اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۴۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - 02 August 2017
پور ابراهیمی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اینکه بخش زیادی از بازرگانی بدون نفت کشور از مشتقات نفتی است که شامل محصولات پتروشیمی، میعنات گازی و اینگونه موارد می‌شود.

بخش زیادی از بازرگانی بدون نفت کشور از مشتقات نفتی استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از خانه ملت، محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در خصوص افزایش مجدد میزان حجم واردات بر صادرات کشور، اظهار داشت: سالانه در کشور 40میلیارد دلار صادرات و 40میلیارد دلار واردات داریم، سال گذشته که اعلام شد حجم صادرات از واردات پیشی گرفته است عدد مثبت عدد قابل توجهی نبود.

 نماینده مردم کرمان و راور با بیان اینکه تفاوت مثبت شدن تراز کشور در سال گذشته حدودا 50میلیون دلار بود، گفت: در حال حاضر نیز که این تراز منفی اعلام شده اختلاف در همین حدود است و می‌توان گفت که اختلاف زیادی بین تراز منفی و مثبت ما وجود ندارد.

 وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از بازرگانی بدون نفت کشور از مشتقات نفتی است که شامل محصولات پتروشیمی، میعانات گازی و اینگونه موارد می‌شود، اضافه کرد: اگر بخواهیم وضعیت کشور را در حوزه واردات و صادرات بررسی کنیم ، اقلام آن را نیز باید آنالیز کنیم.

 این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر وارداتی بد نیست، تصریح کرد: واردات کالاهای سرمایه‌ای و واردات مواد اولیه قابل قبول است، با واردات اینگونه اقلام در فرایند تولید ارزش افزوده ایجاد می‌شود و در کنار آن اشتغال و اقتصاد رونق پیدا می‌کند.

 پور ابراهیمی ادامه داد: واردات مذموم واردات کالاهای مشابه تولید داخل، مصرفی و کالایی است که در فرآیند تولید از آن استفاده نمی‌شود و البته آنالیز واردات و صادرات مهم‌ترین بحث تراز تجارت کشور و مهم‌تر از عدد آن است.

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مثبت و منفی شدن تراز تجارت کشور نه‌ خیلی جای خوشحالی دارد و نه خیلی جای نگرانی، خاطر نشان کرد: اختلاف بین این دو عدد بسیار کوچک است اما محتوای تحلیل داده ای بسیار لازم است تا بدانیم صادرات ما فرش و محصولات تولیدی است یا محصولات پتروشیمی، واردات نیز باید آنالیز شود تا بتوانیم تحلیل درستی از تراز تجارت کشور داشته باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: