اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۱ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - 16 February 2016
مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان :
مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان گفت: 10 مجتمع بزرگ آبرسانی روستایی در سطح استان در دست احداث است که تکمیل و راه‌اندازی آن‌ها، یک هزار و 500 روستا با جمعیتی افزون بر 418 هزار نفر را تحت پوشش آب بهداشتی و سالم قرار می‌دهد.

به‌ گزارش عصرپرس ، محمدرضا نارویی مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان در نشست خبری مدیران ارشد صنعت آب و برق استان سیستان و بلوچستان در چابهار با بیان مطالب فوق گفت: با تکمیل مجتمع‌های آبر‌سانی سیستان و بلوچستان، دسترسی به آب شرب سالم در سطح استان 12 درصد افزایش خواهد داد و شاخص بهره‌مندی از آب شرب روستایی کشور حدود چهار درصد ارتقا خواهد یافت.

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان در ادامه با بیان اینکه 51 درصد جعیت استان در روستاها ساکن هستند، اظهار داشت : از مجموع 6 هزار و 553 روستای استان، 3 هزار و 880 روستای این استان فاقد شبکه است و 62.2 درصد از جمعیت روستایی سیستان و بلوچستان تحت پوشش شبکه‌های آبرسانی قرار ندارند.

وی با بیان اینکه این استان در سومین سال خشکسالی قرار دارد، گفت : آب شرب در شمال سیستان و بلوچستان از آب‌های سطحی و در جنوب استان از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود و خشکسالی‌های ممتد باعث ضعیف شدن منابع آب زیرزمینی و کاهش توان آبرسانی به ویژه در روستاهای جنوب استان شده است.

نارویی تصریح کرد: هم‌اکنون 981 روستای استان معادل 27 درصد جمعیت روستایی با تانکر آبرسانی می‌شوند که با توجه به کمبود بارش‌های جوی، تا سال آینده به هزار و 400 روستا افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اعتبارات دو هزار و 30 میلیارد ریالی شرکت آبفای استان سیستان و بلوچستان در سال 1393، خاطرنشان کرد: تاکنون افزون بر هزار کیلومتر احداث شبکه آبرسانی و اصلاح و بازسازی خطوط در مناطق روستایی استان به انجام رسیده است.

وی گفت: 900 میلیارد ریال تا پایان سال گذشته به این منظور هزینه شده که از پیشرفت فیزیکی 40 درصدی برخوردارند و چهار هزار و 300 میلیارد ریال دیگر برای تکمیل آن‌ها نیاز است.

نارویی در ادامه افزود: 8 مجتمع دیگر با جمعیت تحت پوشش 205 هزار نفر نیز در دست مطالعه است تکمیل این مجتمع‌ها، دسترسی به آب شرب سالم در سطح استان را تا 12 درصد افزایش خواهد داد و همچنین افزایش حدود چهار درصدی شاخص بهره‌مندی از آب شرب روستایی را در سطح کشور به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به عمده چالش‌ها و مشکلات تأمین آب شرب روستاهای استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: خشکسالی و فقر طبیعی و ذاتی منابع آبی در صدر مشکلات است و کمبود اعتبارات و همچنین فرسودگی خطوط و شبکه‌های انتقال آب که قدمت برخی از آن‌ها به نیم قرن می‌رسد، دیگر مشکلات را تشکیل می‌دهند.

نارویی ادامه داد: افزایش سالیانه به‌طور متوسط 200 روستا در استان برخلاف بسیاری نقاط کشور و مواجهه با موضوع روستازایی، بر اهمیت اهتمام به کاهش و رفع مشکلات ذکر شده می‌افزاید.

وی گفت : تأمین اعتبار لازم برای تکمیل مجتمع‌های روستایی، استفاده از ظرفیت دریا با توسعه آب شیرین کن‌ها و تشویق سرمایه گذاران برای حضور در این عرصه و تشویق خیرین آبرسان برای احداث تاسیسات آبرسانی در روستاها را از جمله راهکارهای خروج از مشکلات برشمرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: