اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - 14 February 2016
وزیر کشور از رسانه ها خواست برای قانونی برگزار شدن انتخابات به وزارت کشور کمک کنند و گفت: رسانه ها فضای انتخابات را آرام و رقابتی نگه دارند و انتظار ما از رسانه ها این است که در یک فضای کارشناسی، عادلانه و منصفانه آرا، افکار و نظرات گروه های مختلف را در اختیار مردم قرار دهند تا مردم در این تصمیم بزرگ انتخاب کنند.

وزیر کشور: رسانه ها با ایجاد فضای کارشناسی و عادلانه مردم را در انتخابات یاری دهند

به گزارش عصرپرس ، عبدالرضا رحمانی فضلی روز یکشنبه در نشست مشترک مسئولان ستاد انتخابات کشور با مدیران رسانه ها افزود: پس از تشکیل مجلس دهم نیازمند تغییر قانون انتخابات هستیم که این کار باید انجام شود و در این زمینه رسانه ها باید به ما کمک کنند.

وزیر کشور به موضوع تبلیغات انتخابات نامزدها اشاره کرد و گفت: تبلیغات نامزدهای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در حال برگزاری است و تبلیغات نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز از پایان هفته آغاز می شود.

رحمانی فضلی افزود: نقش رسانه تا کنون در همکاری با وزارت کشور و همراهی با مردم بسیار خوب بوده است و من در ملاقاتی که خدمت رهبر معظم انقلاب بودم و این ملاقات به صورت دوره ای برگزار می شود، بیان کردم رسانه، احزاب و گروه های مختلف و اشخاص در طلیعه ورود به انتخابات که از دو سه ماه قبل شروع شده تا کنون از نظر ما رفتار بسیار مناسب و مطلوبی داشته اند.

وی ادامه داد: تعداد روزنامه ها خیلی زیاد است اما ما نشنیده ایم که منازعاتی در نشریات یا رسانه ها داشته باشیم.

وزیر کشور گفت: خانه احزاب که سال ها بسته بود با تلاش مسئولان وزارت کشور تشکیل شد. خانه احزاب واقعا یاور وزارت کشور در مسایل سیاسی است.

رحمانی فضلی افزود: تلقی اولیه این بود که با تشکیل خانه احزاب، مسایلی مطرح شود که مناسب با وحدت و انسجام داخلی نباشد. ولی بنده شهادت می دهم که ما جلسات متعددی با خانه احزاب داشتیم و آن ها هرچه مصالح و منافع عمومی کشور است را دنبال می کنند و این یکی از توفیقاتی بوده که در این دولت حاصل شد.

وی با بیان اینکه تعامل رسانه ها با وزارت کشور تا کنون مناسب بوده است، افزود: برخی رسانه ها جبهه دیو و دلبر درست می کنند، چرا این کار انجام می شود؟ هر کسی در شورای نگهبان با این همه دقت تاییدیه گرفته است ما حق نداریم این ها را طبقه بندی بد و خوب کنیم، این ها کسانی هستند که در نظام جمهوری اسلامی تابع مقررات مجوز فعالیت گرفته اند.

رئیس شورای امنیت کشور ادامه داد: اینکه این ها را آدم هایی می دانیم که به دنبال نفوذ و تسخیر هستند، علائم بدی است که آثار اجتماعی آن نیز بد است. تضاد، تنش و تقویت تردید و ابهام در جامعه ایجاد می کند و این آفت اولیه ای است که رهبر معظم انقلاب درباره انسجام و وحدت می می فرمایند.

وی اضافه کرد: بنا بر این است همه کسانی که توسط شورای نگهبان تایید شدند، افراد خوب و دلسوزی هستند مگر اینکه بگوییم که یک شورای نگهبان دیگری بگذاریم که این هایی که از شورای نگهبان اول بیرون می آیند، شورای دومی بررسی کند که من فکر می کنم باز هم بعضی افراد قانع نخواهند شد.

وزیر کشور افزود: تردید افکنی، تخریب، تهدید و تهمت مباحثی است که اصلا با اخلاق رسانه ای اسلامی سازگار نیست؛ آدم بعضی وقت ها دلش می گیرد که چرا این حرف های تند زده می شود.من نمی گویم رسانه ها این حرف ها را خودشان قلم می زنند بلکه برخی نظرات، گفتارها و داوری ها را منعکس می کنند.

رحمانی فضلی ادامه داد: خواهش من این است که جلوی مختصر خراشی که ممکن است چهره خوب رسانه ای در ایام تبلیغات را دچار اشکال کند، بگیریم تا احساس امنیت وجود داشته باشد.

وزیر کشور گفت: برخی دوستان قبل از ثبت نام ها پیش من می آمدند که من می دیدم فردی است که زمینه سیاسی دارد و آدم خوبی است. می گفتم در انتخابات داوطلب شود که به دو دلیل می گفتند کاندیدا نمی شوند، یک دلیل بالا بودن هزینه ها و یک دلیل ترس از آبرو بود. خیلی بد است در جمهوری اسلامی کسی به خاطر ترس از آبرو جلو نیاید.

رحمانی فضلی افزود: خواهش من از رسانه ها این است که در مرحله تبلیغات ما را یاری کنند تا بتوانیم انتخابات را قانونی برگزار کنیم، هرکجا خلاف قانون اقدامی صورت بگیرد به ما بگویید.

وی ادامه داد: رسانه باید به دستگاه هایی که قانون را رعایت نمی کنند، تذکر دهند، فرقی نمی کند و اصل قانون است .

وزیر کشور گفت: رسانه ها باید آگاهی بخشی را به مردم دهند چرا که مجلس جای مهمی است و هرچقدر انسان های فهیم، عاقل و توانمند و متعهد به مجلس بروند به نفع کشور است.

رحمانی فضلی به مساله شکوه انتخابات اشاره کرد و اظهارداشت: تعداد جمعیت شرکت کننده در انتخابات خیلی مهم خواهد بود.

وی یادآور شد: انتخابات خبرگان و انتخابات مجلس شورای اسلامی هر کدام حساسیت خاص خود را دارند، خوشبختانه فضایی که در نقاط مختلف کشور شاهد هستیم فضایی باشکوه، رقابتی و خوب است و همه در صحنه هستند. ما تا لحظه آخر تلاش می کنیم مشارکت اضافه شد تا بتواند رقابت را پرشورتر کند.

وزیر کشور گفت: بعد از دولت تدبیر و امید و زحماتی که دوستان می کشند، تلاش شد برخی از اولویت های مهمی که در دستور کار دولت قرار داشت، دنبال شود. از ابتدا قرار شد در حوزه سیاست خارجی تنش زدایی، تهدیدزدایی و شر زدایی کنیم و هرچقدر شر را از خودمان دور کنیم به نفع ما است.

رحمانی فضلی افزود: آدم عاقل دفع شر و دفع تهدید و خطر می کند، یکی از شروری که بر کشور حاکم شده بود بحث ادعای عدم استفاده صلح آمیز یا عدم رعایت قانون در بحث انرژی هسته ای بود که چندین سال این موضوع ما را معطل خود کرده بود.

وی ادامه داد: نظام تصمیم گرفت که دفع شر را انجام دهد و آخرین دغدغه و نگرانی را رهبر معظم انقلاب در بیانیه نهایی تاکید کردند که با این ملاحظات کار را انجام دهید. این گام بسیار بزرگی برای مردم بود.

وزیر کشور گفت: مردم نیز در نظرسنجی های مختلف از این که دفع شر شده است، استقبال بسیار خوبی کردند.

وی یادآور شد: مساله بعد اجرای این امر و آثار آن در کشور است، اگر در ایام مذاکره، راهپیمایی بزرگ مخالف و اعتراضی و چند انفجار در نقاط کشور می داشتیم، یقین بدانید به نتیجه نمی رسیدیم، امنیت داخل بسیار تعیین کننده بود.

وزیر کشور گفت: وقتی آن ها شکوه و عظمت مردم در انتخابات، اراده نظام برای حل مساله، وحدت و انسجام عمومی و امنیت داخلی بالا و تاثیر در امنیت منطقه ای را دیدند، این قضیه حل شد.

رحمانی فضلی افزود: مساله دوم ما مساله اقتصادی است که برخی تحلیل ها به گونه ای مطرح می شود که باید یک شبه معجزه ای اتفاق بیفتد و همه چیز حل شود، حتما اینطور نیست، حتما مقدماتی لازم است و حتما وحدت، انسجام، امنیت، هماهنگی و همدلی در کل نظام لازم است که رونق اقتصادی اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: معتقدم باید انتقاد کارشناسی و سازنده انجام شود اما باید در مردم امید ایجاد کرد چرا که امید مردم موجب نشاط و مشارکت آن ها می شود، اگر امید مردم را ناامید کنیم، مشارکتی نخواهد بود، بدون مشارکت مردم اقتصاد به رونق نمی رسد.

وزیر کشور گفت: همه فعالان در حوزه بین الملل به دنبال منافع خود هستند، آن ها به دنبال سرمایه گذاری و منافع خودشان هستند، ما هم باید حتما به دنبال سرمایه گذاری و منابع خودمان باشیم و این ذکاوت، تیزهوشی و تلاش و مایه گذاشتن را می طلبد. همه باید تشویق و تبلیغ و امید بدهیم تا در این زمینه کاری انجام شود.

رحمانی فضلی افزود: ما به لحاظ امنیت در یک شرایط بسیار خوبی در داخل هستیم و به عنوان مسئول امنیت کشور این را می گویم که این به معنای نداشتن تهدید نیست، به معنای کنترل، رصد، مدیریت و تسلط بر موضوع است و مبانی این کنترل نیز مردم هستند.

وی ادامه داد: در حوزه وحدت و انسجام ملی واقعا در شرایط مطلوبی قرار داریم، وحدت و انسجام ما در شرایط بسیار خوبی است، سران قوا در همکاری بسیار خوبی به سر می برند و جلساتی با رهبر معظم انقلاب دارند که راهگشا است.

رئیس شورای امنیت کشور اضافه کرد: ما شاهد بودیم سه سال قبل در این کشور، سران قوا در صحن مجلس مشکل داشتند و این اختلاف تا بدنه جامعه کشیده شد. حال انتقاد و روش متفاوت مطرح می کنند اما اختلافی بین آن ها نیست.

رحمانی فضلی گفت: ما در حوزه منطقه ای تاثیرگذاری بالایی داریم و این را همه می دانند اما مسایل منطقه ای به این سادگی که در بعضی جاها گفته و شنیده می شود نیست؛ مسایل منطقه ای بسیار پیچیده است و هرچه بر حضور نیروهای خارجی در منطقه زیاد می شود بر پیچیدگی مساله افزوده می شود.

وی افزود: موضوع هم از دو گروه تروریستی و دو فرقه تفکر افراطی خارج است، این ها نهادینه شده اند، برای خودشان در محدوده هایی دولت ساخته اند و عقبه های سیاسی و لجستیکی دارند و منافع کشورهای منطقه در این حوزه پیچیده تر و آمیخته تر می شود.

وزیر کشور ادامه داد: ما امروز در شرایط خوبی هستیم و باید مسیر وحدت، انسجام، امنیت و تلاش را ادامه دهیم، هر ناکارآمدی و ناکاستی در داخل کشور مسایل ما را در منطقه دچار خسران می کند. رحمانی فضلی اظهار داشت: ما باید بدانیم علت این امنیت، عقبه ای است که در داخل داریم، رهبری معظم انقلاب که هدایتگر اصلی است، دولتی که به دنبال تلاش براین است که بتواند شرایط را بهبود ببخشد و مردمی که یکپارچه پشت دولت و نظام ایستاده اند.

وزیر کشور در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به اینکه باید بعد از برگزاری انتخابات قانون انتخابات عوض شود، گفت: نحوه ثبت‌نام‌ها یا چگونگی تحقیقات محلی باید اصلاح شود زیرا تفاسیر مختلفی در این مورد وجود دارد. ما باید نقش احزاب را در انتخابات پررنگ کنیم. 


نام:
ایمیل:
* نظر: