اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۰ دی ۱۳۹۴ - 10 January 2016
معاون وزیر نیرو:
هوشنگ فلاحتیان گفت: باید شورای شهر تهران، سازمان نظام مهندسی کشور، استانداری تهران و وزارت نیرو با تشکیل یک ستاد فرماندهی صاحبان همه برج‌ها و ساختمان‌های بلند تهران را به نصب سلول‌های خورشیدی ملزم کنند.
ساختمان‌های بلند تهران باید سلول‌های خورشیدی نصب کنند

عصر پرس: هوشنگ فلاحتیان که در مراسم افتتاح پروژه‌های سه‌گانه شرکت توزیع برق تهران بزرگ در ساختمان شماره 2 شیخ بهایی این شرکت سخن می‌گفت با اشاره به اینکه امروز بسترسازی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور یک ضرورت اساسی است گفت: البته این مهم یک عزم ملی و مدیریتی را می‌طلبد و بدون پرداختن اساسی به مسائل زیست محیطی ممکن نیست.

فلاحتیان اضافه کرد: امروز باید شورای شهر تهران، سازمان نظام مهندسی کشور، استانداری تهران و وزارت نیرو با تشکیل یک ستاد فرماندهی در این زمینه، صاحبان همه برج‌ها و ساختمان‌های بلند تهران را به نصب سلول‌های فتوولتائیک (خورشیدی) ملزم کنند.

وی تصریح کرد: انجام این مهم به طور متوسط فقط یک درصد هزینه ساخت این برج‌ها و ساختمان‌ها هزینه دارد.

معاون وزیر نیرو گفت: خرید برق تولیدی از این طریق به‌صورت تضمینی و تأمین 50 درصد هزینه‌های خرید و نصب این سلول‌ها، از جمله مشوق‌های وزارت نیرو در این زمینه است.

وی در ادامه با اشاره به برخی اقدام های وزارت نیرو در حوزه زیست محیطی در استان گفت: افزایش بازده نیروگاه‌های مستقر در اطراف تهران در دستور کار قرار گرفته که نخستین آنها نیروگاه هزار مگاواتی گازی پرند است که قرارداد تبدیل آن به سیکل ترکیبی و ارتقای بازده آن به 50 درصد در دستور کار است.

به گفته این مقام مسئول، طرح ذکر شده هم اینک پیشرفتی 40 درصدی دارد و قادر است بدون استفاده از سوخت اضافی و فقط با استفاده از دود خروجی از نیروگاه، 480 مگاوات برق جدید وارد مدار کند.

وی یادآور شد: جایگزین کردن نیروگاه یکهزار مگاواتی شهر ری با بازدهی فعلی 23 درصدی با نیروگاهی با بازدهی 60 درصدی در ماه های آینده و با سرمایه گذاری خارجی به انجام می‌رسد.

فلاحتیان همچنین با اشاره به حرکت ملی انجام شده درباره توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر، تصریح کرد: قرارداد خرید تضمینی برق برای سرمایه گذاران علاقه مند به فعالیت در این عرصه منعقد می‌شود که به خوبی مورد استقبال قرار گرفته است.

حمید چیت چیان وزیر نیرو به ایرنا گفته بود: تبصره خاصی در این زمینه در بودجه سال آینده درباره حمایت از استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر پیش‌بینی‌شده که مطابق این تبصره حداقل هفت هزار میلیارد ریال منابع و اعتبارات از محل عوارض متداول کشور برای انرژی‌های نو اختصاص خواهد یافت.

آرش کردی مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر نیز ظرفیت کنونی نصب شده کشور در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر را فقط یک درصد سبد انرژی برشمرد و پیش بینی کرد در افق سال 1400 ظرفیت تولید انرژی نیروگاه‌های تجدید پذیر به پنج هزار مگاوات برسد.

وی خواستار آن شد که وزارت نیرو با تصویب قواعد و قوانین جهانی در این زمینه، انرژی‌های تجدید پذیر را جزء لاینفک انرژی‌های کشور قرار دهد.

پروژه نیروگاه خورشیدی 750 کیلو وات تهران به بهره‌برداری رسید

تفاهم نامه مشترک مصرف بهینه برق بین ستاد هماهنگی شورایاری های شورای اسلامی شهر تهران و شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ امضا و پروژه نیروگاه خورشیدی 750 کیلو واتی به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ در این مراسم اظهار داشت: این روزها تولید و تأمین انرژی پاک از اهمیت ویژه ای در جهان برخوردار است و از سال گذشته توسعه تولید انرژی خورشیدی و DG ها در سطح استان در دستور کار قرار گرفته است.

سیستم تولید پراکنده نیروگاههایی کوچک با ظرفیت‌های بین 15 کیلو وات تا 25 مگاوات برای شارژ ایستگاه‌های نزدیک به محل مصرف و تأمین نیازهای شبکه و بار مورد استفاده قرار می گیرد که این نیروگاه ها را با علامت اختصاری DG نمایش می دهند.

سیدمحمد هاشمی افزود: تاکنون سامانه های نیروگاهی فتوولتائیک (خورشیدی) در 12 نهاد حاکمیتی، 15 مدرسه و مسجد، 10 ساختمان شرکت توزیع برق، همچنین مزرعه های خورشیدی و پارکینگ ها با ظرفیت نامی 750 کیلو وات و هزینه افزون بر 57 میلیارد ریال نصب شده است.

وی گفت: بیشترین مصرف در زمان پیک بار تابستان متعلق به اداره های دولتی با سهم 30 درصد است که نصب کنتورهای AMI و اتوماسیون پُست های برق می‌تواند تحول بزرگی در پیک مصرف ایجاد کند.

نسل جدید سیستم های اندازه گیری انرژی الکتریکیدر زمینه های مدیریتمصرف مشترکان و کاهش تلفات پیاده سازی می‌شود و این سیستم دارای توانمندی هایی از جمله قرائت از راه دور، تحلیل اطلاعات مصرف مشترکان، تحلیل کیفیت شبکه‌های توزیع، بررسی و مدیریت تلفات شبکه و مدیریت و کنترل مصرف از راه دور است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ از صرفه جویی 180 مگاواتی در پیک بار تابستان امسال خبر داد و با اشاره به هزینه یک میلیارد ریالی پُست های جدید تصریح کرد: نصب آنها می‌تواند تاثیر بسزایی در پیک بار داشته باشد.

وی اضافه کرد: تاکنون حدود 31 هزار و 400 کنتور با هزینه ای معادل 120 میلیارد ریال هوشمندسازی شده است که به این ترتیب، امکان پایش و مدیریت حدود 28 درصد مصرف برق و 52 درصد پیک بار شبکه فراهم شده است.

هاشمی تصریح کرد: شرکت توزیع برق تهران بزرگ با اجرای اتوماسیون شبکه به عنوان یک گام اساسی در هوشمندسازی شبکه از سال 1381 اقدام کرده و امروز اقدام به افتتاح هزارمین کلید اتوماسیون شبکه می کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توسعه اتوماسیون پست های توزیع و کلیدهای هوایی 20 کیلو ولت، مانیتورینگ پارامترهای الکترکی فیدرهای 20 کیلو ولت پست های فوق توزیع و DG ها و راه اندازی خودروهای پیشرفته خدمات ویژه 20 کیلو ولت، از جمله اقدامات انجام شده در زمینه ارتقای پایداری، قابلیت اطمینان و مانور شبکه 20 کیلو ولت است.

ظرفیت صادرات تجهیزات صنعت برق تا 10 برابر توان کنونی وجود دارد

فلاحتیان در این مراسم اظهار داشت: سالانه افزون بر سه میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی در بخش‌های مختلف به خارج کشور صادر می‌شود که 90 درصد آن متعلق به صنعت برق است.

به گفته این مسئول، صادرات حدود 2.7 میلیارد دلاری کنونی صنعت برق کشور، قابلیت ارتقاء به 10 برابر ظرفیت کنونی را داراست.

وی افزود: هم اینک ایران به جرگه 6 کشور برتر جهان در احداث نیروگاه‌ها تبدیل شده که قادر است صد درصد نیروگاه‌ها را داخلی‌سازی کند.

وی تصریح کرد: بیش از 95 درصد تجهیزات شبکه انتقال برق و صد درصد تاسیسات مورد نیاز توزیع نیروی برق نیز در داخل کشور تولید می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ادامه داد: برق، پایه و اساس همه زیرساخت‌های کشور است، به طوری که امروز زندگی بدون آن ممکن نیست. قطع احتمالی برق همه فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و غیره را به مخاطره می‌اندازد.

وی یادآور شد: به رغم کاهش قیمت نفت و به تبع آن درآمدهای کشور در شرایط کنونی، هزینه‌های برق رو به افزایش است و در چنین شرایطی همراهی و عزم همگانی در جهت مصرف بهینه برق ضروری است.

به گفته این مقام مسئول، متوسط قیمت تمام شده هر کیلو وات ساعت برق در کشور هزار ریال بدون هزینه سوخت و دو هزار و 500 ریال با هزینه سوخت است، در حالی که متوسط فروش برق 600 ریال در هر کیلو وات ساعت است که البته 100 ریال آن برای تأمین یارانه نقدی مردم به سازمان هدفمندی یارانه‌ها واگذار می‌شود.

قیمت‌های برق با توجه به اولویت‌های اقتصاد کشور اصلاح شود

استاندار تهران در این مراسم اظهار کرد: بیش از 50 درصد تجهیزات برق تهران بزرگ، عمری بیش از 25 سال دارند و فرسوده هستند.

سید حسین هاشمی تأکید کرد: سیاست اصلی در این بخش در دوران پسابرجام باید جایگزین تجهیزات جدید با رعایت اولویت هایی باشد که امروز منجر به بالا رفتن هدر رفت انرژی در تهران شده است.

هاشمی افزود: شرکت‌های بزرگی از آسیا و اروپا به‌ویژه در ماه‌های گذشته با حضور در تهران برای انجام این مهم اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی از ارسال نامه‌ای به وزیر نیرو توسط استانداری خبر داد که در آن، با اشاره به‌قرار داشتن تهران روی گسل زلزله و احتمال بروز آتش‌سوزی گسترده در زمان وقوع زلزله، احداث نیروگاه‌های جدید در اطراف تهران برای تأمین انرژی مردم به‌جای استفاده از گاز پیشنهاد شده است.

استاندار تهران با اشاره به فرهنگ‌سازی استفاده از انرژی‌های پاک، بر لزوم تبدیل نمای شیشه‌ای برج‌ها و ساختمان‌های بلند تهران به سلول‌های خورشیدی تأکید کرد.

به گفته این مسئول، استانداری تهران آماده حمایت از این پروژه و اعطای وام برای تسریع در انجام آن است.

وی همچنین با انتقاد از شیوه قیمت‌گذاری برق در کشور، یادآور شد: تولید، پایه و اساس توسعه اقتصادی هر کشور است، اما در ایران شاهدیم بالاترین نرخ‌های برق بر فعالیت‌های تولیدی و صنعتی اعمال می‌شود و مشترکان خانگی کم‌ترین هزینه برق را می‌پردازند.

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفته بود: عوارض قانونی که از مشترکان برق از سال 1393 اخذ می‌شود، برای توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر و بهبود و توسعه بهره‌برداری از شبکه‌های برق روستایی به مصرف می‌رسد.

این مقام مسئول تصریح کرد: مبادله قراردادهایی با بخش خصوصی برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی، حمایت از پرداخت 50 درصد هزینه‌های سلول‌های خورشیدی (که مقرر است بر بام خانه‌ها نصب شود) به‌صورت بلاعوض و خرید برق تولیدی نیروگاه‌های تجدید پذیر از دیگر اقدام‌های پیش‌بینی‌شده است.

فلاحتیان افزود: افزایش عوارض 30 ریالی یادشده، در سال‌های آینده می‌تواند زمینه توسعه هر چه بیشتر انرژی‌های تجدید پذیر را فراهم سازد.

نام:
ایمیل:
* نظر: