اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۴۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - 02 August 2017
ظریف در حاشیه جلسه هیئت دولت
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: سیاست ما بر پایه روابط مناسب با همه همسایگان مان است که البته این سیاست در گرو روابطی براساس احترام متقابل و سیاست های عاقلانه و همچنین عدم ایجاد مزاحمت و برخورد مناسب با مردم منطقه است ولی این به معنای وجود مشکل در روابط با همسایگان نیست.
سیاست ما بر پایه روابط مناسب با همه همسایگان مان است
به گزارش عصرپرس، محمدجواد ظریف در حاشیه نشست هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در خصوص مصافحه روز گذشته خود با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان افزود: اتفاقی که دیروز افتاد در مراسم مهمانی ناهار که توسط وزیر خارجه ترکیه برگزار شد بنده و اقای عادل الجبیر سالهاست که یکدیگر را می شناسیم و با هم سلام و علیک داریم و مجددا سلام و علیک کردیم. 

وی اضافه کرد: به هر حال جمهوری اسلامی گرچه با بسیاری از سیاستهای دولت عربستان سعودی مخالفت دارد ولی سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره بر پایه روابط خوب با همسایگان بوده است و ما هیچ گاه به دنبال قطع رابطه با همسایگان نبوده ایم. 

ظریف ادامه داد: کماکان نیز سیاست ما بر پایه روابط مناسب با همه همسایگان مان است که البته این سیاست در گرو روابطی براساس احترام متقابل و سیاست های عاقلانه و همچنین عدم ایجاد مزاحمت و برخورد مناسب با مردم منطقه است ولی این به معنای وجود مشکل در روابط با همسایگان نیست.

وزیر خارجه تاکید کرد: اولویت ما در سیاست خارجی همسایگانمان بوده اند و در دولت دوازدهم نیز ابراولویت ما همسایگان خواهند بود.

ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدام متقابل ایران در مقابل نقض برجام از سوی آمریکا گفت: اقدامات مختلفی را در هیات نظارت بر برجام بررسی کردیم، احتمالا اولین برخورد ما تصویب مصوبه مجلس شورای اسلامی در راستای اقدام متقابل با نقض برجام است.

وی افزود: مجلس مذاکرات و بررسی های اولیه را در این باره انجام داده است ، وزارت امورخارجه از ابتدای کار همراه مجلس بوده است و هم اکنون نیز ما موافق اقدام مجلس هستیم البته پس از این اقدام نیز اقدامات دیگری طراحی شده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه « اجرای ماده 36 و 37 در متن برجام در جای خود انجام خواهد شد»، تصریح کرد: کمیسیون مشترک برجام در حال رسیدگی به موضوعات و مشکلات است اما این ضرورتا به معنای اعمال ماده 36 نیست.

وی با تاکید بر استفاده از مسیر کمیسیون مشترک برجام در راستای استیفای حق ملت ایران، خاطر نشان کرد: البته مسیرها و اقدامات حقوقی و سیاسی دیگری نیز طراحی شده است که در زمان مناسب به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

ظریف همچنین درخصوص ماندگارترین و شاخص ترین عملکرد خود در حوزه سیاست خارجی دولت یازدهم گفت: پایان دادن به ایران هراسی و تبلیغاتی که علیه جمهوری اسلامی از سوی صهیونیست ها و آمریکاییها در راستای معرفی ایران به عنوان تهدید نظم و امنیت منطقه ای و بین المللی و حذف کشورمان از معادلات جهانی انجام می شد، مهمترین کار در حوزه سیاست خارجی دولت یازدهم بود.

وی ادامه داد: در این 4 سال شاهد بودیم که نه تنها ایران در معادلات منطقه ای حضور پیدا کرد بلکه هم اکنون معادلات منطقه ای حول محور ایران شکل گرفته است که از نظر من این یکی از توفیقاتی بوده که به دلیل سیاست خارجی منسجم و حضور بسیار تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه شکل گرفته است.

وزیر خارجه تصریح کرد: در حوزه های دیگر نیز پیشرفت هایی داشتیم، گرچه هنوز معتقدیم که به پیشرفت بیشتری نیاز داریم. 

ظریف ایجاد توازن در روابط سیاست خارجی را از جمله توفیقات دیگر دولت یازدهم خواند و گفت: ما امروز با همه دنیا ارتباط داریم ، ارتباطات ما از یک یا دو حوزه جغرافیایی فراتر رفته است و هم اکنون با 5 قاره جهان روابط داریم کمااینکه هفته آینده نیز مقاماتی از 5 قاره جهان در ایران حضور خواهند یافت.

وی افزود: خوشحالیم که ایرانیان خارج از کشور نسبت بسیار نزدیک تری با جمهوری اسلامی ایران پیدا کرده اند، چه ایرانیان ساکن استانبول و در نزدیکی مرزهای ایران و چه در لس آنجلس که از دورترین نقاط جغرافیایی نسبت به مرزهای ماست.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در انتخابات ایرانیان ساکن امریکا چهار ساعت در صف های رای می ایستند تا رای دهند که این نشان دهنده همبستگی ایرانیان در سطح جهان است و من این را از توفیقات بسیار مهم دولت یازدهم می دانم.

ظریف در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم که با لطف خدا و راهنمایی ها و هدایت های مقام معظم رهبری و همچنین درایت و شجاعت ریاست جمهوری و همکاری همه مردم ان شاء الله بتوانیم این سیاست ها را بیشتر به منصه ظهور برسانیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: