اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۵۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - 19 September 2017
مدیرعامل خانه موسیقی خبرداد
مدیرعامل خانه موسیقی گفت:‌ آموزش موسیقی تضمین کننده کیفیت آینده موسیقی ما است و با پیگیری هیئت مدیره، نظارت بر امر آموزش موسیقی مجددا به خانه موسیقی برگشت.
نظارت آموزش موسیقی به خانه موسیقی بازگشتبه گزارش سرویس فرهنگی عصرپرس از خانه موسیقی، حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی در نشست ماهانه گفت: تابستانی که گذشت با تغییر و تحولات دولت و استقرار دولت جدید همراه بود که امیدواریم با استقرار دولت و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، مطالبات اهالی فرهنگ و هنر و موسیقی فراموش نشود.

مدیر عامل خانه موسیقی گفت: بازگشت مجدد نظارت بر امر آموزش موسیقی به خانه موسیقی، یک اتفاق خوب در شروع دولت دوازدهم بود که با پیگیری هیئت مدیره خانه موسیقی صورت گرفت.

وی افزود: آموزش از بنیانی ترین مسائل موسیقی است و آنچه که تضمین کننده کیفیت آینده موسیقی ما است، بحث آموزش است. 

نوربخش گفت: آموزش مساله کوچکی نیست، برخی گمان می کنند امری است که باید با تساهل و تسامح با آن برخورد کرد، مساله آموزش دقیقا همان اندازه اهمیت دارد که غذای سالم برای مردم اهمیت دارد.

وی افزود: در دولت دهم این وظیفه نظارتی بر آموزش سست شد. همانطور که می دانیم قبلا این مساله در خانه موسیقی انجام می شد و شورا های مختلفی داشتیم و از تمام کشور کسانی که می خواستند تدریس موسیقی داشته باشند باید به اینجا می آمدند و صلاحیتشان احراز می شد. 

نوربخش گفت: شوراهایی هم که داشتیم به نحوی بود که تمام استادان ممتاز از هر رشته و از همه سلایق حضور داشتند. و بدون هیچ شبه و با نگاه ارتقاء انجام می شد، و اگر کسی نقصی در این زمینه داشت با حضور مستمر در کلاس ها و آموزش های فشرده سعی می شد که آن نقص برطرف شود. 

وی  افزود: نظارت بر آموزش موسیقی دقیق و سختگیرانه باید در خانه موسیقی انجام شود. البته باید گفت ما در گام بعدی یک بازنگری هم بر آموزشگاه ها خواهیم داشت تا با رعایت  استانداردها، آموزش انجام شود. 

جشن خانه موسیقی بعد از ایام محرم و صفر برگزار می شود

نوربخش در ادامه با اشاره به برگزاری جشن خانه موسیقی، گفت: همواره جشن خانه موسیقی روز نهم مهر ماه به مناسبت روز جهانی موسیقی و تولد فارابی بزرگ برگزار می شد که امسال این جشن به دلیل انجام هماهنگی های لازم و داوری آلبوم ها بعد از ماه های محرم و صفر برگزار خواهد شد.

مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه با تاکید بر مطالبات جدی اهالی موسیقی گفت: امیدوارم دیگر شاهد لغو هیچ کنسرتی نباشیم،  الان هم گاهی خبرهای خوبی میرسد در خراسان و شهر مشهد اتفاقات خوبی در حال شکل گیری است که  امیدواریم شاهد مسائل گذشته نباشیم. 

باید کرامت و شان استادان موسیقی حفظ شود

نوربخش در ادامه سخنانش به برخی مسائل که در رسانه ها مطرح می شود اشاره کرد و گفت: گاهی در رسانه ها شان استادان ما رعایت نمی شود، که برخی بخاطر عدم توجه است و برخی هم شاید نیت خیری دارند ولی این شان گاهی رعایت نمی شود. تمام پیشکسوتان ما مورد احترام هستند و کسانی هستند که عمری در موسیقی زحمت کشیده اند و در ذهن و ضمیر و حافظه تاریخی مردم ما آثارشان را بجای گذاشته اند. 

وی افزود: وقتی یک هنرمندی در بستر بیماری می افتد عده ای شروع می کنند داد و بیداد که به این استاد رسیدگی نشده است و گاهی غافل می شوند که باید شان آن هنرمند را رعایت کنند. یادم است که در مورد روانشاد استاد فرهنگ شریف مباحثی مطرح شده بود که گفتند ایشان مجبور شده اند تارشان را بفروشند و ماهمان موقع هم گفتیم باید شان این استاد رعایت شود، کما اینکه این مساله دروغ بود. ضمن اینکه آیا خوب است که بیاییم در جامعه یک هنرمندی را اینطور جلوه بدهیم؟ 

مدیر عامل خانه موسیقی گفت: در برخی مسائل اگر کسی فکر می کند باید تذکری داده شود یا جایی غفلتی انجام می شود، با مراجعه یا تماس تلفنی می تواند ذهن ها را متوجه بکند تا به این مسائل برسیم. 

وی افزود: مباحثی در مورد برخی هنرمندان و اساتید مطرح شده که گوی آنها از همه جا مانده و رانده شده اند در حالی  که اینطور نیست و همه ما برای آنها احترام قائل ایم و  وظیفه همه ما ست که کرامت انسانی آنها را حفظ کنیم.

وی افزود:خانه موسیقی در حد توان و وسع خود به هنرمندان عرصه موسیقی رسیدگی نموده است.

نوربخش در پاسخ به این سوال که نظارت بر ثبت و ساخت ساز چگونه است؟ گفت: با همکاری میراث فرهنگی و با کمک و نظارت استاد پیرنیاکان در مورد ثبت ساز ها بخصوص تار فعالیت های زیادی صورت گرفته است، ثبت ساز کمانچه در حال انجام است و همه ساز های ما در نوبت ثبت جهانی قرار دارد.

نوربخش با اشاره به کیفیت سازهایی که ساخته می شود نیز گفت: کسی نمی تواند مانع ساخت سازهای نامرغوب بشود همانطوری که نمی توان مانع موسیقی زیرزمینی شد، در این زمینه خبرگان باید به سازندگان ساز در این زمینه آگاهی لازم را بدهند و استانداردهایی را بیان نمایند تا مردم بتوانند جنس ساز خوب از نامرغوب را تشخیص دهند. آنچه وظیفه ما و فعالان جامعه ساز سازی است، همین آگاهی دهی و بیان استانداردهای ساز است. 


نام:
ایمیل:
* نظر: