اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۵۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - 26 September 2017
نوبخت
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هزینه‌های جاری با توجه به اهمیت بخش‌های در بر گیرنده آن جای کسر و یا صرفه جویی چندانی ندارد، بنابر این در مورد پرداخت پرسنلی اقدام انقباضی نداشتیم. این در حالی است که حداقل حقوق کار کنان از ٤٩٠ هزار تومان در سال ١٣٩٢ به یک میلیون و ٣٥ هزار تومان در سال جاری رشد داشته است. همچنین متوسط حقوق از یک میلیون و ٤٧٠ هزار تومان به دو میلیون و ٩٧٠ هزار تومان رسیده است.
متوسط حقوق کارکنان دولت اعلام شد
به گزارش عصرپرس به نقل از صداوسیما؛ محمدباقر نوبخت امروز در نشستی با خبرنگاران افزود: براساس عملکرد، هزینه‌های جاری دولت از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۲۰۷ هزار میلیارد تومان در سال ۹۵ افزایش یافت که نشان می‌دهد با توجه به تورم ۷۳ درصد اضافه شده است.

وی گفت: اگر اعتبارات آب‌های مرزی را که بر اساس آن دولت از مقام معظم رهبری اجازه گرفت طی چهار سال ۸ میلیارد دلار برای مهار آب‌های مرزی از صندوق توسعه ملی تسهیلات بگیرد و هزینه کند، اضافه کنیم؛ اعتبارات عمرانی در سال ۹۵ در عمل به ۵۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و اعتبارات عمرانی دولت در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۲ حدود ۱۴۳ درصد افزایش داشته است.

نوبخت افزود: برخی منتقدان بدون ارائه رقم و عدد خاص به صورت کلی می‌گویند که هزینه‌های جاری دولت خیلی زیاد شده است و ما نمی‌دانیم منظور آن‌ها از خیلی، چیست، ولی براساس اعداد و ارقام می‌توانیم بگوییم که در مقابل افزایش ۷۳ درصدی هزینه‌های جاری در دولت یازدهم و براساس عملکرد سال‌های ۹۲ تا ۹۵، هزینه‌های عمرانی حدود ۱۴۳ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: البته در همین مدت قیمت جهانی نفت از ۱۰۴ دلار در هر بشکه در سال ۹۲ به ۴۴ دلار در سال ۹۵ کاهش یافت و این نشانگر کاهش قیمت نفت به میزان ۵۸ درصد است.

نوبخت افزود: به این ترتیب درآمدهای نفتی کشور در سال‌های ۹۲ تا ۹۵، یکصد و ۵۷ میلیارد دلار بود که در مقایسه با چهار سال قبل از آن یعنی از ۸۸ تا ۹۱ که ۲۵۱ میلیارد دلار بود، ۳۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: به این ترتیب بن مایه منابع ما که نفت است در دولت یازدهم نسبت به چهار سال قبل خود نصف شد.

نوبخت گفت: در سال ۹۲ مجموع درآمدهای کشور ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در بودجه سال ۹۶ به ۳۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و نشانگر رشد ۶۵ درصدی مجموع درآمدهای کشور در قانون بودجه است.

وی با تاکید بر اینکه در بودجه ریزی، ترکیب منابع و مصارف بسیار مهم است، افزود: سهم درآمدهای نفتی از کل منابع عمومی ملی در سال ۹۲ حدود ۴۱ درصد بود که در سال ۹۵ براساس عملکرد، به ۲۶ درصد کاهش یافت.

نوبخت گفت: سهم مالیات از کل منابع عمومی دولت در سال ۹۲، سی و سه درصد بود که در سال ۹۵ به ۳۶ درصد افزایش یافت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: به این ترتیب شاخص مالیات به تولید ناخالص داخلی از ۵ و ۴ دهم درصد در سال ۹۲ به ۶ و نیم درصد در سال ۹۵ افزایش یافته است.

 بیشترین بودجه را 4 بخش دریافت می کنند
 رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه 4 بخش بیشترین هزینه جاری را دریافت می کنند، گفت: این 4 بخش عبارتند از امور رفاه عمومی (صندوق های بازنشستگی ، کمیته امداد و بهزیستی)، آموزش و پرورش، رفاه و سلامت بهداشت.
محمد باقرنوبخت در ادامه نشست خبری افزود: سهم اعتبارات هزینه ای از کل مصارف دولت از 81 درصد در سال 92 به 73 درصد در سال 95 رسیده است که 8 درصد کاهش یافته است.
وی در ادامه گفت:? متوسط حقوق کارمندان دولت از 1 میلیون و 470 تومان به 2 میلیون و 970 هزار تومان از سال 92 تا 96 افزایش یافته است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین با اشاره به افزایش حقوق فرهنگیان گفت: حقوق فرهنگیان از 1 میلیون و 250 هزار تومان در سال 92 به 2 میلیون و 850 هزار تومان رسیده که افزایش 2/3 برابری را به همراه داشته است.
نوبخت با بیان افزایش متوسط مستمری پرداختی به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد بهزیستی افزود: این مستمری از 71 هزار تومان در سال 92 به 240 هزار تومان در سالجاری افزایش یافته که 3/4 برابر رسیده است.
نوبخت افزود: در سال 92 متوسط میزان تولید نفت خام 2 میلیون و 843 هزار بشکه در روز بوده که در سال 95 به 3 میلیون و 744 هزار بشکه در روز رسیده است که البته در پیک تولید به 3 میلیون و 901 هزار بشکه در روز هم رسید.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درخصوص خرید تضمینی گندم هم گفت:? قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم در سال 91 ، 420 تومان بود که در سال 95 به 1271 تومان افزایش پیدا کرده است.
وی با اشاره به 1300 تومان گندم در سال 96 ، خاطرنشان کرد:? امسال باید 15 هزار و 252 میلیارد تومان برای خرید گندم به کشاورزان پرداخت کنیم.
نوبخت افزود:? تا امروز 8 میلیون و 862 هزار تن گندم خریداری شده است که ارزش آن 11 هزار و 581 میلیارد تومان است که از این مبلغ 8 هزار و 40 میلیارد تومان آن پرداخت شده که حدود 70 درصد آن می باشد.
وی با اشاره به اصلاح نظام بانکی با توجه به وضعیت بودجه گفت:? دو مشکل در نظام بانکی وجود دارد؛ یکی مطالبات بانک ها از دولت و دیگری سرمایه محدود بانک ها می باشد.
معاون رئیس جمهور افزود: اگر بخواهیم تسهیلات دهی بانک ها افزایش داشته باشد باید بدهی دولت به بانک ها پرداخت شود و همچنین سرمایه آنها را افزایش دهیم.
نوبخت گفت: سرمایه بانک های دولتی را از 253 هزار میلیارد تومان در سال 91 به 543 هزار میلیارد تومان در سال 95 افزایش دادیم یعنی قدرت بانک ها برای تسهیلات دهی افزایش پیدا کرده است.
وی همچنین گفت: سال گذشته 39 هزار و 150 میلیارد تومان بدهی دولت را به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت کردیم که بخش قابل توجهی از آن که از طریق اوراق تسویه شده است.
وی با اشاره به آثار و نتایج اقتصادی عملکرد دولت گفت:? با توجه به اعلام مرکز آمار در سال 92 متوسط تورم 34/7 درصد بود که در سال 95 به 6/1 درصد کاهش یافته است و با اعلام آمار بانک مرکزی متوسط تورم از 35 درصد به 9 و نیم درصد در مدت مشابه کاهش یافته است.
نوبخت با اشاره به افزایش رشد اقتصادی گفت: با اعلام مرکز آمار رشد اقتصادی در سال 91 منفی هفت و یک دهم درصد بود و در سال 95 به یازده و یک دهم درصد افزایش یافت.
وی با اشاره به اعلام آمار بانک مرکزی رشد اقتصادی از 7/7- به 12/5 درصد در مدت مشابه افزایش یافته است. 
 
 بودجه سال ۹۷ براساس بودجه ریزی عملیاتی خواهد بود
 رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بالاخره بعد از سال‌ها که از نظام بودجه ریزی فعلی در کشور می‌گذرد قصد داریم در سال ۹۷ بودجه دستگاه‌های کشور را براساس بودجه ریزی عملیاتی تخصیص دهیم.
 محمدباقر نوبخت در ادامه نشست با خبرنگاران با نشان دادن کتابچه بسیار قطور به خبرنگاران افزود: ما در سازمان برنامه و بودجه بعد از سعی و تلاش وافر و زیاد موفق شدیم برای هر یک از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها که از بودجه دولت استفاده می‌کنند و خدمات به مردم ارائه می‌دهند برای تک تک این خدمات به صورت مجزا و اختصاصی بودجه مشخص کنیم.
وی گفت: به این ترتیب به عنوان مثال هزینه نگهداری از یک بیمار در یک بیمارستان برای یک شب محاسبه شده است و یا هزینه آموزش یک دانش آموز یا یک دانشجو در یک سال تحصیلی یا یک ترم دانشجویی مشخص شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: به این ترتیب به دستگاه‌های مختلف اعلام کرده ایم که در بودجه نویسی سال آینده بودجه سال ۹۶ خود را فراموش کنند و به این توجه کنند که می‌خواهند در سال ۹۷ چه خدماتی با چه میزان و به چه کیفیت و به چه تعداد افراد ارائه دهند تا براساس آن بودجه آن‌ها محاسبه و تعیین شود.
نوبخت افزود: دستگاه به دستگاه به صورت جداگانه براساس قیمت تمام شده و واحد محصول خود محاسبه شده و بودجه آن‌ها بر این اساس تخصیص می‌یابد.
وی گفت:? همچنین در سال آینده فقط بودجه وزارتخانه‌ها در حد کارکنانی که در مرکز دارند به وزارتخانه اختصاص می‌یابد و مابقی بودجه به دستگاه‌های استانی آن‌ها اختصاص می‌یابد که به این ترتیب استاندار و شواری برنامه ریزی استان بداند که این پول را کجا خرج کند و هر چقدر که صرفه جویی شد در همان استان هزینه خواهد شد.
نوبخت افزود: بعد از آن قرار است به جای آنکه سازمان برنامه و بودجه کشوری به صورت فصلی بودجه دستگاه‌ها را اختصاص دهد این عملکرد دستگاه‌ها باشد که ملاک تخصیص بودجه قرار بگیرد و نه درآمدهای داخل در خزانه.
وی گفت: به این ترتیب بودجه هر دستگاه با حساب و کتاب مشخص و دقیق به آن دستگاه داده خواهد شد و ما بعد از سال‌ها شاهد یک بودجه ریزی عملیاتی خواهیم بود.
نوبخت افزود: به طور خلاصه می‌توان گفت: بودجه سال آینده اینگونه خواهد بود تصویب براساس هزینه واحد و تخصیص براساس میزان دستیابی به اهداف.
وی گفت: این کار کمک خواهد کرد تا انضباط قوی در بودجه و تخصیص آن بوجود بیاید و قرار نیست که فقط شعار صرفه جویی دهیم بلکه با اجرای بودجه ریزی عملیاتی عملاً وارد صرفه جویی خواهیم شد.
وی با بیان اینکه در اجرای بودجه ریزی عملیاتی پیش بینی می‌کنیم که با مخالفت هایی روبرو شویم افزود: از رسانه‌ها نیز می‌خواهم در انجام و اجرای این کار ما را همراهی کنند و با آسیب شناسی نقاط ضعف و گفتن نقاط قوت ما را در اجرای این کار مهم کمک کنند.
 
توجه ویژه دولت به محیط زیست و آب
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای به بحران آب و محیط زیست شده است، گفت: دولت توجه ویژه‌ای به حل این بحران‌ها دارد.
 محمدباقر نوبخت در ادامه نشست با خبرنگاران افزود: به همین خاطر بود که از رهبر معظم انقلاب اجازه استفاده ۸ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مهار آب‌های مرزی در طول چهار سال دریافت کردیم.
وی با بیان اینکه هم اینک وضع دریاچه ارومیه نسبت به سال ۹۲ بهتر شده است، افزود: در کنار تخصیص بودجه برای احیای این دریاچه اصلاح ساختاری به خصوص در زمینه حقابه این دریاچه و نوع محصولات زراعی آن اتخاذ شده و بتدریج در حال اجراست.
نوبخت گفت: همچنین مجلس از رهبر معظم انقلاب اجازه استفاده ۲ و ۳ دهم میلیارد دلار یعنی حدود ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای موضوعاتی نظیر محیط زیست و آب را دریافت کرده که بتدریج ما این منابع را در حال تخصیص به دستگاه‌های ذیربط هستیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: همچنین در بودجه امسال پیش بینی کردیم چنانچه قیمت نفت از ۵۰ به ۵۵ دلار اضافه شود ۵ دلار اضافه شده را در طرح‌های آب و محیط زیست کشور هزینه کنیم.
نوبخت با بیان اینکه رئیس جدید سازمان محیط زیست در این زمینه بسیار جدی و پیگیر است، گفت: ان شاءالله با کمک مردم و رسانه‌ها به دولت و سازمان محیط زیست بتوانیم در این زمینه به توفیق دست یابیم. 
 
بودجه سال ۹۷ براساس بودجه ریزی عملیاتی خواهد بود 
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بالاخره بعد از سال‌ها که از نظام بودجه ریزی فعلی در کشور می‌گذرد قصد داریم در سال ۹۷ بودجه دستگاه‌های کشور را براساس بودجه ریزی عملیاتی تخصیص دهیم.
محمدباقر نوبخت در ادامه نشست با خبرنگاران با نشان دادن کتابچه بسیار قطور به خبرنگاران افزود: ما در سازمان برنامه و بودجه بعد از سعی و تلاش وافر و زیاد موفق شدیم برای هر یک از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها که از بودجه دولت استفاده می‌کنند و خدمات به مردم ارائه می‌دهند برای تک تک این خدمات به صورت مجزا و اختصاصی بودجه مشخص کنیم.
وی گفت: به این ترتیب به عنوان مثال هزینه نگهداری از یک بیمار در یک بیمارستان برای یک شب محاسبه شده است و یا هزینه آموزش یک دانش آموز یا یک دانشجو در یک سال تحصیلی یا یک ترم دانشجویی مشخص شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: به این ترتیب به دستگاه‌های مختلف اعلام کرده ایم که در بودجه نویسی سال آینده بودجه سال ۹۶ خود را فراموش کنند و به این توجه کنند که می‌خواهند در سال ۹۷ چه خدماتی با چه میزان و به چه کیفیت و به چه تعداد افراد ارائه دهند تا براساس آن بودجه آن‌ها محاسبه و تعیین شود.
نوبخت افزود: دستگاه به دستگاه به صورت جداگانه براساس قیمت تمام شده و واحد محصول خود محاسبه شده و بودجه آن‌ها بر این اساس تخصیص می‌یابد.
وی گفت: همچنین در سال آینده فقط بودجه وزارتخانه‌ها در حد کارکنانی که در مرکز دارند به وزارتخانه اختصاص می‌یابد و مابقی بودجه به دستگاه‌های استانی آن‌ها اختصاص می‌یابد که به این ترتیب استاندار و شورای برنامه ریزی استان بداند که این پول را کجا خرج کند و هر چقدر که صرفه جویی شد در همان استان هزینه خواهد شد.
نوبخت افزود: بعد از آن قرار است به جای آنکه سازمان برنامه و بودجه کشوری به صورت فصلی بودجه دستگاه‌ها را اختصاص دهد این عملکرد دستگاه‌ها باشد که ملاک تخصیص بودجه قرار بگیرد و نه درآمدهای داخل در خزانه.
وی گفت: به این ترتیب بودجه هر دستگاه با حساب و کتاب مشخص و دقیق به آن دستگاه داده خواهد شد و ما بعد از سال‌ها شاهد یک بودجه ریزی عملیاتی خواهیم بود.
نوبخت افزود: به طور خلاصه می‌توان گفت: بودجه سال آینده اینگونه خواهد بود تصویب براساس هزینه واحد و تخصیص براساس میزان دستیابی به اهداف.
وی گفت: این کار کمک خواهد کرد تا انضباط قوی در بودجه و تخصیص آن بوجود بیاید و قرار نیست که فقط شعار صرفه جویی دهیم بلکه با اجرای بودجه ریزی عملیاتی عملاً وارد صرفه جویی خواهیم شد.
وی با بیان اینکه در اجرای بودجه ریزی عملیاتی پیش بینی می‌کنیم که با مخالفت هایی روبرو شویم افزود: از رسانه‌ها نیز می‌خواهم در انجام و اجرای این کار ما را همراهی کنند و با آسیب شناسی نقاط ضعف و گفتن نقاط قوت ما را در اجرای این کار مهم کمک کنند. 

 
 

نام:
ایمیل:
* نظر: