اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - 23 February 2016
وزیر امور اقتصاد و دارایی:
در برنامه ششم توسعه سعی شده اتکا به درآمدهای نفتی کاهش یابد زیرا صادرات نفت و میعانات گازی متغیری برون‌زاست و با نوسانهای متعددی روبرو می‌شود، ازین رو باید اتکا به چنین منابعی کاهش یابد و از آنها برای توسعه استفاده کرد.

به گزارش عصر پرس به نقل از شانا، وزیر امور اقتصاد و دارایی در همایش تبیین برنامه ششم در سالن اجلاس سران گفت: با تلاش دولت در عرصه دیپلماسی و به سرانجام رسیدن برجام از این‌ پس باید به سمت رونق در تولید حرکت و ثبات و آرامش اقتصادی را ایجاد کرد.

علی طیب نیا با بیان این که دولت حرکت به سوی شکوفایی اقتصادی را در دوره پسابرجام آغاز کرده است، گفت : برنامه ششم توسعه، برنامه‌ای میان‌مدت برای شکوفایی اقتصاد کشور است. البته رونق اقتصادی از سال آینده آغاز می شود.

وی درادامه گفت : تجربه تحریم به ما نشان داد که اقتصاد ایران تا چه اندازه نسبت به تکانه‌ها مقاوم است، هرچند قیمت نفت طی ٢ سال گذشته با کاهش محسوسی روبرو شد، اما اقتصاد ایران نسبت به دیگر کشورها که اقتصاد نفتی دارند، آسیب کمتری دید.

وی گفت: باوجود کاهش قیمت نفت، دولت توانست تورم لجام‌گسیخته را مهار کند و در بهمن‌ماه امسال تورم نقطه‌به‌نقطه را به زیر ٩ درصد کاهش دهد، ازاین‌رو تلاش شد که باوجود کاهش قیمت نفت، بازار سرمایه رونق و بازار ارز کنترل شود.

طیب نیا افزود: جلوگیری از تکانه و نوسانهای ارزی در این دولت موفقیت‌آمیز بود.

وی به چالش نفتی و دولتی بودن اقتصاد اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه تلاش بر این است که از این موارد فاصله بگیریم و اقتصاد مقاومتی را جایگزین آنها کنیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: با پایان یافتن تحریمها، اقتصاد مقاومتی کنار گذاشته نمی شود، بلکه این سیاستها، سرلوحه‌ برنامه ششم توسعه خواهد بود.

وی بابیان این‌که با لغو تحریمها و اجرای برجام انتظار می‌رود صادرات نفت ایران بیش از ٢ میلیون بشکه در روز افزایش یابد، افزود: با سرلوحه قرار دادن سیاستهای اقتصاد مقاومتی طی برنامه ششم ارزش‌افزوده در صنعت و نفت افزایش می یابد.

طیب نیا گفت: در برنامه ششم توسعه سعی شده اتکا به درآمدهای نفتی کاهش یابد و استفاده از درآمدهای غیرنفتی ازجمله مالیات نقش پررنگ‌تری داشته باشد که البته این اهداف جز سیاستهای اقتصاد مقاومتی نیز هست.

وی افزود: صادرات نفت و میعانات گازی متغیری برون زاست ازاین‌رو با نوسانهای متعددی روبرو می‌شود بنابراین باید اتکا کشور به چنین منابعی را کاهش داد و از این منابع برای توسعه استفاده کرد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: