اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۵۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - 23 October 2017
رئیس جمهور
رئیس جمهور امروز در همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت الله حاج سیدمصطفی خمینی با تشریح ابعاد مختلف شخصیتی و انقلابی وی، نقش ایشان را در مبارزات انقلابی بسیار تاثیر گذار و ممتاز دانست.
حاج آقا مصطفی جایگاه ویژه ای در انقلاب و نهضت اسلامی داشت
به گزارش عصرپرس ازصدا و سیما، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در مراسم سالگرد شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی، در ابتدای سخنان خود از سیدمصطفی خمینی به عنوان یک شخصیت بزرگ انقلابی، فقیه، مجتهد، فیلسوف، عارف و مبارز نام برد و گفت : ایشان جایگاه بزرگی در بیت امام و نهضت اسلامی داشت .

وی با اشاره به اینکه مرحوم حاج آقا مصطفی امید همه انقلابیون بود افزود: نگاه به ایشان بر این مبنا بود که اگر خدای ناکرده یک روزی امام در میان ما نباشد فردی هست که بتواند این پرچم را بر دوش گیرد و نهضت را به ثمر و مقصد نهایی برساند .

رئیس جمهور از آیت الله سیدمصطفی خمینی به عنوان یک مشاور، معاون و یار بزرگ در دوران نهضت در کنار امام نام برد و گفت: ایشان فقط فرزند امام نبود چرا که جایگاه ویژه ای در انقلاب و نهضت اسلامی داشت . 

وی در ادامه سخنان خود با تشریح ماجرای روز 15 خرداد وحضور حاج آقا مصطفی در حرم مطهر به همراه خیل عظیمی از جمعیت و علمای عظام و حضور زنان انقلابی و شمشیر به دست قم در حمایت از امام خمینی (ره) گفت : مردم در این روز در کنار حاج آقا مصطفی و با حضور در خیابان های قم و با شعارهای یا مرگ یا خمینی به مخالفت با رژیم پهلوی پرداختند و این رژیم تعداد زیادی از مردم را در قم به خاک و خون کشید .

روحانی گفت : اگر حادثه 15 خرداد نبود یا جان امام در خطر بود و یا برای همیشه در زندان می ماند .

وی افزود : فداکاری، ایثار و حضور مردم در قم، تهران، ورامین و دیگر شهرهای کشور باعث شد که رژیم پهلوی احساس کند شخصیت امام شخصیتی نیست که بتوانند به راحتی او را حذف یا جامعه را از وجود ایشان محروم کنند.

حاج آقا مصطفی خمینی در حادثه 15 خرداد نقش بسیار اساسی داشت 

رئیس جمهور گفت: آن کسی که در داستان 15 خرداد نقش بسیار اساسی داشت، حاج آقا مصطفی بود؛ تلاش و مجاهدت ایشان و سایر بزرگان و مراجع باعث شد تا جان امام در این حادثه حفظ شود.

روحانی در ادامه سخنان خود در همایش بزرگداشت چهلمین سال شهادت حاج آقا مصطفی خمینی گفت:​ در سال 1343 هم که امام در قم دستگیر شدند و سربازان خیابان ها را گرفته و مدرسه ها و حوزه علمیه محصور شد کسی که به خانه مراجع رفت حاج آقا مصطفی بود تا جان امام را حفظ کند.

رئیس جمهور افزود: بعد هم که ایشان دستگیر شدند و پس از آزادی ایشان موجی در قم به راه افتاد ؛ ایشان مستقیما به حرم حضرت معصومه (س) رفتند و جمعیت عظیمی در صحن تجمع کردند و این تجمع و تجمعات به نهضت اسلامی بسیار کمک کرد.

وی اضافه کرد: در ایامی که امام دوران تبعید را در نجف اشرف می گذراندند حاج آقا مصطفی نقش ممتازی در حفاظت از جان امام و نهضت اسلامی داشتند.

روحانی گفت: حاج آقا مصطفی شخصیتی متواضع ، خلیق و خاکی داشتند و در بسیاری از اجتماعات شرکت می کردند و دسترسی به ایشان بسیار آسان بود.

وی یادآور شد: البته ایشان خیلی هم در کنار امام نبود ؛ یادم هست در قم که امام برای نماز به مدرسه بروجردی تشریف می آوردند حاج آقا مصطفی همیشه نیم تا یک ساعت زودتر می آمدند و در حیاط مدرسه با طلبه ها گعده می کردند .

رئیس جمهور ، حاج آقا مصطفی خمینی را شخصیتی در دسترس و شجاع برشمرد و گفت: او یک عالم بزرگوار و فقیه مجاهد بود که همواره به عنوان یک فداکار در کنار امام راحل بود.

وی به فراز و نشیب های نهضت اسلامی در سال های پیش از پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: در سال های 48 و 49 مقداری فراز نهضت اسلامی نبود و ما با مشکلات فراوان روبرو بودیم و در سال های 56 و 57 مقداری اوضاع سهل تر و آسان تر شد اما همچنان در سراسر کشور خفقان حاکم بود.

روحانی گفت: نام ، تصویر و عکس و نوار امام ممنوع بود ، نوشته های امام از قبیل کتاب حکومت اسلامی و رساله امام ممنوع بود و اگر می خواستند رساله امام را پخش کنند روی جلد آن نام یکی دیگر از مراجع را درج می کردند.

ماجرای آقا مصطفی طوفان عظیمی در جامعه به وجود آورد 

رییس جمهور گفت: رژیم طاغوت فکر می کرد امام که تبعید و نام، عکس و رساله ایشان نیز ممنوع شده پس امام در جامعه فراموش شده است.

روحانی در مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت حاج آقا مصطفی خمینی (ره) افزود: نمی فهمیدند همه این کارها اثر معکوس دارد و مردم دلداده نهضت اسلامی و راهبر این نهضت هستند و اینگونه اعمال کودکانه بر مسیر و راه مردم تاثیری نمی گذارد.

وی گفت: در سال 56 خبر شهادت حاج آقا مصطفی واقعا جامعه ایران را تکان داد زیرا باور کردنی نبود و از هر کس می پرسیدیم باورمان نمی شد.

روحانی افزود : فکر می کردیم این یک شایعه است ، مگر امکان پذیر است ؟ چه حادثه ای رخ داده است؟

وی گفت: این خبر مردم را عصبانی کرد و احساس مردم این بود، حال اینکه واقعه شهادت و یا رحلت وی چگونه بوده است، کاری ندارم اما برداشت مردم این بود که حاج آقا مصطفی را شهید کردند.

روحانی افزود: این موضوع برای مردم غیرقابل تحمل بود و مردم احساس می کردند رژیم کاری علی رغم اراده مردم کرده است.

وی گفت: مردم که به خیابان آمدند، همه ترس ها کنار گذاشته شد و هیچ کس نمی ترسید که نام امام را ببرد و ترس فروریخت.
 
روحانی افزود: اراده و هیجان مردم ظهور و بروز پیدا کرد، در مسجد ارک تهران، در مجلس یادبودی که به مناسبت هفتم حاج آقا مصطفی برگزار شده بود همه بودند از دانشگاهیان ، از مقامات سیاسی آن زمان که در احزاب مختلف فعال بودند، علماء، بزرگان ، خطبا، فضلای حوزه علمیه قم، بازاریان، تمام مسجد و خیابان های اطراف مالامال جمعیت بود، نظامی ها آمده بودند، کامیون ها رژه می رفتند، پشت بام و خیابان های اطراف مسجد محاصره شده بود، اما هیچ کس در دلش ترسی نبود.

وی گفت : ماجرای حاج آقا مصطفی طوفان عظیمی در جامعه ما بوجودآورد و من نمی دانم اگر این حادثه نبود این حرکت کی شروع می شد.

 روحانی افزود: این حرکت باعث شد که حوادث دی ماه قم پشت سرش اتفاق افتاد و سپس حوادث بهمن تبریز اتفاق افتاد.

وی گفت: این حادثه اتفاق افتاد که چهلم ها پشت سرهم و زنجیروار توانست رژیم را در فشار نهایی قرار دهد.

امام شخصیتی بود که آینده را می دید

رئیس جمهور گفت: ظاهر برخی امور سخت و تحمل آن ممکن است سنگین باشد ولی باطن آنها ممکن است برای جامعه فرج و گشایشی داشته باشد.

روحانی با بیان اینکه همه شخصیت و مقام امام را می شناختند به ویژه دوستان و یاران و مریدان حوزه و دانشگاه از شخصیت امام آگاه بودند افزود: به نظرم سخنرانی امام بعد از شهادت حاج آقا مصطفی که از این حادثه به عنوان الطاف خفیه یاد کردند جایگاهی از بزرگی و عظمت روح امام را به جامعه نشان داد، ما برای اولین بار نوار سخنرانی را در منزل حاج آقا امام جمارانی که همه اعضای جامعه روحانیت مبارز از جمله شهید مطهری و شهید بهشتی حضور داشتند گوش کردیم.

رئیس جمهور گفت: شهید مطهری نتوانست صبر کند و گفت ببینید چه می گوید، این چه شخصیتی است، برخی گفتند حالا بگذارید نوار را گوش کنیم تا بعد و واقعا سخنرانی عجیبی بود و نشان می داد که امام چه قدرت روحی عظیمی داشت، ما که در عمرمان شخصیتی مثل امام ندیدیم او یک استثنا بود شاید در قرون گذشته چنین شخصیتی یا نبوده یا کمتر وجود داشته است.
روحانی افزود: علم که مهم نیست، شجاعت و شهامت هم مهم نیست، این روح تربیت شده، این عرفان عملی بالا، این صبر و تحمل بی نظیر در تاریخ عجیب است ، انسان فرزند جوان و 48 ساله خود را که یک عالم و مجتهد است از دست بدهد و خم به ابرو نیاورد، این کار از بزرگان تاریخ ، از اولیا ، از انبیا و از امامان معصوم ساخته است.

رئیس جمهور گفت: کجا سراغ دارید یک شخصیت بزرگ برای اسلام فدا شود و وقتی حرف می زند نه نامی از حاج آقا مصطفی ببرد نه تعریف کند و گفت این حوادث پیش می آید و نباید جزع و فزع کرد ما با باطن امور آشنا نیستیم و این حادثه از الطاف خفیه الهی بود البته ما درست نمی فهمیدیم که امام چه می گوید.

روحانی افزود: وقتی امام در نجف صحبت می کرد موج و طوفان در ایران شروع شده بود امام شخصیتی بود که آینده را می دید یا با هوش یا با عنایت الهی یا با هر دو ، امام به راحتی آینده را می دید وقتی خدمت امام مشرف می شدیم، در همان جمله اول می فهمید که چه می گویی، گاهی با اشاره، گاهی با نگاه و گاهی با سکوت حرف می زد، امام یک شخصیت بی نظیر و استثنایی تاریخ بود .

رئیس جمهور گفت: مگر می شد رژیم 2500 ساله را سرنگون کرد؟ کسی فکرش را نمی کرد، رژیمی که همه قدرت ها پشت سر او بودند، از امریکا و اروپا و شوروی آن وقت تا بعضی از کشورهای عرب آن زمان پشت سر او بودند مگر می شد آن را ساقط کرد؟ همه حامی آن رژیم بودند.

قرار است آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم سخنرانی کنند.

همچنین آیات عظام فاضل لنکرانی و بجنوردی دیگر سخنرانان ­مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی هستند.
این مراسم با حضور جمعی از علما، استادان حوزه و دانشگاه و حجت الاسلام سید حسن خمینی  در سالن اجلاس سران برگزار شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: