اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۵۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - 25 October 2017
محققان كشور موفق شدند به دانش ساخت نانوالياف براي استفاده در خطوط انتقال برق و فيلترهاي نيروگاهي دست يابند.
بومي سازي توليد نانوالياف توسط متخصصان داخلي
به گزارش عصرپرس از پايگاه خبري توانير،نشست تخصصي "آشنايي با كاربردهاي فناوري نانو در حوزه صنعت برق و لزوم استانداردسازي محصولات"همزمان با كنفرانس بين المللي برق امسال در پژوهشگاه نيرو برگزار شد.

محققان حاضر در اين نشست تخصصي، با اشاره به اينكه دانش توليد نانو الياف و مواد اوليه آن به طور كامل در كشور بومي شده و حتي به كشور كره نيز صادر مي شود، بر مزاياي بهره گيري از اين نانوالياف در صنعت برق تاكيد كردند.

در اين نشست كه به همت مركز توسعه فناوري نانو پژوهشگاه نيرو برگزار شده بود، زمينه هاي وسيع استفاده از نانوالياف مورد اشاره قرار گرفت.

براساس يافته هاي محققان، با بهره گيري از نانوالياف مي توان ميزان خسارت هاي ناشي از ريزگردها را، كه اخيرا دركشور و به ويژه درمناطق جنوبي افزايش يافته است، كاهش داد.
استفاده از اين فناوري وبهره گيري از نانو فيلترها در نيروگاه ها بجاي فيلترهاي كنوني مي تواند در كاهش خرابي هاي نيروگاهي نيز موثر باشد.

خاطرنشان مي سازد با توجه به ساختار اين فيلترها در عدم ورود آلودگي در پره هاي فيلتر، نياري به ايجاد ضربه جهت از بين بردن آلودگي بين پره ها وجود ندارد و از اين طريق امكان آسيب فيلترها وجود ندارد.

با توجه به اينكه خرابي پره هاي كمپرسورها باعث خرابي بيشتر در تجهيزات نيروگاهي مي شود،استفاده از نسل سوم پوشش ها و پوشش هاي چند لايه يا ابرشبكه ها، مي توان از خرابي هاي بيشتر تجهيزات نيروگاهي جلوگيري كرد.

برپايه اين گزارش، هم اكنون از اين فناوري در توليد سيم و كابل نسوز، نانو ساختارهاي ابر رسانا، كاهش تلفات انرژي الكتريكي، بهبود كيفيت خاصيت عايقي مواد، جلوگيري از خوردگي مواد، جلوگيري از نفوذ رطوبت در ساختارهاي بتني، افزايش سطح آب گريزي مقره ها و جلوگيري از ايجاد آلودگي بر روي آنها و يخ زدگي در زمستان و ... به طور گسترده در دنيا استفاده مي شود.

بحث استفاده از فناوري نانو در حوزه برق و انرژي از سال 1382 در پژوهشگاه نيرو و با انجام پروژه اي تحت عنوان "بررسي كاربردهاي فناوري نانو در صنعت برق و انرژي" شروع شد.

در سال هاي 1382 تا 1388 چندين پروژه تحقيقاتي و ساخت در زمينه كاربردهاي نانوفناوري در حوزه برق و انرژي در پژوهشگاه انجام شد كه از جمله مهمترين آن ها مي توان به "سنتز نانو «فناوري نانو» به عنوان يكي از فناوري هاي كليدي قرن بيست و يكم، توجه جدي كشورها و شركت هاي بزرگ دنيا را به خود جلب نموده است و ويژگي هاي منحصر به فرد آن موجب شده تا طيف وسيعي از تحقيقات به سوي اين فناوري جادويي قرن بيست و يكم روانه شود. «فناوري نانو»، رويكرد نوين به فناوري ها است به نحوي كه به آنها خواص و كاركرد ويژه اي مي بخشد. اين فناوري به خودي خود كاركردي نداشته، بلكه در بهره گيري از آن در فناوري هاي متداول مي توان اثرات ويژه آن را در بهبود خواص درك نمود. اين فناوري همچنين با طبيعت بين رشته اي خود در آينده دربرگيرنده همه فناوري هاي امروزي خواهد بود و به جاي رقابت با فناوري هاي موجود، موجبات رشد آنها را فراهم مي آورد.
نام:
ایمیل:
* نظر: