اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - 16 February 2016
وزیر امور خارجه:
محمدجواد ظریف گفت : اروپا قدر توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای اروپایی را می‌داند.

به گزارش عصرپرس به نقل از مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف در سخنانی در مؤسسه مطالعاتی اگمونت (مؤسسه مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه بلژیک)، توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را یکی از معدود مواردی دانست که دیپلماسی در آن موفق بود.

وزیر امور خارجه در سخنان خود در این مؤسسه، در حضور ریندرز، وزیر امور خارجه بلژیک،  رئیس هیئت امنا و مدیران کل مؤسسه اگمونت و همچنین تعدادی از محققان بلژیکی و سایر کشورهای جهان، با اشاره به جنگ‌های مخرب در اروپا در دهه های گذشته تصریح کرد: بر همین اساس، اروپا قدر توافق هسته ای بین ایران و کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد و کشورهای اروپایی را می داند.

وی افزود: توافق هسته ای یکی از موارد معدودی بود که دیپلماسی در آن موفق بود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: چندین قطعنامه تحت فصل هفت علیه جمهوری اسلامی ایران برداشته و قطعنامه جدیدی بر اساس همکاری تصویب شد؛ این موضوع جدیدی در تاریخ شورای امنیت سازمان ملل بود.

ظریف گفت: ‌این یکی از موارد معدودی بود که دیپلماسی بر یک بحران فایق شد.

وی افزود: دلیل حل مسئله هسته ای تعریف جدیدی بود که همه از جمله وزیران امور خارجه 1+5 در سال 2013 از موضوع هسته ای ایران ارائه کردند.

ظریف گفت: ما معتقدیم برنامه هسته‌ای حق ماست و بازرسی‌های بسیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داد که ما انحرافی نداشته ایم؛ در طرف دیگر کشورهایی بودند که فکر می‌کردند که ایران برنامه پنهانی دارد و خواهان غنی سازی صفر بود.

وی در ادامه افزود: اگرچه غرب تحریم هایی علیه ایران انجام داد اما تعداد سانتریفیوژهای ایران به 20 هزار سانتریفیوژ افزایش یافت.

ظریف تصریح کرد: بر اثر مذاکرات و توافق هسته‌ای، غرب توانست صلح‌آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را راستی‌آزمایی کند ودر مقابل، تحریم های ایران برطرف شد.

وزیر امور خارجه با اشاره به بحران‌های زیست محیطی، امنیتی و تروریستی که اروپا با آن مواجه است، تاکید کرد: نمی‌توان در صورتی که دیگران امنیت نداشته باشند، انتظار داشته باشید که شما امنیت داشته باشید.

وی افزود: شما نمی توانید در پاریس، بروکسل و سن باردینو امنیت داشته باشید در حالی که بقیه جهان در ناامنی و سرکوب به سر ببرد.

ظریف تصریح کرد: اعتقاد دارم که اگر بتوانیم مسائلمان را در منطقه بازتعریف کنیم نه به واسطه حذف دیگران، بلکه با مشارکت همه، می‌توان به راه حل دست یافت.

وی گفت: خشونت و افراط گرایی را نمی توان به یک کشور محدود کرد. اگر امروزه خشونت و افراط گرایی در سوریه، عراق، لیبی و افغانستان هست، نمی توان گفت که این خشونت و افراط گرایی به این کشورها محدود است و به مناطق دیگر سرایت نمی کند؛ داعش و النصره را هم نمی توان به یک کشور محدود دانست.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: در مورد خشونت و افراط گرایی نیز باید موضوع را تعریف مجدد کنیم و نه فقط به چشم انداز تهدید در جهان بلکه به فرصت ها در منطقه هم نگاه کنیم.

وی تأکید کرد: باید بدانیم که این بحران‌ها، تهدیدات و چالش های مشترک برای همه ما هستند، باید بحران ها را از یک چشم انداز جهانی نگاه کرد، به گونه ای که هر بحران در واقع بحرانی برای همه است.

وزیر خارجه در ادامه سخنرانی خود گفت: احتمالا روزانه مردم بیشتری در یمن نسبت به سوریه کشته می‌شوند؛ یک کشور منافع خود را نه در داشتن همسایگان دوست بلکه در حذف کردن آنها می‌داند.

ظریف افزود: اگر می‌خواهیم به مسئله داعش و تروریسم خشونت آمیز بپردازیم باید مسائل را بازتعریف کنیم. بیش از هر چیز دیگری ما باید یک راه حل جهانی برای متوقف کردن دشمنی، تنفر و فرقه گرایی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: نمی‌توانیم تنها یک راه حل نظامی برای بحران ها داشته باشیم بلکه باید راه حل سیاسی و راه حل جامع جهانی داشته باشیم.

پس از پایان سخنرانی آقای ظریف، شماری از حاضران سوالاتی را مطرح کردند و وزیر امور خارجه به آنها پاسخ گفت.

ظریف در پاسخ به سؤالی در خصوص راه حل اختلافات در منطقه تاکید کرد: بند آخر قطعنامه 598 در صورتی که اجرایی می شد، با چنین شرایطی مواجه نبودیم. منطقه ما نیازمند همکاری بین کشورهای منطقه و گفتگو های منطقه ای است.

وی افزود: بودجه نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس چندین برابر بودجه نظامی ایران است.

ظریف با اشاره به حادثه منا و شهادت صدها تن از حجاج ایرانی تصریح کرد: حتی اگر بپذیریم که این حادثه بر اثر غفلت عربستان رخ داده، تاکنون عربستان نه با خانواده های قربانیان ابراز همدردی، و نه عذرخواهی کرده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص افغانستان، کار با دولت ملی افغانستان را بهترین راه برای تأمین امنیت و ثبات در این کشور ارزیابی و اضافه کرد: ایران و اتحادیه اروپا می توانند در مورد افغانستان همکاری کنند.

ظریف گفت: همکاری جمعی در خصوص افغانستان با حضور اتحادیه اروپا و پاکستان بهترین راه برای تضمین ثبات در افغانستان است.

نام:
ایمیل:
* نظر: