اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۴۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - 31 July 2017
هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده نفتی در شعبه 28 دادگاه انقلاب آغاز شد.
هشتمین جلسه دادگاه دو متهم نفتی
به گزارش عصرپرس از خبرگزاری صداوسیما؛ قرار است در جلسه امروز "حمید فلاح هروی" متهم ردیف سوم پرونده نفتی دفاعیات خود را ارائه کند.

مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده نفتی در 6 جلسه دادگاه دفاعیات خود را ارائه کرد.

در هفتمین جلسه دادگاه هم "فلاحتی" و "افشار" وکلای متهم ردیف دوم نفتی به دفاع از موکل خود پرداختند.

در جلسه دادگاه امروز وکلای متهمان، وکلای شرکت نفت، وکلای بانک مسکن و نمایندگان سازمان تامین اجتماعی حضور دارند.

براساس این گزارش، دادگاه های رسیدگی به اتهامات متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی که از 17 تیر امسال آغاز شده به ریاست قاضی مقیسه و در شعبه 28 دادگاه انقلاب ادامه دارد.

لازم به ذکر است؛ دادگاه های رسیدگی به پرونده نفتی سال 94 در 25 جلسه علنی و 1 جلسه غیر علنی با حضور بابک زنجانی متهم ردیف اول ، (مهدی شمس) و (حمید فلاح هروی) متهمان ردیف دوم و سوم پرونده به ریاست قاضی صلواتی و در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شد.

بابک زنجانی با حکم دادگاه انقلاب ، مفسد فی الارض شناخته و به اعدام، رد مال و جزای نقدی معادل یک چهارم مبلغ رد مال محکوم شد.

بابک زنجانی از حدود 8 هزار میلیارد تومان بدهی خود به وزارت نفت ، دو هزارمیلیارد تومان را از محل واگذاری اموال و شرکت‌هایش، تسویه کرده است؛ البته وزارت نفت مدعی است بدهی زنجانی با احتساب ضرر و زیان به حدود 12هزار میلیارد تومان می‌رسد.

اوایل آذر 95 حکم اعدام بابک زنجانی در دیوان عالی کشور تایید شد و البته این حکم برای(مهدی شمس)و(حمیدفلاح هروی) دو متهم دیگر این پرونده نقض و به شعبه هم عرض ارجاع شد.

اواخر سال 95 نیز یکی دیگر از متهمان این پرونده فردی به نام(ع.ز.م) که گفته می‌شود نقشی کلیدی در ماجرای فروش نفت داشته، دستگیر و به کشور برگردانده شد.

وکیل شرکت نفت: دو متهم نفتی بال پرواز زنجانی بودند

وکیل شرکت نفت گفت: حمید فلاح هروی و مهدی شمس بال پرواز زنجانی در انجام اعمال مجرمانه بودند.

در آغاز هشتمین جلسه دادگاه دو متهم نفتی غلامحسین صادقی قهاره یکی از وکلای شرکت نفت به طرح شکایت از متهمان ردیف دوم و سوم نفتی پرداخت.

وی گفت: شکایت ما درباره آقایان فلاح هروی و شمس تقدم و تاخر ندارد بلکه صرفا نقش متهمان این پرونده را در مشارکت با زنجانی مشخص می کند ضمن اینکه نامبردگان نقش موثر و بسزایی در انجام بزه های زنجانی داشته اند.

صادقی قهاره ادامه داد: متهمان در معرفی زنجانی به وزارت نفت و شرکت های تابعه نقش داشتند و مبالغ قابل ملاحظه ای را در همکاری با زنجانی تحصیل کرده اند.

وی افزود: مشارکت با زنجانی برای انجام اعمال مجرمانه و کلاهبرداری در پرونده این دو متهم به روشنی مشهود است و باتوجه به اتهامات مندرج درکیفرخواست و شکایت شرکت ملی نفت و اچ کی مبنی بر غارت بیت المال تقاضای رسیدگی داریم.

وکیل شرکت اچ کی ادامه داد: اعضای این باند 12 تریلیون تومان به یغما برده اند و این درحالیست که ما در اوج تحریم ها بسر می بردیم. دو متهم نفتی در کنار زنجانی درصدهای کلان دریافت کرده اند و هر دو به منزله دو بال برای پرواز زنجانی بوده اند.

صادقی قهاره تاکید کرد: اگر مشارکت این دو نفر نبود زنجانی مثل مرغ بی بال و پری بود که توان ورود به شرکت ملی نفت و اچ کی را پیدا نمی کرد.

وی گفت: با حذف شرط زنجانی در زمینه خرید و فروش نفت، خرید کشتی و هواپیما عاجز بود و در مقابل نیز اگر فلاح را از مشارکت با زنجانی حذف کنیم قضیه ارتباط این متهم با بانک ها و معرفی زنجانی به بانک های کشور منتفی می شود.

وکیل اچ کی ادامه داد: تخلفات زنجانی از زمان همکاری این دو نفر با وی گسترش پیدا کرد، درحال حاضر تلاش می شود که حکم صادره از شعبه 15 دادگاه انقلاب در حق این دو نفر بیشتر از بزه انتسابی قلمداد شود و این درحالی است که عوامل زنجانی با سندسازی و نرم افزار جعل سند وانمود می کنند که پول نفت واریز شده و به علت تحریم ها قادر به پرداخت وجوه نیستند.

صادقی قهاره گفت: متهمان در زمان همکاری با شرکت نفت مبلغ یک میلیارد و 427 میلیون یورو از وجوهات پیمانکاران را دریافت کردند تا تبدیل به ریال شود که فقط 600 میلیون یورو آن به پیمانکاران پرداخت شد.

وی افزود: متهمان با ارایه اسناد بانک اف آی آی بی اسناد اعتباری را تایید می کنند و آقای فلاح که نایب رئیس شرکت اس ی تی بانکرز، این شرکت را مبنای کلاه برداری قرار می دهند و متهمان به شکل شبکه ای با تشکیل شرکت ها و بانک های سوری ال سی صادر و اسناد جعلی ارایه می کنند.

وکیل اچ کی ادامه داد: متهمان وانمود می کردند پول نفت در جای امنی قرار دارد و توان پرداخت آن را ندارند.

صادقی قهاره گفت: زنجانی با تشکیل شبکه گسترده و با همکاری دو متهم ردیف دوم و سوم نفتی به فضای وزارت نفت و قراردادهای نفتی رخنه کرد و پول بیت المال به غارت رفت.

در ادامه اظهارات وکیل شرکت اچ کی، شمس گفت: این صحبت ها مصداق نشر اکاذیب است و من شکایت دارم.

قاضی مقیسه خطاب به شمس افزود: فعلا تحمل کنید به شما وقت دفاع داده می شود از خودتان دفاع کنید.

صادقی قهاره در ادامه شکایت شرکت نفت افزود: شمس نه تنها پول خرید نفت را نداده بلکه به جای پرداخت پول نفت 255 میلیون دلار سهام شرکت هواپیمایی اونر ایر ترکیه را خرید؛ ضمن اینکه 39 میلیون دلار از پول بیت المال را نیز صرف خرید 5 فروند هواپیما و 2 فروند کشتی شد که در حال حاضر اسناد آن به نام یک تبعه آلمانی تنظیم شده و دست ما از دریافت پول بیت المال کوتاه است.
وی تاکید کرد: از محضر دادگاه تقاضا داریم با صدور حکم مناسب در برابر این اعمال مجرمانه متهمان را به سزای اعمال خود برساند.

نماینده تامین اجتماعی: از متهمان نفتی شکایت داریم

نماینده تامین اجتماعی گفت: از دو متهم ردیف دوم و سوم نفتی شکایت داریم.

فرزاد ملکی در هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده دو متهم نفتی با اشاره به شکایت تامین اجتماعی از زنجانی و شرکایش افزود: براساس تفاهم نامه منعقد شده میان شرکت هلدینگ سورینت قشم با حضور زنجانی و فلاح هروی خرید شرکت های تابعه تامین اجتماعی و شستا مطرح شد.

وی گفت: براساس این تفاهم نامه مقرر شده بود 138 شرکت تابعه تامین اجتماعی برای خرید از طرف زنجانی پیوست شود.

ملکی ادامه داد: پس از انعقاد تفاهم نامه هنوز چک ها در اختیار سازمان تامین اجتماعی بود که فلاح هروی به تامین اجتماعی آمد و با نامه ای دست نویس و بدون شماره به سعید مرتضوی مدیر عامل وقت تامین اجتماعی اعلام کرد برای تسهیل در کار 5 فقره چک بدهند که هر کدام 88 میلیارد و 950 میلیون ین ژاپن بود. پس از دریافت این چک ها از طرف فلاح هروی مجددا زنجانی به تامین اجتماعی نامه می نویسد که چهار فقره چک ارایه شده به مبلغ 357 میلیارد و 619 میلیون و 563 هزار و 600 ین ژاپن را در وجه شرکت ملی نفت ایران ظهرنویسی کند.

نماینده تامین اجتماعی افزود: ظاهرا زنجانی برای خرید سهام تامین اجتماعی قرارداد نبسته بلکه صرفا هدفش دریافت چک ها و ظهرنویسی آنها برای پرداخت بدهی نفت بوده است. درحال حاضر تقاضا داریم به این پرونده و نوع مشارکت متهمان با زنجانی رسیدگی شود.

آغاز دفاعیات حمید فلاح هروی در هشتمین جلسه دادگاه

متهم ردیف سوم پرونده نفتی دفاعیات خود را آغاز کرد.

حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم نفتی پس از اعلام شکایت شکات پرونده به ارائه دفاعیات خود پرداخت.

وی در ابتدای دفاعیات خود خطاب به قاضی مقیسه گفت: بنده غیر از منشورهای ارایه شده در دستگاه قضایی و تقاضای آنها تقاضای دیگری از شما ندارم؛ درخواست رعایت اصل بی طرفی را دارم و اینکه اظهارات مستند باشد.

فلاح هروی ادامه داد: در جلسه قبل گفتید اگر مطالب مستند نباشد در قیامت باید پاسخگو باشم که این جمله ای قابل قبول است.

متهم ردیف سوم نفتی کیفرخواست صادره را متناقض با واقعیت دانست و به رییس دادگاه گفت: قبل از آغاز دفاعیات خود، در هفت جلسه قبل مجموعا 84 بار نام من را ذکر کرده و گفتید بعد از 30 سال خدمت به نظام راه انحراف را در پیش گرفته در حالی که خدا گواه است گوشت و پوست من مال نظام است و وفاداری به نظام از همه چیز برای من مهمتر است و بیان این مطالب جفا به من است.

وی ادامه داد: در جلسه قبل گفتید فردی را به وزارت نفت معرفی کردم درحالی که این ، تنها اظهارات پلیس بود؛ گفته شده من به شرکت اچ کی رفتم و با آنها قرارداد بستم که این مطلب هم دروغ است و متاسفانه بزرگ نمایی به عادت تبدیل شد. 

فلاح هروی خطاب به قاضی گفت: یکی از بزرگ نمایی هایی که توسط شما انجام شد این بود که من معاون وزیر بودم که چنین نبود و می توانید استعلام بگیرید.

نام:
ایمیل:
* نظر: