اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۴۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - 07 August 2017
قاضی پرونده دو متهم نفتی خطاب به متهم ردیف سوم پرونده نفتی: عضو هیات مدیره پوششی بودید.
نهمین جلسه دادگاه دو متهم نفتی
به گزارش عصرپرس به نقل از صداوسیما، قاضی محمد مقیسه پس از ارائه بخشی از دفاعیات حمید فلاح هروی خطاب به این متهم افزود: آقای فلاح برداشت شما از مدارک و اسناد این است که سهامدار نبودید اما آنچه در پرونده آمده چیز دیگری است.

قاضی پرونده دو متهم نفتی ادامه داد: بابک زنجانی در اظهارات خود مندرج در کیفرخواست اعلام کرده است ایشان (فلاح هروی) در زمان تاسیس بانک اف آی آی بی در تماس سفرها همراهم بود و در بیشتر برنامه ها عضو هیات مدیره پوششی ضمن اینکه قرار بود در همه هلدینگ ها دو درصد سود بگیرد.

مقیسه تصریح کرد: بر اساس این اظهارات شما 5 میلیون یورو از محل فروش بانک  اف آی آی بی دریافت کرده اید چرا این مبلغ به شما داده شده؟ امضای قرارداد فروش 60 درصد سهام بانک  اف آی آی بی به بانک ملت و استرداد مجدد این بانک ( اف آی آی بی) موجب کسب درآمد برای شما شده که خودتان هم به آن اقرار کرده اید.

هروی خطاب به قاضی گفت: بنده با سند و مدرک صحبت می کنم اجازه بدهید که توضیحاتم را بر ا ساس اسناد بگویم.

قاضی خطاب به این متهم افزود: آنچه خواندم قبول داری یا خیر؟

فلاح هروی گفت: آنچه خودم نوشته ام را قبول دارم.

قاضی مقیسه خطاب به این متهم افزود: یعنی چی همراه یعنی چه؟ یعنی اسکورت؟

فلاح هروی تاکید کرد: همراه به معنای شریک نیست اگه ثابت کردید من 5 میلیون یورو گرفته ام هر چه بگویید قبول می کنم.

قاضی مقیسه خطاب به وی تاکید کرد: شما در مجموعه زنجانی کسب درآمد کرده اید و  این به معنای شراکت است.

سهام دار بانک اف آی آی بی نبودم

قاضی مقیسه در ابتدای نهمین جلسه دادگاه دو متهم نفتی خطاب به حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم این پرونده گفت: برای ادامه دفاعیات به جایگاه بیایید و دور از حاشیه و سخنرانی از خودتان دفاع کنید.

فلاح هروی در آغاز دفاعیات خود گفت: بر اساس ادعاهای مطرح شده در کیفر خواست اعلام شده که بنده در تاسیس بانک اف آی آی بی نقش داشتم که در جلسه گذشته هم توضیح دادم صرفا در سفرها با زنجانی همراهی می کردم و هیچ آشنایی با بانک مذکور نداشتم چه برسد به اینکه در تاسیس آن نقش داشته باشم.

متهم ردیف سوم نفتی در ادامه دفاعیات خود به اظهارات زنجانی در کیفر خواست اشاره کرد و افزود: بر اساس اظهارات وی بنده فقط همراه بودم و هیچ نقشی در تاسیس بانک نداشتم بنابراین ادعای مطرح شده باطل است.

فلاح هروی گفت: نماینده دادستان در جلسه گذشته مطالبی را مبنی بر اینکه بنده سهام دار این بانک بودم مطرح کرد در حالیکه ترجمه اسناد اشتباه بود و من سهامدار نبودم.

فلاح هروی تصریح کرد: براساس اعلام بانک مرکزی مالزی صد در صد سهام بانک اف آی آی بی متعلق به زنجانی بوده است.

در جلسه امروز "حمید فلاح هروی" متهم ردیف سوم پرونده نفتی بخش دیگری از دفاعیات خود را ارائه می کند.

در هشتمین جلسه دادگاه، متهم ردیف سوم پرونده نفتی بخشی از دفاعیاتش را در برابر اتهامات افساد فی الارض، اخلال در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در پولشویی گسترده و بدهی یک میلیارد و 200 میلیون یورویی نفت ارائه کرد.

در جلسه دادگاه امروز وکلای متهمان، وکلای شرکت نفت، وکلای بانک مسکن و نمایندگان سازمان تامین اجتماعی حضور دارند.

براساس این گزارش، دادگاه های رسیدگی به اتهامات متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی که از 17 تیر امسال آغاز شده به ریاست قاضی مقیسه و در شعبه 28 دادگاه انقلاب ادامه دارد.

دادگاه های رسیدگی به پرونده نفتی سال 94 در 25 جلسه علنی و 1 جلسه غیر علنی با حضور بابک زنجانی متهم ردیف اول، (مهدی شمس) و (حمید فلاح هروی) متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی به ریاست قاضی صلواتی و در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شد.

بابک زنجانی با حکم دادگاه انقلاب ، مفسد فی الارض شناخته و به اعدام، رد مال و جزای نقدی معادل یک چهارم مبلغ رد مال محکوم شد.

زنجانی از حدود 8 هزار میلیارد تومان بدهی خود به وزارت نفت ، دو هزارمیلیارد تومان را از محل واگذاری اموال و شرکت‌هایش، تسویه کرده است؛ البته وزارت نفت مدعی است بدهی این متهم با احتساب ضرر و زیان به حدود 12هزار میلیارد تومان می‌رسد.

اوایل آذر 95 حکم اعدام بابک زنجانی در دیوان عالی کشور تایید شد و البته این حکم برای(مهدی شمس)و(حمیدفلاح هروی) دو متهم دیگر این پرونده نقض و به شعبه هم عرض ارجاع شد.

اواخر سال 95 نیز یکی دیگر از متهمان این پرونده فردی به نام(ع.ز.م) که گفته می‌شود نقشی کلیدی در ماجرای فروش نفت داشته، دستگیر و به کشور برگردانده شد.

پایان نهمین جلسه دادگاه دو متهم نفتی

قاضی مقیسه ختم نهمین جلسه دادگاه دو متهم نفتی را اعلام کرد.

دهمین جلسه دادگاه فردا برگزار می شود. در این جلسه حمید فلاح هروی بخشی از دفاعیات خود را ارائه کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: