اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۴۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - 20 August 2017
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با بررسی برنامه ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم آغاز شد.

پنجمین روز بررسی برنامه ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت

به گزارش عصرپرس به نقل از صداو سیما، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز به  بررسی برنامه ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم ادامه می دهند.

مخالف وزیر پیشنهادی نیرو/ نماینده اسفراین

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات حوزه آب گفت: خطای تشخیص در سرمایه گذاری و احداث سدهای اشتباه، از سوابق تصمیم گیری بیطرف در وزارت نیروست.

هادی قوامی در نشست علنی امروز (یکشنبه 29 مرداد) مجلس شورای اسلامی در بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم، در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو افزود: مشکلاتی در حوزه برق و سایر انرژی ها وجود دارد، اما مهم ترین مسئله در حوزه آب است، متاسفانه بین آنچه وجود دارد و آنچه در برنامه ها دیده شده، فاصله زیادی است.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با یادآوری سابقه 8 سال بیطرف در وزارت نیرو تصریح کرد: دولت اصلاحات از مجموع شاخص های اجتماعی باثبات ترین دولت ها بعد از انقلاب محسوب می شود، اما شما در این دولت به عنوان وزیر نیرو دچار خطای تشخیص در سرمایه گذاری شدید.

وی با بیان اینکه 85 درصد عامل ریزگردها خارجی است، افزود: علاوه بر حوزه کاری در هیئت دولت می توانستید با ساخت ابرسدها در ترکیه که سبب خشکی دجله و فرات و بروز پدیده ریزگردها شد، مقابله کنید.

قوامی یادآور شد: در دوره تصدی شما در وزارت نیرو، 9 میلیارد مترمکعب آب های سطحی و سیلاب با سدهای جدید مهار شد، جای این سوال هست که این حجم آب در کدام سد ذخیره شده است، متاسفانه سدی مانند گتوند که با جانمایی اشتباه سبب مخلوط آب شیرین و شور و نابودی اراضی پایین دست شد. پیش از آن امریکایی ها مطالعه کردند و تاکید داشتند که طبق این مطالبات، سد مذکور بالاتر از محل کنونی ایجاد شود، اما بنا بر اظهارات غیرکارشناسی این سد مشکلات بسیاری را ایجاد کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اکنون نیز موضوع انتقال آب گتوند به خلیج فارس مطرح است که این معضل به سایر مشکلات دامن خواهد زد. در واقع تخریب این سد تنها راهکار موجود است. از سوی دیگر سدهایی در خراسان شمالی احداث شد که هم اکنون خشک شده اند، بنابراین اشکالات جدی بین بالادست، حوزه میانی و پایین دست و بین استان ها ایجاد شده است.

وی در توضیح تخصیص بهینه آب گفت: در گذشته به درستی این اقدامات انجام نگرفته است، آیا با این عملکرد شما در 4 سال پیش رو چه کار جدیدی می خواهید انجام دهید؟ متاسفانه فرهنگ اصیل قنات که ریشه بر یزد بزرگ دارد، نابود شده و به جای آن 750 چاه عمیق احداث شده است در حالی که قنات شیره زمین را می گیرد.

قوامی با تاکید بر اینکه این میراث 2500 ساله باید حفظ شود، افزود: برداشت های بی رویه مشکلات اساسی ایجاد کرده است که باید حل و فصل شود، هر چند در برنامه وزیر پیشنهادی نیرو مباحثی بر مبنای آمایش آمده است، اما در گذشته نیز شما بر مبنای آمایش دچار خطای تشخیص در سرمایه گذاری شدید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وزیر پیشنهادی نیرو باید مشخص کند چطور می تواند مصرف 10 میلیارد مترمکعب آب را کاهش دهد و حقابه استان ها و شهرستان ها را تامین کند. این از مواردی است که در مصوبات برنامه ششم توسعه بر آنها تاکید شده است.

 مخالف وزیر پیشنهادی نیرو/ نماینده یزد

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه بیطرف برنامه جامعی برای حل بحران آب نیست، گفت: در برنامه های ارائه شده وزیر پیشنهادی نیرو، روش های تامین آب مورد نیاز برای شرب، صنعت و کشاورزی روشن بیان نشده است.

سیدابوالفضل موسوی بیوکی در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه 29 مرداد) در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو، افزود: یکی از اصلی ترین مشکلات ایجاد شده در تامین آب شرب پایدار و مطمئن شهرها و روستاهای کشور تغییر اقلیم، کاهش منابع آب زیرزمینی و خشکسالی ادامه دار کشور است.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه منابع آب تجدیدپذیر و قابل برنامه ریزی کشور چالش های اساسی در تامین آب شرب در کمیت و با کیفیت مناسب ایجاد کرده است، تصریح کرد: آب بدون شک یکی از چالش های اصلی کشور است و به ویژه برخی از تجمعات و نزاع ها در برخی استان ها بر اثر آب نگرانی ها را در این باره افزایش داده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر آب نباشد حیات هم نیست، گفت: مدیریت منابع آب شاید مهم ترین خواسته مردم از دولت باشد و به دلیل اتخاذ سیاست های غلط در موضوع آب در دولت های نهم و دهم، موضوع آب از موضوع عادی به یک مسئله امنیتی و سیاسی تبدیل شده است و تنش هایی در کشور شکل گرفت و حتی دولت نیز در این تنش ها شریک شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: ادامه این اعتراضات در دولت یازدهم نیز ادامه پیدا کرد، بدیهی است اگر سدی در این دولت ایجاد شده که به ضرر محیط زیست است باید برای حل جبران آن اندیشید و مسائل به طور جدی دنبال شود.

موسوی با یادآوری اینکه مشکلات انرژی در بخش آب و برق در 12 سال اخیر به سمت حل شدن نرفت، تصریح کرد: پس باید تمهیدات اساسی صورت گیرد؛ در برنامه آقای بیطرف برنامه جامعی برای حل این معضل ارائه نشده و تنها جملاتی در دیدگاه کلی، اهداف کلان، راهبردهای کلیدی، چالش ها و راهبردها بوده است و در برنامه های وزارت نیرو و اهدف کمی آن نشانی از حل این معضل نیست.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، خطاب به وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: بر اساس اطلاعات موجود که از وزارت نیرو گرفته شده 56 درصد منابع تامین آب شهری وابسته به منابع آب زیرزمینی و از طریق چاه ها بوده و 85 درصد منابع آب تامین روستایی نیز منابع آب زیرزمینی است این در حالی است که منابع آب زیرزمینی در حال حاضر به دلیل عدم تغذیه مناسب با مشکل عمده مواجه شده که عمده مشکل افت کیفیت منابع آب در اختیار بوده که برای دستیابی به آب مناسب به لحاظ کیفی و کمی عمق چاه ها تا 5 برابر افزایش یافته است بنابراین برای تامین آب وزارت نیرو در برنامه تنها آب بین حوضه ای را برای انتقال دیده است که برای تامین آب کمیت و کیفیت مناسب مجبور به اجرای طرح های بزرگ و هزینه بر بین حوضه ای است.

وی افزود: اجرای این طرح ها علاوه بر تحمیل هزینه های اولیه و بهره برداری بالا منازعات منطقه ای را ایجاد کرده است و  در شهرستان ها مشکلات و تنش های اجتماعی برای انتقال آب بین حوضه ای با شدت و تبعات قابل ملاحضه ای دنبال می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خطاب به بیطرف، ادامه داد: شما در برنامه های ارائه شده روش های تامین آب مورد نیاز برای شرب، صنعت و کشاورزی را روشن بیان نکرده اید؛ در برنامه ششم تاکید شده است تا پایان برنامه باید 30 درصد آب شرب کشور و مرکز کشور از محل آب پایدار از طریق آب شیرین کن ها تامین شود که در برنامه اهداف کمی شما در ردیف 7 سالانه 300 میلیمتر معکب از محل آب های غیرمتعارف و شیرین سازی آب دریا عنوان شده است که اصلا متناسب با تقاضا و نیاز آبی کشور و حتی برنامه ششم نیست.

موسوی افزود: بنابراین با توجه به اطلاعات یاد شده مجبور هستیم تامین آب را از  طریق انتقال آب حوضه ای در سطح کشور همراه با تامین آب پایدار از دریاهای آزاد ببینیم.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، خطاب به بیطرف، گفت: شاخص جمعیت شهری در کشور 75 به 25 باید باشد اما در سرشماری یزد این نسبت 82 به 18 است که این یعنی مهاجرت روستاییان؛ در حال حاضر برای تامین آب مورد نیاز روستاها آبفای روستایی آب را مترمکعبی 14هزارتومان خریداری می کند و هر مترمکعبی 400 تومان به روستاییان می فروشد؛ تا کی می توان این روند را در شهرها ادامه داد؟

 موافق وزیر پیشنهادی نیرو/ نماینده تهران

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : انرژی های تجدید پذیر در اولویت برنامه های وزیر پیشنهادی نیرو قرار گرفته است.

محسن علیجانی زمانی  در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه، 29 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو، اظهار داشت: معتقدم نگاه به آب نباید سیاسی، قومی، استانی یا منطقه ای باشد، باید به آب نیز مانند سایر منابع انرژی نگاهی ملی داشت. کما اینکه تصمیم گیری های اساسی در حوزه آب برعهده دولت و مجلس است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم ادامه داد: اما نباید در کنار منابع قوی آب، زمینی تشنه و سوخته قرار گیرد، همان گونه که نباید مردم سرزمینی سرشار از نفت بر خاک سیاه نشسته و نظارگره آبادانی و کاخ نشینی سایر مناطق از منابعشان باشند.

وی گفت: ما هم اکنون بحران آب در کشور داریم اما بحران بزرگتر از آن بحران مدیریت آب است، هم اکنون متوسط بارندگی دراز مدت سالانه کشور حدود 242 میلیمیتر است که کمتر از یک سوم میانگین بارش جهانی است، بررسی ها نشان می دهد که متوسط درازمدت منابع آب تجدید شونده کشور از 130 میلیارد مترمکعب در سال به 116 میلیارد متر مکعب رسیده است و  از طرفی بخش مهمی از پساب های تحت پوشش شبکه جمع آوری تصفیه و باز چرخانی فاضلاب در کشور قرار ندارد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: مهندس بیطرف انسانی اخلاق مدار و متعهد به نظام و آرمان و اصلاح طلب کارآمد همسو با دولت، متخصص و دارای کارنامه ای موفق و سوابق مدیریتی خوب است که می تواند بحران آب را به نحوه احسن مدیریت کند. ایجاد تاسیسات زیر بنایی که در واقع فراهم آوردن امکانات و بستر لازم برای تحقق توسعه ملی است در زمان وزرات وی با سرعت زیادی پا گرفته است.

علیجانی بیان داشت: با مرور هشت سال مسئولیت ایشان در وزارت نیرو متوجه سیستم مدیریتی هدفگرا و واقع گرا در وزارت نیرو در بخش های مختلف آب و آبفا، برق و انرژی و ساختار مدیریتی می شویم، بیطرف از تمامی مشکلات و چالش های پیش روی وزارت نیرو مطلع است و برای همه آنها برنامه دارد و این موضوع در برنامه پیشنهادی او مشهود است.

وی ادامه داد: ارتقا ظرفیت و توانمندی های داخلی با تداوم حمایت ها از محققان و تولید کنندگان داخلی و حمایت از ایجاد نهادهای خدمات مهندسی و مدیریت پروژه و انتقال دانش فنی در ساخت نیروگاه های آبی، گازی و نیروگاه های بخاری که راندمان کار را بسیار بالا می برد و مشکلات زیست محیطی را کمتر می کند از برنامه های بیطرف برای وزارت نیرو است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در برنامه اولویت وزیر به انرژی های تجدید پذیر قرار گرفته است، در نظر داشته باشید در سراسر کشور با وجود بیابان های وسیع، استفاده از انرژی خورشیدی می تواند به صرفه و راه گشا باشد.  برنامه های بیطرف بسیار جامع است، برنامه ارائه شده از سوی ایشان نشان دهنده تسلط وزیر پیشنهادی به برنامه ششم و اسناد بالادستی است، به استناد گزارش کارشناسی معاونت نظارت مجلس برنامه های ایشان با اسناد بالادستی در 53 درصد موارد منطبق و در 34 درصد موارد همسو است.

علیجانی تاکید کرد: همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه  با اسناد بالا دستی یافت نشده است، مهندس بیطرف با اجرای برنامه های کیفی و کمی نظیر تداوم اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی با هدف کاهش برداشت از منابع زیر زمینی به میزان 8 میلیاد متر مربع در طول چهار سال، تسریع در اجرا و تکمیل برنامه مهار آب های مرزی، اولویت بندی ساخت و تکمیل طرح های تامین آب، شبکه های آبیاری به ویژه در اراضی سدهای در دست بهره برداری، برنامه ریزی جهت تامین حقابه زیست محیطی تالاب های کشور، ارتقا شاخص بهره مندی آحاد جامعه از خدمات جمع آوری و تصفیه فاضلاب، اجرای برنامه های جلوگیری از آلودگی منابع آب و ارتقا شاخص های کیفی آن، تامین پایدار آب شرب شهر ها و روستاها، توسعه استفاده از منابع آب غیر متعارف به خصوص شیرین سازی آب شور دریا با هدف افزایش منابع تجدید پذیر کشور می تواند کارهای بزرگ انجام دهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای اصلاح ساختار و توسعه مدیریت به حمایت پیشتبانی صنایع آب و برق با رویکرد توسعه صادرات برنامه های خوبی دارد، وزارت نیرو وزارت زیربنایی است و اگر بخواهیم کشاورزی و گردشکری پابگیرند بدون آب و آبادانی میسر نیست بنابراین دراین مسیر باید به کمک بیطرف دست یاری دراز کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: