اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۴۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - 13 August 2017
تقویت جایگاه راهبردی ایران در منطقه
عملیات سواپ نفت خام از دریای خزر، پس از وقفه‎ا‎ی چند ساله از سر گرفته شد.
سوآپ نفت خام از دریای خزر از سر گرفته شدبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از شرکت ملی نفت ایران، تاکنون چند کشتی در این قالب در پایانه نفتی نکا تخلیه شده است و به مرور حجم محموله‎های سوآپ افزایش می‎یابد.

بر اساس این گزارش، با آغاز دوباره این فعالیت ضمن صرفه جویی در هزینه های ارسال نفت خام از جنوب کشور به پالایشگاه‎های تبریز و تهران، جایگاه راهبردی ایران در همکاری با کشورهای آسیای مرکزی و حوزه قفقاز از کریدور شمال- جنوب تقویت خواهد شد.

ایران از امن‎ترین و اقتصادی‎ترین مسیرهای حمل نفت خام به شمار می‎رود و پایانه نفتی شمال با در اختیار داشتن تجهیزات مدرن و پیشرفته خود می‎تواند نقش موثری در این حوزه ایفا کند. این پایانه، با در اختیار داشتن سه اسکله و متعلقات آن (بازوهای تخلیه، هوز، سیستم لوله کشی) و همچنین دستگاه‎های اندازه‎گیری پیشرفته، مخازن مجهز به سیستم اطفای حریق خودکار و نیز سیستم جداسازی آب از نفت (Waste water treatment) از پایانه‌های بسیار پیشرفته در حوزه کشورهای دریای خزر به شمار می‎آید.

پیش از این، سیدپیروز موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه‎های نفتی ایران با اشاره به نیم میلیارد دلار تاسیسات و نیروی انسانی مجربی که در پایانه نفتی شمال وجود دارد، ابراز امیدواری کرده بود که با احیای سوآپ، از این ٢ سرمایه در مسیر حصول منافع اقتصادی کشور استفاده شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: