اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۴۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - 15 August 2017
رییس جمهور در جلسه رای اعتماد مجلس به وزاری پیشنهادی
رئیس جمهور با تبیین برنامه های دولت دوازدهم و دفاع از کابینه پیشنهادی گفت: اینک که ملت ایران مسیر اعتدال را پذیرفته و به برنامه رئیس جمهور منتخب رأی داده است، من خود را متعهد می دانم از حقوق همه مردم چه افرادی که به من رأی دادند و چه به دیگری حراست کنم.
به تحقق برنامه ها و حراست از حقوق همه مردم متعهدم
به گزارش عصرپرس، روحانی در آغاز سخنان خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با قدر دانی از مقام معظم رهبری  گفت: از رهبری فهیم و  شجاع کشور که با رهنمودهای خود از استقلال و آزادی مردم حراست کردند تشکر می کنم.

رییس جمهور  ادامه داد: مقام معظم رهبری از دولت جمهوری اسلامی در مسیر خدمت به مردم حمایت کردند.

روحانی با شکرگزاری در محضر الهی که حاصل چهار سال خدمات صادقانه را انتخاب مجدد برای خدمت قرار داد گفت: از مردم بیدار و غیور ایران سپاسگزارم که با حضور آگاهانه خود  امنیت ملی را تضمین کردند و براعتبار صندوق رای به عنوان شاخص وحدت و راهنمایی حرکت مدیریت کشور پای فشردند .
رییس جمهور که برای بیان برنامه کاری دولت دوازدهم و دفاع از فهرست پیشنهادی وزرای این کابینه در مجلس سخن می گفت افزود: از مهمان نوازی مجلس شورای اسلامی در مراسم روز تحلیف وهمه نمایندگان تشکر و قدردانی می کنم؛ این مراسم، نمادی از همدلی میان همه ارکان نظام و نمودی از جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی ایران بود .
 
خود را متعهد به حراست از حقوق مردم می دانم

رئیس جمهور گفت: انتخابات 96 با حضور باشکوه مردم برگزار شد که علاوه بر تجلی اصل مردم سالاری دینی، 39 سال بعد از پایه گذاری ایران فرصتی را فراهم کرد تا مردم در میان دیدگاه ها و رویکردها به داوری بنشینند و به گفته ها و برنامه های رئیس جمهور منتخب رأی دهند. 
روحانی ادامه داد: اینک که ملت ایران مسیر اعتدال را پذیرفته و به برنامه رئیس جمهور منتخب رأی داده است، من خود را متعهد می دانم از حقوق همه مردم چه افرادی که به من رأی دادند و چه به دیگری حراست کنم. 

وی در ادامه گفت: وظیفه خود می دانم برای تأمین آزادی، امنیت و پیشرفت که اهداف اساسی برنامه 4 ساله دولت است از همه نخبگان صاحبنظر مدد جویم.

وی تصریح کرد: در این میان نقش و شأن نمایندگان مردم در مجلس نقشی ویژه و تعیین کننده است. رئیس جمهور و نمایندگان مجلس وظیفه مشترک برای تحقق حقوق مردم دارند وظیفه مشترک در تعیین وزرا و مسئولان کشور تجلی می یابد و در فضای حقوقی و قانونی اقدام و عمل که با بحث شکوفایی کشور است خواهد بود. 
رئیس جمهور ادامه داد: کاری که امروز آغاز می کنیم شروع همکاری 4 ساله خواهد بود و وزیرانی که با معرفی رئیس جمهور و رأی اعتماد نمایندگان بار مسئولیت اداره کشور را به دوش می کشند، باید اطمینان داشته باشند که در طول مسیر خدمت از حمایت مجلس برخوردار خواهند بود.
 
دیگر کسی نمی تواند از انزوای ایران سخن بگوید 

رئیس جمهور گفت: همچنانکه مقام معظم رهبری بارها تاکید فرموده اند مسائل اصلی کشور تنها با همدلی و همکاری سه قوه و دیگر نهادهای کشور حل خواهد شد.

 روحانی در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزود: امروز به لطف خداوند و همت مردم برخی از چالش های سال 92 را پشت سر گذاشته ایم و امیدوارتر و تواناتر از گذشته آماده تدبیر و عبور از چالش های بزرگ پیش رو هستیم.
آیا رییس جمهور برای انتخاب وزرا تحت فشار بود؟ 

رئیس جمهور گفت: امروز دیگر کسی نمی تواند از انزوای ایران و ائتلاف جهانی علیه ایران سخن بگوید.

روحانی افزود: امروز دیگر کسی از آشفتگی در اقتصاد ایران و تورم 40 درصدی و کاهش تولید ملی و توقف اشتغالزایی سخن نمی گوید.
رئیس جمهور گفت: امروز دولت به یمن اعتماد روزافزون مردم که در رأی سیاسی و عمل اقتصادی آنان تجلی یافته است می تواند این سرمایه اجتماعی را به پشتوانه حرکت اقتصادی و شکوفایی فرهنگی تبدیل کند.

 روحانی افزود: گرچه هنوز راهی طولانی در پیش است و هنوز تا رسیدن به زندگی شایسته برای این مردم سربلند و دستیابی به جایگاه بایسته در خانواده جهانی نیاز به گام های بلندتر و یاران همراه تر داریم.

رئیس جمهور گفت: دولت تدبیر و امید عزم آن دارد در فرصت چهار ساله دوم بیش از پیش به اصلاح ساختارها بپردازد و در این کار به همکاری صمیمانه مجلس و قوه قضاییه نیازمند است.
 
دولت دوازدهم به فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری و اقدام و نظارت سامانی نو خواهد داد 

رئیس جمهور گفت: دولت دوازدهم برای هماهنگی هرچه بیشتر سیاست ها و مدیریت های اقتصادی به فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری و اقدام و نظارت سامانی نو خواهد داد و با چابک سازی و شفافیت دستگاه های دولتی زمینه رقابت و همکاری مردم را فراهم خواهد کرد.

 روحانی در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون به چند اصل از اصول مورد نظر برنامه دولت دوازدهم اشاره می کنم هفته قبل مجموعه ای تحت عنوان برنامه و خط مشی دولت دوازدهم به همراه معرفی وزرا و برنامه به مجلس ارائه کردم آنچه در برنامه تقدیم شده برگرفته از همان برنامه ارائه شده در ایام انتخابات به پیشگاه ملت است که مورد تایید مردم قرار گرفت.

وی گفت: لازم می دانم در حضور نمایندگان ملت به برخی از آنها اشاره کنم؛ 1) دولت دوازدهم بر مبنای باور به اسلام حکمت و رحمت و سیاستگذاری و عمل به مشی اعتدالی تشکیل می شود، تصمیم بر مبنای خرد جمعی مبنای نظام تصمیم گیری ما خواهد بود و بر همین اساس شاهد مشارکت جامعه از مراحل مختلف خواهیم بود.

2) دولت دوازدهم بر مبنای دینی و لحاظ کردن ظرفیت و توانمندی ها و کاستی ها عمل می کند، دولت با شجاعت ولی با دوراندیشی و درایت تصمیم گیری خواهد کرد، دوراندیشی در هر تصمیمی از مسائل اجتماعی تا سیاست خارجی شرط عقل است واقع بینی و هدف تصمیم هاست، درس گرفتن از اشتباهات گذشته بنیان عمل ماست.

3) تصمیم بر مبنای خرد جمعی بنیان نظام تصمیم‌گیری ما خواهد بود و بر همین اساس، جلب مشارکت جامعه در مراحل مختلف تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری از اصول عملی دولت است.

4) ما در دولت یازدهم منشور حقوق شهروندی را برای احترام بیشتر به حقوق شهروندی تقدیم نمودیم و دولت دوازدهم بر مبنای کامل آن پای خواهد گذاشت. دولت بر مدار استیفای حقوق مردم حرکت خواهد کرد و تحقق حقوق شهروندی سرلوحه در عرصه سیاست داخلی است. 

5) همه اقدامات دولت معطوف به تامین منافع ملی همه ایران و ارتقای کیفیت زندگی است، دولت دوازدهم خواستار امنیت ایران برای تحقق آرامش و رشد کشور است.
 
مقابله ریشه ای و همه جانبه با فساد؛ لازمه تحقق پیشرفت و عدالت اجتماعی

رئیس جمهور گفت: دولت دوازدهم مقابله ریشه ای و همه جانبه با فساد را لازمه تحقق پیشرفت و عدالت اجتماعی می داند همه دستگاه ها مکلفند برنامه های مشخص برای مبارزه با فساد و به ویژه کاهش بروز فساد در روندهای  تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرا داشته باشند که البته نیازمند شفاف سازی و ارتقای رویه های سلامت اداری در همه ارکان نظام و همکاری قوای مقننه و قضاییه است.

 روحانی در ادامه مراسم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی با بیان چند نکته صریح در زمینه برنامه اقتصادی دولت گفت: کشور ما  امروز با مشکلاتی در حوزه هایی نظیر نظام بانکی، بودجه دولت، صندوق های بازنشستگی، آب و محیط زیست مواجه است، نبود توجه کافی به عمق این مسائل در مقطع کنونی می تواند دستاوردهای بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران را در حوزه های گوناگون با آسیب مواجه کند.

وی خاطرنشان کرد: اولین ویژگی مشترک مشکلات ذکر شده به رغم تنوع زیادآنها این است که همگی به تدریج و در طور زمان شکل گرفته و گسترش یافته اند، به عبارت دیگر وقوع همه آنها قابل پیش بینی بوده است.

رئیس جمهور ادامه داد: ویژگی دوم این است که یک یک آنها نه از خارج نظام تصمیم گیری که از دل تصمیمات و سیاست های اتخاذ شده بیرون آمده اند، انباشت مشکلات ذکر شده ما را به این جمع بندی رسانده که تغییر در شیوه اداره اقتصاد کشور یک الزام است و البته برای ادامه مسیر درست اصلاحات اقتصادی ضروری است به چرایی پایداری اقتصادی توجه ویژه داشته باشیم.

 روحانی خاطرنشان کرد: به رغم اقدامات خوب دولت های پیشین رفع مشکلات ساختاری ازجانب دولت ها کمتر مورد توجه قرار گرفته و شکاف بزرگ میان سطح رفاه مورد انتظار مردم و مشکلات بزرگ ساختاری را همواره درآمدهای ناپایدار نفت پر کرده، همین باعث شده است نتوانیم ضعف های بعضا بزرگ سیاستگذاری را مشاهده کنیم و از آنها به خوبی درس بگیریم.

وی تاکید کرد: اکنون با این واقعیت مواجهیم که درآمدهای بالاتر از 100 میلیارد دلار سال های نیمه دوم دهه 80 فعلا تا چند سال دیگر در دسترس نخواهد بود پس اولین نکته مهم آن است که فضا و توقعات جامعه را متناسب با درآمدهای کمتر از 50 میلیارد دلاری نفت بازتنظیم کنیم. 

اصلاحات اقتصادی نیازمند حمایت مردم است

رئیس جمهور گفت: اجرای موفق اصلاحات اقتصادی منوط به حمایت و پشتیبانی مردم از دولت است. 

 روحانی افزود: ما نمی توانیم سرنوشت مردم در حوزه های مهمی مانند امنیت، آموزش، بهداشت و درمان و تأمین اجتماعی را که باید بیش از هر چیز دیگر از ثبات و بهبود مستمر برخوردار باشد به بازار پرتلاطم جهانی نفت و نوسانات قیمت آن گره بزنیم. 

وی گفت: هیچ کشوری نتوانسته است با مصرف بدون جایگزینی دارایی های طبیعی و مالی خود رفاه پایدار را برای مردمش به ارمغان آورد. نکته اصلی و مشترک در میان مشکلات متنوع ما در همین واقعیت تلخ نهفته است که دارایی هایمان را به جای آنکه حفظ کنیم و بر آنها بیفزاییم مصرف کرده ایم و امروز بخش بزرگی از این دارایی ها در مرز هشدار قرار دارند. 

رئیس جمهور افزود: دولت دوازدهم حداقل به دو دلیل چاره ای ندارد جز اینکه تغییرات بنیادین در شیوه اداری منابع کشور را به عنوان مهم ترین اولویت در دستور کار خود قرار دهد. اولین مسئله میزان دارایی های طبیعی و مالی کشور امکان اداره مصرفانه به شیوه گذشته را نمی دهد و دوم اینکه منبع شفابخش همیشگی یعنی درآمدهای نفتی، حداقل تا چند سال پیش رو به میزانی نخواهد بود که بتواند نقش مُسکن قبلی خود را به خوبی ایفا کند.

وی گفت: نکته دوم آن است که اجرای موفق اصلاحات اقتصادی منوط به حمایت و پشتیبانی مردم است. گاهی ابعاد مسائل اقتصادی و بیم دولت از واکنش های اجتماعی سبب می شود تا دولت ها در اجرای اصلاحات اقتصادی تعلل کنند و با به تعویق انداختن اصلاحات هزینه های بیشتری را به نسل های آینده تحمیل کنند با این حال تجربه نظام جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که مردم اگر بدانند و ببینند که دولت منتخب آنها صادقانه برای اصلاح امور و بهبود زندگی شان در پی اجرای اصلاحات اقتصادی است به رغم سختی ها در کنار دولت خواهند بود.
 
رئیس جمهور افزود: مردم مصالح بلندمدت خود و فرزندانشان را بر یک رفاه موقت و ناپایدار ترجیح می دهند این را مردم در انتخابات با زبان رأی به خوبی اعلام کردند مردم می دانند که حرکت به سمت قله پیشرفت، صعود در مسیری دشوار و همراه با سختی هاست اگر اقتصاد کشور دچار بیماری است مردم از ما انتظار درمان درد دارند نه کتمان بیماری، مردم از ما شفافیت و صراحت بیشتری می خواهند. 

وی گفت: ما دو گزینه، بیشتر پیش رو نداریم؛ یا از سر احتیاط و با تدبر و تأمل اصلاحات اقتصادی را به اجرا درآوریم یا با تشدید مشکلات و پس از پرداخت هزینه های فراوان به صورت منفعلانه به مهار کردن دشواری ها و بحران های ناشی از نپرداختن درست به مسائل تن دهیم. 

یکی از مهم ترین چالش ها عدم تعادل در بودجه دولت است 

رئیس جمهور یکی از مهم ترین چالش ها را عدم تعادل در بودجه دولت دانست.

روحانی افزود: دولت در راستای گزینه نخست با سختکوشی و تلاش فراوان و با دستیابی به ثبات و آرامش اقتصادی و گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی در جهان توانسته است زمینه را برای پرداختن به مسائل اساسی و اصلاح ساختاری اقتصاد ایران فراهم کند.

رئیس جمهور گفت: برنامه اقتصادی دولت دوازدهم تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی یعنی دستیابی به یک اقتصاد درون زا و برون گراست.

 روحانی افزود: سیاست های دولت در جهت ارتقای درون زایی و برون گرایی در برنامه دولت دوازدهم به خوبی تشریح شده است اما دستیابی به اقتصادی درون زا و برون گرا نیازمند غلبه بر چالش های مهمی است که در شرایط کنونی کشور با آن مواجه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از مهم ترین چالش ها عدم تعادل در بودجه دولت است، گفت: طی دهه های گذشته اتکای بودجه دولت به درآمدهای نفتی و نوسان زیاد این درآمدها همواره موجب عدم تعادل در بودجه دولت شده است.

 روحانی افزود: داستان تکراری در اقتصاد ما آن است که هرگاه قیمت نفت افزایش پیدا کرد مخارج دولت نیز افزایش پیدا کرده است اما وقتی قیمت نفت با کاهش مواجه شد دولت نتوانست مخارج خود را به همان میزان کاهش دهد و همین باعث کسری بودجه و تورم در کشور شد.

 رئیس جمهور گفت: اکنون پس از افت شدید قیمت نفت در سال 93 توجه به این مسئله به مراتب اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

 روحانی افزود: عدم تعادل در بودجه دولت در کنار عرصه گسترده ای از خدمات عمومی ازجانب دولت در صورتی که استمرار داشته باشد باعث خواهد شد که از یک سو کیفیت خدمات عمومی کاهش پیدا کند و از سوی دیگر بدهی دولت به فعالان اقتصادی افزایش یابد که مسلماً قابل تداوم نخواهد بود.

رئیس جمهور گفت: برای رفع این عدم تعادل باید اتکا به درآمدهای نفت به منابع پایدار افزایش یابد و از این رو ما در پی اجرای اصلاحات در نظام مالیاتی کشور هستیم.

 روحانی افزود: در دولت دوازدهم ما به سمت یک نظام جامع مالیات بر درآمد حرکت خواهیم کرد.

رئیس جمهور گفت: از سوی دیگر تمرکز سیاست های مالیاتی به جای افزایش در نرخ مالیات بر افزایش پوشش مالیاتی قرار خواهد گرفت.

 روحانی افزود: کاهش در معافیت های مالیاتی در کنار افزایش پوشش مالیاتی می تواند علاوه بر ایجاد کارآیی عدالت در مالیات ستانی را نیز به همراه داشته باشد.

رئیس جمهور گفت: علاوه بر آن دولت نیازمند آن است که نه تنها از رشد هزینه های خود بکاهد بلکه بتواند منابع خود را به صورت کالا تخصیص دهد به همین منظور نظام ارائه خدمات عمومی به خصوص در حوزه های درمان و آموزش تغییر خواهد کرد و بخشی از خدمات دولتی توسط بخش خصوصی و به عنوان خرید خدمت ارائه خواهد شد.

 روحانی افزود: البته حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاری آن در ارائه خدمات عمومی مشروط به آن است که بتوانیم با اصلاح نظام قیمت گذاری انگیزه های اقتصادی لازم را برای حضور این بخش ایجاد کنیم که نیازمند حمایت و پشتیبانی شما نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است.

رئیس جمهور گفت: به علاوه اجرای بخشی از طرح های عمرانی نیز با مشارکت بخش خصوصی و مسئله اهرم سازی منابع عمومی صورت خواهد گرفت امری که در برنامه ششم توسعه و در قانون بودجه امسال به آن اشاره شده است.
 
انتقال تامین مالی بنگاه های بزرگ از نظام بانکی به بازار سرمایه 

رئیس جمهور گفت: بر اساس سیاست های دولت دوازدهم، تامین مالی بنگاه های بزرگ از نظام بانکی به بازار سرمایه منتقل خواهد شد تا نظام بانکی بتواند خدمات گسترده تری برای تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط فراهم کند.

 روحانی در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی افزود: البته مردم انتظار دارند که در گام اول، دولت و بلکه کل حاکمیت بر خود سخت بگیرند و از هزینه های زاید مجموعه سازمان های بخش عمومی بکاهند.

وی ادامه داد: اجرای اصلاحات محدود به بودجه دولت نمی شود بلکه ترازنامه بانک های کشور نیز نیازمند چنین اصلاحاتی است .

رئیس جمهور افزود: ضعف در نظارت بانکی، گسترش موسسات پولی غیرمجاز، سیاستگذاری نادرست پولی، تامین مالی دولت از طریق نظام بانکی، رونق کاذب در بخش مسکن و انتقال بخشی از دارایی های شبکه بانکی به این حوزه و همچنین بنگاهداری بی ضابطه شبکه بانکی در دهه های گذشته سبب شده است تا امروز نظام بانکی کشور با مشکلات عدیده ای مواجه باشد.

 روحانی با بیان اینکه تجمیع این مشکلات در طول سال ها امروز خود را به صورت نرخ های سود بالا و کاهش توان تسهیلات دهی بانک ها بروز داده است اظهار داشت: نگاه دولت و حاکمیت به نظام بانکی به عنوان محل تامین منابع برای اجرای طرح های دولت و حاکمیت، باید تغییر کند.

رئیس جمهور گفت: برنامه دولت آن است که بودجه خود را تراز کند اما علاوه بر آن سیاستگذاری در مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای حاکمیتی نیز باید به گونه ای باشد که بار تامین مالی کسری بودجه دولت، شهرداری ها و سایر نهادها بر عهده بانک ها نباشد.

 روحانی با بیان اینکه در دولت دوازدهم برنامه اصلاحات نظام بانکی با جدیت هرچه تمام تر ادامه خواهد یافت تاکید کرد: دولت و بانک مرکزی به دنبال آن هستند که از طریق ایجاد نظام رتبه بندی برای بانک ها و موسسات مالی در کشور برنامه تدوین ساختار بانک ها را به اجرا در بیاورند و در این خصوص برنامه افزایش سرمایه بانک ها به منظور رسیدن به استانداردهای جهانی عملیاتی خواهد شد.

رئیس جمهور اضافه کرد: همچنین از آنجا که بخش مهمی از ایجاد اشتغال در بنگاه های کوچک صورت می گیرد و با توجه به اولویت موضوع اشتغال در افق میان مدت، بر اساس سیاست های دولت دوازدهم تامین مالی بنگاه های بزرگ از نظام بانکی به بازار سرمایه منتقل خواهد شد تا نظام بانکی بتواند خدمات گسترده تری برای تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط فراهم کند.

 روحانی با بیان اینکه اصلاحات اساسی در بودجه دولت، صندوق های بازنشستگی، نظام بانکی، فضای کسب و کار و نظام بنگاه داری از جمله محورهای اصلی برنامه اصلاحات ساختاری دولت است اظهار داشت: انتظار می رود که با اجرای این اصلاحات کشور در مسیر پیشرفت پایدار قرار گیرد.

ریشه کن شدن فقر مطلق در کشور تا سال 99 

رئیس جمهور گفت: علاوه بر تأمین مالی بنگاه ها، رفع مشکلات تولید و اختصاص منابع بانکی بیشتر برای حل تنگناهای مالی تولید که می تواند زمینه ساز تغییر در چهره فقر و توزیع درآمد در کشور شود برای دستیابی به اهداف عدالت اجتماعی نیازمند تغییر در شیوه حمایت های اجتماعی خود هستیم.

 روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی افزود: دولت دوازدهم حمایت های اجتماعی را از یک پوشش گسترده و بدون هدف گیری دقیق که به اتلاف منابع کشور انجامیده است به تمرکز بر پوشش گروه های نیازمند تغییر خواهد داد. از سوی دیگر حمایت های اجتماعی نامشروط را به حمایت های مشروط زماندار اصلاح می کند. 

وی اضافه کرد: انتظار می رود با اجرای اقداماتی که در برنامه به طور مفصل تشریح شده است وضعیت معیشتی حدود 10 میلیون نفر از قشرهای آسیب پذیر تا سال 99 بهبود پنج برابری داشته باشد و فقر مطلق ریشه کن شود. 

رئیس جمهور گفت: در زمینه اشتغال نیز به علت شرایط ویژه بازار کار، دولت دوازدهم علاوه بر تلاش در جهت افزایش رشد اقتصادی که مهم ترین مسیر ایجاد شغل پایدار و درآمدزاست سیاست های فعال بازار کار را به اجرا درخواهد آورد. از این رو با اولویت گذاری نسبت به استان های محروم و استان های با نرخ بیکاری بالاتر از متوسط، طرح کارورزی را اجرا می کند تا با کاهش هزینه های آموزش نیروی کار، انگیزه بنگاه ها را برای جذب فارغ التحصیلان دانشگاه افزایش دهد. 

 روحانی افزود: به منظور کاهش هزینه های بنگاه های اقتصادی در به کارگیری نیروی کار جوان، طرح معافیت بیمه ای سهم کارفرما برای شغل اولی ها اجرایی خواهد شد. 

احترام به همه تنوع های فرهنگی اولویت دولت دوازدهم است 

رئیس جمهور گفت: در سیاست داخلی، ایران جامعه ای گسترده دارای تنوع های زبانی، قومیتی، دینی، مذهبی و اجتماعی است که احترام نهادن به همه این تنوع ها از اولویت دولت است. 

 روحانی در ادامه سخنان خود در تشریح برنامه چهار ساله دولت دوازدهم در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی افزود: وزرای دولت دوازدهم و همه مدیران ارشد باید انتصاب شایسته زنان و جوانان در سمت های مدیریت مختلف را مد نظر داشته باشند. 

وی گفت: استفاده از زنان و جوانان در سمت های معاونت و مدیرکلی وزارتخانه ها، زمینه ساز درخش بیشتر آنان در آینده خواهد بود. 

 روحانی افزود: دولت یازدهم بر توسعه فعالیت حزبی و تشکل مردم نهاد کشور تأکید داشته و حق شهروندان را در اجرای فعالیت سیاسی و اجتماعی به رسمیت شناخته و از گسترش فعالیت آنان در چارچوب قانون حمایت کرده است. 

وی اضافه کرد: دولت با تدوین منشور حقوق شهروندی گام مهمی به سوی نهادینه کردن رعایت حقوق شهروندی برداشته و اجرای حقوق شهروندی را از دستگاه های تحت نظر قوه مجریه آغاز کرده است و در این راستا در دولت دوازدهم برنامه های جدی تری مدنظر خواهد بود همچنانکه سایر قوا را به رعایت حقوق شهروندی دعوت می کند.

رئیس جمهور در بخش سیاست خارجی گفت: سیاست خارجی دولت دوازدهم تعامل گسترده با جهان و حفظ عزت و کرامت ایرانیان است. 

 روحانی افزود: در این مسیر پرونده هسته ای ایران به عنوان یکی از پیچیده ترین مسائل کشور با مذاکرات کارشناسانه و عزتمندانه و با اجماع ملی و حمایت های رهبری به سرانجام رسید و فصل تازه ای از تعاملات و همکاری ها با جهان گشوده شد. 

وی خاطرنشان کرد: قطعنامه های تهدیدکننده امنیت ملی و تحریم های ظالمانه هسته ای شورای امنیت که تحت فصل هفتم منشور ملل متحد علیه ایران وضع شده بود؛ یکجا لغو شد و به دنبال آن مناسبت های اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با جهان شتاب تازه ای گرفت و در حوزه های انرژی و فناوری و تجارت گام های بلندی برداشته شد. 

 روحانی گفت: آنها که با فشارهای سیاسی و قطعنامه های تحریمی در انتظار بی ثباتی و ناامنی در ایران بودند؛ ناکام ماندند. 

وی افزود: فصل نوینی در سیاست خارجی ایران آغاز شد و ایران برجام را نه تهدید علیه کشورها و نه تسلیم در برابر قدرت ها بلکه توافقی برد ـ برد و متوازن می داند که مسیر همکاری و اعتمادسازی را با جهان گشوده است. 

 روحانی علت بهانه جویی ها و عهدشکنی های دولت جدید امریکا را توفیق ایران در اجرای تعهدات و احقاق حقوق خود و شکست امریکا در زیاده خواهی ها بیان کرد. 

وی افزود: ایران به تعهد خود پایبند است و هر تخلفی را از جانب دیگران به جد پیگیری خواهد کرد و به تناسب پاسخ خواهد داد. 

رئیس جمهور گفت: آنها که تلاش می کنند مجدداً به زبان تحریم و تهدید بازگردند، زندانی اوهام گذشته خود هستند و با دشمن تراشی و هراس افکنی تنها خود را از مزایای صلح محروم می کنند. 
 
در دوره ترامپ، آمریکا توافقات بین المللی را نادیده می گیرد 

رئیس جمهور گفت: کسانی که در ماه های اخیر از پاره کردن برجام سخن می گفتند اخیراً به توصیه برخی مشاوران خود که چنین اقدامی را باعث انزوای آمریکا در صحنه جهانی می دانند ایران را به نقض روح برجام متهم می کنند.

  روحانی در ادامه سخنان خود در مجلس شورای اسلامی به هنگام معرفی وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم افزود: این در حالی است که هفت گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی اجرای کامل برجام ازجانب ایران را تأیید کرده است.

رئیس جمهور گفت: جهانیان در ماه های اخیر به وضوح دیده اند که این آمریکا به ویژه در دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ است که توافقات بین المللی را نادیده می گیرد و علاوه بر بدعهدی مکرر و مستمر در برجام، از توافق پاریس تا توافق کوبا، از نفتا تا توافق مشارکت تا ماورای اقیانوس آرام را زیر پا گذاشته است و به دنیا و حتی متحدان خود نشان داده است که ایالات متحده نه شریک خوبی است و نه طرف مذاکره قابل اعتماد.

 روحانی افزود: در مقابل، جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ پرافتخار خود به تمام تعهدات بین المللی پایبند بوده و خواهد بود ولی با پشتوانه حمایت و استقامت مردم بزرگ ایران در برابر بدعهدی ها، با اعتماد به نفس و هوشمندی از حقوق ملت ایران پاسداری می کند.

رئیس جمهور گفت: دولتمردان جدید آمریکا باید بدانند که تجربه شکست خورده تحریم و تحمیل، دولت های گذشته شان را در نهایت به پای میز مذاکره کشاند و اگر مایل باشند به آن تجربه ها برگردند یقیناً ایران در مدت زمانی کوتاه و نه در مقیاس هفته و ماه بلکه مقیاس ساعت و روز به شرایطی بسیار پیشرفته تر از زمان شروع مذاکرات باز خواهد گشت.

 روحانی افزود: برجام الگوی تفوق صلح و دیپلماسی بر جنگ و یکجانبه گرایی است و این ترجیح جمهوری اسلامی ایران است ولی تنها گزینه کشور نبوده و نخواهد بود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: منطقه پرتنش غرب آسیا به دلیل مداخلات خارجی و گسترش افراطی گری و خشونت در وضعیت بسیار خطرناکی به سر می برد به همین خاطر ایران خواستار منطقه ای امن، قدرتمند، باثبات و پیشرفته است.

 روحانی افزود: همکاری منطقه ای در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی را تنها راه دستیابی به اهداف مشترک و مقابله با نابسامانی های درونی و تحمیلی در منطقه می دانیم. 

مشکلات منطقه، فقط راه حل منطقه ای دارد 

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه «مشکلات منطقه فقط راه حل منطقه ای دارد»، خاطر نشان کرد:  ایران به عنوان لنگرگاه ثبات، دست دوستی خود را به سوی کشورهای همسایه دراز می کند و خواستار ایجاد صلح و آرامش است. 

روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی تصریح کرد: تنش زایی در منطقه دو نتیجه بیشتر نخواهد داشت و آن گسترش افراطی گری و تشدید وابستگی است. 

وی افزود: ایران خشونت گروههای تکفیری و تلاش برای کسب امنیت از طریق وابستگی به قدرت های خارجی را به عنوان چالش اصلی امنیت منطقه می داند و با حسن نیت به دنبال ثبات و صلح در منطقه است. 

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه «مشکلات منطقه فقط راه حل منطقه ای دارد»، خاطر نشان کرد: ایران به عنوان لنگرگاه ثبات دست دوستی خود را به سوی کشورهای همسایه دراز می کند و خواستار ایجاد صلح و آرامش است.

روحانی اولویت بنیادین سیاست خارجی دولت دوازدهم را گسترش همکاری های دو  و چند جانبه منطقه ای خواند و گفت: اولویت اصلی دیگر سیاست خارجی تقویت دیپلماسی اقتصادی در جهت پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم با هدف دستیابی به حضور مؤثر ایران در زنجیره ارزش جهانی، تسهیل جذب سرمایه، فناوری و گردش، تقویت بازارهای صادرات کالاهای غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی، زمینه سازی برای حضور مؤثر و هدفمند بخش خصوصی در بازارهای منطقه ای و جهانی و نیز شناسایی فرصت ها و مزیت های نسبی را در صدر برنامه های خود قرار داده است.
 
کاهش آسیب های اجتماعی را به طور جدی دنبال می کنیم

رئیس جمهور گفت: در زمینه محیط زیست، برنامه های اصلی ما مدیریت منابع آب و مقابله با فرسایش خاک است.

رئیس مجلس در میانه سخنرانی رئیس جمهور خطاب به آقای روحانی گفت: شما 2 ساعت و نیم وقت دارید این زمان را خودتان تنظیم کنید، قسمتی هم مربوط می شود به 5 موافق و مخالف. 

 روحانی هم در پاسخ گفت: می دانم که 2 ساعت و نیم وقت دارم منتها «مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد» ما که آماده ایم منتها من نمی توانم چیزی بگویم در عین حال من به طور خلاصه این بحث را می گویم و به معرفی وزراء می پردازم و بقیه بحث ها را دراختیار دکتر جهانگیری می گذارم که بعد از بحث موافقین و مخالفین برنامه، نکاتشان را بیان می کنند. 

وی افزود : در زمینه سیاست فرهنگی اولویت ما اخلاقی زیستن است و بعنوان موضوع اول که من تفسیرش نمی کنم نکته دوم زدودن نگاه امنیتی به فرهنگ و بسط آزادی های قانونی است و مخصوصاً دوری کردن از برخوردهای سلیقه ای که امروز معضل اصلی ما در بخش اجتماع و فرهنگ است موضوع بعدی کیفیت گرایی در مدارس و دانشگاه هاست که به عنوان یکی از اقدامات فرهنگی دولت خواهد بود و همچنین هماهنگ کردن دانشجویان و دانش آموزان است برای اینکه بتوانند در جامعه شغل و فعالیت بر عهده بگیرند. 

رئیس جمهور گفت: در زمینه محیط زیست برنامه های اصلی ما مدیریت منابع آب است که یکی از عوامل مشکلات محیط زیست است، مقابله با فرسایش خاک است به ویژه در  مسئله احیای جنگل ها و مراتع و بقیه اقدامات، مقابله با آلودگی هوا مخصوصاً در کلان شهرها، مقابله با ریزگردهاست که در این زمینه با معاونت جدید سازمان محیط زیست به طور مفصل صحبت کردم که اولویت در این چهار سال در زمینه محیط زیست چه خواهد بود و چه اقداماتی را باید ما انجام بدهیم، حفظ جنگل ها و مراتع، مدیریت پسماندها و مدیریت فاضلاب است.

وی یادآور شد: در مسائل اولویت های اجتماعی اولین مسئله ما بهداشت و درمان است، طرح تحول سلامت نشان دهنده این مسئله است که دولت یازدهم به این مقوله اهمیت فراوان داده و دولت دوازدهم هم این مسئله را در اولویت کاری خود خواهد داشت اما نظام سلامت کشور نیازمند اصلاحات ساختاری است که اصول این اصلاحات در برنامه و خط مشی دولت دوازدهم تشریح شده است. 

رئیس جمهور گفت: ما نیاز داریم به این اصلاحات تا بتوانیم متکی بر منابع پایدار باشیم و همچنین در همه بخش های دولتی ما نیازمند به اتکا به مردم و کاهش تصدی گری هستیم. مسئله بعد بهبود سطح پوشش و کیفیت ارائه خدماتی بیمه ها است.

روحانی افزود: موضوع بعدی که بسیار مهم است و اینجا مفصل آمده ، آسیب های اجتماعی است که دولت در این زمینه به جد مسئله را دنبال می کند بسیار خوشحالیم که در این سال های اخیر آسیب های اجتماعی مقداری کاهش پیدا کرده است و این راه را ادامه می دهیم و بالاخره اصلاح وضعیت صندوق های بازنشستگی خواهد بود. 

وی تصریح کرد: این خلاصه ای از برنامه دولت است که تفصیل آن  خدمت نمایندگان محترم است و تفصیل بیشتر در کتاب برنامه ارائه شده است ،  برنامه ای که خدمت نمایندگان ارائه شده 77 صفحه است ولی کتاب برنامه دولت دوازدهم 232 صفحه است که انشاءالله نمایندگان محترم مطالعه کرده اند.
 
در معرفی 17 وزیر، تحت فشار هیچ جناح، حزب و تشکلی نبوده ام 

رئیس جمهور گفت: شایعاتی درباره اینکه فهرست وزرا با مقام معظم رهبری در میان گذاشته شده، شایعه درستی نبوده است.

  روحانی در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم افزود: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، من برای تشکیل کابینه دوازدهم با توجه به رویکردها و برنامه های مطرح شده، پس از مشورت های فراوان و ارزیابی عملکردها و در نظر داشتن ملاک های کارآمدی و هماهنگی در مسیر اعتدال، 17 نفر از مدیران ارشد کشور را با توجه به جمیع جهات و محدودیت های موجود انتخاب و برای تصدی مسئولیت وزارت به مجلس معرفی کردم.

رئیس جمهور گفت: من به همه آنها اعتماد دارم و مطمئن هستم توانمندی های خود را برای توسعه کشور، خدمت به مردم، آرمان های نظام جمهوری اسلامی ایران و تامین منافع ملی به کار خواهند گرفت.

روحانی ادامه داد: من در اینجا خدمت نمایندگان یک نکته ای را که بسیار در فضای حقیقی و مجازی شایع هست عرض کنم، رئیس جمهور در معرفی 17 وزیر ، تحت فشار هیچ جناح، حزب و تشکلی نبوده است که کسی بگوید این وزیر یا آن وزیر را انتخاب کنم.

رئیس جمهور افزود: همه جناح ها، احزاب و گروه ها پیشنهادهایی را به صورت شفاهی یا کتبی داشتند اما هیچ فشاری بر رئیس جمهور در این زمینه نبوده است.

 روحانی اضافه کرد: شایعاتی درباره اینکه فهرست وزرا با مقام معظم رهبری در میان گذاشته شده، شایعه درستی نبوده است، من آنچه در دولت دوازدهم عمل کردم، عینا در دولت یازدهم در چهار سال پیش نیز عمل کردم.

رئیس جمهور تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب به عنوان رهبر، بزرگ ما و به عنوان کسی که من پنجاه سال است با ایشان رفاقت دارم و به ایشان ارادت می ورزم، معمولا همه مسائل مهم خود را با ایشان مشورت می کنم و ایشان نیز با کمال محبت، آنچه را مصلحت کشور است تذکر می دهند بنابراین معرفی وزرا کاملا در چارچوب قانون اساسی است.

 روحانی ادامه داد: امروز رئیس جمهور 17 وزیر را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی معرفی می کند و ان شاءالله در فرصت آینده یک وزیر باقیمانده که مربوط به وزرات علوم است و من بسیار می خواستم که با همه 17 وزیر، او را هم معرفی بکنم، بنا به دلایلی به تاخیر افتاد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به دلایل این تاخیر گفت: از جمله با یک فردی که ما با هم صحبت کرده بودیم و قرار بود وی این مسئولیت را بر عهده بگیرد، در آخرین ساعاتی که فهرست آماده تقدیم به مجلس بود، اعلام انصراف کرد و دیگر در آن ساعات باقیمانده فرصت نبود تا با فرد جدیدی صحبت کنیم و هماهنگی های لازم صورت گیرد.

 روحانی افزود: به هر حال پس از انتخاب وزرا، من برای این وزارتخانه سرپرست معرفی خواهم کرد و در فرصت قانونی ان شاءالله وزیر علوم را به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهم کرد.
 
معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

رییس جمهور با اشاره به زحمات وزیر آموزش پرورش در دولت یازدهم گفت: از آقای آشتیانی سپاسگزاری و تشکر می‌کنم و برای ایشان در هر موقعیتی که هستند و هر مسئولیتی که برعهده می‌گیرند، آرزوی موفقیت دارم. 

 روحانی در ادامه سخنان خود افزود: برای وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم، آقای سیدمحمد بطحایی را در نظر گرفتم، که ایشان سابقه بسیار طولانی در آموزش و پرورش دارند، در سمت های مختلف این وزارتخانه خدمت کردند و رشد سازمانی ایشان در واقع در اموزش و پرورش بوده است و از رده مربی و دبیری تا همه مراحل فعالیت داشته و در واقع به زیر و بم این وزارت‌خانه به طور کامل آشنا هستند. 

وی با اشاره به مسئولیت‌های وزیر پیشنهادی خاطر نشان کرد: سند تحول بنیادین و نظام مدیریت مدارس‌محور جزو تلاش های آقای بطحایی بوده است و در سمت معاونت توسعه مدیریت آموزش و پرورش هم خدمت کرده و اخیرا هم رییس مرکز ملی نظارت و راهبردی سازمان مدیریت و برنامه بودجه بودند. 

رییس جمهور با اشاره به اینکه مهمترین و بزرگترین وزارت‌خانه ما وزارت آموزش و پرورش است، گفت: هر چه در این وزارت‌خانه کار و تلاش، سرمایه‌گذاری و حمایت کنیم، نتیجه بهتری برای کشور، جامعه و فرزندانمان  بهمراه خواهد داشت. 

وی افزود: بنده انتظار دارم همه این هفده وزیر رای بالا از شما نمایندگان کسب کنند و مورد اعتماد شما باشند، اما برای آموزش و پرورش سفارش جدی می‌کنم تا وزیر پیشنهادی بسیار قوی و با حمایت شما این کار بسیار سخت و پیچیده و بار این مسئولیت را بر دوش بگیرد. 

روحانی با اشاره به برنامه‌های مورد نظرش در آموزش و پرورش، گفت: تقویت زیربناهای فکری برای زندگی اخلاقی و دین‌مداری و تقویت هویت ایرانی - اسلامی دانش‌آموزان؛  تقویت انسان‌های خلاق و سازگارتر با نیازمندیهای جامعه ؛ توانمندسازی دانش‌آموزان از لحاظ ذهنی و جسمی؛  ارتقای منزلت و جایگاه معلمان عزیز و وضع معیشتی آنها ؛ متناسب‌سازی نیروی انسانی آموزش و پرورش با نیازمندیهای کشور به لحاظ کمی و کیفی؛ چابک سازی تشکیلات و کاهش تصدی‌گری.

رئیس جمهور گفت: در یک کلمه من خدمت وزیر پیشنهادی گفتم، می‌خواهم خروجی آموزش و پرورش بعد از دوازده سال با گذشته متفاوت باشد. 

وی افزود: ضمن سپاس از همه معلمین و همه کسانی که در این مدت خدمت کردند، ما برای جامعه پیچیده آینده نیازمند هستیم به دانش‌آموزانی که جامعه را بشناسند و بتوانند در آن جامعه فعالیت  و از هویت فرهنگ جامعه بخوبی دفاع کنند. 

رییس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: محفوظات تحویل دانش‌آموزان ندهیم که بعد از خدمت سربازی نیمی از آن محفوظات فراموش شود و باید دانش‌آموزان علم و دانش را به گونه‌ای یاد بگیرند  که بتوانند در زندگی شخصی خود به کار ببرند و این جزو توصیه‌های مؤکد من به آقای بطحایی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بوده است، که ان‌شالله انجام خواهد شد.
 
معرفی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات 

رئیس جمهور از وزیر ارتباطات دولت یازدهم آقای محمود واعظی تشکر کرد و گفت: ایشان زحمات زیاد و بزرگی در زمینه زیرساخت ها کشیدند و در زمینه شبکه ملی اطلاعات اقدامات بسیار مؤثری انجام دادند و فضای کسب و کار و علم و دانش و ارتباطات مناسب را در کشورمان  آماده کردند که کار بسیار بزرگی بود.

 روحانی در ادامه سخنان خود در معرفی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: یکی از افتخارات دولت یازدهم، مسئله ارتباطات و فضای جدید و اشتغالی است  که در این زمینه به وجود آمده است و امیدواریم شبکه ملی اطلاعات در این دولت به طور کامل فعال شود. 

وی تاکید کرد: در این وزارتخانه برای اولین بار  جوانگرایی را که یکی از آرزوهای من در دولت یازدهم بود تجربه می کنیم و به همه وزرا توصیه کردم و کتباً به آنان در دولت دوازدهم ابلاغ خواهم کرد تمام وزرای دولت دوازدهم باید در سمت های بالا از تعدادی جوان و از زنان استفاده کنند.

رئیس جمهور افزود: اینکه دولت ما تمام می شود و ما دنبال سن های 50 و 52 سال می گردیم معلوم می شود ما زمینه را بعد از 40 سال از انقلاب آماده نکردیم بنا بر این  یکی از وظایف قاطع همه مدیران سطح بالا از وزرا و معاونان و در رده های بعد مدیرکل ها، استانداران و فرمانداران  این است که همه باید جوان های نخبه باانگیزه و زنان را بیاورند در سمت های بالا و مدیریت های ارشد به کار گیرند .

وی افزود : زنان ما  دارای همان قابلیت ها، لیاقت ها وهمان مدیریت ها ی مردان هستند ما زمینه را برای رشد آنها آماده و فراهم نکرده ایم البته یک سری گیرهای کوچک فرهنگی وجود دارد که خود به خود  حل می شود ولی در زمینه به کارگیری جوانان مشکل فرهنگی نداریم. 

رئیس جمهور گفت: من دلم می خواست در دولت دوازدهم سه زن را به عنوان وزیر معرفی کنم و افراد آن هم در نظر گرفته بودم و جایگاه آنها هم مشخص شده بود ولی نشد از تفسیر آن بگذریم در دوره های بعد و فرصت های بعد این مسئله جبران می شود و اولین جبرانش این است که خانم ها در سمت های مختلف معاون وزیر، مدیرکل، دستیار، مشاور عالی در سطح همه وزارتخانه ها فعال شوند حالا اولین تجربه ما از جوانان آقای جهرمی است. 

وی افزود:آقای جهرمی وزیر جوانی است  که  برای اولین بار انتخاب کردیم وی  هم پرورش یافته فضای بعد از انقلاب است هم متولد بعد از انقلاب است و هم در این فضا رشد پیدا کرده است ومن با ایشان  در شورای عالی فضای مجازی که ایشان شرکت می کردند آشنا شدم واز تسلط ایشان بر فضای مجازی آگاه یافتم . 

روحانی افزود: برخی ها فکر می کنند اگر در اتوبان تهران ـ شمال تصادفی شد و کسی زیر ماشین رفت و خانواده آن شکایت کرد قاضی می تواند آن اتوبان را برای همیشه ببندد ما می گوییم نمی شود چنین کاری کرد باید کاری کنیم که تصادف نشود بستن اتوبان یعنی پیدا کردن کوره راه ها که در آن تصادفات بیشتر خواهد شد. 

وی گفت: بگذارید ما از فضا به خوبی و درست استفاده کنیم و به  وزرای دادگستری، اطلاعات، ارتباطات و کشور خطاب می کنم نمی شود فضای مجازی را قفل کرد این قفل را من باز نکردم مردم باز کردند و چون با اراده مردم باز شد دیگر نمی توان آن را بست.

روحانی افزود: بنابراین باید از فضای مجازی درست استفاده کنیم اگر حواسمان جمع نباشد اگر دقت های لازم را انجام ندهیم و اصول و قانون را رعایت نکنیم نتیجه استفاده از فضای مجازی معکوس خواهد شد و همین فضای مجازی که برای علم و دانش، ارتباطات و برای شغل و کسب این همه می تواند مؤثر باشد ممکن است خطرآفرین شود بنابراین با هماهنگی همه قوا این موضوع را پیش می بریم. 

رئیس جمهور گفت: آقای جهرمی  استعداد انجام این کار را دارد و من از ایشان راه اندازی سریع شبکه ملی اطلاعات را می خواهم و اینکه ظرفیت های سایبری را  با عرصه تولید، ثروت و به خصوص ایجاد اشتغال پیوند دهیم . 

وی افزود: من به وزیر پیشنهادی ارتباطات گفتم من از شما اشتغال می خواهم آقای واعظی پارسال گفتند 100 هزار شغل در عرصه فناوری ارتباطات ایجاد شده است که من از وزیر جدید ارتباطات می خواهم سالانه برای اشتغال 300 هزار نفر برنامه ریزی کنند که این کار بسیار مهمی است که باید انجام شود.

رئیس جمهور گفت: وزیر جدید ارتباطات که احتمالاً جوان ترین وزیر بعد از انقلاب و یا حداقل در سال های اخیر است که در فضای انقلاب متولد و بزرگ شده اند امیدوارم حضور و فعالیت ایشان راهگشا باشد برای جوان های ما و وزرای ما قبل از اینکه چهار سال تمام شود جوانانی جایگزین خود کنند. 

وی توسعه فرهنگ و استفاده قانونمند از این ظرفیت فناوری ارتباطات و استفاده برای تولید اشتغال و خلق ثروت، شبکه ملی اطلاعات و کیفیت ارائه دسترسی مردم به آنها و همچنین حقوق  بخش خصوصی و حقوق شهروندی و زمینه سازی برای ایمن سازی فضای مجازی را از وظایف  این وزارتخانه بر شمرد .
 
معرفی وزیر پیشنهادی اطلاعات 
رئیس جمهور لازمه ایجاد آرامش در کشور را امنیت دانست و گفت: ما برای آرامش نیاز به امنیت داریم و برای امنیت نیز نیاز به آرامش داریم.    
 روحانی در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم و در معرفی آقای سیدمحمود علوی برای تصدی گری وزارت اطلاعات کابینه دوازدهم، تصریح کرد: رفاقت ما با آقای علوی به ادوار مجلس شورای اسلامی باز می گردد و فکر می کنم در زمان نگاشتن قانون وزارت اطلاعات ایشان نیز در کمیسیون مربوط بود لذا خودش قانون وزارت اطلاعات را نوشته است و حالا خودش باید مجری قانون باشد.

رئیس جمهور با اشاره به سابقه چهار ساله  آقای علوی در کسوت وزیر اطلاعات دولت یازدهم، افزود: کار وزارت اطلاعات کار سنگینی است چرا که ما از طرفی می خواهیم امنیت را حفظ کنیم که یک ضرورت لازم است و از طرف دیگر می خواهیم برای مردم آرامش ایجاد کنیم.

 روحانی تاکید کرد: اگر گاهی نحوه ایجاد امنیت دقیق نباشد آرامش را بر هم می زند، ما برای آرامش نیاز به امنیت داریم و همچنین برای امنیت نیز نیاز به آرامش داریم .

رئیس جمهور تصریح کرد: وزارت اطلاعات می تواند با رعایت کامل حقوق اساسی مندرج در قانون اساسی، حقوق شهروندی و همچنین احترام به مردم برخوردهای ضروری و حداقلی داشته باشد.

روحانی ادامه داد: چرا باید با یک احتمال به دنبال کسی برویم ولی پس از مدتی روشن شود که وی جرم چندانی نداشته و پس از آن نیز فرد مذکور را آزاد کنیم؟ این برای دستگاه قضایی و دستگاه اطلاعاتی ما خوب نیست.

رئیس جمهور یادآور شد: همه باید تلاش کنیم تا با مهربانی و رافت با مردم رفتار کنیم اما در عین حال مردم امنیت کاملی می خواهند.

 روحانی با اشاره به عملکرد چهار سال گذشته وزارت اطلاعات خاطرنشان کرد: به عقیده من وزارت اطلاعات در برابر تروریسم بسیار خوب عمل کرده و از ظرفیت های خود به خوبی استفاده کرده است.

رئیس جمهور همچنین در خصوص نحوه رفتار و اخلاق  وزارت اطلاعات در مواجهه با جرایم موجود و مجرمان گفت: عملکرد وزارت اطلاعات نسبت به گذشته بهتر بوده اما من هنوز نیز از رفتار ماموران با دستگیرشدگان رضایت کامل ندارم، گزارش هایی به من رسیده که در برخی موارد مطلوب ما نبوده است که در این دوره آقای علوی باید این مسائل را حل کند.

 روحانی ادامه داد: البته مشکلاتی هم داریم اما ایشان به عنوان رئیس شورای هماهنگی اطلاعات این وظیفه را باید به محکمی در دست گیرد و باید با کمال قدرت به پشت فرمان شورای هماهنگی اطلاعات بیاید .

رئیس جمهور افزود: دستگاه اطلاعاتی دیگر نیز اگر داریم باید آنها خود را با وزارت اطلاعات هماهنگ کنند، این جزو قوانینی است که باید اجرا شود نه اینکه دستگاهی دیگر با خواهش بین این دستگاه های اطلاعاتی قصد ایجاد هماهنگی داشته باشد .

روحانی گفت: در خصوص اصل اشکالات اطلاعات موازی الان نمی خواهم صحبت کنم و مسائل آن سر جای خودش است.

رئیس جمهور در تشریح وظایف وزارت اطلاعات در کابینه دوازدهم گفت: رعایت حقوق شهروندی، اجرای مر قانون، برخورد جدی تر با گروه های تروریستی همانند گذشته، نقش آفرینی در جهت ایجاد امنیت اقتصادی، مقابله با فساد، تضمین حقوق گروه های قومی، مذهبی، دینی و اجتماعی در ایران، مقابله قاطع با جاسوسی و نفوذ بیگانگان در کشور، فراهم آوری همه مسائل امنیتی برای توسعه گردشگری در کنار نیروی انتظامی و وزارت کشور، افزایش اشراف اطلاعاتی در فضای سایبری به دلیل سوءاستفاده در صورت نبود این اشراف اطلاعاتی، افزایش سطح کارشناسی کارکنان وزارت اطلاعات و افزایش ارائه تحلیل های راهبردی به مسئولان سطح بالاتر، نقش آفرینی مثبت در زمینه تقویت مشارکت سیاسی و ساماندهی کشور از جمله مواردی است که در این دوره برای اجرای آن از آقای علوی انتظار دارم.

معرفی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی 

رئیس جمهور گفت: فشار مالیاتی به مردم نیاوریم، از آنهایی که مالیات نمی دهند و نداده اند برویم مالیات بگیریم، عدالت مالیاتی را اجرایی و عملیاتی کنیم.

 روحانی در ادامه سخنان خود در مجلس شورای اسلامی در معرفی کابینه پیشنهادی و برنامه های آنان افزود: در آغاز از آقای طیب نیا تشکر ویژه می کنم که بسیار پرتلاش بود و معمولاً ما در هفته دو جلسه شورای هماهنگی اقتصادی به ریاست رئیس جمهور داشتیم که در مجموع حدود 200 جلسه اقتصادی برگزار کردیم و این بسیار مهم است که رئیس جمهور و اعضا به این موضوع اهمیت می دادند و تقریباً تمام تصمیمات اقتصادی دولت یازدهم بدون استثنا در همین جلسات اتخاذ شده بود که آقای طیب نیا یکی از افراد جدی در این جلسات بود که از ایشان بسیار سپاسگزارم و امیدواریم دولت دوازدهم بتواند در جای دیگر از وجود ایشان استفاده کند.

رئیس جمهور با اشاره به مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: وی در این وزارتخانه کار کرده در وزارتخانه های مختلف مانند صنایع و بازرگانی و حتی شهرداری فعالیت کرده است و بیش از 30 سال مدیریت های رده بالایی در بخش های مهم کشور و عمدتاً اقتصادی را در کارنامه دارد.

روحانی در ادامه سخنان خود افزود: آقای کرباسیان دانش آموخته مدیریت برنامه ریزی در زمینه مسائل اقتصادی و مدیریت است و در دانش، تألیف و ترجمه کتاب هم بسیار موفق بوده و معلوم است که ارتباطاتش را با دنیا و کتاب حفظ کرده که این برای ما بسیار مهم است که اقتصاد ما با دنیا در ارتباط باشد. 

وی با اشاره به موفقیت های وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: یکی از موفقیت های خوبی که باعث شد بنده اعتماد بیشتری از گذشته به ایشان پیدا کنم ساماندهی گمرک بود، گمرک ما مسائل و مشکلات بسیاری داشت با حضور ایشان سامانه الکترونیکی فعال شد و در یک مقطعی که صادرات ما بسیار کم شده بود اما در عین حال درآمد ما افزایش پیدا کرده بود به این دلیل که وی با کار جدی و استفاده از نیروهای تحصیلکرده و جوان جلو مفاسد را گرفت و ان شاءالله باز هم از نیروی جوان در این وزارتخانه بهره بگیرد.

رئیس جمهور افزود: اولین خواست من از ایشان مبارزه قاطع با پولشویی و فسادهای سازمان یافته در مسائل مالی، پولی  و بانکی است ما نیازمند هستیم همه مقررات و آیین نامه هایی که در زمینه پولشویی و مسائل مالی تروریسم هست با دقت به عنوان اولویت این وزارتخانه اجرایی و عملیاتی شود.

 روحانی با بیان اینکه نباید ما به گونه ای عمل کنیم که کشور دیگری، برای مبارزه با پولشویی به ما سفارش کند، گفت: ما در زمینه مبارزه مالی با تروریسم و پولشویی باید پیشگام باشیم، ما قربانی تروریسم هستیم، احکام اسلام اینها را به ما می گوید آنهایی را که اسلام و قانون به ما می گوید اجرایی و عملیاتی کنیم.

رئیس جمهور در بیان دومین اولویت برای وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: مسائل بانکی ما باید اصلاح شود ما نیاز به تحول و اصلاحات در زمینه بانکی داریم، بانک از مسیر اصلی خود منحرف شده  و این باعث شده است که نتواند وظایف خودش را انجام دهد، وظیفه بانک بنگاه داری نیست و باید کار خودش را انجام دهد و به مسیر خودش برگردد.

 روحانی با بیان اینکه وظیفه بانک بنگاه داری نیست، گفت: اصلاح ایرادات شبکه بانکی از اولویت های ماست اگر ما تولید می خواهیم با بانک است، اگر اشتغال و رونق اقتصادی می خواهیم با بانک است، صادرات غیر نفتی می خواهیم ترغیب کنیم باز این هم حمایت بانک را نیاز دارد و حتی اگر سرمایه گذاری از خارج می خواهیم باید بانک های ما فعال شوند نمی شود که بانک ما با دنیا ارتباط نداشته باشد، بانک ها باید بتوانند با دنیا ارتباط درست برقرار کنند و این از وظایف مهمی است که باید در وزارت اقتصاد دنبال شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه مقررات زاید و نامناسب برای فضای کسب و کار زیاد داریم که بخشی از آن در دولت یازدهم اصلاح شده است و بقیه را شما باید فراهم کنید افزود: انضباط مالی در اقتصاد ایران برای ما بسیار مهم است، هنوز هم نظام مالیاتی ما به قرن 19 برمی گردد که باید اصلاح شود و نظام مالیاتی ما معلوم و شفاف باشد که مؤدیان چقدر درآمد دارند، چقدر باید مالیات بدهند، مبدأ فعالیت هایشان کجاست و منتهای آن مشخص باشد، از کجا می آورند، به کجا می فروشند و همه اینها شدنی است.

 روحانی گفت: فشار مالیاتی به مردم نیاوریم، از آنهایی که مالیات نمی دهند و نداده اند برویم مالیات بگیریم، عدالت مالیاتی را اجرایی و عملیاتی کنیم، دولت الکترونیک یکی از وظایف مهم این دولت است که این وزارتخانه باید در این زمینه تلاش کند صنعت بیمه و افزایش سهم بیمه برای ما مهم است، سالم سازی مسیر خصوصی سازی یکی از کارهای دیگر این وزارتخانه است که برای ما مهم است و آنچه برای ما بسیار مهم است مسئله جلب سرمایه گذاری خارجی است که یکی از مهم ترین کارهای شماست.
 
معرفی وزیر پیشنهادی امور خارجه 

رئیس جمهور گفت: نمی دانم چرا عده ای با ذات برجام مشکل دارند. 

روحانی در معرفی وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه افزود: همه شما آقای دکتر ظریف را به تقوا، پاکدامنی، کارشناس بودن در مسائل سیاست خارجی و به پرکار بودن و صبر و حوصله می شناسید. 

روحانی ادامه داد: البته ایشان گاهی عصبانی هم می شود اما صبر و حوصله بسیار زیادی دارند به خصوص در مذاکرات طولانی با آن جماعت عجیب و غریب که البته صبر ایوب می خواهد و خداوند این صبر را به ایشان داد و کار بسیار بزرگی را برای این کشور انجام داده اند.
 
رئیس جمهور گفت: من از طرف ملت، از همه وزرا به ویژه از ایشان تشکر می کنم زیرا یک کار بسیار عظیمی را انجام داده و یک توطئه بزرگ را خنثی کرده اند، امریکایی ها  یک حربه را بالای سر ملت ایران در دست گرفته بودند البته این حربه را نمی توانستند استفاده کنند، مردم سپر مدافع خودشان را داشتند اما هرگاه به آسمان نگاه می کردند می دیدند که یک چماق بزرگ بالای سر آنها درحال حرکت است و ما باید این چماق را برمی داشتیم و این دست را قطع می کردیم. 

 روحانی تأکید کرد: این چماق فصل 7 منشور ملل متحد و قطعنامه های علیه ایران و مصوبات شورای حکام بود. 

رئیس جمهور گفت: حالا شما بگویید که یک کسی با چماق بالای سر شما ایستاده است و بگویید جرأت نمی کند بزند، بله جرأت نمی کند بزند. اما مدام حواس شما را پرت می کند و باید توجهتان به آن معطوف باشد. 

 روحانی با بیان اینکه ما این چماق را از بین بردیم اظهار داشت: ما این چماق را از بین بردیم و این دست را قطع کردیم.
 
رئیس جمهور گفت: برخی فکر می کنند برجام فقط مسائل اقتصادی است، برجام اولش مسئله امنیت ملی و مسئله به هم زدن توطئه های رذیلانه امریکاست.

 روحانی با بیان اینکه برجام اولش این است که حقوق هسته ای ما تثبیت شد اظهار داشت: ما کار هسته ای انجام می دادیم اما آنها به ما می گفتند شما خلاف قوانین و مقررات فعالیت می کنید، اما امروز کار هسته ای انجام می دهیم و دنیا در این زمینه به ما کمک می کند. 

رئیس جمهور گفت: ما این حق خود را تثبیت کردیم و ممنوعیت معاملات نظامی را برداشتیم، خرید و فروش نظامی ممنوع بود و ما این ممنوعیت را محدود کردیم به زمان 5 ساله که 2 سال آن نیز گذشته و 3 سال دیگر نیز می گذرد.
 
 روحانی تأکید کرد: ما راه را برای تقویت بنیه دفاعی کشور باز کردیم اما برخی گویا این مسائل را فراموش کرده اند، از اقتصاد، نفت و سرمایه گذاری هم یادشان رفته که الان وضعیت چه شده است.

رئیس جمهور گفت: بحث سوییفت را نیز که اول معرکه گرفته بودند و برایش سینه می زدند یادشان رفته است، که الحمدلله الان این موضوع که می گفتند حل نمی شود نیز حل شده است.

روحانی ادامه داد: روابط بانکی ما نیز درست شده است و حالا می گویند چرا فلان بانک بزرگ در ایران سرمایه گذاری نمی کند، می پرسیم آن بانک بزرگ کدام است و پاسخ می دهند که البته می دانیم 60 درصد سرمایه آن برای امریکاست. 

رئیس جمهور گفت: ما به آنها می گوییم شما می خواهید ما تحریم هسته ای را برداریم که برداشتیم اگر می خواهید همه تحریم ها با جهان را حل کنیم، اهلاً و سهلاً، به ما اجازه دهید تا ما با کمال جدیت و قدرت به جلو برویم و موفق نیز خواهیم شد. 

 روحانی افزود: البته مصالح کشور را باید مد نظر گرفت، ما نیز متولی همه مصالح نیستیم، به هر حال با توجه به همه مسائل باید راه را ادامه دهیم. 

رئیس جمهور با بیان اینکه من از آقای دکتر ظریف به خاطر زحمات و تلاش هایش تشکر می کنم، اظهار داشت: تلاش های ایشان منحصر به بحث برجام نبود و در منطقه نیز ایشان تلاش های بسیاری انجام دادند.

روحانی گفت: بحث حج که امروز زائران ما به این سفر رفته اند و ان شاءالله به سلامت نیز بازخواهند گشت و حج آنها مقبول درگاه خداوند باشد، آقای ظریف زحمات بسیار زیادی برای این کار کشیدند.

رئیس جمهور افزود: در اینکه منطقه ما شعله جنگش فروکش کند، البته هنوز خاموش نشده  ظریف زحمات بسیار زیادی کشیدند و ایشان همچنین برای سرمایه گذاری خارجی نیز کار بسیار زیادی انجام دادند و باید گفت کارهای وزارت خارجه کارهای بسیار بزرگی بوده و شخص ایشان و سایر همکاران و همچنین سفرای ما، اقدامات بسیار خوبی را انجام داده اند و ما امیدواریم با جایگاه بهتر و فرصت بهتر اقدامات بهتر را انجام دهیم.

روحانی ادامه داد: ایشان باید برجام را به خوبی حفظ کنند، عده ای نمی دانم چرا با ذات برجام مشکل دارند، بحث امریکا و ترامپ، سنا و کنگره نیست، اینکه اینها کار غلطی انجام داده اند باید در مقابلشان بایستیم اما مشکل بعضی نه ترامپ، نه امریکا، نه کنگره و نه سناست و نمی دانم چرا از این نوجوان برجام خوششان نمی آید.

رئیس جمهور با بیان اینکه نمی دانیم چه مشکلی با این نوجوان برجام دارند، اظهار داشت: باید از این نوجوان برجام حراست و حفاظت و از این فرصت به خوبی برای ملتمان بهره برداری و استفاده کنیم.

روحانی گفت: باید از تمام ظرفیت های دیپلماسی برای بحث اقتصادی، اقتصاد مقاومتی، صادرات غیرنفتی، جذب سرمایه و فناوری استفاده کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: مسئله منطقه و امنیت منطقه اولویت ماست و کاهش همه مشکلات منطقه و تصویر درست از ملت ایران در فضای عمومی جامعه و کسب جایگاه شایسته تر ایران در مسائل بین المللی و همچنین مسئله حمایت از محیط زیست که بخشی از آن مربوط می شود به فعالیت های وزارت امور خارجه، مربوط به این وزارتخانه است.
 
معرفی وزیر پیشنهادی بهداشت 
رئیس جمهور گفت: همه دولت  باید به اجرای طرح تحول سلامت  کمک کنند زیرا طرحی بسیار  ارزشمند است .

 روحانی در ادامه سخنان خود در مجلس خطاب به نمایندگان گفت : من وظیفه دارم وزرا را  به شما معرفی کنم  و امیدواریم پایان  مبارکی باشد و ما رای اعتماد همین 17  وزیر را  از شما می خواهیم و بیشتر از آن نمی خواهیم  و همین الان  هم به این 17 وزیر رای بدهید  از خدمت  شما مرخص می شوم .

وی افزود: البته شما نیز وظایفی دارید  و از نظر قانونی به وظایفتان  عمل می کنید و دلسوزی شما برای کشور است  و رای شما هر چه باشد  مورد احترام ماست و بر همان مبنا نیز دولت قدم های بعدی را  بر می دارد.

وی در ادامه به  قاضی زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت اشاره کرد و گفت : ایشان  زحمات بسیار زیادی  برای طرح تحول  سلامت کشیده اند  ، کار بسیار سخت و بزرگی بود  ،  این کار با توجه به مشکلاتی که  ما در بودجه داشتیم و داریم  به سختی پیش رفت و اکنون نیز به سختی  این کار را پیش می برند. 

رئیس جمهور افزود : گاهی وقتها اوقاتشان تلخ می شود  گاهی از خزانه  اوقاتش  تلخ می شود  و گاهی وقتها نیز از بودجه  و طبیعی است  کار بسیار سنگینی بود و ایشان نیز  خیلی صبر و تحمل کردند .

روحانی ادامه داد : مردم نیز الحمدلله راضی هستند  و آنچه ما از ایشان می خواهیم بعد از رضای خدا رضایت مردم است و هیچ چیز دیگری نمی خواهیم خدا راضی باشد و مردم هم راضی  تا بتوانیم  خدمات لازم را به آنها ارائه دهیم و انشاء الله همه دولت  باید در طرح تحول سلامت  کمک کنند این کار  بسیار  ارزشمند است .

رئیس جمهور گفت :در 4 سال گذشته ایشان تلاش بسیار زیادی در پیگیری این طرح داشتند  و شما می دانید تحرک ، سفرها و خدمات ایشان نیاز به توضیح ندارد و انشاء الله با نشاط بیشتری  در این 4 سال پیش رو  فعال خواهند بود  و ما نیز ثمرات بیشتری را شاهد خواهیم بود .

وی افزود : البته  اصلاحاتی باید  در این سیستم انجام شود  خودشان  و ما نیز  به این  مهم معتقدیم  تا  مقداری بتوانیم  با حفظ کیفیت خدمات  هزینه ها را کم کنیم  که البته کار سخت و مشکلی است اما به هر حال باید دنبال کنیم .

رئیس جمهور گفت : مسئله سطح بندی خدمات  خیلی مهم است  برخی خدمت ها انجام می شود که  آثار جانبی دارد  که البته  برخی از کارهای پزشکی  وقتی ضرورت ندارد  دیگر مستحب و مباح نیست و کم کم مکروه وحرام می شود  بنابراین  در زمینه تشخیص مهم است و نظام  تشخیص ما باید ساماندهی شده باشد  .

وی افزود : پرونده  الکترونیک سلامت  بسیار مهم است وخیلی از کارهای ما  را تسهیل می کند  و خرید راهبردی  خدمات سلامت  نیز مهم است  و این کار باید  انجام شود  و حذف هم پوشانی هایی که در بیمه داریم  باید این را انجام دهیم  و حذف کنیم  و مسئله  توسعه توریسم سلامت  برای ما مهم است  و انشاءالله در این زمینه  وزیر  بعدی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی  کمک شایسته ای به وزیر بهداشت ارائه خواهد کرد .
 
 معرفی وزیر پیشنهادی تعاون 

رئیس جمهور در معرفی وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای ربیعی زندگی شخصی و تخصصش همراه با رشته های کارگری بوده و در این زمینه حتی مضیقه کشیده است.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در ادامه سخنان خود  در صحن علنی مجلس افزود: در دوره جدید باید مسئله اشتغال موضوع اصلی و صندوق ها موضوع دوم و همکاری با بهداشت و درمان اولویت سوم باشد.

وی افزود: حل مشکل صندوق ها و شرکت شستا، رابطه با وزارت بهداشت ، موضوع بیمه ها و از همه مهم تر اشتغال باید به طور جدی در دوره جدید وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی پیگیری شود.

روحانی با بیان اینکه آقای ربیعی در دوره اخیر تلاش های بسیار زیادی کرده است گفت: با وی برای دوره جدید به طور مفصل صحبت کرده ام و امیدوارم کارهای محوله را با جدیت ادامه دهد البته اقدامات خوبی در زمینه رفاه اجتماعی و برخی مشکلات حوزه وزارتی انجام شد که باید ادامه یابد .

وی خاطر نشان کرد: طرح کارورزی هم طرح خوبی است که امیدواریم در کنار طرح های دیگر که به صورت آزمایشی در برخی استان ها انجام شده  تداوم پیدا کند.

رئیس جمهور که قصد داشت در ادامه وزیر پیشنهادی دیگری را معرفی کند با سخنان لاریجانی مواجه شدکه گفت : درباره آقای ربیعی که صحبت کردید در جلسه حضور دارند یا خیر .

 روحانی نیز  با کمی مکث پاسخ داد: آقای ربیعی را می گویید؟

رئیس مجلس هم گفت: در صحن علنی آقای ربیعی را نمی بینیم.

رئیس جمهور نیز در پاسخ گفت: حالا اجازه دهید درباره وزیر پیشنهادی دیگری که حاضر است ادامه دهیم.
 
معرفی وزیر دادگستری 

رئیس جمهور گفت: در دولت یازدهم برادر بسیار خوبمان حجت الاسلام و المسلمین آقای پورمحمدی وزیر دادگستری بودند که هم در قوه قضاییه و هم در بخش های دیگر خدماتی داشتند و در دولت یازدهم وزیر بسیار فعالی بود و هم در بحث های دولت خیلی خوب مشارکت می کرد و خوب حرف می زد نظر می داد و هم در زمینه رابطه قوای مجریه و قضاییه تلاش می کرد. 

 روحانی در ادامه سخنان خود در معرفی وزیر پیشنهادی دادگستری افزود: البته سختی هایی هم بین قوای مجریه و قضاییه بود و اگر آقای پورمحمدی کاری نمی کرد ببینید چه می شد؟

وی گفت: این همه کار آقای پورمحمدی کرد و باز هم به هر حال مشکلاتی داشتیم که باید حل و فصل می شد. 

رئیس جمهور با بیان اینکه وزیر دادگستری با توافق رئیس قوه قضاییه و رئیس جمهور معرفی می شود افزود: طبق قانون رئیس قوه قضاییه افرادی را به رئیس جمهور معرفی می کند تا از بین آنها وزیر پیشنهادی به مجلس ارائه شود اما به این مرحله نرسید و حضوری با رئیس قوه قضاییه صحبت کردیم و روی جناب آقای آوایی توافق کردیم. 

 روحانی گفت: در نامه ای که رئیس قوه قضاییه نوشت بر مبنای همان توافق حضوری بود و آقای آوایی شخصیتی است شناخته شده در بحث قضا.

رئیس جمهور با بیان اینکه اولین فعالیت های آقای آوایی در دوران انقلاب از دادستانی ها از شهرهای مختلف شروع شد و ادامه پیدا کرد افزود: وی در آخرین سمت هایش نیز جایگاه رئیس دادگستری تهران را به عهده داشته که هر چه ما از وی در همه دوره ها شنیدیم حالت اعتدال وی بود. 

وی با اشاره به روزهای سختی که بر کشور گذشت گفت: وقتی آقای آوایی مثلاً چیزی به ما می گفت برای همه ما اطمینان آور بود و می گفتیم که آقای آوایی فرد معتدلی است، حساب شده روی مسئله فکر کرده و این بسیار برای ما مهم است که وزیر دادگستری ما فردی صاحبنظر در امور قضا باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه الآن اگر چشم نزنید رابطه ما با قوه قضاییه خوب است افزود: بهبود این رابطه مهم است ممکن است قوه قضاییه مسائلی در اجرا داشته باشد و مجریان نیز مسائلی داشته باشند که یکی از وظایف اصلی این وزیر ارتباط مؤثر، سازنده و تنظیم روابط هر سه قوه است. 

وی گفت: مسئله حقوق بشر و حقوق شهروندی برای ما بسیار اهمیت دارد و همچنین مسئله مبارزه با فساد و نقشی که وی باید داشته باشد برای ما بسیار مهم است. 

رئیس جمهور با بیان اینکه آقای آوایی باید سازمان تعزیرات را بهبود ببخشد افزود: هم سازمان لازمی است و هم اگر مراقبت نشود ممکن است آثار مطلوبی نداشته باشد. 

وی گفت: مسائل حقوقی و قضایی ایرانیان خارج از کشور هم با هماهنگی وزارت اطلاعات برای ما مهم است.
 
معرفی وزیر پیشنهادی دفاع 

رئیس جمهور گفت: امیر سرتیپ حاتمی شخصی است که مورد اعتماد خانواده  نیروهای مسلح است و برای خدمت به آنها آمده است.

روحانی در ادامه سخنان خود درباره وزیر پیشنهادی دفاع گفت: در دوره قبل سردار دهقان مسئولیت وزارت دفاع را بر عهده داشت آشنایی من و او به دوران دفاع مقدس بر می گردد.

وی افزود: سردار دهقان بسیار وزیر خوب و فعالی بود و در بخش های راهبردی تسلیحات اقدامات بسیار شایسته ای انجام داد و شرایط ما با گذشته بسیار متفاوت بود.

رئیس جمهور ادامه داد: در این دوره تصمیم گرفتیم یکی از عزیزان ارتش را استفاده کنیم البته ارتش و سپاه نداریم و این دو تنها در رنگ لباس و نامگذاری متفاوتند، هدف و فرمانده شان یکی است و هر دو برای تامین امنیت کشور تلاش می کنند ما به تمام عزیزان در سپاه ، ارتش بسیج، نیروی انتظامی و ... احترام می گذاریم و از آنها برای تامین امنیت کشور سپاسگزاریم.

روحانی گفت: امیر سرتیپ حاتمی شخصیتی است که در رده های مختلف ارتش فعال بوده است در  صف و ستاد کل نیروهای مسلح، مدت زیادی با سردار باقری که امروز رئیس ستاد کل نیروهای مسلح است همکار بوده و این همکاری ادامه خواهد داشت .

رئیس جمهور افزود: وی به وزارت دفاع مسلط و جانشین این وزارتخانه بوده ، حاتمی فردی است که  خانواده نیروهای مسلح به وی اعتماد دارند و او برای خدمت به همه نیروهای مسلح آمده است.

وزارت دفاع مسئولیت پشتیبانی از ارتش ، سپاه و ... با نگاه تخصصی و هوشمندانه را دارد.

وی تصریح کرد: سفارش اکید من این است که در برخی سلاح ها مخصوصا توان موشکی به دلیل اهمیتی که دارد ، در زمینه دیپلماسی دفاعی با منطقه و جهان، شفاف سازی فضای اقتصادی شرکت های وابسته به وزارت دفاع ، سازمان دهی صندوق بازنشستگان نیروهای مسلح و ارتقای سطح معیشت آنها و اقتصادی کردن تولید و تجهیزات دفاعی و نظامی و واگذار کردن امور امکان پذیر به بخش های غیر نظامی تلاش زیادی شود.
 
سلیمی: رئیس جمهور باید کتبا اسامی هیئت وزیران و نه بخشی از اعضا را به مجلس معرفی کند

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یک نفر از وزرا معرفی نشده و این روند ناقص است، گفت: رئیس جمهور باید کتبا اسامی هیئت وزیران و نه بخشی از اعضا را به مجلس معرفی کند.

علیرضا سلیمی در نشست علنی صبح امروز (سه شنبه، 24 مرداد) مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی با اشاره به اصل 133 قانون اساسی گفت: در این اصل عنوان شده است مجموع وزرا ازجانب رئیس جمهور تعیین و به مجلس شورای اسلامی معرفی می شوند.

نماینده مردم محلات مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماده 204 آیین نامه داخلی مجلس تصریح کرد: در این ماده نیز عنوان شده رئیس جمهور کتبا اسامی هیئت وزیران و نه بخشی از اعضا را به مجلس معرفی می کند لذا یک نفر از وزرا معرفی نشده و این روند ناقص است.

 لاریجانی نیز در ادامه در پاسخ به اخطار نماینده مردم محلات در مجلس گفت: باید دید مراد از اصل قانون اساسی در این راستا چیست و در این بین اصول را باید با یکدیگر تفسیر کرد؛ در این ماده عنوان شده وزرا ازجانب رئیس جمهور تعیین شوند و در اصل 106 نیز عنوان شده دوباره هیئت وزیران باید رأی بگیرند، نصاب این است که از 50 درصد پایین تر شود لذا اگر این دو مورد را با یکدیگر جمع کنید به این معنا دست پیدا می کنید که اگر یک یا دو وزیر معرفی نشدند معنا این نیست که هیئت وزیران نیستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این راستا تصریح کرد: از نظر عقلایی هم باید اینچنین تصمیم گرفت به عنوان مثال اگر تمام وزرا معرفی شدند اما برای یکی از آنها مشکلی پیش آمد مانند امروز که آقای ربیعی در راه مجلس تصادف کردند در این صورت کابینه باید معطل بماند یا اینکه مجلس کار را ادامه دهد و تعیین تکلیف کند.

وی خاطرنشان کرد: تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است از این رو می توانیم از این شورا تفسیر را دریافت کنیم اما برداشت بنده این است که اتفاق رخ داده خلاف قانون اساسی نیست و اخطار وارد نیست.

وزیر کار به هنگام معرفی وزرا در مجلس حضور نداشت

وقتی آقای روحانی سخنان خود درباره آقای ربیعی وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تأمین اجتماعی را به پایان رساند آقای لاریجانی رئیس مجلس گفت: آقای رئیس جمهور آقای ربیعی تشریف ندارند.

رئیس مجلس افزود: ما هر چه می گردیم پیدایشان نمی کنیم.

 روحانی با لحن سوالی پرسید: وزیر را نمی بینید؟ و خود با چشمانش به دنبال وزیر در صحن علنی مجلس گشت.

 لاریجانی ادامه داد: نیستند ظاهراً وزیر نیست. 

 روحانی پاسخ داد: وزیر دادگستری که هست، هر وزیری نبود بگویید نمی خوانیم این هم تنبیه آن وزیر بشود.

براساس برنامه ریزی انجام شده رئیس جمهور در ابتدای جلسه امروز در مدت 2و نیم ساعت ضمن ارائه کلیات برنامه دولت دوازدهم از وزرای پیشنهادی خود نیز دفاع می کند ،پس از سخنان رئیس جمهور و بررسی کلیات برنامه دولت ، 5 نماینده موافق و 5 نماینده مخالف در مدت 2و نیم ساعت می توانند صحبت کنند.

پس از این مرحله، نمایندگان وارد بررسی کارنامه کاری وزرای پیشنهادی می شوند و برای هر وزیرپیشنهادی دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف صحبت خواهند کرد و سپس وزیر پیشنهادی نیز از برنامه خود  دفاع می کند؛ رای گیری برای هر وزیر به صورت جداگانه انجام می شود.

کار بررسی صلاحیت وزرا طبق برنامه ریزی انجام شده 35 ساعت کاری به طول می انجامد که با تصمیم نمایندگان این بررسی در دو یا سه شیفت کاری از امروز آغاز می شود.

مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی اظهار داشت: با هماهنگی های انجام شده با رسانه ملی جلسات بررسی برنامه های وزرای پیشنهادی رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی به طور کامل و به صورت زنده از شبکه خبر پخش خواهد شد.
 
فهرست مخالفان و موافقان کابینه دولت دوازدهم اعلام شد 

فهرست 5 نفره موافقان و 5 نفره مخالفان کابینه پیشنهادی اعلام شد.

اکبر رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از سخنان رئیس جمهور گفت: براساس ثبت نام صورت گرفته و قرعه کشی که با حضور نمایندگان سه فراکسیون مستقلین، امید و ولایی برگزار شد فهرست مخالفان و موافقان به شرح ذیل است:

موافقان:

1- یوناتن بت کلیا نماینده مسیحیان و آشوریان 
2- زهرا ساعی نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر 
3- بهروز نعمتی نماینده تهران 
4- نبی هزار جریبی نماینده گرگان و آق قلا 
5- احمد همتی نماینده سمنان و مهدی شهر 

مخالفان:

1- محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز و بافق 
2- حشمت الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب 
3- محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز ، اسکو و آذر شهر 
4- سیدجواد حسینی کیا نماینده سنقر 
5- محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان و رابر 

هر کدام از این مخالفان و موافقان براساس آیین نامه می توانند 15 دقیقه صحبت کنند و وزرا نیز هر کدام حق دارند یک ساعت از خود دفاع کنند.

زندگینامه وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم

زندگینامه مختصر وزیران پیشنهادی به این شرح است:

محمد جواد ظریف - وزرات امور خارجه

ظریف در سال 1338 در شهر تهران دیده به جهان گشود. وی دانش آموخته دبستان و دبیرستان علوی تهران است.

ظریف در سال 1355 با ویزای دانشجویی به آمریکا رفت و 1367 دکترای مطالعات بین المللی خود را از دانشگاه دنور ایالت کلرادو گرفت. وی پیش از این نیز کارشناسی ارشد خود را در حوزه روابط بین الملل و در دانشگاه ایالتی سانفراسیسکو به پایان برده بود.

او سال های 57 تا 59 مشاور سرکنسولگری ایران در سانفرانسیسکو بود. پس از آن تا سال61 مشاور سیاسی، رایزنی و کارداری نمایندگی ایران در سازمان ملل را تجربه کرده است. ظریف هم چنین سال های 67 و 68 مشاور علی اکبر ولایتی، وزیر خارجه وقت بوده است.

وی سال 68 تا 71 سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل شد و با پایان ماموریتش در سازمان ملل، 10 سال معاونت حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه را برعهده داشت.

از 81 تا 86 برای بار دوم به عنوان سفیر ایران مسوولیت نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل را پذیرفت و به نیویورک اعزام شد.

ظریف پس از بازگشت تا سال 89 دستیار ارشد وزیر امور خارجه بود. پس از آن به دانشگاه آزاد رفت و معاون بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی را مدیریت کرد.

ظریف در مجامع بین المللی مسوولیت هایی را نیز برعهده داشته است.

محمد جواد ظریف مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارت امور خارجه به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا  به عنوان وزیر امور خارجه مشغول به فعالیت شد.

امیر حاتمی - وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح 

امیر سرتیپ امیر حاتمی از فرماندهان ارتش ایران است و 51 سال سن دارد.

وی در دولت یازدهم جانشین سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود.

امیر حاتمی پیش از انتصاب به عنوان جانشین وزیر دفاع در آبان 1392، جانشین معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح بود.

علی ربیعی - وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی 

علی ربیعی (زاده 1334)  زاده جنوب تهران است پیش از انقلاب تکنسین کارخانه هایی چون ارج بود و پس از انقلاب اسلامی تا 1360 مسئول شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی شد. ربیعی عضو سپاه پاسداران شد و از فرماندهان آن بود. از آغاز انقلاب وی عضو مؤسس و عضو شورای مرکزی خانه کارگر بوده است.

وی از 1366 تا 1372 در دوره وزارت محمد ری شهری و علی فلاحیان، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت اطلاعات و از 1372 تا 1384 مسئول اجرایی و مسئول کمیته تبلیغات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بوده است. 

در 4 آذر 1393، ربیعی برای پاسخ به سؤالات نمایندگان در مجلس حضور یافت اما نتوانست آنان را قانع کند. 

محمد شریعتمداری- وزرات صنعت معدن و تجارت

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور ، جانشین رئیس جمهور  در شورای عالی ایرانیان، شورای عالی فضایی و شورای استاندارد و تحقیقات صنعتی است.

او در آغاز کار دولت یازدهم ، بیست روز سرپرست وزارت ورزش و جوانان و در دولت اول و دوم اصلاحات وزیر بازرگانی بوده است.
به مدت 8 سال مسئولیت کمیسیون مشترک روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهایی نظیر عربستان سعودی، عراق، عمان، قطر، کویت، پرتقال، اسپانیا، زیمبابوه، اوگاندا، کنیا، فیلیپین، تایلند و… علاوه بر مسئولیت وزارت بازرگانی ایران، به عنوان نماینده تام الاختیار دولت در الحاق به سازمان جهانی تجارت منصوب و در همین دوره، جمهوری اسلامی ایران را پس از سال ها بعنوان عضو ناظر به سازمان جهانی تجارت وارد کرد.

در طی دوره وزارت 8 ساله اش، ریاست شورای عالی نظارت بر اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران نیز بر عهده داشت.

عباس آخوندی- وزارت راه و شهرسازی

عباس احمد آخوندی (زاده 1336، نجف) سیاستمدار، استاد دانشگاه و وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران است. وی پیش از این از 1361 تا 1365 در زمان وزارت علی اکبر ناطق نوری، معاون سیاسی وزارت کشور، و بین 1372 تا 1376 در کابینه دوم دولت اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر مسکن و شهرسازی بوده است.

وی مدرک کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد و پس از آن به انگلستان رفت و در کالج رویال هالووی لندن، در رشته اقتصاد سیاسی به ادامه تحصیل پرداخت و موفق شد مدرک دکترای خود را دریافت کند.

وی و هم اکنون در دانشگاه تهران عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان و استاد گروه بریتانیاست.


آخوندی توسط حسن روحانی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد. عباس احمد آخوندی در نهایت توانست با کسب 159 رای از 284 رای ماخوذه تصدی وزارت مزبور را بدست بیاورد. 


 سه شنبه 14 مهر 1394، جلسه استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نهایتاً استیضاح وزیر راه و شهرسازی با 72 رأی موافق، 175 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 252 رأی مأخوذه، رأی نیاوردو عباس آخوندی بعنوان وزیر راه و شهرسازی ابقاء گردید.
در 1 اسفند 1395 و یک سال بعد از روی کار آمدن مجلس دهم آخوندی مجدداً استیضاح و به مجلس فراخوانده شد، اما مجدداً استیضاح با 74 رأی موافق، 176 رأی مخالف و 5 ممتنع استیضاح از مجموع 257 نماینده حاضر در مجلس رای نیاورد و آخوندی در وزارت راه و شهرسازی ماندنی شد.


محمود حجتی نجف آبادی - وزارت جهاد کشاورزی 

وی  در دولت یازدهم و از سال 92 به سمت وزیر جهاد کشاورزی رسید و  از سال 79 تا 84 نیز در همین سمت مشغول به کار بوده است.

حجتی با پیروزی انقلاب اسلامی وارد نهاد جهاد سازندگی کشور شد و پس از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان انجام خدمت کرد.

با شروع عملیات اجرایی عظیم سد کرخه به عنوان مدیر اجرایی این پروژه تا زمان بهره برداری ارائه خدمت نمود و در دولت هفتم به عنوان  به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت و تا پایان دولت در این سمت باقی ماند. 
با آغاز کار دولت یازدهم، حجتی بار دیگر برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی توانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

بیژن نامدار زنگنه - وزارت نفت

 زنگنه  کارشناس انرژی، مدرس دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی است، که هم اکنون به عنوان وزیر نفت ایران و استاد دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف فعالیت می نماید.

وی فعالیت سیاسی خود را از سال 1359 در کابینه محمدعلی رجایی، در جایگاه معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز نمود.

در دولت های سوم و چهارم، 5 سال وزیر جهاد سازندگی و یک سال نیز وزیر نیرو بود. در دولت هاشمی رفسنجانی؛ 8 سال بعنوان وزیر نیرو فعالیت کرد و در دولت های هفتم و هشتم، نیز 8 سال عهده دار وزارت نفت بود. وی هم اکنون در دولت یازدهم عهده دار وزارت نفت است.

حبیب الله بیطرف - وزارت نیرو

حبیب الله بیطرف  مدرس دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی است، که هم اکنون بعنوان معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت ایران و رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران فعالیت می کند.

وی دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران می باشد. بیطرف از اعضای کمیته مرکزی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بود، که در آبان 1358 سفارت آمریکا در تهران را تسخیر کردند.

بی طرف فعالیت اجرایی را از سال 1358 با مشارکت در راه اندازی جهاد سازندگی آغاز نمود. در طول جنگ ایران و عراق به عنوان عضو رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فعالیت ادامه داد.

وی در فاصله سالهای 1365 تا 1368 استاندار یزد بود. از ابتدای سال 1369 تا پایان سال 1373 به مدت پنج سال، در سمت معاون آموزشی وزارت نیرو فعالیت داشت. بیطرف در دولت های هفتم و هشتم، بعنوان وزیر نیرو فعالیت می کرد.

از سوابق اجرایی بیطرف می توان به اجرای پروژه های بزرگ ملی مانند طرح احداث سد و نیروگاه آبی کارون 3، اجرای ضوابط و مقررات نظام فنی و اجرایی کشور در حوزه مدیریت پروژه های دولتی، همچنین حضور 2 دوره در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و عضویت کنونی در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و ساختمان اشاره کرد.

مسعود کرباسیان- وزارت امور اقتصاد و دارایی

کرباسیان دکتری مدیریت و برنامه ریزی دارد. بیش از 12 کتاب از وی چاپ شده که مشهورترین آنها دو مجموعه کتاب در خصوص جهانی شدن است.

او معاون وزیر صنعت، معاون وزیر نفت، معاون وزیر بازرگانی و معاون وزیر اقتصاد بوده است. 

آخرین سمت کرباسیان، معاونت علی طیب نیا و ریاست گمرک کل کشور بود.


محمدجواد آذری جهرمی - وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

متولد 1360 در شهرستان جهرم است. وی دانش آموخته مهندسی برق قدرت دانشگاه صنعت آب و برق است.

مدیرکل امنیت سیستم های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات در سال های 1388تا 1393 عضو هیات مدیره غیرموظف هیات مدیره شرکت خدمات ارتباطی رایتل 1393تا 1395 عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت 1393 تا 1395 معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت از 1395 تاکنون بوده است.

سید محمود علوی - وزارت اطلاعات

سید محمود علوی وزیر اطلاعات دولت یازدهم بار دیگر از سوی حسن روحانی بعنوان وزیر اطلاعات دولت دوازدهم  به مجلس معرفی شد.

سید محمود علوی(زاده 4 اردیبهشت 1333 در لامرد فارس) روحانی و وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم و نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری است.

وی پیش از این نماینده دوره های اول، دوم، چهارم و پنجم شهرستان لامرد در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش از سال 1379 تا سال 1388 بوده است و دارای دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه فردوسی مشهد است.

عبدالرضا رحمانی فضلی- وزارت کشور

 رحمانی فضلی وزیر کشور دولت یازدهم بار دیگر از سوی حسن روحانی بعنوان وزیر پیشنهادی کشور برای کابینه دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است.

وی متولد 1338 در شیروان خراسان شمالی و دارای دکترای جغرافیا گرایش برنامه ریزی و کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس است.

رحمانی فضلی معاون سیاسی صدا و سیما، رئیس دیوان محاسبات کشور، نماینده دوره چهارم مجلس شورای اسلامی و قائم مقام شورای عالی امنیت ملی و معاون اجتماعی، فرهنگی رسانه ای در دوره علی لاریجانی بوده است.

از پست های دیگر رحمانی فضلی می توان به ریاست دوره ای اجلاس سازمان همکاری های اقتصادی منطقه ای (اکو) ECO و رئیس حوزه خبر اتحادیه رادیو و تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه ABU اشاره کرد.

همچنین وی از سال 1382 تاکنون استاد دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی تهران در رشته تحصیلی و تدریسی جغرافیا بوده است.

سیدمحمد بطحایی- وزارت آموزش و پرورش

سید محمد بطحایی متولد 1342 در شهر تهران است و رئیس مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه کشور را بر عهده دارد. او همچنین سرپرست سابق وزارت آموزش و پرورش  و معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بوده است.

او سالها معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، مهم ترین نهاد قانون گذاری در وزارتخانه بود و همچنین معاونت برنامه ریزی و نظارت در دفتر ستادی، مسئول آموزش در سرپرستی مدارس خارج از کشور، مدیریت واحدهای آموزشی، معلمی دبیری و امور تربیتی را نیز در کارنامه خود دارد.

عضویت در کمیته های تخصصی در حوزه های برنامه ریزی درسی برنامه های توسعه پژوهش های آموزشی و مشارکت در ده ها طرح پژوهشی و مطالعاتی در حوزه ی آموزش و پرورش از دیگر سوابق او است.

بطحایی دارای مدرک کارشناسی برنامه ریزی آموزشی و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش مدیریت مالی است.

سیدعباس صالحی- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سید عباس صالح شریعتی معروف به سید عباس صالحی فعال فرهنگی و حوزوی زاده 1342 در مشهد بوده و هم اکنون دارای تحصیلات دکترای فلسفه است.
 
وی از سال 1351 وارد حوزه علمیه مشهد شد و دروس مقدماتی، سطوح مقدماتی و عالی را در حوزه علمیه مشهد گذراند؛ از سال 60 به حوزه علمیه قم عزیمت کرد و دروس خارج را تا سال 68 در آن حوزه گذرانید و مجددا به مشهد عزیمت داشته و در دروس خارج اساتید مشهد ادامه تحصیل داد، در سال 76 مجددا به حوزه علمیه قم مراجعت تحصیلی و علمی داشت.
 
صالحی در ادامه فعالیت های خود سال 78 مدیر مسئولی و سردبیری نشریه «پگاه» را بر عهده داشت که تاکنون 176 شماره از آن منتشر شده است.
 
وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،دارای سوابقی از جمله معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست وزارت ارشاد است.

حسن قاضی زاده هاشمی- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

وی در فروردین ماه 1338 در فریمان، در  خانواده ای مذهبی، متولد شد و پس از پایان دوره ابتدایی، دوره متوسطه را در دبیرستان فردوسی مشهد ادامه داد.

قاضی زاده هاشمی در سال 56 وارد دانشکده پزشکی مشهد شد و ضمن تحصیل دانشگاهی در فعالیتهای اجتماعی سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت داشت.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به عنوان یکی از مؤسسان سازمان جهاد سازندگی نقشی مؤثر ایفا کرد و با شروع جنگ ایران و عراق، مدت 33 ماه به صورت داوطلبانه در جبهه حضور پیدا کرد و دو بار مجروح شد.

 قاضی زاده هاشمی پس از بازگشت «جهت ادامه تحصیل»، حضور در جبهه را در قالب تیمهای اضطراری پزشکی ادامه می داد. او در زمان وزارت بهداشت محمد فرهادی در بیمارستان فارابی مشغول شد و هم اکنون در بیمارستان چشم پزشکی نور مشغول است .

مسعود سلطانی فر- وزارت ورزش و جوانان

مسعود سلطانی فر (متولد 1338 در تهران)، وزیر ورزش و جوانان ایران در دولت یازدهم و گزینه ریاست جمهوری برای تصدی پست این وزارت در دولت دوازدهم است.

او سابقه کار در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را دارد و زمانی عضو غیرموظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش نیز بود.

او 2 سال معاون اسبق سازمان تربیت بدنی و قائم مقام مصطفی هاشمی طبا در زمان ریاست وی بر سازمان تربیت بدنی در سال های ( 1374 و 1375) بود و همزمان معاونت اداری و مالی این سازمان، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.

سلطانی فر دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی است و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و سابقه همکاری با حسن روحانی را دارا است.

سلطانی فر به عنوان نماینده مردم تهران در شورای شهر نیز انتخاب شده بود که پس از رفتن به میراث فرهنگی از شورای شهر تهران استعفا کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: