اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۴۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - 16 February 2016
وزیرنفت :
وزیر نفت گفت : قیمت گاز از قیمت نفت گاز و بنزین بسیار ارزان تر است و در مقابل صادرات بنزین و گازوییل به مراتب ساده تر از صادرات گاز است بنابراین باید ظرفیت استفاده از گاز را برای حمل و نقل عمومی افزایش دهیم ، به همین خاطر حداقل یک سوم مصرف سوخت حمل و نقل کشور را باید به سمت سی ان جی هدایت کنیم.

یک سوم مصرف سوخت حمل و نقل کشور را باید به سمت سی ان جی هدایت کنیم

به گزارش عصرپرس، بیژن نامدار زنگنه در نهمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت افزود:  ایران از نظر توسعه شبکه گازرسانی جزو نخستین کشورهای دنیاست، گفت: به همین خاطر استفاده از نفت گاز، نفت سفید و گاز مایع به تدریج از سبد انرژی کشور حذف می شود.

وی در ادامه گفت : مصرف سوخت در کشور ما حدود 15 میلیارد دلار است و در برنامه های آینده انرژی کشور با گسترش شبکه گازرسانی سوخت های مایع فقط در حمل و نقل کاربرد خواهد داشت و نیروگاه ها، کارخانه ها و حتی حمل و نقل ریلی نیز به تدریج به گاز متکی خواهد شد لذا سوخت خودروها مساله اصلی ما از نفت  گاز و بنزین است.

زنگنه با بیان اینکه در حال حاضر ایران بالاترین مصرف سوخت گاز را در جهان دارد، افزود: روزانه 20 میلیون مترمکعب در خودروهای کشور گاز مصرف می شود که نزدیک به 25 درصد سوخت خودروهای سواری را تشکیل می دهد.

وی گفت:هم اکنون 90 درصد جمعیت کشور تحت پوشش گازرسانی قرار دارند و سه هزار جایگاه سی ان جی برای سوخت رسانی به خودروها در کشور وجود دارد که زیر 50 درصد ظرفیت خود فعالیت می کند.

وزیر نفت خواستار افزایش بهره وری از این جایگاه ها شد و افزود: قصد داریم در تولید و بهینه سازی موتور پایه سی ان جی سوز همکاری نزدیکی با شرکت های تولید خودرو داشته باشیم.

زنگنه با بیان اینکه استفاده از اتوبوس های درون شهری پایه گازسوز در شهر تهران موفق بوده است، گفت: قرار شد 17 هزار اتوبوس را به صورت پایه گازسوز نوسازی کنیم.

وی  در ادامه با اشاره به اینکه در دو سال آینده تولید گاز ال پی جی پالایشگاه های داخلی مصرف کننده نخواهد داشت، گفت : بنابراین استفاده از گاز ال پی جی باید در سبد سوخت خودروهای کشور وارد شود زیرا اگر مصرف کننده در داخل پیدا نکنیم باید این گاز را در کپسول ها پر کرده و به کشورهای دیگر صادر کنیم.

وزیر نفت گفت: باید تولید خودروهای ال پی جی سوز در کارخانه ها شروع شود زیرا وقتی در کارگاه های غیراستاندارد این اتفاق می افتد علاوه بر ایجاد خطر منجر به آلودگی هوا نیز می شود.

وی افزود: بیش از دو سال است در تهران نفت گاز با گوگرد کمتر از 50 پی پی ام تولید می کنیم بنابراین می توانیم به سمت استفاده از خودروهای سواری دیزلی حرکت کنیم .

زنگنه گفت : ما باید در آینده کارگروه دائمی را با حضور صنعتگران خودرو و نفت تشکیل دهیم تا با کاهش مصرف سوخت محیط زیست را نیزبهبود ببخشیم . 

نام:
ایمیل:
* نظر: