اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۴۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - 02 August 2017
رئیس جمهور آمریکا طرح تحریم ها علیه روسیه، ایران و کره شمالی را امضا و آن را به قانون تبدیل کرد.

ترامپ طرح تحریم‌ها ضد ایران، روسیه و کره شمالی را امضا کرد

به گزارش عصرپرس به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بسته جدید تحریم هایی را که مستقیما روسیه،‌ ایران و کره شمالی را هدف قرار می دهد امضا و به قانون تبدیل کرد.

قابل ذکر است؛ مجلس سنای آمریکا 27 ژوئیه با نسخه جدید طرحی که پیشتر مجلس نمایندگان این کشور با 98 رای موافق و دو رای مخالف تصویب کرده بود،‌ موافقت کرد.

این تحریم ها که به ویژه بخش انرژی روسیه را هدف قرار می دهد، با انتقاد شدید اتحادیه اروپا همراه بوده است. اروپا ضمن آنکه این اقدام آمریکا را یکجانبه خوانده و آن را محکوم کرده است، بیم آن دارد که این تحریم ها در تامین گاز این قاره اختلال ایجاد کند.

بیانیه ترامپ پس از امضای تحریم ها

پایگاه اینترنتی کاخ سفید متن بیانیه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پس از امضای قانون تحریم ها موسوم به «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم ها»، را منتشر کرد.

در متن این بیانیه آمده است: امروز من طرح مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم ها را به قانون تبدیل کردم، این قانون تحریم های جدیدی را علیه ایران، روسیه و کره شمالی اعمال می کند. من موافق اعمال اقداماتی شدید برای تنبیه و مقابله با رفتار رژیم های  سرکش مانند تهران و پیونگ یانگ هستم. من همچنین موافق این هستم که به همگان نشان دهیم که آمریکا مداخله خارجی در روند دموکراتیک خود را نخواهد پذیرفت و با متحدانش در برابر اقدامات بی ثبات کننده و خرابکارانه روسیه خواهد ایستاد. به همین دلیل از زمانی که من وارد کاخ سفید شدم خواستار تحریم های بیشتری علیه ایران و کره شمالی شدم و تحریم های موجود علیه روسیه را نیز افزایش دادم.

از زمانی که این طرح  برای نخستین بار ارائه شد، من نگرانی ها و نکات لازم را به کنگره اعلام کردم و به آنها هشدار دادم این قانون، قدرت قوه مجریه را محدود می کند و به ضرر شرکت های آمریکایی خواهد بود و به منافع متحدان اروپایی ما را صدمه خواهد زد.

دولت من سعی داشته است تا با کنگره همکاری کند تا این قانون به شکل بهتری به تصویب برسد. ما در این زمینه پیشرفت های خوبی داشتیم و امکان مانور بیشتری را به وزارت خزانه داری در ارتباط با صدور مجوز برای مشاغل آمریکایی، افراد و شرکت ها فراهم کردیم. این تغییرات، بازتابی از نگرانی های متحدان اروپایی ما در ارتباط با تحریم ها علیه روسیه در بخش انرژی را نیز در نظر گرفته است. این تغییرات همچنین باعث می شود تا نهادهای ما بتوانند تحریم ها بر روی نهادهای اطلاعاتی و دفاعی را به تعویق بیاندازند تا تبعات منفی احتمالی آنها شامل شرکت های آمریکایی و متحدان ما نشوند.

با این حال، این قانون همچنان نقص های زیادی دارد. بخشی از آن به این خاطر است که قدرت قوه مجریه در انجام مذاکرات را کاهش می دهد. این در حالی است که کنگره حتی نمی تواند مذاکرات برای دستیابی به قانون جدید خدمات درمانی را پس از هفت سال بحث و جدل نهایی کند. محدود کردن انعطاف پذیری قوه مجریه در این قانون شرایط را برای آمریکا برای آنکه بتواند توافق های خوبی را برای آمریکا به نتیجه برساند، محدود می کند و باعث می شود تا چین، روسیه و کره شمالی بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شوند. پایه گذاران قانون اساسی این کشور مسائل مربوط به امور خارجه را در دستان رئیس جمهور قرار داده اند و این قانون عقلانیت این انتخاب را  نشان خوهد داد.

با تمامی این مشکلات من این قانون را به خاطر حفظ اتحاد ملی امضا می کنم. این امر نشان دهنده اراده مردم آمریکا است که خواستار مشاهده برداشته شدن گام هایی از طرف روسیه در جهت بهبود روابط با ایالات متحده هستند. ما امیدواریم که شاهد همکاری هایی میان دو کشور بر سر مسائل اصلی جهانی باشیم تا دیگر نیازی به این تحریم ها نباشد.

از سوی دیگر این قانون پیام واضحی را برای ایران و کره شمالی ارسال می کند مبنی بر آنکه آمریکا رفتار خطرناک (!) و بی ثبات کننده (!) آنها را بر نخواهند تافت. آمریکا به همراه دوستان و متحدان خود با دقت به بررسی فعالیت های بدخواهانه  این دو کشور ادامه خواهد داد.

من شرکت واقعا بزرگی را بوجود آوردم که اکنون میلیاردها دلار ارزش دارد. این یکی از دلایلی است که بر اساس آن من به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدم. من به عنوان رئیس جمهور خواهم توانست به توافق های بسیار بهتری نسبت به کنگره با کشور های خارجی دست یابم.

واکنش نماینده بلندپایه کنگره آمریکا

نانسی پلوسی رئیس نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه ضمن اظهار نگرانی درباره بیانیه دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در ارتباط با لایحه تحریم‌های روسیه گفت این بیانیه این تردید را ایجاد می کند که آیا ترامپ اصلا قصد پیروی از این لایحه را دارد یا خیر.

پلوسی گفت: "بیانیه ترامپ به هنگام امضای این قانون پرسش های جدی ایجاد می کند که آیا دولت وی قصد پیروی از این قانون را دارد یا کماکان ولادیمیر پوتین را قادر می کند به تجاوزاتش ادامه دهد و به وی پاداش می دهد." وی افزود: کنگره که در دست جمهوری خواهان است نباید به کاخ سفید اجازه دهد از وظیفه خود در اعمال این تحریم‌ها به خاطر حمله بی شرمانه روسیه به دمکراسی ما شانه خالی کند.

واکنش مقامات روس

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت ترامپ اساسا موظف به امضای طرح تحریم بود. وی افزود طرح تحریم ها روشی عجیب برای تشویق روسیه به همکاری با آمریکا بود. وی افزود: تحریم های جدید آمریکا تغییری در سیاست های مسکو ایجاد نمی کند.

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت روسیه از یافتن راه ها و ابزارهایی برای همکاری با شرکای خود از جمله آمریکا دست نمی کشد.

وی افزود طرح تحریم ها قطعا به روابط ما لطمه وارد خواهد کرد اما ما بر روی شرایط موجود کار می کنیم به این امید که روزی وضع برگردد.

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت اگر آنهایی که لایحه تحریم را نوشتند امیدوارند روسیه سیاستش را تغییر دهد در اشتباهند. وی افزود آنها (آمریکایی ها) باید می دانستند که ما سر خم نمی کنیم و نمی شکنیم.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت امضای لایحه تحریم‌های جدید علیه روسیه عملا چیزی را تغییر نداده است. وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات احتمالی روسیه برای تلافی این تحریم‌ها گفت: چه اقدام تلافی جویانه‌ای؟ چیز تازه ای نیست. اقدامات تلافی جویانه پیشتر اتخاذ شده است.

سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در گفتگو با شبکه تلویزیونی خبری راشا تودی، در واکنش به تحریم های جدید آمریکا علیه کشورش که به امضای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، نیز رسیده است، گفت: مسکو نه تسلیم آمریکا می شود نه روابط خود را با این کشور قطع می کند. وی افزود: روسیه سیاست های خود را تغییر نخواهد داد.

رئیس کمیته روابط بین الملل شورای فدرال روسیه(مجلس اعلای روسیه) گفت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با امضای قانون تحریم ها علیه روسیه نشان داد که تسلیم شده است.

کنستانتین کاساچیوف در واکنش به امضای ترامپ در پیامی در صفحه فیسبوک گفت: مساله این است که ترامپ در برابر فشار های کنگره تسلیم شده است. او با سه گزینه روبرو بود: یا با کنگره به مقابله می پرداخت و این قانون را وتو می کرد، یا از امضای آن امتناع می کرد و می گفت من با این قانون مخالف هستم اما کاری از دستم بر نمی آید و یا آنکه آن را امضا می کرد. رئیس جمهور گزینه سوم را انتخاب کرده است». وی در ادامه گفت: «آمریکا دیگر هیچ امکانی برای برقراری همکاری های سازنده با روسیه را باقی نگذاشته است.

واکنش رئیس کمیسیون اروپا

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا گفت اگر منافع اتحادیه اروپا در اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه لحاظ نشود اتحادیه اروپا حق تلافی را در روزهای آینده برای خود محفوظ نگاه می دارد.

وی افزود اتحادیه اروپا باید از منافع اقتصادی خود در برابر آمریکا محافظت کند و ما این کار را خواهیم کرد.

یونکر گفت اتحادیه اروپا خوشنود است که قانون تحریم های آمریکا برای لحاظ شدن تقاضاهای اتحادیه اروپا بهبود یافته است.

مادر تحریم‌ها یا سیاه‌چاله تحریمی چیست؟

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ گزارش داد: مقامات کاخ سفید اعلام کرده اند «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا طرحی را که پیشتر توسط کنگره برای تنگ تر کردن تحریم های یکجانبه آمریکا علیه روسیه، ایران و کره شمالی تصویب شده بود، امضا کرد.

مجلس نمایندگان و سنای آمریکا هفته گذشته طرحی را با اکثریت قریب به اتفاق آرا تصویب کردند که بر اساس آن تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران، روسیه و کره شمالی اعمال می‌کند.

کاهش اختیارات رئیس‌جمهور در رفع تحریم‌ها و اعمال تحریم‌های تازه علیه مسکو، موجب شده بود تا کاخ سفید نسبت به امضای این طرح بی‌میل باشد. با این وجود، از آنجا که شمار امضاهای این طرح از دو سوم مجموع نمایندگان بیشتر بود، ترامپ عملا امکان وتوی آن را نداشت.

در این طرح، رئیس‌جمهور آمریکا موظف شده شرکت‌ها و افراد ایرانی را  به بهانه مقابله با برنامه موشکی، تروریسم و نقض حقوق بشر در فهرست تحریم قرار دهد.

در دستکم سه بند از توافق هسته‌ای که سال 2015 میان ایران و گروه 1+5 به دست آمد، واشنگتن از اعمال تحریم‌های جدید و سیاست‌هایی که مستقیما با هدف فشار اقتصادی بر ایران طراحی شده، منع شده است.

کارشناسان معتقدند که آمریکایی‌ها در تحریم‌های جدید دنبال قفل کردن همه فعالیت‌های اقتصادی ایران هستند به گونه‌ای که بازگشت تحریم‌های برداشته شده در توافق هسته‌ای تنها یکی از تبعات تحریم جدید آمریکا علیه ایران است. بعضی از تحلیل‌گران این تحریم را «مادر تحریم‌ها» و «سیاه‌چاله تحریمی» خوانده‌اند.

نام:
ایمیل:
* نظر: