اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - 05 August 2015
در روزهای پس از توافق هسته‌ای
عضو انجمن اقتصاد انرژی با اشاره به مذاکرات پیرامون حوزه انرژی گفت: مذاکرات ایران در انرژی هسته‏‌ای به موفقیت رسید و اکنون نوبت دیپلماسی انرژی‏‌های فسیلی از سوی زنگنه‏ است تا به مذاکرات برد-برد دست یابیم.

عصر پرس: روزنامه شرق در گزارشی به بررسی وضعیت نفت ایران در بازارهای جهانی، سقوط بهای جهانی نفت و شرایط این صنعت پس از توافق هسته‌ای پرداخته است. این گزارش تحلیلی را در ادامه می‌خوانید.


قیمت جهانی نفت باز هم به کف قیمتی خود در شش‌ماهه گذشته رسید؛ سقوط به زیر ٥٠ دلار. به این ترتیب قیمت نفت خام برنت دریای شمال با دو دلار و ٦٩ سنت افت (٥,٢ درصد) به ٤٩ دلار و ٥٢ سنت برای هر بشکه رسید. تحلیل‏های کارشناسان خبر از این می‏دهد که این سقوط قیمت علاوه بر آنکه از تضعیف و کسادی آمارهای اقتصادی آمریکا، نخستین مصرف‏کننده نفت خام دنیا و چین، بزرگ‏ترین مصرف‏کننده انرژی جهان و انتظارها درباره کندشدن روند مصرف بنزین در ایالات متحده پس از یک دوره رشد قابل توجه در اوایل تابستان، تأثیر می‏پذیرد، از شایعه ریزش قیمت نفت با حضور ایران در بازار نفت جهانی نیز متأثر شده است، اما در این میان سخن وزیر نفت ایران که همچنان بر موضع افزایش ٥٠٠ هزار بشکه‏ای نفت در روز تنها هفت روز پس از تحریم‏ها پافشاری می‏کند، هوشمندی‌ای را در خود نهفته دارد که تمامی ضربه از کاهش چند دلاری هر بشکه نفت را به سوی کشورهایی روانه می‏کند که اکنون سهم ایران را در بازار از آن خود کرده‏اند.

افزایش نگرانی‏‌ها درباره مازاد عرضه نفت خام در بازارهای جهانی
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، بازارهای جهانی به پایین‏ترین سطح خود از ماه ژانویه رسیده‌اند و قیمت نفت برنت به زیر ٥٠ دلار برای هر بشکه رسید. افزایش نگرانی‏‌ها درباره مازاد عرضه نفت خام در بازارهای جهانی و سقوط بازار سهام چین در چند هفته گذشته قیمت‏های جهانی نفت خام را تحت فشار گذاشته است، به طوری که میانگین قیمت نفت خام شاخص دبلیو تی‌آی در معاملات آتی بازار نیویورک در ماه جولای با ثبت بیشترین افت ماهانه به پایین‌ترین سطح از زمان بحران اقتصادی سال ٢٠٠٨ میلادی رسید.
فشار بر قیمت نفت خام آمریکا روز دوشنبه در پی ثبت بیشترین افت روزانه قیمت بنزین از اکتبر ٢٠١٢ در معاملات آتی بازار، عمیق‏‌تر شد. تضعیف آمارهای اقتصادی آمریکا و چین در کنار مازاد عرضه نفت بر نگرانی معامله‏‌گران در بازار نفت افزود. با کاهش تقاضا در بازار خودرو آمریکا، هزینه‏‌های مصرف‏‌کنندگان آمریکایی در ماه ژوئن کندترین روند خود در چهار ماه گذشته را تجربه کرد؛ روند رشد در بخش‏‌های تولیدی چین نیز در ماه جولای به طور غیر‏منتظره‏ای کند شد. مت اسمیت، مدیرعامل بخش تحقیقات کالا در مؤسسه کیلپردیتا، یک پایگاه داده انرژی مستقر در نیویورک، در این باره گفت: تضعیف آمارهای اقتصادی بازار را تحت فشار گذاشت. وی با اشاره به اختلاف میان قیمت‏های نفت خام آمریکا و بنزین، که حاشیه سود را برای پالایشگران به دنبال خواهد داشت، گفت: شکاف قیمتی بنزین در حال کم‌شدن است.

زنگنه: ایران از کاهش قیمت‏‌ها به‌هیچ‌وجه ضربه نمی‏‌خورد
در این میان گفته‏‌های وزیر نفت درباره برنامه ویژه هفت ‏روزه نفتی ایران در دوران پساتحریم و اشاره او به سقوط دوباره قیمت نفت، بازار شایعه را داغ کرده است. زنگنه تأکید می‏‌کند: با اجرای برنامه‌ای جدید، درآمد نفتی ایران در دوران سقوط قیمت‌ها کاهش نمی‏‌یابد و با لغو سه تحریم اصلی صنعت نفت شامل انتقال ارز حاصل از فروش نفت، تأمین کشتی‌های نفتکش و بیمه نفتکش‌ها، ابتدا در مدت زمان کمتر از هفت روز حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز به ظرفیت صادرات نفت خام ایران افزوده می‌شود و پس از اجرای این طرح ضربتی و افزایش ظرفیت صادرات نفت به محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز در نخستین روزهای لغو تحریم‌ها، با اجرای یک برنامه شش‌ماهه ظرفیت صادرات نفت کشور به دو میلیون بشکه در روز افزایش می‏‌یابد.
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با یادآوری اینکه در صورتی‌که عرضه نفت مازاد برخی از کشورهای اوپک ادامه یابد و ایران هم بخواهد سهم از دست‌رفته نفتی خود را در بازار احیا کند، قیمت‏ها کاهش می‏‌یابد، بیان کرد: با وجود این قطعا حتی در صورت سقوط دوباره قیمت نفت، ایران از کاهش قیمت‏ها به هیچ وجه ضربه نمی‏‌خورد.
این مقام مسئول در تشریح دلایل پیروزی ایران در بازار نفت ارزان‏قیمت به‌ویژه در دوران پساتحریم، توضیح داد: با لغو تحریم‏ها صادرات نفت ایران دو برابر می‏شود و حتی در صورت نصف شدن قیمت‏های نفت از سطوح فعلی بازهم درآمد نفتی ایران ثابت خواهد ماند.
زنگنه با یادآوری اینکه در دوران پساتحریم در صورت سقوط دوباره قیمت نفت، درآمدهای نفتی ایران در بدترین سناریو ثابت می‏ماند، افزود: این در حالی است که برخی کشورها که به کاهش قیمت‏ها یا افزایش عرضه نفت بیشتر به بازار دامن می‏زنند، زیان چندین میلیارد دلاری را متحمل خواهند شد. وزیر نفت با تأکید بر اینکه در این دوران بسیاری از کشورها ذخایر عظیم ارزی خود را از دست خواهند داد، خاطرنشان کرد: ایران تجربه مدیریت اقتصاد کشور در دوران تحریم و حتی دوران ارزان‏فروشی نفت را دارد.

شایعه‏‌سازان در بازار نفت مشغول کارند
محمود خاقانی، مدیرکل امور خزر و آسیای میانه وزارت نفت دولت هشتم و نهم در گفت‏ وگو با «شرق» با اشاره به کاهش اخیر قیمت نفت به زیر ٥٠ دلار گفت: در بازار نفت، عده‏ای مشغول به فعالیت هستند که به شایعه‏‌سازان و دلالان معروفند. این طیف در بازار، از التهاب سود برده و از جیب تولیدکننده و مصرف‏کننده برای خود منبع درآمد ایجاد می‏‌کنند.
عضو انجمن اقتصاد انرژی در ادامه افزود: با اینکه هنوز نفت ایران، تا رفع کامل تحریم‏ها که تا شش‌ماه آینده به درازا خواهد کشید، وارد بازار نشده است، این شایعه ایجاد شده که ورود نفت ایران به بازار نفت جهان، با توجه به اینکه هنوز تقاضا برای نفت افزایش نیافته و کشورها رشد اقتصادی ندارند و اوپک نیز با ظرفیت کامل فعالیت می‏کند، موجب سقوط قیمت نفت در سطح جهان خواهد شد.
این کارشناس بین‏‌المللی انرژی معتقد است ورود نفت ایران به بازار در شرایطی رخ می‏دهد که هیأت‏های بلندپایه اروپایی برای مذاکره به ایران سفر می‏کنند. این امر بدان معناست سهمی که از ایران وارد بازار می‏شود، جذب بازاری می‏شود که قرار است در حوزه تکنولوژی و ساخت زیرساخت‏‌ها هزینه شود.

اقدام حساب ‌شده وزیر نفت
وی تصریح کرد: وزیر نفت ایران در اقدامی حساب‌شده به افزایش ٥٠٠هزار بشکه‏‌ای طی هفت روز پس از تحریم‌‏ها اشاره می‏‌کند، زیرا نیک می‏داند که این امر موجب کاهش قیمت خواهد شد اما این سقوط قیمت در کوتاه‏مدت آسیبی به بازار ایران نخواهد زد؛ چراکه اکنون سهم ایران از بازار نفت کم است و به این ترتیب کشورهایی مانند عربستان، روسیه و عراق لطمه می‏بینند و باید سهم خود را کاهش دهند.
به گفته وی، البته در این شرایط باید اوپک توجه کند که اگر ریزش قیمت نفت مدیریت نشود، قیمت‏‌ها در مسیری حرکت خواهند کرد که همه از مدیریت آن عاجز خواهند شد.

اکنون نوبت دیپلماسی انرژی‏های فسیلی از سوی زنگنه‏ است
خاقانی با اشاره به مذاکرات پیرامون حوزه انرژی گفت: مذاکرات ایران در انرژی هسته‏ای به موفقیت رسید و اکنون نوبت دیپلماسی انرژی‏های فسیلی از سوی زنگنه‏ است تا به مذاکرات برد-برد دست یابیم. در این شرایط به نفع اوپک و عربستان خواهد بود که در حجم تولید خود تجدیدنظر کنند؛ زیرا با کاهش نرخ نفت آنها ضرر خواهندکرد. وی با اشاره به اینکه با کاهش قیمت نفت، سرمایه‏گذاری در صنعت نفت‌وگاز ایران به صرفه خواهد بود، گفت: سرمایه‏گذاری در حوزه انرژی ایران برای خارجی‏ها به صرفه است؛ چراکه استخراج نفت از دل دریای خزر، خلیج مکزیک، برزیل و ... به علت عمق زیاد به ضرر سرمایه‌گذاران خواهد بود، درحالی‏که عمق خلیج فارس کم بوده و استخراج نفت از آن صرفه اقتصادی دارد و به نفع سرمایه‏‌گذاران خواهد بود.

ریزش قیمت نفت زیر ٥٠ دلار استثنایی است
مهدی پورقاضی، فعال اقتصادی، در این رابطه به «شرق» گفت: تحلیل‏‌ها خبر از این می‏‌دهد که در چند سال آینده قیمت نفت در محدوده ٥٠ تا ٧٠دلار باقی بماند و این ریزش زیر ٥٠ دلار استثنایی و موقتی است و به نظر می‏رسد چند دلار بالاتر برود.
پورقاضی با اشاره به گفته‏‌های اخیر وزیر نفت مبنی بر آمادگی برای افزایش تولید نفت به ٥٠٠هزار بشکه در روز در یک هفته پس از تحریم‏ها، افزود: به نظر می‏‌رسد این گفته‏‌ها کمی سیاسی شده باشد؛ چراکه با کاهش قیمت نفت قطعا سرمایه‏‌گذاری در این صنعت، جذابیت خود را تا حد زیادی از دست خواهد داد و به این ترتیب با مشکل ورود سرمایه‏ به کشور در حوزه زیرساخت‏‌های نفتی مواجه خواهیم شد. وی تصریح کرد: باید بپذیریم انرژی در تمام جهان با همین قیمت پایین وجود دارد، بنابراین باید از برخی منابع که استخراج آنها مقرون به‌صرفه‏ نیست، صرف‏نظر کنیم. هم‏اکنون نیز دولت تلاش می‏‌کند وابستگی به درآمد‏های نفتی را بکاهد و بودجه سال ٩٤ نیز نسبت به سال ٩٣، این مسئله را تأیید می‏کند هرچند کمی سرعت کاهش این وابستگی کند است.
رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران همچنین اظهار کرد: در چنین شرایطی ممکن است برخی از بنگاه‏‌های اقتصادی ورشکسته شوند یا از قدرت رقابتی آنها کاسته شود که باید برای کنترل این وضعیت چاره‌‏اندیشی کنیم.

منبع: روزنامه شرق 14 مرداد

.

برچسب ها
نفت ، وزیر نفت ، زنگنه
نام:
ایمیل:
* نظر: