبدیل به فناوری، تقویت پارک‌های علم و فناوری برای تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، انتقال دانش فنی و توسعه شرکت‌های دانش بنیان، ارتقاء کیفیت آموزش با تاکید افزایش مهارت‌های دانش آموختگان نیز از بخش‌های مهم برنامه آقای غلامی برای وزارت علوم است.

وی ادامه داد: حذف رشته‌های ناکارآمد و راه‌اندازی رشته‌های جدید بین رشته‌ای و مورد نیاز جامعه، تاسیس زیرنظام‎‌های آموزش عالی از قبیل علمی کاربردی، فنی و حرفه‌ای، آموزش‌های از راه دور، مجازی و غیر دولتی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه‌های مهم آقای غلامی به بازنگری در ساختار راهبردی وزارت علوم در حوزه تصدی‌گری و اهتمام ویژه به سیاست‌گذاری، برنامه ریزی و نظارت، انسجام بخشی سیاست‌گذار‌های علمی وفناوری کشور در تعامل با شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش و تحقات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

وی گفت: همچنین به کارگیری افراد توانمند و شایسته در مدیریت‎‌های کلان آموزش عالی و عدم دخالت سیاسی کاری در تصمیم‌گیری، فعال کردن کرسی‌های آزاد اندیشی در چارچوب نقشه جامع علمی کشور، تحول در علوم انسانی، توسعه تشکل‌های دانشی، فرهنگی، سیاسی، صنفی و بهره‌گیری از ظرفیت آنان در کمک به اداره بهتر دانشگاه‌ها از برنامه‌های وزیر پیشنهادی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نزدیک به ربع قرن است که ایشان را می‌شناسم و مدت زیادی با یکدیگر رئیس دانشگاه‌ بوده‌ایم و با افراد زیادی در ارتباط بوده است، گفت: ایشان فردی متدین و ولایی است و توانایی مدیریت بی‌حاشیه دانشگاه‌ها را دارد.

وی با تاکید بر اینکه اعتدال در باور و اعتقاد و توجه به منویات رهبری در دانشگاه‌ها از خصوصیات فردی آقای غلامی است، عنوان کرد: وزیر پیشنهادی علوم به اقتصاد مقاومتی، استفاده از مدیران شایسته یعنی شایسته سالاری و اسلامی کردن دانشگاه‌ها اعتقاد دارد و یکی دیگر از نقاط قوت ایشان در این است که چندین سال رئیس دانشگاه بوده و سابقه ریاست در دانشگاه شهرستان را دارد که خود نوید شناخت دانشگاه‌های دور از پایتخت و مشکلات کل آموزش عالی را می‌دهد.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: به فرموده امام (ره) دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که مشکلات مردم را حل کند یعنی خدمت بی منت به مردم داشته باشد ، که می‌تواند بهترین عبادت باشد، درخواست من این است که به وزیر پیشنهادی وزارت علوم رای بالایی دهید.

مخالف وزیر پیشنهادی علوم: برنامه‌های غلامی کامل و برگرفته از اسناد بالادستی نیست

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی از بی توجهی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به احیای سرفصل‌های دانشگاه‌های کشور و دیپلماسی علمی در برنامه‌هایش انتقاد کرد و گفت: برنامه‌های غلامی کامل و برگرفته از اسناد بالادستی نیست.

جهانبخش محبی‌نیا در نشست علنی امروز (یکشنبه، 7 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با منصور غلامی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به محور وظایف این وزارتخانه افزود: وظیفه دانشگاه‌ها و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سه سطر "آموزش"، "تربیت کادر مناسب برای اداره مملکت در سطوح متفاوت" و "تولید علم" قابل بیان است.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان و سران قوای مقننه و مجریه ادامه داد: آیا شما سروران، خواهران و برادران از وضعیت حاکم بر دانشگاه‌ها رضایت دارید. آقای دکتر لاریجانی شما به عنوان رئیس محترم قوه تقنینی از اوضاع حاکم بر دانشگاه‌ها رضایت دارید، آقای دکتر روحانی شما که به نوعی از اوضاع حاکم بر دانشگاه‌ها گله‌مند بودید، از شرایط کنونی دانشگاه‌ها رضایت دارید.

محبی‌نیا تاکید کرد: اگر در سطح عمومی نظرسنجی کنید، به این نتیجه می‌رسیم که، بیشتر ما از اوضاع حاکم بر فضای دانشگاه‌ها رضایت نداریم، به این دلیل که در انتخاب وزیران، مدیران و امانتداران ملت بزرگ و در عین حال مظلوم بر اساس منطق و سوگندی که یاد کرده‌ایم، پیش نمی‌رویم.

وی یادآور شد: هم‌اکنون اکثر ما به دنبال آن هستیم که، رفتار آقای غلامی با من خوب است یا نه و روش وی برای اداره وزارت علوم به درد حوزه انتخابیه ما می‌خورد، یا فردا در فراکسیون سیاسی که در آن فعال هستیم می‌تواند ایفاکننده توقعات جناحی و سیاسی ما باشد یا خیر.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این شرایط نحوه تصمیم گیری‌ها نشان می‌دهد، پیمانه دست من نیست و ظاهرا از مأوا و منشأ الهی خارج است، چرا که همه شما از شرایط موجود می‌نالید، اما در نهایت از ماست که بر ماست، مگر بعد از تعیین وزرا ازجانب رئیس جمهور، ما نباید در تایید آنها رأی بدهیم، مگر دست ما را در تحقیق و تفحص، سوال و استیضاح بسته‌اند؟

وی افزود: براساس تبصره یک ماده 226 آیین‌نامه داخلی نمایندگان مجلس مکلف هستند، دیدگاه‌های فردی و برنامه‌های وی را مورد ارزیابی قرار دهند، البته قطعا در دیدگاه‌های فردی وی ایرادی وجود ندارد، کما اینکه انسانی است صاحب اخلاق، متدین و انقلابی که در اختیار انقلاب بوده است، اما ایرادی که به وی وارد است این بوده است که از توانایی لازم برای اداره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برخوردار نخواهد بود.

محبی‌نیا خطاب به وزیر علوم اظهار کرد: من به دلیل پذیرش این مسئولیت از شما گله‌مند هستم، چرا که اگر به یاد داشته باشید در نشستی که با شما داشتم به این مهم اشاره کردم که برنامه‌های شما کامل نیست و برگرفته از اسناد بالادستی جمهوری اسلامی است که تنها آنها را تقسیم بندی کرده اید اما در تدوین متن خود نیز دقت لازم را نداشته اید.

وی با انتقاد از بی توجهی وزیر پیشنهادی علوم به موضوع استقلال دانشگاه‌ها در برنامه ای که برای اداره این وزارتخانه ارائه کرده است، خطاب به نمایندگان خاطرنشان کرد: آیا تلاش همه ما در جهت رسیدن دانشگاه ها به استقلال نبوده است، کما اینکه بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا در پی استقلال مالی به توسعه علم و فناوری رسیده اند و این در حالی است که در برنامه آقای غلامی هیچ اشاره ای به استقلال دانشگاه ها نشده است و همین امر باعث می شود که کنترل امور در این حوزه در 4 سال آینده از دست خارج شود و نتیجه اینکه به این امر اشاره می شود که به طور مثال آقای فرهادی فرد خوبی بود اما بد عمل کرد؟

محبی نیا با یادآوری اینکه 40 سال از اداره دانشگاه های کشور توسط ما می گذرد اما تاکنون به نتیجه مطلوب دست نیافته ایم، خطاب به غلامی افزود: شما به عنوان فردی که به مدت 15 سال در دانشگاه ها فعالیت کرده است، برای به روز رسانی سرفصل های دانشگاه ها چه برنامه هایی ارائه کرده اید؛ آن هم در شرایطی که در بسیاری از دانشگاه ها سرفصل های علم و سیاست و جامعه شناسی را فردی تنظیم می کند که ادعا کرده فیزیک خوانده است و تفکر فلسفی دارد، جای تاسف دارد که گروه های علمی، استادان و روسای دانشگاه ها خبر ندارند که ما از نظر سرفصل های دانشگاه ها 30 سال عقب هستیم و هیچ کس هم نگران این موضوع نیست.

وی با اشاره به اهمیت دانش بنیان کردن فضای جامعه تاکید کرد: مسأله دانش بنیان کردن جامعه، اقتصاد و سیاست از طریق دانشگاه ها در سطح جهان تا جایی اهمیت دارد که دانش بنیان کردن جامعه با اداره بخش های کلان پیوندی تنگاتنگ دارد به گونه ای که در سایر کشورها شرکت های دانش بنیان اطراف دانشگاه ها فعالیت می کنند.

محبی نیا ضمن یادآوری نقش دکتر ستاری در دانش بنیان کردن دانشگاه هایی همچون دانشگاه صنعتی شریف از مدرک گرایی شدن بخش اعظمی از کشور تصریح کرد: آقای غلامی در برنامه شما اشاره ای به رفع معضل مدرک گرایی نشده و این در حالی است که این موضوع جامعه ایران را خفه کرده در این باره این برنامه سکوت داشته است همچنین در حوزه توانمندسازی استادان در این برنامه با سکوت مواجه می شویم.

وی افزود: متاسفانه هم اکنون از ظرفیت بسیاری از استادان نخبه در دانشگاه ها استفاده نمی شود و حتی بسیاری از آنها را به دلایل مختلف مورد آزار قرار داده ایم.

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از عدم پرداختن به دیپلماسی علمی در برنامه وزیر پیشنهادی علوم خطاب به وی گفت: بی تردید نمی توان تنها با شعار کشور را اداره کرد چرا که شما زمانی می توانید دیپلماسی علمی، توانمندسازی و استقلال مالی دانشگاه ها را عملیاتی کنید که به این موارد در برنامه خود اشاره کرده و برای آن راهکاری اندیشیده باشید بنابراین نمی توان با بیان جمله من آنم که رستم بود پهلوان ادعا کنید هر آنچه را دیگران انجام داده اند انجام خواهید داد بنابراین در این شرایط بعد از گذشت 4 سال ادعا می کنید متاسفانه شاخص های علمی ما در مقایسه با سایر کشورها از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست ضمن اینکه برنامه های امروز آقای غلامی پاسخی درباره سوالاتی درمورد مسائل تحقیقاتی و پژوهشی ندارد.

وی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: من پیشنهادی برای شما دارم مبنی بر اینکه اگر بتوانید آیین نامه داخلی مجلس را به این صورت اصلاح کنید که رأی گیری برای وزرا را در دو مرحله تایید صلاحیت فردی و تایید برنامه هایشان انجام دهید و چنانچه فرد در مرحله تایید برنامه به اکثریت آراء دست نیافت فرصتی یکی دو ماهه برای اصلاح برنامه هایش تعیین کنیم تا با اعمال تغییراتی به نتیجه مطلوب دست یابد در غیر این صورت فعالیت های سابق خود را پی بگیرد.

محبی نیا خطاب به وزیر پیشنهادی علوم گفت: براساس میانگین در آمار نحوه فعالیت دانشگاه ها به این نتیجه می رسیم که در 25 سال گذشته از برنامه شما به عنوان راهنمای عمل برای اداره دانشگاه ها استفاده کرده ایم ما تاکنون در زمینه اداره دانشگاه به کجا رسیده ایم که بخواهیم این روش را تداوم بخشیم.

وی تاکید کرد: ایران از نظر تعداد دانشگاه ها مقام دوم و به نسبت جمعیت دانشگاهی مقام اول را در سطح جهان دارد و این در حالی است که چین با وجود یک میلیارد و 300 میلیون جمعیت از دانشگاه کافی برخوردار نیست بنابراین با قاطعیت می گویم که باید برنامه جامعی در جهت اداره صحیح دانشگاه ها ارائه شود.

محبی نیا خطاب به نمایندگان از آنها خواست با توجه به شرایط نامناسبی که بر دانشگاه ها و وضعیت استادان نخبه بر کشور حاکم است در جهت تحقق مطالبات عمومی با عدم رأی مثبت به غلامی برای انتخاب یک نیروی قدرتمند به منظور فعالیت در سمت وزیر علوم اقدام کنند تا وی در همان سمت ریاست دانشگاه همدان به فعالیت خود ادامه دهد و مجلس نیز فرد دیگری را برای اداره بهتر بیش از 2000 دانشگاه کشور انتخاب کند.

وزیر پیشنهادی علوم : هرگز از هیچ امتیاز ویژه ای برخوردار نبوده ام

وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: سرمایه ای جز سادگی و صراحت و صداقت ندارم و هرگز از هیچ امتیاز ویژه ای برخوردار نبوده ام .

منصور غلامی در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم در مجلس شورای اسلامی پس از تقدیر و تشکر از مسولان درباره انتخاب او به عنوان وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری افزود : من اگر امروز توفیق قرار گرفتن در این آزمون را دارم با حمایت خداوند و دانشجویان و همه قوای کشور است و با آگاهی از سنگینی این بار مسئولیت وظیفه خود دانستم که اعتبار و تجربه چندین ساله خود را در خدمت دولت تدبیر و امید قرار دهم .

وی گفت: قبل از من بزرگوارانی این مسئولیت را برعهده داشتند و حافظه تاریخی دانشگاهیان و دانشجویان نام نیک این افراد را به ویژه استادان در دولت یازدهم به خاطر داشته است .

غلامی با بیان اینکه خود را متعهد به قانون و اتخاذ رویکردهای تحول آفرین به تناسب اولویت ها و مسائل پیش روی دانشگاه می دانم اظهار داشت: سرمایه ای جز سادگی و صراحت و صداقت ندارم و هرگز از هیچ امتیاز ویژه ابی برخوردار نبوده ام .

وزیر پیشنهادی علوم ،تحقیقات و فناوری افزود : خدمت را از پایین شروع کردم و اکنون با تجربه 12 ساله خود نامزد مسئولیت در وزارت علوم شدم و از دل دانشگاهی بر آمده ام که اندیشه تحول در دانشگاه ایرانی در دانشگاه بوعلی سینای همدان آغاز شد .

غلامی به رویکرد اصلی خود اشاره کرد و افزود : رویکرد اصلی من دانشگاه محوری برمبنای عمل با تاکید بر استقلال دانشگاهها در انجام وظایف است .

باید دست به دست هم دهیم تا این وزارتخانه محور توسعه علمی کشور شود

وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: ارتقای کیفیت آموزشی ، بکارگیری توان مراکز تحقیقاتی در خدمت جامعه و استفاده از ظرفیت ها برای ایجاد اشتغال از مهمترین برنامه های این وزارتخانه است.

منصور غلامی در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری در مجلس افزود: من برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی که استقلال ،آزادی ، جمهوری اسلامی است همواره می کوشم تا در چارچوب قانون اساسی و بیانات مقام معظم رهبری علاوه بر انجام دادن درست مسئولیت های علمی و دانشگاهی در قبال تحولات جامعه حساس باشم.

وزیر پیشنهادی علوم با بیان اینکه دانشگاه را محل اصلی رشد و توسعه علمی می دانم گفت : آزادی های علمی و اجتماعی، رعایت حقوق شهروندی،​ رعایت حقوق استاد و دانشجو و فراهم آوردن محیطی سرشار از امید و نشاط لازمه حیات دانشگاه است.

وی افزود : نهاد دانشگاه در باور من عبادتگاهی است که هر کسی وارد آن می شود باید ارتقاء اخلاقی پیدا کند.

غلامی ادامه داد: با وجود اینکه از میان اصلاح طلبان برخاسته ام، باور دارم اصولگرا و اصلاح طلب می توانند دور یک میز جمع شوند و برای سرفرازی ایران تلاش کنند؛ من چشمم را بر حقیقت ها نمی بندم.

وی گفت:​ جلسات فراوانی را با کمیسیون ها، استادان و دانشجویان داشتم و نقدها و نگرانی هایشان را دنبال کردم، اگرچه در بسیاری از موارد خود را مصداق آن نقدها نمی دانم اما به نظرم اصولگرا و اصلاح طلب، دانشجو، مدیر و.... حق دارند حساس باشند و باید قدردان حساسیت آنها بود.

وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری گفت:​گفتگو راه پیش روی ماست ، باید گفت و گو کردن بر سر مسائل خرد و کلان خود را بیاموزیم و یاد بگیریم که گفتگو درمان هر نوع سوء تفاهم است.

غلامی افزود: آمده ام که باری از مسئولیت های آموزش عالی بردارم ، ضیاء هاشمی در این مدت به خوبی از پس سرپرستی وزارت علوم برآمد و در صورت رأی شما ، از این پس من عهده دار این مسئولیت خواهم بود.

وی ادامه داد: باید همه دست به دست هم دهیم که این وزارتخانه محور توسعه علمی کشور شود.

غلامی افزود : من برای حفظ وضع موجود نیامده ام بلکه آمده ام تا با همکاری مدیرانی متعهد، اندیشمند و شایسته تحول ایجاد کنم ، کیفیت آموزش را ارتقاء دهم و توان مراکز تحقیقاتی را در خدمت جامعه بکار گیرم و همچنین از ظرفیت ها برای ایجاد اشتغال استفاده کنم.

استفاده از ظرفیت ها برای ایجاد اشتغال

وزیر پیشنهادی علوم گفت: استفاده از ظرفیت ها برای ایجاد اشتغال و ماهیت عملیاتی در راستای بنیاد برنامه اجرایی درجهت تحقق اهداف آموزش عالی و نظام پژوهشی کشور استوار است.

منصور غلامی در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری در مجلس افزود: در این راستا علاوه بر اخذ نظرات سایر و راهگشای برخی از روسای دانشگاه های کشور در نشستی حضوری با روسای 13 دانشگاه سطح اول کشور از تجارب و پیشنهادهای سازنده آنها نیز به طور مستقیم بهره برده ام و مهمترین این برنامه ها که رویکردهای اجرایی آن بر مبنای اسناد فرادستی اتخاذ شده است ارائه می شود.

وی ادامه داد: این برنامه ها مستخرج از مصوبات مجلس که مصوبات خود نمایندگان محترم هست ، بوده است و برای اجرای آنها حتما راهکارهای عملی و کارگروه های تخصصی ساماندهی و سازماندهی خواهد شد تا به نحو احسن با رعایت شرایط روز و شرایط زمان اجرایی شود.

غلامی ، تاکید بر افزایش مهارت آموزی در دانش آموختگان، حذف رشته های ناکارآمد و راه اندازی رشته های جدید بین رشته ای متناسب با نیاز جامعه ، استفاده از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری در کمک به دستگاه های مسئول برای رفع بحران های پیشرو نظیر اشتغال ، آسیب های اجتماعی، مشکلات اقتصادی ، ماموریت گرا کردن دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری به ویژه مراکز تازه تاسیس ، سوق دادن تدریجی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به سمت دانشگاه های جامعه محور کارآفرین و خلاق که حل مشکلات جامعه را مد نظر قرار دهند ، اهتمام ویژه به علوم انسانی به عنوان زیرساخت تولید فکر و اندیشه و پیشگام هدایت و راهبری جامعه و نهادینه کردن کرسی های آزاد اندیشی ، عقلیت پارک های علم و فناروی برای تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه و موسسات پژوهشی و فناوری ، انتقال دانش فنی و توسعه شرکت های دانش بنیان متناسب با اقتدار و از هر منطقه و استان را از برنامه های ارتقاء کیفی آموزش دانست.

وی همچنین توسعه دیپلماسی علمی که از تاکیدات مقام معظم رهبری نیز است ، توسعه همکاری های بین المللی به ویژه با کشورهای همسایه و منطقه و استفاده از ظرفیت های علمی ایرانیان متخصص مقیم خارج از کشور و همچنین افزایش جذب دانشجوی خارجی برای تحصیل در جمهوری اسلامی ایران، تداوم و تقویت و توسعه نیازهای خیرین و نیکوکاری به منظور کمک به توسعه علم و فناوری، توسعه مشارکت بخش غیردولتی در حوزه علم و فناوری با رعایت قانونمندی همراه با نظارت و رعایت استاندارهای آموزش عالی، توسعه تشکل های دانشجویی ، فرهنگی، سیاسی ، فکری و بهره گیری از ظرفیت های آنها در اداره کمک آنها در دانشگاهها به ویژه در عرصه های فرهنگی ، اجتماعی ، تربیتی جامعه دانشجویی را از دیگر برنامه های ارتقاء کیفی آموزش برشمرد.

فعالیت تشکل های دانشجویی به شرط رعایت قانون نباید محدود شود

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فنآوری گفت: تلاش من برای ارتقای وضع موجود دانشگاه ها و جلب مشارکت تمام اعضای خانواده بزرگ آموزش عالی، تأکید بر محوریت قانون، تفاهم و تعامل همگانی، ایجاد و توسعه امنیت دانشگاهی و کاستن از نگاه امنیتی به آن است.

منصور غلامی در جلسه بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فنآوری در صحن مجلس شورای اسلامی افزود: رشد قابل توجه دانشجویان دختر در دانشگاه ها فرصت مهمی به تحول و توسعه اجتماعی در کشور داده است بر همین اساس نقش آفرینی جامعه زنان در توسعه همه جانبه و فراگیر از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مستلزم توجه ویژه است.

وی گفت: بر ایجاد فضای ضابطه مند و امن سازی فضای دانشگاه برای رونق بخشیدن به فعالیت های قانونمند فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان و اجتناب از برخوردهای انضباطی با رویکرد سیاسی و امنیتی تأکید می کنم.

غلامی افزود : هیچ تشکل دانشجویی به شرط رعایت قانون نباید با محدودیت فعالیت در دانشگاه ها روبرو باشد.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فنآوری افزود: بدیهی است که دغدغه ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه دانشگاه و علوم و تحقیقات دارای جامعیت و شفافیت لازم بوده و راهگشاست.

غلامی گفت: من به پیوندهای هم سنگ میان شرایط مساعد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، نشاط، تحرک علمی، آموزشی و پژوهشی اعتقاد دارم و تعالی بخشی و نهادینه ساختن آن را از رسالت های انقلابی در کشور می دانم.

وی افزود: حضور چند روزه من در مجلس شورای اسلامی و گفت و شنود با نمایندگان محترم و مشاهده توان کارشناسی، دلسوزی و علاقه مندی در کمیسیون های گوناگون بویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات و تجربه همکاری با نمایندگان مجلس در بیش از 12 سال مسئولیت، احساس خوب و نویدبخشی درخصوص ضرورت بهره گیری از این ظرفیت در آینده در من ایجاد کرده است.

وزیر پیشنهادی علوم با تشکر از نمایندگانی که با عنوان مخالف صحبت کردند گفت: تذکر بسیاری از نکات خوبی که نمایندگان مخالف در بحث ها داشتند در متن برنامه ها و ان شاء الله در آیین نامه های اجرایی مورد توجه قرار گرفته و قرار خواهد گرفت و همچنین از نمایندگانی که با صحبت های موافق خود، امید و تعهد بیشتر را در اجرای برنامه ها در بنده زنده کردند تشکر می کنم.

غلامی افزود: امیدوارم کسب رأی اعتماد از شما نمایندگان محترم پشتوانه ای برای دولت تدبیر و امید و جامعه دانشگاهی و پیشرفت علمی و فرهنگی کشور باشد و اگر توفیق کسب رأی اعتماد از شما داشتم بتوانم با تشکیل کارگروه های تخصصی و فکری، حرکتی وسیع و جدید را در تمامی برنامه ها آغاز کنم.

مأموریت رئیس مجلس به برخی کمیسیون‌ها برای پیگیری حادثه آتش سوزی پالایشگاه تهران

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت درگذشت کارگران حادثه پالایشگاه تهران گفت : چند کمیسیون موظف به پیگیری و رفع مشکلات ناشی از این حادثه شده اند.

علی لاریجانی در نشست علنی امروز ، ضمن یادآوری حادثه آتش سوزی پالایشگاه تهران گفت: این حادثه را که اسباب نگرانی بسیار و سبب فوت تعدادی از کارگران این پالایشگاه شد، تسلیت می گوییم؛ امید است این موضوع سبب توجه و صیانت از پالایشگاه‌های کشور شود.

وی با تسلیت به خانواده درگذشتگان این حادثه، یادآور شد: از تعدادی از کمیسیون های مجلس درخواست شده تا با تعیین نمایندگانی، ضمن بازدید از محل حادثه و پیگیری و رفع مشکلات از تکرار این حوادث جلوگیری کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فراکسیون کارگری مجلس نیز این ضایعه را به خانواده محترم کارگران فوت شده تسلیت گفت.

انتقاد قاضی‌پور از معرفی نشدن وزیر ترک زبان/ سؤال ۱۱۸ نماینده از روحانی در مورد احیای دریاچه ارومیه

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۱۸ نماینده مردم در مجلس سوال از رئیس جمهور را در خصوص احیا و نجات دریاچه ارومیه آماده کرده‌ایم و آن را تقدیم هیئت رئیسه مجلس می‌کنیم.

نادر قاضی‌پور در نشست علنی امروز (یکشنبه، 7 آبان‌) مجلس شورای اسلامی در اخطار اصل 19 قانون اساسی، اظهار داشت: مردم ایران از هر قوم و قبیله‌‌ای که باشند از حق و حقوق یک‍سانی برخوردارند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها باعث امتیاز نمی‌شود، گفت: قرار بود از استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل یک نفر به‌عنوان وزیر معرفی شود اما متاسفانه رئیس جمهور وزیری را از این آذربایجان معرفی نکرده ‌است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در پاسخ به اخطار قبلی به انتخاب وزیر از استان زنجان اشاره کردید، ادامه داد: زنجان را نیز جزو آذربایجان می‌دانیم اما قرار بود از خود آذربایجان وزیر انتخاب شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی همچنین در اخطار اصل پنجاهم قانون اساسی، اظهار داشت: در اصل 50 قانون اساسی می‌گوید در جمهوری اسلامی حفاظت از محیط زیست که نسل‌های بعدی در آن زندگی می‌کنند باید وظیفه عمومی تلقی شود، 118 نماینده مردم در مجلس سوال از رئیس جمهور را در خصوص احیا و نجات دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه نمکی جهان که امروز روزهای آخر عمر خود را سپری می‌کند آماده کرده‌ایم و آن را تقدیم هیئت رئیسه مجلس می‌کنیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه درخواست داریم این سوال را اعلام وصول کنید تا ملت بداند مجلس به‌دنبال نگرانی‌های مردم ایران است، خاطرنشان کرد: در استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان گرد و غبار وجود دارد اما در آذربایجان نمک می‌آید، با مرگ آذربایجان بازی نکنید.

نشست نوبت عصر مجلس به منظور ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برگزار می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با برگزاری نشست علنی نوبت عصر به منظور ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و نیرو موافقت کردند.

علی لاریجانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 7 آبان) مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم تاکنون به پایان نرسیده است، گفت: بررسی صلاحیت وزیر نیرو تا پایان نشست علنی صبح به پایان نمی‌رسد لذا باید رأی‌گیری شود که ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و رأی‌گیری به بعد از ظهر موکول شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به جای نشست کمیسیون‌ها جلسه صحن علنی باید برگزار شود، افزود: ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزرا بر اساس آیین‌نامه باید به رأی گذاشته شود چرا که جلسه بررسی صلاحیت وزرا در نشست صبح به پایان نمی‌رسد و اگر نشست علنی در جلسه بعد از ظهر تشکیل نشود نمایندگان باید برای ادامه بررسی صلاحیت وزرا صبح فردا جلسه تشکیل دهند.

نمایندگان با برگزاری جلسه علنی در نوبت عصر به منظور ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی موافقت کردند.

لاریجانی : تأخیر دولت در معرفی وزاری علوم و نیرو خلاف قانون نبود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت ظرف ۳ ماه وزرای نیرو و علوم را معرفی کرد و در اینجا خلافی مشاهده نمی‌کنیم.

علیرضا سلیمی در نشست جلسه علنی امروز در تذکری با استناد به مواد 204 و 206 قانون آئین نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: در ماده 204 آمده که رئیس جمهور "ظرف 2 هفته پس از انجام مراسم تحلیف، کتبا اسامی هیات وزیران را باید به مجلس تقدیم کند" اما در مورد وزارت علوم بیش از این مقدار مقرر طول کشیده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با استناد به تبصره یک ماده 206 نیز گفت : این تبصره مربوط به معرفی یک یا چند وزیراست که با معرفی کل کابینه فرق دارد، در معرفی کل کابینه رئیس جمهور می‌تواند 2 ساعت و نیم سخنرانی کند ولی اینجا باید یک ساعت سخنرانی کند.

نماینده مردم محلات ادامه داد: موضوع این است که در موارد معرفی یک یا چند وزیر پس از نطق اولیه رئیس جمهور به مدت یک ساعت، بدون بحث در کلیات برنامه ها و ترکیب هیئت وزیران، موضوع سخنرانی باید فقط در مورد برنامه‌ها و صلاحیت وزرا باشد که به نظر من این دو ماده رعایت نشده است.

لاریجانی در پاسخ به این تذکر مرتبط با ماده 204، گفت: دولت ظرف 2 هفته وزرا را معرفی کرد و 2 وزیر را نیز نتوانستند در آن تاریخ معرفی کنند که علی القاعده باید سرپرست می‌گذاشتند و ظرف 3 ماه معرفی کردند که در اینجا خلافی مشاهده نمی کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تذکر مربوط به ماده 206 قانون آئین نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: آیا منظور شما این است که نطق اولیه رئیس جمهور نباید در مورد کلیات باشد؟ چنین موضوعی نداریم، زیرا قانون می گوید که "پس از نطق اولیه رئیس جمهور به مدت یک ساعت بدون بحث در کلیات، برنامه‏ ها و ترکیب هیأت‏ وزیران تنها در مورد برنامه‏ ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی به ‏ترتیب فوق‏ الذکر اقدام خواهد شد" باید توجه داشت که در زمان معرفی هیات وزیران به مجلس، ابتدا بحث در کلیات برنامه هیات وزیران می شود.

لاریجانی گفت: در شرایط فعلی دیگر این بحث را نداریم و فقط موافق و مخالف داریم ولی در زمان معرفی هیات وزیران ابتدا وقت می دهیم به تعدادی از نمایندگان تا به عنوان موافق و مخالف در کلیات سخنرانی کنند و بعد وارد بررسی تک تک وزرا می‌شویم.

وی افزود : امروز نیز وارد بررسی برنامه تک تک وزرا شدیم و اشکالی وجود ندارد.

اعلام وصول طرح اصلاح قانون شوراهای اسلامی کار

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی سه طرح عادی را در صحن علنی مجلس اعلام وصول کرد.

محمدعلی وکیلی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 7 آبان) مجلس شورای اسلامی، طرح‌های اعلام وصولی را به این شرح قرائت کرد:

- طرح عادی استفساریه ماده (81) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366.12.03 با اصلاحات بعدی آن؛

- طرح عادی اصلاح قانون شوراهای اسلامی کار مصوب 1363.10.30 مجلس شورای اسلامی؛

- طرح عادی اصلاح بند (ل) ماده (28) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مصوب 93.

موافق وزیر پیشنهادی نیرو: اردکانیان از چهره‌های متخصص، باتجربه، تلاشگر و آگاه از شرایط درون و بیرون کشور است

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به توانمندی اردکانیان در مدیریت صحیح مقابله با بحران کم‌آبی گفت: وزیر پیشنهادی نیرو اطلاعات جامعی در حوزه آب درون و خارج از کشور دارد که می‌تواند این بحران را مدیریت کند.

غلامرضا کاتب در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 7 آبان) مجلس شورای اسلامی در موافقت با معرفی رضا اردکانیان به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به احکام برنامه ششم توسعه درخصوص مقابله با بحران کم آبی و توسعه روش های آبیاری نوین است، گفت: مدیریت صحیح این موضوع از عهده آقای اردکانیان که یکی از متخصصان حوزه آب درون کشور و امور بین المللی است برمی آید و بدون تردید وی از افرادی است که در بخش آب توانسته است اطلاعات جامعی را به دست بیاورد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع خوزستان عنوان کرد: بهتر است اولین سفر وزیر نیرو به استان خوزستان باشد تا دغدغه مخالفان وزیر برطرف شود همچنین در بحث اجرای تمهیدات آب شیرین کن که گفته شد در برنامه وزیر نیست، بحث تنوع بخشی به سامانه های تولید و توزیع آب شرب و بهداشتی و بهره گیری از آب های غیرمتعارف وجود دارد که دقیقا به بحث آب شیرین کن اشاره دارد.

وی افزود: میزان آب های غیرمتعارف 200 میلیون مترمکعب است که آب شیرین کن جزو این مورد محسوب می شود همچنین در خصوص اسناد بالادستی که گفته شد در برنامه وزیر پیشنهادی اشاره نشد باید گفت عملیاتی کردن اسناد بالادستی از جمله راهبردهای بلندمدت توسعه منابع آب کشور و توسعه مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در طرح های آب و پسآب گفته شده است.

کاتب ادامه داد: امروز شاهدیم از وزرای گذشته و مدیران بخش برق و صنعت آب همه اذعان دارند که اردکانیان از چهره های متخصص، باتجربه، تلاشگر و آگاه از درون کشور و بیرون کشور است و این اجماع یقینا در راهبرد اجرایی کاری وزیر پیشنهادی بسیار مؤثر خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به دغدغه دیگر نمایندگان درخصوص افزایش قیمت آب، برق و گاز درون کشور اظهار داشت: روز گذشته به طول مفصل در این موضوع با شخص وزیر پیشنهادی گفتگو کردم؛ در ماده 35 برنامه ششم توسعه به دولت این اجازه را داریم که بحث عدالت اجتماعی و هدفمندی یارانه و قیمت حامل های انرژی را با ملاحظات اجتماعی، اقتصادی و حفظ مزیت نسبی انجام دهند و این نکته که مورد تأکید ایشان بود این است که افزایش قیمت حامل های انرژی را در راستای سیاست های اقتصاد کلان دولت انجام خواهد داد و این دغدغه برطرف خواهد شد

موافق وزیر پیشنهادی نیرو:تامین آب شرب از اولویت برنامه‌های اردکانیان است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه آبهای زیرزمینی با کاهش فاحشی روبروست، افزود: تامین آب شرب به عنوان حیاتی‌ترین نیاز شهروندان از اولویت‌های برنامه های اردکانیان است.

عبدالله رضیان درنشست علنی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: آب و برق دو عامل مهم در توسعه اقتصادی کشور هستند که با افزایش جمعیت کشور، تامین این دو عنصر حیاتی با دشواری‌های زیادی روبروست.

نماینده مردم قائم شهر در مجلس افزود: با بروز خشکسالی‌های پی در پی مسئله آب بیش از پیش اهمیت یافته است. چه در تامین آب شرب و کشاورزی و چه در زیرساخت‌های مربوط به آن با وضعیت نامناسبی روبرو هستیم. اینکه چه کسی و با چه اندیشه‌ای این وزارتخانه را اداره خواهد کرد، اهمیت بالایی دارد.

وی تاکید کرد: اردکانیان با زیر و بم مسائل مربوط به آب کشور کاملا آشنا و سال‌ها در بالاترین سطح مسئولیتی در وزارت نیرو تجربه کاری دارد. تحصیلات دانشگاهی ایشان مرتبط با این حوزه است. داشتن سوابق علمی درخشان، تدریس در دانشکده محیط زیست دانشگاه سازمان ملل متحد و تالیف و چاپ ۱۰۰ مقاله علمی بین‌المللی از ایشان چهره‌ای عملی و بین‌المللی ساخته است.

رضیان سابقه بین‌المللی اردکانیان در سازمان ملل را از دیگر ویژگی‌هایی برشمرد که مجلس در بررسی رای اعتماد باید به آن توجه داشته باشد.

این نماینده مردم درمجلس دهم ،برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو را جامع دانست و افزود: به یقین فردی که از شرایط گذشته و حال آب و برق کشور اطلاع داشته باشد می‌تواند چنین برنامه‌ای بنویسد.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: صیانت از ذخائر آب کشور، جبران تراز آب‌های زیرزمینی، توجه به اقتصاد آب و برق، اصلاح فرهنگ مصرف آب و برق، بهینه‌سازی شبکه‌های انتقال آب و برق، افزایش ظرفیت برق تجدیدپذیر، اولویت‌بندی طرح‌ها و حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، افزایش سهم بخش خصوصی، انتقال فناوری ساخت تجهیزات داخلی و صادرات آنها را از جمله برنامه‌های اردکانیان است.

وی تاکید کرد: نمک‌زدایی و انتقال آب به سایر نقاط کشور و تنوع‌بخشی به آب شرب و بهداشتی و بهره‌گیری از آبهای غیرمتعارف در برنامه‌های ایشان آمده که در حقیقت استفاده از آب‌شیرین‌کن‌هاست که موجب رفع دغدغه نمایندگان مخالف می‌شود.

رضیان ادامه داد: قاطعیت تصمیم‌گیری در شرایط سخت از ویژگی‌های اردکانیان است. با توجه به بحران آب نیازمند فردی متخصص و صاحب نظر و متکی بر دانش روز هستیم. کارنامه اردکانیان در این زمینه هم مثبت است. ایشان حمایت بدنه کارشناسی و مدیریتی صنعت آب و برق کشور را دارد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: از اروند رود تا بندر گوادر پاکستان در ۶۳ نقطه دستگاه آب شیرین کن در حال کار است که سالانه ۲۷۳ میلیون مترمکعب آب تولید می‌کند. در شمال کشور حدود هفت میلیارد مترمکعب آب از نزولات جوی به هدر می‌رود که باید فکری اساسی برای آن کرد تا بحث آب‌شیرین‌کن‌ها در این مناطق توجیه اقتصادی پیدا کند. افزایش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی ظرفیت آبرسانی کشور در برنامه‌های ایشان درج شده است.

وی با بیان اینکه آبهای زیرزمینی با کاهش فاحشی روبروست، افزود: تامین آب شرب برای شهرهای بزرگ در مرحله شکننده‌ای قرار دارد. تامین اب شرب به عنوان حیاتی‌ترین نیاز شهروندان از اولویت‌های برنامه های اردکانیان است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به برنامه‌های اردکانیان در حوزه برق، بهره برداری از ۲۰ هزار مگاوات برق و ارتقاء بهره‌وری نیروگاه‌های حرارتی به ۴۰ درصد را از اهم برنامه‌های اردکانیان برشمرد.

مخالف وزیر پیشنهادی نیرو: ۴۲ درصد برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو مطابق اسناد بالادستی است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از اینکه تنها ۴۲ درصد برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو بر اساس اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی ابلاغی و قانون برنامه توسعه است، انتقاد کرد.

سیدراضی نوری در نشست علنی امروز (یکشنبه 7 آبان) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: یکی از معضلات امروز کشور مساله بحران آب و خشکسالی است و سایر کشورهای دنیا نیز با این مسأله درگیر هستند.

نماینده مردم شوش دانیال در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اردکانیان به مدت 20 سال در حوزه وزارت نیرو فعالیت می کند، افزود: وضعیت محیط زیست کشور در حال حاضر مطلوب و مناسب نیست و به دلیل نبود برنامه مشخص و همچنین سوء مدیریت با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه هستیم از سویی در زمانی که اردکانیان در دو سال آخر این مسئولیت را پذیرفتند مسائل و مشکلات مدیریتی زیادی را برای برخی استان ها به وجود آورد.

وی با انتقاد از احداث سدسازی های غیرکارشناسانه در کشور، تصریح کرد: کنترلی بر برداشت غیرمجاز و بی رویه سفره های آب زیرزمینی وجود ندارد به گونه ای که در کشور شاهد وجود 350 هزار چاه غیرمجاز هستیم و مشکلات زیادی را در زمینه آب به همراه داشته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی نیرو باید برنامه مشخص و قاطعانه ای را برای مدیریت تنش و بحران کم آبی داشته باشد، تصریح کرد: وزیر باید با همراهی میان مجلس و دولت معضل ریزگردها را که امروزه استان خوزستان را درگیر کرده و نفس شهروندان را بریده است رفع کند.

نوری ادامه داد: اگر هم اکنون به فکر رفع مشکلات دریاچه ارومیه نباشیم در آینده طوفان های نمکی تمام مناطق کشور را در بر می گیرد و حیات آیندگان را نیز تهدید می کند.

نماینده مردم شوش دانیال در مجلس دهم، با بیان اینکه آب مربوط به یک نسل نیست بلکه مشکل نسل آینده است، گفت: 97 درصد تمام منابع آب جهان، شور، و 2 درصد آن یخی و یک درصد مابقی شیرین است؛ برای آنکه بتوان آب شیرین را در اختیار نسل های آینده قرار دهیم چه برنامه ای داریم؟

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: برنامه های وزیر پیشنهادی نیرو با توجه به مدیریت 20 ساله ایشان باید بر اساس اسناد بالادستی و سیاست های کلی ابلاغی، قانون برنامه ششم و قانون برنامه های توسعه باشد اما با بررسی برنامه های ایشان مشاهده می کنیم که تنها 42 درصد با این برنامه های مطابقت دارد و برخی از این برنامه منطبق نیست و برای برخی مسائل حتی برنامه ای ندارند.

وی با انتقاد از اینکه وزیر پیشنهادی نیز برنامه ریزی مناسبی برای برای تخصیص آب به کشاورزان مطابق با الگوی کشت ندارد، تصریح کرد: تمهیدات لازم برای پروژه های آب شیرین کن ها و خرید تضمینی آب شیرین نیز در برنامه های وزیر وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه اگر به فکر تامین آب شرب کشور هستیم باید به فکر استفاده از آب شیرین ها باشیم، افزود: این موضوع باید در راس برنامه وزیر پیشنهادی نیرو باشد اما متاسفانه در برنامه های ایشان دیده نشده است.

نوری با تاکید بر اینکه صنعت نباید در مناطق خشک احداث شود و باید بر اساس آمایش سرزمینی عمل کرد، گفت: خشکی تالاب های هوالعظیم، شادگان و نخیلات، ناشی از بی توجهی به آمایش سرزمینی است و این موضوع باید در برنامه های وزیر نیرو دیده شود.

نماینده مردم شوش دانیال در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه برنامه ریزی برای طرح های جامع مدیریت پسماند در برنامه های وزیر پیشنهادی نیرو ذکر نشده است، افزود: انتظار می رود وزیر نیرو در این مورد حرفی برای گفتن داشته باشد تا بتوان راهکارهای مناسب را اتخاذ کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در برخی کشورهای پیشرفته با اینکه مقدار نزولات جوی و آسمانی آنها نسبت به ما کمتر است اما به بازچرخانی فاضلاب توجه جدی دارند اما متاسفانه در برنامه های وزیر به این موضوع اشاره ای نشده است همچنین عدم شفافیت در انتقال آب بین حوزه ای وجود دارد و ما انتظار داریم که به صورت شفاف به این موضوع توجه کنید و راهکارهای مناسبی را برای بهبود وضعیت محیط زیست به ویژه خوزستان که به مهاجرت نخبگان منجر شده است داشته باشید.

 

مخالف وزیر پیشنهادی نیرو: اصلاح الگوی مصرف باید عملیاتی شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه یک پنجم از برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو بدون تطبیق با احکام اسناد بالادستی باقی مانده است، از وی خواست که در جهت تدوین برنامه‌ای جامع به منظور عملیاتی کردن الگوی مصرف اقدام کند.

ولی ملکی در نشست علنی امروز (یکشنبه 7 آبان) با اشاره به اینکه به رغم تخصص بالای اردکانیان در حوزه نیرو اما باید برنامه هایش به صورت عالمانه مورد نقد و بررسی قرار گیرد، گفت: قرار نیست که در بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو همه مسائل را سیاه ببینیم، اما لازم است تا نواقص آن را به عنوان مطالبه‌گر در جهت اعتلای برنامه‌هایش یادآور شویم.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی خطاب به اردکانیان ادامه داد: برنامه‌هایی که ارائه کرده‌اید، در تطبیق با اسناد بالادستی 42 درصد منطبق، 37 درصد همسویی و 21 درصد هم بدون تطبیق دهی به این اسناد را نشان داده که بیانگر این است که یک پنجم برنامه ها بازتاب احکام بالادستی را نشان نمی دهد.

وی با اشاره به موضوعات مهمی که باید در برنامه ها بدان اشاره شود تصریح کرد: برای الگوی کشت بیشترین میزان وام تخصیص داده شده است اما تنها 15 درصد کشاورزان آن هم به صورت اقساطی مشارکت می کنند.

وی با یادآوری اینکه در مورد آب شیرین‌کن در مناطق محروم هیچ اشاره نشده است که با چه مکانیسمی باید برای پرداختن به این مهم اقدام شود گفت: باید برنامه جامعی برای مدیریت منابع آب، خاک و پسماندها داشته باشیم که اینها موضوعاتی اجتماعی، اقتصادی، محیط‌ زیستی و سیاسی است و بدون اجماع و تعامل سازنده نمی توانیم به توسعه پایدار دست یابیم ضمن اینکه سوال من از وزیر پیشنهادی این است که با چه رویکردی می خواهد از نظر اقتصادی مدیریت کرده است و یا با چه مکانیزمی همبستگی اجتماعی را انجام دهد چراکه این اقدامات دشواری است که با شعار و صرف نوشتن تحقق آنها امکانپذیر نیست.

ملکی در باره نحوه تعیین الگوی مصرف با بیان اینکه انتظار داریم اصلاح این الگو داریم به صورت عملیاتی باشد چراکه اجرای این امر نیازمند ارائه برنامه جامع کیفی است، در انتقاد از بخش دیگری از برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو که به رساندن منابع به حداکثر اکولوژیک اشاره داشته است عنوان کرد: هم اکنون وزیر نیرو باید به این مهم اشاره کند که با چه مکانیسمی به این مهم خواهد پرداخت آن هم در شرایطی که اراده ای در این وزارتخانه برای تحقق این مهم وجود ندارد.

ملکی در پایان با اشاره به اهمیت توجه به آب شرب در روستاها اظهار کرد: اگر مردم آب شرب نداشته باشند در روستا باقی نمی مانند، و این در حالی است که برای پرداختن به این مهم برای 80 روستا برنامه ریزی شده است، اما اجرا نشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: