اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۴۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - 22 August 2017
در برنامه ششم اجرا می شود
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده از اختصاص 30 درصد پست های مدیریتی برای زنان در برنامه ششم خبرداد و گفت: تلاش های جدی معاونت زنان برای تامین امنیت زنان در برابر خشونت موجب انجام اقدامات خوبی شده است و ما هم تلاش می کنیم تا این موضوع محقق شود.
اختصاص 30 درصد پست های مدیریتی برای زنانبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده روز سه شنبه در اولین نشست خبری خود در دولت دوازدهم گفت: با توجه به بحث توان افزایی بانوان پی گیر بحث اشتغال زنان با همکاری دستگاه های اجرایی  هستیم .

ابتکار در ادامه به ارائه برنامه های خود در این حوزه پرداخت و گفت: از جمله برنامه های معاونت امور زنان می توان به تامین امنیت زنان در برابر خشونت و ارتقاء سلامت، بهداشت و روان زنان با همکاری وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی ،ارتقاء و افزایش کارایی برای پیشبرد وضعیت زنان، معرفی شاخص های مختلف حقوقی ، آموزشی و بهداشت با توجه به سیاست های مقام معظم رهبری اشاره کرد.

وی افزود:ایجاد بند ویژه دختر بچه ها در راستای آموزش، بهداشت روان و تفریح آنان، توانمند سازی اقتصادی زنان در بازار کار  به خصوص زنان سرپرست خانوار، حضور پررنگ زنان در مجامع بین المللی و دیپلماسی ، معرفی زنان به عنوان الگوی موفق و معرفی دستاوردهای آنان در منطقه و جهان  از دیگر برنامه های این حوزه می باشد.

 ابتکار در ادامه گفت: نگاه ما در بحث معاونت زنان و خانواده نگاه ملی  با حفظ قومیت ها و سنت ها است .

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه  گفت: رویکرد ما خواست و نظر مردم است ..
ابتکار با بیان اینکه معاونت زنان ساختار کامل برای پاسخگویی به این مشکلات را ندارد، ادامه داد: یکی از رویکردهای ما تقویت این ساختار است تا بتوانیم خدمات مرتبط با زنان و خانواده را ارتقا دهیم.

وی توجه به حوزه آسیب های اجتماعی و شاخص های مختلف را از دیگر برنامه های حوزه زنان و خانواده دانست و گفت: اگر بخواهیم پیشرفت در این حوزه داشته باشیم باید حتما به این شاخص ها توجه کنیم و شاخص ها باید با سیاسیت های رهبری و برنامه ششم مطابقت داشته باشد و ما شاخص تاب آوری را بررسی می کنیم و معاونت یاد شده طرح های خوبی در این زمینه داشته است.

ابتکار ادامه داد: شاخص شکوفایی خانواده را نیز مدنظر داریم و این برنامه های حوزه زنان و خانواده، در انطباق فعالیت های دولت دوازدهم خواهد بود.

ابتکار افزود: ٣٠ درصد از مناصب مدیریتی با توجه به برنامه ششم و شایستگی در اختیار بانوان قرار خواهد گرفت که می توانیم در این زمینه موفق باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ٤٠ درصد از نیروهای محیط زیست از بانوان توانمند هستند، ما ٣٥ تا ٣٠ درصد مدیریت ها را برای زنان در نظر گرفته ایم که امیدواریم براساس شایسته سالاری محقق شود.

ابتکار با بیان اینکه برای تشکیل ستاد ملی زن و خانواده تلاش می کنیم، گفت: برای طرح های عمرانی و پروژه های بزرگ بحث ارزیابی یکی از مفاهیم جدی است تا تاثیرات آن روی حوزه زنان و خانواده مشخص شود.

وی ادامه داد: باتوجه به مذاکرات صورت گرفته با وزیر آموزش و پرورش اقدامات خوبی در بحث آموزش ، جلب مشارکت و ارتقای سرمایه اجتماعی صورت خواهد گرفت.

ابتکار ادامه داد: باید ابتدا در سطح مدیریتی به زنان پست داد، بعد در سطح معاونت های وزارتخانه ها مشغول به فعالیت شوند که برای این موضوعات اقدامات جدی شده است.

وی ادامه داد: در این دوره از مردان نیز استفاده خواهیم کردو به نظرم تعادل جنسیتی دارای اهمیت فراوانی است.

ابتکار افزود: از آنجا که بانوان دارای توانمندی ها و شایستگی های فراوانی هستند باید اراده در سطح دستگاههای اجرایی هم وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه ٥٠ درصد مخاطبان وزارت بهداشت و ٢٧ درصد مخاطبان وزارت علوم به ویژه اساتید را زنان تشکیل می دهند، گفت: چرا نباید زنان در سطح مدیریت باشند چرا این فرصت به صورت متعادل به بانوان داده نمی شود تا در این حوزه تصمیم گیری و تصمیم سازی داشته باشند.

 معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: برای حل مشکلات زنان نیازمند گفت و گوی ملی هستیم و از همه منتقدان برای این موضوع دعوت کرده ایم و از انتقادات و پیشنهادات استقبال می کنیم.
وی با بیان اینکه نگاه معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری نگاهی ملی است، اظهار کرد: ما صدای همه گروهها و طیف های سیاسی را می شنویم و حتما نگاه به بحث قومیت در حوزه زن و خانواده با خفظ سنت ها و هویت را خواهیم داشت.
ابتکار درباره زنان سرپرست خانوار نیز گفت: ما ظرفیت ها و سرمایه های اجتماعی برای کمک به این زنان داریم اما توان افزایی اجتماعی و حقوقی بسیار مهم است و حتما در این زمینه کار خواهیم کرد تا موضوع آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد به این افراد آسیب های شدیدتری وارد نکند.

وی با بیان اینکه مسائل زنان مانند یک زنجیره به هم وصل است افزود: باید اینها را در کنار هم رسیدگی کنیم چون اگر مشکلات این زنان حل نشود آسیب های جدی تری به آنها وارد خواهد شد.

وی ادامه داد: ما فقط با تشکل های حوزه زنان کار نخواهیم کرد و با همه تشکل های اجتماعی در ارتباطیم .
وی ادامه داد: کمپین آزادی زنان زندانی طرح بسیار خوبی بود که مولاوردی معاون سابق زنان و خانواده به خوبی آن را اجرا کرد.

ابتکار با بیان اینکه ما مبارزه با خشونت خانگی و کار را دنبال خواهیم کرد، گفت: برای این موضوع باید به همه حتی مردان آموزش داده شود چون خیلی از آسیب ها ناشی از سنت های غلط  برمی گردد.

ابتکار ادامه داد: در اوایل انقلاب خیلی از مسائل برای زنان تابو بود اما اکنون با همکاری علمای دینی و صاحب نظران توفیقات خوبی داشتیم حتی در حوزه ورزش با تعامل پیش رفته ایم.

وی اضافه کرد: اگر استدلال حقوقی، فقهی و شرعی داشته باشیم با رویکرد تعاملی می توان این مشکلات را حل کرد.

ابتکار درباره مجوز مهد در زندانها نیز گفت: این موضوع کار خیلی مهمی است البته خیریه ها در این زمینه همکاری و کمک می کنند و باید کمک آنها را داشته باشیم، چون خیلی از فرزندان زنان زندانی به این خیریه ها معرفی می شوند. 

ابتکار ادامه داد: از آنجا که جایگزین حبس هم در کشور اجرایی شده است با کنترل الکترونیک می توانند زندانی را در کنار خانواده اش نگهداری کنند چون در زندان های ما هم حبس زدایی در حال انجام است و برای بانوانی که جرم زیاد مهمی ندارند می توان برای آنها این موضوع را پیگیری کرد.

وی در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از تصمیم گیری مردان برای زنان چه اقداماتی انجام می دهید؟ گفت: ابتدا باید فرد چه زن و چه مرد آگاه باشند و ما باید روی این مساله کار کنیم و می دانیم تصمیم گیری روی مسائل اجتماعی اگر سنجیده نباشد می تواند تبعات منفی بیشتری داشته باشد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه برای جلوگیری از این موضوع باید زنان در پست های مدیریتی بیشتر فعال باشند، ادامه داد: باید به روابط و تجربیات دیگران نیز توجه کنیم و نباید اجازه دهیم تصمیمات فردی لحاظ شود.

وی درباره سامانه بانک اطلاعات بانوان توانمند در معاونت زنان نیز اشاره کرد و گفت؛ ما این رویه را ادامه خواهیم داد و خواهان آن هستیم کسانی که کارهای اجرایی و مدیریتی دارند به ما معرفی شوند.

نشست تخصصی با فراکسیون زنان برگزار می شود
ابتکار ادامه داد: به زودی نشست تخصصی با فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی برگزار می شود تا مسائل مختلف حوزه زنان بررسی شود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که برای موضوع ممنوعیت ازدواج دختران با سن کم چه کارهایی در دستور کار دارید افزود: این موضوع مهمی است و به طور یقین با فراکسیون هم در این زمینه همفکری خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: همچنین برای دختران فراری به عنوان یک موضوع مهم و اینکه یکی از آسیب های بزرگ اجتماعی به شمار می رود با همکاری دستگاههای مختلف اقداماتی را انجام خواهیم داد.

نام:
ایمیل:
* نظر: