اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - 01 March 2016
رئیس جمهور در همایش بین المللی صنعت خودرو:
رییس جمهور کاهش قیمت خودرو و افزایش کیفیت محصولات تولیدی را تنها با حضور در بازارهای جهانی امکان پذیر دانست و گفت: سیاست دولت یازدهم خصوصی و رقابتی کردن صنعت خودرو با واگذاری آن به مردم است.

به گزارش عصر پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در همایش بین المللی صنعت خودرو با رویکرد اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه مسیر برای حرکت و رشد صنعت خودرو در کشور باز شده است، گفت: رضایت مردم برای دولت یازدهم اهمیت ویژه ای دارد . اینکه دروازه ها را ببندیم،  خودرویی تولید و به ملتی تحمیل کنیم و به مردم نیز بگوییم  قدرت انتخاب شما همین است، چنین منطقی را این دولت ابدا نمی پذیرد.

 رییس جمهور گفت : همه باید رضایت مردم را جلب کنیم و در این مسیر قدمهای جدی در بخش خودرو برداریم و باید صنعت خودروسازی را در ایران به طور کامل خصوصی سازی و رقابتی کنیم.

روحانی افزود: دولت در این سالها، با ممنوعیت واردات خودرو و اعمال  تعرفه های سنگین  بر واردات خودرو از این صنعت حمایت کرده اما حمایت دولت نمی‌تواند دائمی باشد. حمایت دولت از یک صنعت در برابر صنایع بیرونی، دوره‌ای دارد و این دوره نمی تواند نامحدود باشد.

رییس‌ جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سال 91 و 92 در کشور شاهد رشد منفی بودیم، اما در سال 93 توانستیم رشد منفی 8 فصل مداوم را پشت سر گذاشته و به رشد 3 درصدی برسیم، گفت: صنعت کشور در این رشد، نقشی اساسی داشت و در این بین صنعت خودرو جزو صنایع پیش رو بوده، اما در سال 94 بخاطر کاهش قیمت نفت و رکود جهانی برای تقاضا در بازار با مشکلاتی مواجه شدیم که دولت ناچار شد به برخی از صنایع از جمله خودروسازی، کمک کرده و از بانک‌ها بخواهد با ارائه تسهیلاتی به مردم، مسیر تقاضا را بگشاید.

روحانی در ادامه گفت : با پیروزی و موفقیت در مذاکرات هسته‌ای و پایان تحریم‌های ظالمانه شرایط مناسب‌تری برای اقتصاد کشور و صنعت خودرو ایجاد شده است .

وی درادامه افزود : در اولین سفر اروپایی دولت یازدهم یکی از صنایعی که در مذاکرات  مطرح شد، صنعت حمل و نقل و خودرو بود و در این زمینه به تفاهمات و قراردادهایی دست یافتیم و مسیر برای حرکت و رشد صنعت خودرو در کشور باز شده است.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه دولت خود را در نهایت ملزم به رضایت مردم می‌داند و ما باید در این راستا گام‌های بعدی خود را در صنعت خودرو برداریم، اظهار داشت: دولت همواره با اقدامات گوناگون از قبیل ممنوعیت واردات و اعمال تعرفه‌های سنگین از صنعت خودرو در کشور حمایت کرده اما این حمایت نمی‌تواند دایمی باشد. آنچه برای ما اهمیت دارد این است که صنعت ما باید از کیفیت لازم و قدرت رقابت برخوردار باشد. حمایت به معنای خروج از رقابت جهانی و پایین آمدن کیفیت در صنعت خودرو خواهد بود.

روحانی همچنین با تاکید بر اینکه  رعایت محیط زیست باید اولویت صنعت خودرو باشد، گفت: برای تحقیق، تولید و صادرات مشترک، از خودروسازان خارجی استقبال می کنیم.

رییس جمهور محیط زیست و ضرورت زدودن آلاینده‌ها از هوای کشور را از نکات مورد توجه دولت یازدهم خواند و  خاطر نشان کرد: این مسأله ضرورتی است که موجب تأمین سلامت مردم می‌شود و ما نمی‌توانیم هر خودرویی را با هر کیفیتی در مصرف انرژی قبول کنیم چرا که محیط زیست باید به عنوان اولویت در صنعت و بخش‌های مختلف بنگاه‌های اقتصادی باشد.

روحانی با بیان اینکه باید کاهش مصرف انرژی یکی از اصول مورد نظر ما در صنایع گوناگون از جمله صنعت خودروسازی مدنظر باشد، اظهار داشت: ما باید انرژی را به صورت معقول مصرف و صادر کنیم. صادرات انرژی ایران یکی از پایه‌های جایگاه و قدرت ایران در روابط بین‌الملل است و ما نمی‌توانیم آن را فراموش کنیم و از سوی دیگر بخاطر رعایت مسایل زیست‌محیطی نیز نمی‌توانیم از صنعت داخلی خودرو بگذریم و این به معنای آن است که باید صنعتی با کیفیت بالا و آلودگی کمتر داشته باشیم که مصرف انرژی را نیز به حداقل قابل قبول برساند.

روحانی ادامه داد و گفت : برای رسیدن به صنعتی قابل قبول و با کیفیت ، یا باید منتظر بمانیم که در داخل کشور تحقیقات به جایی برسد که بتوانیم در تولید خودرو استانداردهای جهانی را داشته باشیم و یا اینکه با شرکت‌های خارجی مشارکت کرده و با استفاده از فناوری و ابتکار جوانان خود و مشارکت با شرکت‌های مطرح خودروسازی سریع‌تر به نقطه مطلوب دست پیدا کنیم.

رئیس جمهور در ادامه گفت : امنیت و سلامت مردم ،سلامت محیط زیست، میزان مصرف انرژی و حضور ایران در صحنه‌های جهانی از مواردی است که باید در صنعت خودروسازی مدنظر قرار گیرد.

رییس‌ جمهور اظهار داشت: خودروی خوب داخلی و قابل رقابت وسیله افتخار و زینت ملت خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه امروز صنعت خودرو در جهان حجم زیادی از گردش های مالی‌ را به خود اختصاص داده ، افزود: خودروی ایرانی این توانمندی را دارد که با حرکتی صحیح سالانه2 تا 3 میلیون دستگاه را تولید کند تا بتوانیم بخشی از آن را به خارج از کشور صادر کنیم.

رییس‌ جمهورگفت:  خصوصی‌سازی، رقابتی‌کردن و صادرات اصول دولت در بخش خودرو است و تا این اصول محقق نشود به اهداف خود در این بخش نخواهیم رسید لذا برای اینکه این صنعت در جایگاه خود قرار گیرد، قطعه‌سازان نیز باید در سطح بین‌المللی و کیفیت قطعات جهانی باشد.

روحانی در ادامه افزود: کشور ایران با وجود راه‌های مواصلاتی گسترده و بنادر گوناگون دارای پتانسیل فوق‌العاده‌ای است و از نیروی انسانی با استعداد و متخصص برخوردار است  و در این راستا زمینه‌های بسیار فراوانی برای مشارکت در ساخت و صادرات خودرو در منطقه و جهان در کشور وجود دارد .

وی افزود: امیدوارم این کنفرانس زمینه‌ای برای همکاری و انعقاد قرارداد و رسیدن به نقطه‌ای مشترک باشد.

 رییس جمهور گفت : در جریان انتخابات 92 به مردم ایران قول دادیم که دیپلمات‌های کشور در مذاکره با قدرت‌های بزرگ ، منطق ملت ایران را به کرسی بنشانند و راه را برای همکاری جهانی باز کنند، امروز با حمایت ملت ایران توانستیم به این هدف دست پیدا کنیم.

روحانی با بیان اینکه مردم ایران در برابر فشار و تحمیل هرگز سر فرود نیاورده و از حقوق خود دفاع می‌کنند اما خواهان تعامل و گفتگو با ملت‌های جهان هستند، خاطر نشان کرد: ما برای اشتغال جوانان و حرکت اقتصادی به سمت پیشرفت نیاز به رشد اقتصادی داریم و آنچه امروز کشور به آن نیاز دارد رسیدن به رشد 8 درصدی است.

رییس جمهور در ادامه  با قدردانی از ملت ایران برای حضور هوشمندانه در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ، گفت: انتخابات همواره دمیدن روح جدید در کالبد جامعه برای حضور و حرکت پرشتاب تر در مسیر توسعه و رفاه جامعه بوده و هست.

روحانی افزود: همه باید به خوبی باور داشته باشیم صاحب ایران، مردم این کشور هستند و راه و مسیر این کشور را مردم تعیین می کنند.

رییس جمهور تاکید کرد: مسیر توسعه و شیوه حکمرانی را مردم مشخص می کنند و در مواردی که در سیاست داخلی و یا خارجی نظرات متفاوتی وجود دارد، این آراء مردم است که راه صحیح و درست را برای کشور تعیین می کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: