اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۳ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - 16 February 2016
مديرعامل شرکت برق منطقه‌اي سيستان و بلوچستان:
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اقلیم و شرایط جغرافیایی خاص استان، قابلیت احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه بادی در سیستان و بلوچستان وجود دارد.

به‌ گزارش عصر پرس ،محب‌علی قزاق جاهد در نشست خبری در ساختمان شرکت برق منطقه‌ای استان سیستان و بلوچستان با بیان این مطلب اظهار داشت: این استان مجموعه کاملی از انرژی‌های تجدیدپذیر است که به دلیل شرایط جغرافیایی خاص از نظر انرژی باد و خورشید، بستر مناسبی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را دارا است.

محب علی قزاق جاهد گفت : کريدور مهم بادي منطقه سيستان و بلوچستان 98 درصد رنکينگ جهاني قدرت باد را دارا است و مهم‌تر اینکه اين بادها در فصل پیک مصرف، يعني نيمه دوم بهار و تابستان مي ‌وزند.

وی با بیان اینکه حدود 4 هزار مگاوات موافقتنامه اولیه برای نیروگاه‌های بادی در این استان صادر شده است، افزود: پروانه احداث 320 مگاوات نیروگاه بادی از سوی سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) برای بخش خصوصی ارائه شده است.

جاهد درادامه گفت : این منطقه در مجاورت شبکه انتقال سراسری برق کشور قرار دارد و با توجه به نزدیکی به مرز، از پتانسیل صادرات انرژی به کشور پاکستان و افغانستان نیز برخوردار است.

وی گفت :طول شبکه برق‌رسانی برای 700 هزار مشترک استان 1500 کیلومتر می باشد و 7 هزار کیلومتر خط انتقال و فوق توزیع در مدار قرار دارد و به ازای هر مشترک، 4 برابر متوسط کشوری که دلیل آن هم پراکندگی جمعیت و مناطق مسکونی در استان پهناور سیستان و بلوچستان است، وجود دارد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان سیستان و بلوچستان تعداد پست‌های فوق توزیع استان را 54 و تعداد پست‌های انتقال را 18 دستگاه اعلام کرد و گفت : به دلیل پراکندگی شهرها در پهنه استان، تعداد متوسط مشترکان برق در هر کیلومتر مربع 3.5 نفر و متوسط فاصله هر پست انتقال در استان سیستان و بلوچستان 160 کیلومتر است.

وی در خصوص طرح‌های توسعه برق این استان گفت: در برنامه چهارم توسعه، میزان توسعه شبکه‌های برق استان دوبرابر شد، اما در برنامه پنجم توسعه با وجود اختصاص 10 هزار میلیارد ریال اعتبار، به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور و وجود تحریم‌ها و مشکلات نقدینگی، اعتبارات لازم برای توسعه شبکه‌ها محقق نشد.

وی ادامه داد: با این وجود با 25 درصد تخصیص نقدینگی توانستیم 50 درصد برنامه‌های پنجم توسعه را عملیاتی کنیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: 20 درصد پروژه های پیش بینی شده دیگر در این زمینه با اعتباری چهار هزار میلیارد ریالی در دست اقدام است و 90 درصد آنها تا ابتدای تابستان سال آینده به بهره‌ برداری خواهند رسید.

جاهد ادامه داد: هم اکنون 1450 مگاوات ظرفیت نیروگاهی در استان نصب شده است که 440 مگاوات آن مربوط به بخش خصوصی است.

وی با اشاره به اینکه بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار، در سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: با وارد شدن بخش بخار این نیروگاه به مدار، 500 مگاوات به ظرفیت این نیروگاه اضافه می‌شود تا ظرفیت آن به بیش از 1000 مگاوات افزایش یابد.

وی در پایان از صدور مجوز فعالیت در زمینه نیروگاه سازی برای سه شرکت بخش خصوصی در شمال استان خبر داد و گفت: احداث یک بلوک هزار و 500 مگاواتی نیروگاهی در زاهدان در دست اقدام است.


نام:
ایمیل:
* نظر: