اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۵۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - 27 September 2017
مونسان
مونسان در مراسم روز جهانی گردشگری تأکید کرد ایجاد درآمدزایی و فرصت شغلی بی‌نظیر با حداقل سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگریرئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «دست‌یابی به یک‌میلیون شغل امکان‌پذیر نیست مگر اینکه از بخش صنایع‌دستی و گردشگری کمک بگیریم.»
سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری فرصتی برای اشتغالزایی است
به گزارش عصرپرس، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در مراسم روز جهانی گردشگری که در سالن اجلاس برگزار شد، ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهیدان، ایام سوگواری ایام محرم، گرامیداشت روز جهانی گردشگری و خیر مقدم به افراد حاضر در جمع گفت: «عزت، استقلال امروز کشور را مدیون شهیدان جان بر کفی هستیم که نقطه عطفی را در تاریخ این کشور به‌وجود آورده‌اند.

وی افزود: امروز چهل‌و‌هفتمین سال تصویب و نام‌گذاری ۲۷ سپتامبر به‌عنوان روز جهانی گردشگری را در حالی ارج می‌نهیم که گردشگری و توریسم به عدد بی‌سابقه بیش از یک‌میلیارد و 200میلیون نفر رسیده است، این عدد بی‌سابقه باعث شده که صنعت گردشگری جایگاه خود را به‌عنوان رکن سوم در اقتصاد جهان تثبیت کند.

مونسان تصریح کرد: موضوع مهم دیگری که صنعت گردشگری علاوه بر نقش اقتصادی در پی دارد اثرات مهم این صنعت در حوزه اجتماعی و فرهنگی کشورها و ملت‌هاست. صنعت گردشگری امروزه ابزار مؤثری برای دیپلماسی عمومی کشورها محسوب می‌شود، از این طریق می‌توانیم فرهنگ‌ها را مبادله کنیم، ملت‌ها را به‌هم نزدیک کنیم و به شناخت انسان‌ها، ملت‌ها و اقوام از هم کمک کنیم.

وی ادامه داد: امسال روز جهانی گردشگری به‌نام گردشگری پایدار و ابزاری برای توسعه نام‌گذاری شده که فرصت بی‌نظیری است برای اینکه صنعت گردشگری به توسعه پایدار کمک کند. این صنعت علاوه بر اثرات بزرگ و شگرف در حوزه اقتصادی اثرات مهمی در حوزه اجتماعی و زیست‌محیطی به‌عنوان مؤلفه‌های مهمی از توسعه پایدار دارد.

معاون رئیس‌جمهور بیان کرد: هدف از گرامیداشت این روز یادآوری و معرفی صنعت گردشگری به همه مردم است، این مهم در کشور ما با اهمیت دوچندان برای تغییر نگرش به این صنعت و بیان اهمیت این صنعت برای دولت، مسئولان و مردم است. در کشور ظرفیت‌های بزرگ و مزیت‌های بی‌شماری وجود دارد. کشورهایی با تاریخ و جغرافیایی کوچک‌تر از کشور ما توانسته‌اند صنعت گردشگری را رشد دهند، سالانه درآمدهای زیادی از این صنعت به‌دست بیاورند و صنعت گردشگری نقش مهمی در GDP آن کشورها ایفا کند.

وی ادامه داد: حیف است کشوری با ظرفیت‌های بی‌نظیر در میراث‌فرهنگی هنوز نتوانسته صنعت گردشگری را به جایگاه واقعی خود برساند و اهمیت این صنعت را برای همه مشخص و تبیین کند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: مفهوم سیاحت ریشه در تاریخ دارد و از قدیم وجود داشته، اما مفهومی که امروزه به‌عنوان توریسم از آن یاد می‌شود به قرن نوزدهم برمی‌گردد. در قرن بیستم و در دو دهه میلادی گذشته شاهد انقلابی در صنعت گردشگری در دنیا بودیم. سرعت رشد این صنعت در دو دهه گذشته بی‌نظیر بود. در سال 1950 میلادی شمار گردشگران در سرتاسر جهان فقط 25میلیون نفر بود، طی سه دهه این عدد هفت‌برابر می‌شود و در سال 1980 به 178میلیون نفر می‌رسد، این عدد در سال 2000 به 674میلیون نفر و در سال 2015 به یک‌میلیارد و 186میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند.

گردشگری روند روبه‌رشد خود را ادامه خواهد داد

وی ادامه داد: هیچ بخشی در اقتصاد جهانی به این سرعت رشد نکرده است، این صنعت رو به‌رشد است و تمام کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که گردشگری یکی از صنایعی‌ است که روند رو به رشد خود را در آینده ادامه خواهد داد.

مونسان با اشاره به ظرفیت‌های کشور بیان کرد: در صنعت گردشگری با حداقل سرمایه‌گذاری می‌توان درآمدزایی بسیار مناسب و فرصت شغلی بی‌نظیر بوجود آورد. با مروری بر صنعت گردشگری در بخش اقتصاد جهانی، می‌توان دریافت که سهم این صنعت در سال 2015، به 1260میلیارد دلار می‌رسد و سهم مستقیم گردشگری در GDP در دنیا 2200میلیارد دلار است. نقش مستقیم گردشگری در اشتغال نیز به عدد 108میلیون شغل رسیده است.

وی درباره سهم کل گردشگری یعنی سهم مستقیم و غیر‌مستقیم گردشگری در اقتصاد جهانی گفت: گردشگری در اقتصاد جهانی 7200میلیارد دلار یعنی 8.9 درصد GDP کل اقتصاد جهانی است. از نظر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم به عدد 284میلیون شغل می‌رسیم، یعنی به‌ازای هر یازده شغل در جهان یکی از شغل‌ها به حوزه گردشگری مربوط است. این نشان‌دهنده اثرات مهم این بخش در ایجاد درآمد و شغل است.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه کشور امروز شدیدا به ایجاد شغل نیاز دارد خاطرنشان کرد: در برنامه ششم عدد یک‌میلیون شغل در هر سال برای دولت پیش‌بینی شده است، دولت و مجلس شورای اسلامی باید کمک کنند و بخش خدمات به یاری بیاید تا به این عدد دست پیدا کنیم. در دنیا نیز عمده شغل‌های ایجادشده در بخش خدمات است نه صنعت. با توجه به رشد تکنولوژی در صنعت نقش انسان در صنعت روزبهروز کاهش پیدا می‌کند، بخش خدمات بخشی است که می‌تواند به کمک بیاید تا با اعداد کوچک‌تر در مقایسه با صنعت بتوانیم شغل ایجاد کنیم، دست‌یابی به یک‌میلیون شغل امکان‌پذیر نیست مگر اینکه از بخش صنایع‌دستی و گردشگری کمک بگیریم.

وی ادامه داد: در دنیا از گردشگری به‌عنوان صنعت نام برده می شود، امیدواریم در کشور نیز این مهم جا بیفتد و اهمیت این بخش در ایجاد شغل و درآمد مشخص شود و بخشی از سرمایه‌گذاری در کشور به این حوزه سوق داده شود.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود رشد گردشگر در سال آینده بین 3 تا 4درصد باشد، در آفریقا افزایشی بین 5 تا6درصد، در آمریکا 4 تا 5درصد، اروپا 2 تا 3 درصد و خاورمیانیه 2 تا 5درصد برسد که امیدوارم کشور ما در عدد بالای رشد قرار بگیرد. مقایسه آماری، چشم‌انداز امیدوار‌کننده‌ای را برای کشور ترسیم می‌‌کند، دستیابی به این چشم‌انداز نیازمند کمک همه بخش‌های حاکمیتی و بخش‌‌های غیردولتی است.

ویگفت: ایران در سال 2013 در 141 کشور جهانی رتبه 98 را داشته، پیش‌بینی می‌شود در سال 2017 به 93 برسد که جایگاه مناسبی برای کشوری با این‌همه ظرفیت نیست. یکی از ضعیف‌ترین عملکردها در گردشگری مربوط به زیرساخت‌های خدمات گردشگری با رتبه 117 است، این بخش محدود به سازمان میراث‌فرهنگی نمی‌شود و موضوعی فرابخشی است. رتبه زیرساختی که در بنادر و زمین که تأثیر مستقیمی در وضعیت گردشگری دارد در مجموع رتبه 75 است.

مونسان افزود: در سال 2016 میلادی سهم مستقیم ایران ۲/۹ درصد در تولید ناخالص داخلی بوده که با متوسط جهانی فاصله بسیار زیادی دارد، پیش‌بینی می‌شود در افق ده‌ساله تا سال ۲۰۲۷ رشد این عدد سالانه معادل 2.6‌درصد رشد داشته باشد و به 7.5 درصد کل تولید ناخالص ملی دست پیدا کنیم.

باید از فرصت‌ها استفاده کنیم

وی ادامه داد: با بررسی انواع گردشگری در هفت بخش گردشگری که شامل تفریحی، درمانی، فرهنگی، مذهبی، ورزشی، تجاری و سیاسی و شاخه‌های زیر مجموعه این گروه‌ها است در می‌یابیم که کشور ظرفیت‌های خوبی دارد. ما برای جذب توریست خیلی نیاز به تولید جاذبه نداریم. ایران جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر، آثار تاریخی متعدد، طبیعت‌گردی، گردشگری تفریحی و... دارد و باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم. به گزارش سازمان جهانی گردشگری ما جزو ۱۵ کشور برتر دنیا از لحاظ جاذبه‌های گردشگری هستیم، اما به‌لحاظ درآمدزایی از این صنعت در رتبه 70 قرار داریم و سهم ما از این حوزه پردرآمد ناچیز است.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه اعتبارات سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در بخش توسعه زیرساخت‌ها اعتبارات کمی است گفت: امیدواریم در بودجه سال آینده اعتبارات خوبی در بخش زیرساخت‌های گردشگری داشته باشیم. البته بخش معرفی مهم‌تر از بخش زیرساخت‌هاست. جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگر در استان‌ها نشان می‌دهد که ما در بخش معرفی و تبلیغات داشته‌ها ضعیف عمل کرده‌ایم، این معرفی خوب انجام نشده است. همه باید کمک کنیم تا با برنامه‌ای منسجم و مدون داشته‌های خود را به ملل مختلف معرفی کنیم تا موجبات رونق این بخش بیشتر معرفی شود.

وی تصریح کرد: اخیرا در نشست وزارتی مجمع عمومی جهانی گردشگری نیز اعلام کردم که نیازمند اتحاد یکپارچه از سوی تمام دستگاه‌های حاکمیتی، دولتی و غیردولتی هستیم تا بتوانیم صنعت گردشگری را در ریل توسعه مناسب و شایسته قرار دهیم. همین‌جا از همه فعالان کمک می‌خواهم که با کمک هم بتوانیم دوره تحول‌گرا این حوزه در دولت دوازدهم شاهد باشیم. ما برای ایفای نقش گرشگری پایدار و استفاده از این بخش برای ابزار توسعه تمام عزم خود را جزم کرده‌ایم و امیدواریم شاهد این باشیم که نقش گردشگری در تولید ناخالص ملی مؤثر‌تر باشد.

پرواز گردشگری با کمک میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: دو ابزار مهم دیگر برای توسعه گردشگری میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی هستند، با کمک این دو بخش امیدوارم بتوانیم بخش گردشگری را به پرواز در بیاوریم، صنایع‌دستی و در حوزه ایجاد شغل می‌تواند بسیار مؤثر کند و برنامه‌ای مدون برای ایجاد 150هزار شغل در سال را در بخش گردشگری و صنایع‌دستی محیا کرده‌ایم. ما از دولت درخواست کمک مالی بلاعوض نداریم اما نیازمند کمک تسهیلاتی و اعتباری هستیم تا این اعتبارات را در اختیار بخش‌های خصوصی قرار دهیم.

وی خبر داد: در حال تهیه سند جامع حمایت از گردشگری هستیم امیدواریم این سند راهگشا باشد و بخش صنایع‌دستی و گردشگری را حمایت کند، این سند با رویکرد حمایت گردشگری خارجی است و برای بخش‌هایی که منجر به جذب توریست خارجی می‌شوند مورد حمایت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار می‌گیرند و مشوق‌هایی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

مونسان در تشریح چالش‌های موجود در صنعت گردشگری گفت: پایین بودن استاندارهای کمی و کیفی در زیرساخت‌های گردشگری، مشکل آموزش، تعدد مراکز تصمیم‌گیری در صدور مجوزها، نبود ثبات در سیاست‌گذاری‌ها و مقررات، اندک بودن سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری از چالش‌های موجود در این حوزه است و امیدوارم روند سرمایه‌گذاری در این حوزه روبه‌رشد باشد، اعتبارات خوبی از صندوق توسعه ملی در اختیار ماست که همیشه سعی کردیم از این امکان برای حمایت‌های از بخش‌های غیردولتی استفاده کنیم.

کمک به خنثی‌سازی تبلیغات ضد ایرانی

وی به موانع موجود در بخش تبلیغات و بازاریابی اشاره کرد و گفت: نیازمند کمک جدی بخش‌های دولتی و غیردولتی در این بخش هستیم، فقدان ابزارهای مناسب و کافی برای خنثی‌سازی تبلیغات ضد ایرانی یکی دیگر از مشکلات موجود است، هر توریستی که وارد ایران می‌شود با دیدن فضای کشور متوجه تبلغات ضدایرانی می‌شود. این ملت همیشه ملت صلح‌طلبی بوده اما از طرفی همیشه با عزت و اقتدار زندگی کرده و می‌‌کند و همیشه در تعامل با سایر ملت‌های دنیا بود.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه راهکارهایی را برای توسعه صنعت گردشگری ارائه کرد و گفت:گسترش تعاملات بین‌المللی و استفاده از تجارب جهانی، معرفی فرهنگ، آداب و رسوم، صنایع‌دستی به دنیا، استفاده از ظرفیت نیروی کار جوان در صنعت گردشگری، حمایت و جلب همکاری تشکل‌های فعال گردشگری غیردولتی، افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری، استاندارسازی خدمات گردشگری و ارتقای آن، آمایش گردشگری با رویکرد‌های منطقه‌ای و تهیه نقشه گردشگری برای کشور با مشخص کردن مسیرهای گردشگری در این نقشه برای دستیابی راحت گردشگران به جاذبه‌های گردشگری متناسب با مزیت‌های هر استان، کارآفرینی، شکل‌دهی شهر گردشگر از برنامه‌های مهم سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گرشگری برای توسعه صنعت گردشگری است.

او در توضیح مفهوم «شهر گرشگر» گفت: شهر ایده‌آل برای شهروندان استاندارهای لازم را دارد، اما در شهر گردشگری این استانداردها را برای گردشگران نیز قائل می‌شو.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: امید داریم با همگرایی همه همکاران در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و توجه ویژه دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همکاری همه بخش‌های غیردولتی بتوانیم دوره پررونق و خوبی را پشت سر بگذاریم و آنچه را برای آینده صنعت پیش‌بینی شده محقق کنیم و از آن پیش‌بینی‌ها عبور کرده و دوره تحول گرایی را رقم بزنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: