اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - 06 March 2016
مدیرعامل آبفای کشورخبرداد:
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: 34 هزار و 540 میلیارد ریال اعتبار در مجموع برای صنعت آب و فاضلاب کشور در سال آینده پیش بینی شده که نسبت به امسال 1.7 درصد رشد خواهد داشت.

افزایش 1.7درصدی اعتبارات آب وفاضلاب کشور درسال 95

به گزارش خبرنگار عصر پرس ، حمیدرضا جانبازمدیرعامل آب وفاضلاب کشوردرنشست خبری گفت : 37 درصد از مجموع اعتبارات 18 هزار میلیارد ریالی آبفای کشور در سال 1394 تخصیص یافت و در واقع مشکلات نقدینگی، اجرا و تکمیل طرح های عمرانی را در کشور با چالش های جدی روبرو کرده است.

وی افزود:سال 1395 اعتبارات آبفای کشور با افزایش 2.6 درصدی نسبت به امسال به 18 هزار و 600 میلیارد ریال خواهد رسید و در فصل عمران شهری و روستایی با افزایش 2.4 درصدی در اعتبارات، مبلغ 16 هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است .

مدیرعامل آبفای کشور گفت :34 هزار و 540 میلیارد ریال اعتبار در مجموع برای صنعت آب و فاضلاب کشور در سال آینده پیش بینی شده که نسبت به امسال 1.7 درصد رشد خواهد داشت.

وی ادامه داد: از محل فاینانس ماده 56 و استفاده از منابع مالی بانکی جهت تامین لوله های آبرسانی هم تامین خوبی صورت گرفت و 2200 میلیارد تومان سرمایه گذاری شد و به این ترتیب سال آینده طرح های آبرسانی کشور دچار تحول اساسی خواهد شد و سرعت خوبی در طرح ها شاهد هستیم.

وی در ادامه به مهم ترین اقدامات آب وفاضلاب کشوراشاره کرد و گفت: امسال در مجتمع های آبرسانی روستایی از محل ردیف های افزایش تملک دارایی افزایش بسیار خوبی داشتیم و از صندوق توسعه ملی نیز در زمینه جذب مشارکت ، توانستیم بیش از 1000 میلیارد تومان اوراق جذب کنیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور درباره برنامه های سال 95 نیز تصریح کرد: مهمترین کار این است که برای عبور از پیک گرمای سال 95 آب پایدار در اختیار مشترکین قرار دهیم.

 جانباز با بیان اینکه تامین منابع آب به عنوان یکی از اولویت‌های برنامه ششم توسعه است، اظهار کرد: براین اساس سال آینده افزایش اندکی در سرجمع فصل منابع آب وزارت نیرو پیش‌بینی شده است.

 وی گفت : در حال حاضر قیمت تمام شده آب در کشور بیش از 1000 تومان است اما از مشترکان کمتر از 500 تومان دریافت می‌شود، اگر بخواهیم در ارائه‌ی خدمات به یک پایداری برسیم باید به سمت تعرفه‌های واقعی آب برویم.

مدیر عامل آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که هنوز برای افزایش قیمت آب پیشنهادی ارائه نشده است، خاطر نشان کرد: افزایش قیمت آب طبق قانون برعهده شورای اقتصاد است، لذا هنوز پیشنهادی برای افزایش قیمت این کالا در سال 1395 ارائه نشده است.

وی در ادامه با اشاره به حذف جریمه مشترکین پرمصرف گفت:طرحی تحت عنوان اصلاح الگوی مصرف به مجلس ارائه شد به دلیل فضای زمان انتخابات شورای نگهبان طرح یاد شده  با حذف بند جریمه مشترکین پرمصرف به تایید رسید.

جانباز تصریح کرد: قطع آب مشترکان پرمصرف در سال آینده اجرا خواهد شد و مشترکانی که از الگوی مصرف بیشتر استفاده کنند آب شرب آنها قطع خواهد شد.

وی در ادامه از آغاز طرح جدید دولت برای سهمیه بندی آب با کد ملی خبردادو گفت : پیش بینی می شود رسیدن این طرح به مرحله اجرا دو تا سه سال به طول بینجامد.

حمیدرضا جانباز اظهار داشت : در این طرح با استفاده از کد ملی نیاز آبی هر فرد مشخص و به او اعلام می شود ، اگر این طرح اجرایی شود می توان یارانه آب را هدفمند کرد و براساس نیاز روزانه هر فردیک سهم خاص به اواختصاص داده می شود.

مدیر عامل آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: در حال حاضر متوسط شوری آب در شهر قم حدود 75 درصد کاهش یافته است و شاخص آب بدون درآمد در شرایط فعلی 26 درصد تخمین زده می‌شود که شامل هدررفت ظاهری و هدررفت واقعی است.

وی  در ادامه گفت : بازسازی شبکه‌های آب شرب و تعدیل فشار آب می‌تواند موجب جلوگیری از هدررفت آب و میزان کاهش آب بدون درآمد شودکه براساس برنامه ششم توسعه سالانه نیم درصد از عدد کاهش آب بدون درآمد کاهش خواهد یافت.

جانباز افزود: باتوجه به تنش آبی و بحران آب در برخی شهرهای کشور ،سعی خواهیم کرد تا با حفر چاه‌ها مختلف تعداد شهرهای دارای بحران آب را کاهش دهیم.

مدیر عامل آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در تابستان امسال 547 شهر بحران آب داشته‌اند، گفت : با حفر 363 چاه و تجهیز 335 حلقه چاه تعداد شهرهای دارای بحران آب به 392 شهر کاهش خواهد یافت و درآینده نیز برنامه‌هایی برای حل این معضل در نظر گرفته‌ایم.

جانباز با اشاره به تفکیک آب شرب و بهداشتی گفت: در حال حاضر در شهرهایی مانند ساوه، قم، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سمنان که مشکل کیفیت آب دارند به ناچار باید مانند تمام نقاط دنیا آب باکیفیت را با سامانه دیگری در اختیار مردم قرار دهیم.

مدیر عامل آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه ممکن است در این زمینه بخش خصوصی را درگیر کنیم، ادامه داد: تفکیک آب شرب و بهداشتی در تهران در اولویت‌های بعدی قرار دارد، چرا که در تهران با اجرای طرح‌های تامین‌ آب و تصفیه‌خانه‌های متعدد و همچنین رینگ تهران مشکل کیفیت آب تهران برطرف شده است.

وی گفت: مشکل فعلی صنعت آب و فاضلاب موضوع تامین سرمایه است، لذا بسیاری از پروژه‌های ما به همین دلیل معطل سرمایه‌گذاری هستند که باید به این مساله توجه شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: