اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۵۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - 25 September 2017
رئیس جمعیت هلال احمر
رئیس جمعیت هلال احمر گفت: پس از حادثه پلاسکو چند کشور تغییراتی را در سیستم ایمنی ساختمان‌ها و مقررات ساخت و ساز ایجاد کردند؛ اما ما از اتفاقات رخ داده در کشور از جمله حادثه پلاسکو، درس نگرفتیم.

از حادثه پلاسکو درس نگرفتیمبه گزارش عصرپرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، سید امیر محسن ضیائی در آخرین جلسه شورای معاونین جمعیت هلال ‌احمر در دوره مدیریت خود، افزود: هنوز در کشور ما تغییر خاصی با هدف پیشگیری از حوادثی چون پلاسکو رخ نداده است.

وی اظهار کرد: تا زمانی که برخورد و مدیریت ما در حوادث موردی باشد؛ شاهد تحول خاصی در مدیریت بحران نخواهیم بود؛ کما اینکه نه تنها هنوز قانون مدیریت بحران که حتی طرح ملی نیز برای مدیریت بحران نداریم.

ضیایی این نکته را نیز خاطرنشان کرد که هلال‌ احمر نقش تعیین‌کننده‌ای در مقابله با بحران دارد و جمعیت هلال‌احمر در اصل ، همان «مردم» است.

وی تاکید کرد: هیچ خدمتی در چنین نهاد مردمی به پایان نمی‌رسد و هر کس در این جمعیت خدمت کند به علت ویژگی منحصر به‌فرد آن؛ همچنان به عنوان داوطلب در این جمعیت می ماندو از اهداف آن حمایت خواهد کرد.

کشور، در مدیریت بحران نقایص فراوانی دارد

رئیس جمعیت هلال‌احمر از اینکه کشور در مدیریت بحران با نقایص فراوانی رو به روست ابراز تاسف کرد و گفت: امید است این نقایص با بسترهای در دست اقدام، اصلاح شود.

وی ، تصریح کرد: آموزش‌های پیشگیری و مقابله با بحران در سایر کشورها به اندازه‌ای منسجم و قوی است که در میان مردم به یک فرهنگ تبدیل شده است و همه به خوبی از سطح بحران و حوادث آگاهی دارند.

وی در بخش دیگری از سخنانش عملیات نجات را موضوعی بسیار تخصصی و فنی بیان کرد و گفت: هنوز هم این سوال مطرح است که آیا ورود همه‌جانبه جمعیت هلال‌احمر به چنین مساله تخصصی‌، ضروری است یا خیر؟ به علاوه در حوادث خارج از شهرها نیز هنوز هلال‌احمر را به عنوان تنها نیروی خدمت‌رسان می‌شناسند، در حالی که این نهاد نه امکانات لازم این موضوع را دارد و نه از آموزش‌های لازم برای تمامی حوادث و سوانح برخوردار است؛ البته در این زمینه تشکیل نیروهای واکنش سریع؛ مُسکن خوبی به شمار می آید.

ضرورت فراهم کردن شرایط آسان‌تر برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی

ضیائی همچنین به ضرورت فراهم کردن شرایط سهل و آسان‌تر برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای سایر کشورها در زمان وقوع حوادث و بحران‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: باید امر جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردم در حوادث و بحران‌های سایر کشورها تسهیل شود، به نحوی که مردم تنها با وارد کردن یک کد، بتوانند مبلغ مورد نظر را وارد کنند؛ چراکه بر اساس اساسنامه هلال‌احمر، وظیفه جمع‌آوری این کمک‌ها بر عهده هلال‌احمر نهاده شده است.

وی همچنین به آماده‌شدن برنامه پنج‌ساله جمعیت هلال‌احمر اشاره و اظهار کرد: برنامه پنج‌ساله جمعیت از ابتدای سال 96 اجرایی شده است ؛ لذا به همه مدیران ارشد صف و ستاد جمعیت توصیه و سفارش می‌کنم تا نسبت به اجرای دقیق این برنامه حساس و دقیق باشند.

وی در عین حال به این نکته هم اشاره کرد که هرچند ممکن است برنامه یاد شده نقص‌هایی داشته باشد، اما به مرور و در مسیر اجرا، این نقص‌ها برطرف و نقاط قوت تقویت خواهد شد.

اقدامات بسیار خوب این دوره با وجود کمبودهای شدید

رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در این دوره مدیریتی او در هلال‌احمر با وجود نبود امکانات کافی انجام شده است، اظهار کرد: باید دید که چگونه جمعیت را تحویل گرفتیم و امروز آن را چگونه تحویل می‌دهیم؛امیدواریم دیگران نیز قضاوت درستی از عملکرد این جمعیت داشته باشند .

به گفته ضیائی، در 32 ماه گذشته، باید قریب به یک‌هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار عمومی دریافت می‌شد که فقط هفت درصد آن وصول شد و با این میزان اعتبار، سهمی برای اجرای برنامه‌های هلال‌احمر نماند؛ اما با رعایت نظم در پرداخت‌ها، صرفه‌جویی و مدیریت صحیح، یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی در کشور و شاید برترین نمود اقتصاد مقاومتی در جمعیت هلال‌احمر اتفاق افتاد.

عینک سیاسی را در 32 ماه خدمت در هلال‌احمر از چشم خود برداشتیم

ضیائی در ادامه این جلسه همچنین خاطرنشان کرد که عینک سیاسی را در 32 ماه خدمت در هلال‌احمر از چشم خود برداشته بودیم.

وی ادامه داد: به علاوه در این مدت همه تلاش خود را بر لحاظ کارایی افراد قرار دادیم و همواره از نیروهای داخلی جمعیت بهره بردیم و در موارد بسیار محدود که نیاز به تزریق مدیری از خارج جمعیت بود، این کار را انجام دادیم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر تاکید کرد که همۀ تلاش ما حفظ امانت در هلال‌احمر بود و لذا این امانت را همانطور که تحویل گرفته بودیم، بازگردانده‌ایم و برای رئیس آتی و در این راه از هیچ کمکی فروگذار نمی‌کنیم.

تمام نهادهای نظارتی رضایت کاملی از شفافیت عملکردی هلال‌ احمر داشتند

مصطفی محمدیون، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر نیز در این جلسه با اشاره به اینکه با همت و تلاش تمامی مدیران هلال‌احمر ، هلال‌احمر به مدیر بعدی تحویل داده می‌شود، گفت: در این مدت تمامی نهادهای نظارتی از هلال‌احمر به علت شفافیت عملکردی به خصوص شفافیت مالی رضایت کاملی داشتند و شاهد آن تقدیر از معاونت پشتیبانی هلال‌احمر و تقدیر استانداران 12 استان از خدمات هلال‌احمر به مردم در حوادث اخیر است.

محمدیون افزود: همه تلاش‌های ما بر این بود تا حاکمیت رفاقت بر سلسله مراتب را در هلال‌احمر جاری کنیم و در نهایت شاهد تسهیل ارائه خدمات به مردم در حوادث مختلف بودیم.

مهدی علیپور، خزانه‌دارکل و ذیحساب جمعیت هلال‌احمر هم در این جلسه با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد از اعتبارات هلال‌احمر، صرف هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر همچون پرداختی‌های به کارکنان شد، گفت: هلال‌احمر در سال 95 در مقایسه با 6 سال گذشته، بالاترین دریافتی را از ردیف‌های اختصاصی داشته است، اما با این هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر کار چندانی نمی‌توان کرد .

وی ادامه داد: با این وجود مدیریت علمی و تسلط کامل در مدیریت اعتبارات؛ موجب هزینه‌کرد صحیح در این زمینه شد و در آینده نیز باید برای دریافت اعتبار ردیف‌های دولتی تلاش بسیاری صورت گیرد.

مسعود حبیبی، رئیس سازمان جوانان هلال‌ احمر نیز گفت: در 2 سال گذشته توجه ویژه‌ای به صاحبان اصلی جمعیت هلال‌احمر یعنی جوانان و داوطلبان شد تا جایی که جوانان در بالاترین سطوح تصمیم‌گیری جمعیت که همان تدوین برنامه پنج‌ساله بود؛ وارد شده و لذا اکنون زبان از بیان این اندازه توجه و فرهیختگی قاصر است.


نام:
ایمیل:
* نظر: