اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۱۳ دی ۱۳۹۴ - 03 January 2016
طرح فاضلاب تهران نامزد دریافت جایزه جهانی انرژی شد
طرح فاضلاب تهران در کنار رقیب‌هایی از سه کشور استرالیا، دانمارک و چین در میان 15 طرح برتر جهان و یکی سه طرح برتر جهان در بخش آب قرار گرفت و نامزد دریافت جایزه جهانی انرژی در سال 2016 شد. مراسم اهدای جایزه جهانی انرژی برای نخستین بار در ایران برگزار می‌شود. اين جايزه برجسته‌ترين جايزه زیست‌محیطی است.
جایزه جهانی انرژی به ایران می‌رسد؟

به گزارش عصر پرس؛ نخستین بار در روزهای پایانی مهرماه بود که ولفگانگ نیومن، رئیس بنیاد جهانی انرژی، در حاشیه بازدید از تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران خبر نامزد شدن طرح فاضلاب تهران برای دریافت جایزه جهانی انرژی را اعلام کرد.

«نیومن» در آن مراسم با اشاره به اینکه طرح فاضلاب تهران در میان 15 طرح برتر جهان در سال 2016 قرار دارد گفت: نامزد شدن یک طرح از ایران به‌عنوان یکی از 15 طرح برتر جهان در زمینه مصرف انرژی و دریافت جایزه جهانی برای نخستین بار صورت می‌گیرد.

رئیس بنیاد جهانی انرژی در آن روز خبر مهم دیگری را نیز داد. او گفت: در سال 2016 برای نخستین بار مراسم اهدای جایزه جهانی انرژی به‌منظور معرفی و تجلیل از طرح‌های سبز پذیرفته‌شده در ایران برگزار می‌شود.

به گفته او اهدای این جایزه به‌صورت سراسری در دنیا پخش می‌شود و 1200 ساعت پخش تلویزیونی در سراسر دنیا خواهد داشت.

رئيس بنياد جهاني انرژی دراین‌باره افزود: طرح‌هاي مورد ارزيابی براي حضور در فرايند دريافت اين جايزه در موضوعاتی شامل آب، زمين، انرژی، هوا و توسعه اجتماعی جوانان است.

ولفگانگ نيومن با تقدير از فعالیت‌های شرکت فاضلاب تهران خواستار معرفی فعاليت‌های ايران در زمينه انرژي و پايداري آن به دنيا شد و از کانديد شدن طرح فاضلاب تهران بين 15 طرح برتر برای دريافت جايزه انرژي جهانی اظهار خرسندی کرد.

وي با اشاره به چالش پيش روی بشريت در سال2050 اظهار داشت: در اين سال حدود 40 درصد جمعيت جهان شهرنشين مي‌شوند و 25 درصد جمعيت روستايي از دسترسی به منابع انرژی محروم مي‌شوند؛ لذا بايد هم‌اکنون به دنبال راهکارهايی براي حل اين بحران پيش رو داشته باشيم.

رئيس بنياد جهاني انرژي بيان کرد: طرح فاضلاب تهران در تولید انرژي و جلوگيري از آلودگي هوا همچنين براي حوزه کشاورزي امري مفيد است و اين معناي کامل پايداري است.

او خاطرنشان کرد: در آيين انتخاب طرح‌هاي برتر انرژي سبز، طرح‌هاي سبز و پايدار انتخاب مي‌شوند و بعد از بررسي مجدد طرح‌ها، 15 مورد انتخاب و از بين آن‌ها 5 طرح در محورهاي مذکور، معرفي و موفق به دريافت جايزه جهاني انرژي مي‌شوند و اين مراسم به‌صورت زنده در سراسر دنيا پخش می‌شود. اين مراسم در روز 17 ژانويه در تهران برگزار خواهد شد و بالغ بر 80 برنده جوايز ملي انرژي در آن حضور دارند.

بر اساس این گزارش، طرح احداث يک آسمان‌خراش با نخاله‌هاي ساختماني در استراليا، احداث هتلي در دانمارک که 90 درصد انرژي خود را از خورشيد و آب‌هاي زيرزميني تأمین مي‌کند و طرح جمع‌آوري آب‌هاي باران در چين جدی‌ترین رقیبان طرح فاضلاب تهران برای دریافت جایزه جهانی انرژی هستند.

فاضلاب تهران در برابر زلزله مقاوم است

به گزارش عصر پرس؛ علی‌اصغر ریاضتی، مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران با اشاره اینکه خطوط اصلی فاضلاب تهران در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی مقاومت دارندگفت: شرکت فاضلاب تهران، در زمان طراحی پروژه‌های فاضلاب شهری مطالعات لرزه‌نگاری را برای هر منطقه انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: با وجود اینکه درواقع بروز زلزله کمترین خسارت‌ها به تأسیسات زیربنایی و سازه‌های مدفون نظیر فاضلاب، وارد می‌شود اما همواره مطالعات لرزه‌نگاری در طراحی و اجرای پروژه‌های فاضلاب انجام می‌شود. به‌طوری‌که به‌کارگیری لوله‌های انعطاف‌پذیر در شبکه فاضلاب شهری در راستای مقاوم‌سازی سازه‌ها در برابر بروز این‌گونه حوادث طبیعی بوده است.

ریاضتی افزود: در حال حاضر تزریق بتن حجیم‌شونده در مجاری حفاری شرایط مقاوم‌تری را برای شبکه فاضلاب شهری به‌وجودآورده است. ضمن اینکه ایجاد مقاوم‌سازی همچنین وضعیت پایدار در سازه‌هایی که امکان تخریب در حوادث طبیعی و یا غیرطبیعی را دارند، از سوی مجموعه مدیریتی شرکت فاضلاب تهران، دنبال می‌شود.

وی با اشاره به سوئیچ خطوط اصلی فاضلاب تهران در زمان وقوع بلایای طبیعی نظیر زلزله و یا بلایای غیرطبیعی، تصریح کرد: درواقع بروز بحران، با اجرای خطوط موازی با همکاری شهرداری مناطق مختلف تهران، سوئیچ خطوط را در جهت جلوگیری از بروز آسیب به شبکه فاضلاب و سازه‌ها به انجام می‌رسانیم.

جایزه جهانی انرژی به ایران می‌رسد؟

رعایت ابعاد فنی و محیط‌زیستی در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران پیش‌ازاین نیز بر ضرورت اجرای طرح‌های فاضلاب تهران مطابق با شاخص‌ها و استانداردهای فنی و زیست‌محیطی تأکید کرده و گفته بود: تمامی طرح‌هایی که از سوی این مجموعه به مراحل اجرا درمی‌آید مطابق با شاخص‌های فنی، اقتصادی و زیست‌محیطی بوده و روند اجرایی آن به‌دقت نظارت می‌شود تا از بروز آسیب‌های احتمالی پیشگیری شود.

ریاضتی با اشاره به اینکه شاخص‌های نظارت بر ساخت تصفیه‌خانه‌های تهران مطابق با معیارهای فنی و زیست‌محیطی است ادامه داد: کلیه مطالعات فنی، اقتصادی و زیست‌محیطی توسط مشاوران باتجربه انجام می‌شود. همچنین پیش از بهره‌برداری از تصفیه‌‎خانه‌ها، کلیه مراحل اجرایی طرح مورد ارزیابی و نظارت مستقیم و مستمر قرار می‌گیرد.

او با تشریح ابعاد نظارت‌های فنی و زیست‌محیطی شرکت فاضلاب تهران بیان کرد: همیشه مکان احداث تصفیه‌خانه به‌دقت انتخاب می‌شود. تصفیه‌خانه فاضلاب شهری باید در نقطه‌ای ساخته شود که دارای کمترین اثرهای زیست‌محیطی بر منابع سفره‌های آبهای زیرزمینی، پوشش گیاهی و جانوری منطقه و ... داشته باشد، همچنین باید حدفاصل حریم مکان تصفیه‌خانه با مناطق مسکونی و ... حفظ شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در طراحی تصفیه‌خانه‌ها از فرآیندهای پیشرفته و بروز دنیا استفاده‌شده و از سیستم کنترل و تصفیه بو استفاده می‌شود.

اجرای مکانیسم توسعه پاک در فاضلاب تهران

در سال 1389 کشور ایران با انتشار حدود 530 میلیون تن گاز دی‌اکسید کربن ناشی از احتراق سوخت، رتبه هفتم در بین کشورهای دنیا در انتشار گازهای گلخانه‌ای را به خود اختصاص داده بود. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، شدت انتشار دی‌اکسید کربن در ایران به ازای تولید هزار دلار کالا و خدمات 15 برابر ژاپن، 13 برابر اسپانیا، 10 برابر کره، 3.5 برابر ترکیه و 2.6 برابر پاکستان بود.

چندی پیش در جریان بازدید وزیر امور شهرداری‌ها و منابع اب کشور عمان از تصفیه‌خانه جنوب تهران، اصغر ریاضتی، مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران بر اجرای تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شهر تهران به همراه احداث تأسیسات تولید برق و تولید کمپوست لجن تأکید کرد و گفت: تاکنون جمعیت تحت پوشش تهران را به رقم ٥٥ درصد رسانده‌ایم.

وی افزود: این شرکت با استفاده از منابع مختلف تأمین مالی همچون وام بانک جهانی و توسعه اسلامی و یا شیوه‌های نوین فاینانس تجربه مفیدی برای کشورهای دیگر خواهد بود.

ریاضتی افزود: همچنین شرکت فاضلاب تهران پروژه مکانیسم توسعۀ پاک (CDM)؛ کاهش گازهای گلخانه‌ای و کسب درآمدهای حاصل از فروش گواهی‌های کاهش نشر، را در تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران اجرا کرده و با این اقدام علاوه بر کسب عوایدی از فروش گواهی‌های کاهش نشر، کمک شایانی نیز به حفاظت محیط‌زیست خواهد بود.

درواقع شرکت فاضلاب تهران با توجه به رسالت و مأموریت اصلی خود که اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب و احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در راستای حفظ محیط‌زیست است و کمک به توسعه پایدار و از طرفی شناسایی و جلب فنّاوری‌های جدید در زمینه تصفیه فاضلاب و بالاخره جذب درآمدهای حاصل از فروش گواهی کاهش انتشار به‌دست‌آمده از کاهش انتشار متان، اقدام به اجرای پروژه مکانیسم توسعه پاک در تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب و غرب تهران نموده است.

ازآنجاکه طرح تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مورد بحث به‌صورت لجن فعال است که در این روش به دلیل فرآیند تصفیه بی‌هوازی گاز متان تولید و منتشر می‌شود که این موضوع باعث تشدید اثرات گلخانه‌ای می‌گردد لذا در راستای کاهش انتشار این گاز، شرکت فاضلاب تهران مدول‌های 5 و 6 و 7و 8 تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران و همچنین مدول‌های 1 و 2 و 3 و 4 غرب تهران اقدام به اجرای پروژه مکانیسم توسعه پاک نموده است.

جایزه جهانی انرژی به ایران می‌رسد؟

نخستین شرکت سبز بین‌المللی صنعت آب و فاضلاب

در راستای اجرای پروژه مکانیسم توسعه پاک؛ شرکت فاضلاب تهران قرارداد اعتبار سنجی با شرکت KBS هندوستان منعقد کرده است. این شرکت با اجرای پروژه مکانیسم توسعه پاک ضمن جمع‌آوری گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از انتشار آن، به‌عنوان نخستین شرکت سبز بین‌المللی صنعت آب و فاضلاب در سازمان ملل ثبت خواهد شد.

شرکت فاضلاب تهران در راستای پیگیری طرح بهره‌گیری از مکانیسم توسعه پاک( CDM ) در پروژه جمع‌آوری بیوگاز و تولید هم‌زمان برق و حرارت در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب جنوب و غرب تهران، قرارداد خدمات اعتباربخشی و صحه‌گذاری (تائید کاهش انتشار آلاینده‌ها و توصیه به هیئت اجرایی مکانیزم توسعه پاک در مورد میزان کاهش انتشار برای صدور گواهینامه کاهش انتشار) با یکی از نهادهای مورد تائید هیئت اجرایی مکانیزه توسعه پاک منعقد کرد.

شرکت فاضلاب تهران نسبت به اجرای پروژه توسعه پاک در واحدهای ٥ و ٦ تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران و واحدهای ١ و ٢ تصفیه‌خانه فاضلاب غرب تهران، اقدام نموده است تا با اجرای این پروژه ضمن جمع‌آوری گاز متان (که یک گاز گلخانه‌ای است) و جلوگیری از انتشار آن، به‌عنوان نخستین شرکت سبز بین‌المللی صنعت آب و فاضلاب در سازمان ملل ثبت و به دنبال آن گواهی‌های عدم انتشار «CDM» دریافت نماید.

با دریافت تائیدیه از مراجع صلاحیت‌دار ذی‌ربط، گواهی‌های کاهش انتشار صادر خواهد شد که فروش آن‌ها در بازار کربن منابع درآمد ارزی برای شرکت به همراه خواهد داشت و علاوه بر این گام مهم و مؤثری در جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای و حفظ محیط‌زیست برداشته‌شده است.

بزرگ‌ترین نیروگاه تولید هم‌زمان برق و حرارت از انرژی زیست‌توده

علی‌اصغر ریاضتی با بیان این‌که تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب جنوب تهران بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه فاضلاب خاورمیانه است گفت: با بهره‌برداری کامل از این تصفیه‌خانه جمعیتی بالغ بر٤ میلیون و ٢٠٠ هزار نفر تحت پوشش خدمات جمع‌آوری و دفع فاضلاب قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران گفت: در حال حاضر در واحدهای ١ تا ٤ این تصفیه‌خانه سالانه در حدود ٤٣ گیگاوات انرژی الکتریکی و حدود ١٤٠ تراژول انرژی حرارتی از استحصال و جمع‌آوری بیوگاز حاصل از تصفیه فاضلاب تولید و برای تأمین برق مصرفی و حرارت موردنیاز واحدهای مختلف تصفیه‌خانه و تزریق به شبکه برق سراسر استفاده می‌شود.

اصغر ریاضتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از ٨ واحد تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب ٦ واحد آن اجراشده و در حال بهره‌برداری است و واحدهای ٧ و ٨ نیز در دست احداث است. ضمن اینکه پساب حاصل پس از تخلیه به کانال ورامین به شبکه آبیاری دشت ورامین منتقل می‌شود و برای آبیاری حدود ٥٠ هزار هکتار زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ریاضتی در ادامه افزود: با توجه به اخذ تأییدیه شرکت توانیر و اخذ پروانه بهره‌برداری برای تولید برق و تأییدیه اتصال به شبکه از شرکت توزیع برق نواحی استان تهران و دفتر خصوصی‌سازی صنعت برق، اتصال و تزریق انرژی الکتریکی تولیدی به شبکه برق سراسر انجام می‌گیرد و اطلاعات میزان تولید انرژی در سیستم دیسپاچینگ مدیریت شبکه ثبت می‌شود.

گفتنی است وجود منابع زیستی از مواد زائد آلی موجود در پسماندهای شهری، فاضلاب شهری و لجن به‌دست‌آمده از تصفیه فاضلاب، استفاده از منابع جدید انرژی و افزایش بازده دستگاه‌های مصرف‌کننده انرژی را امکان‌پذیر کرده است. ضمن اینکه با توجه به‌ پیش‌بینی احداث ٢٠ واحد تصفیه‌خانه و احداث نیروگاه‌ها، تولید سالیانه ٢٠٠ گیگاوات انرژی الکتریکی و ٧٠٠ تراژول انرژی حرارتی در کلیه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب تهران پیش‌بینی‌شده است.

نیومن: ایران کشور فوق‌العاده‌ای است

ولفگانگ نیومن در مصاحبه با عصر پرس بابیان اینکه آینده روشنی را برای انرژی‌های تجدید پذیر در خاورمیانه پیش‌بینی می‌کند گفت: اصولا در خاورمیانه به همان میزان که نفت زیادی وجود دارد به همان نسبت هم انرژی خورشیدی زیادی وجود دارد. این به ما انگیزه می‌دهد تا بتوانیم با استفاده از انرژی خورشیدی سهم انرژی‌های فسیلی را کم کنیم.

او افزود: نگاه ما باید به سمت فروش نفت به کشورهایی باشد که دیگر شانسی برای استفاده از دیگر انرژی‌ها ندارند و این‌یک کار تجاری خوب برای خاورمیانه در جهان خواهد بود.

رئیس بنیاد جهانی انرژی اظهار داشت: ما باید دست‌به‌دست یکدیگر بدهیم و راه‌حل‌های محدود و منطقه‌ای را کنار بگذاریم و راه‌حلی جهانی پیدا کنیم. هرجایی مشکلات مختص به خودش را دارد. کشورهای مختلف منابع متعلق به جغرافیای خاص خودشان رادارند. مثلا کشوری نمی‌تواند از انرژی خورشیدی استفاده کند و باید از انرژی زمین‌گرمایی بهره بگیرد. ممکن است به این فکر برسید که این منبع برای این منطقه مناسب است و از آن استفاده کنید.

جایزه جهانی انرژی به ایران می‌رسد؟

رئیس بنیاد جهانی انرژی، در پاسخ به این پرسش خبرنگار عصر پرس که آیا کشورهای توسعه‌یافته توانسته‌اند انرژی‌های تجدید پذیر را جایگزین سوخت‌های فسیلی کنند اظهار داشت: خیر هنوز این اتفاق کاملا نیفتاده است. اما مسئله اصلی جایگزینی کامل این انرژی‌ها نیست بلکه بحث کاهش استفاده از انرژی‌های فسیلی به‌صورت گام‌به‌گام است.

وی در توضیح افزود: هنگامی‌که بنیاد انرژی فرایند آگاه‌سازی مردم را در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر شروع کرد کار آهسته و گام‌به‌گام به پیش رفت.

نیومن در پایان گفت: ایران کشور فوق‌العاده‌ای است و به سمت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر پیش می‌رود.

تهران میزبان شانزدهمین جایزه جهانی انرژی

شانزدهمین دوره جایزه بنیاد جهانی انرژی و دهمین همایش مدیریت سبز و نمایشگاه بین‌المللی انرژی، آب و محیط‌زیست با حضور نمایندگان 177 کشور و شخصیت جهانی در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش عصر پرس؛ هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی مدیریت سبز در 29 و 30 دی‌ماه سال جاری، مرکز همایش‌های برج میلاد تهران شاهد رویداد اعطای جایزه جهانی انرژی و گرد هم‌آیی بین‌المللی پایداری است.

این مراسم که با شعار «تهران، پایتخت صلح و محیط‌زیست» برگزار می‌شود میزبان شخصیت‌های جهانی و میهمانان عالی‌رتبه‌ای از 177 کشور جهان همچون، کوفی عنان (دبیر کل پیشین سازمان ملل)، مانکا گاندی (نماینده مجلس هندوستان)، ادوراد آینسو (رئیس هیئت بازرسی بانک جهانی)، فرانتز فیشلر (رئیس سابق کمیسیون کشاورزی، توسعه روستایی و شیلات اتحادیه اروپا)، کریستف لیت (رئیس اتاق بازرگانی اتریش)، آشوک خوسلا (رئیس گروه منابع بین‌المللی محیط‌زیست سازمان ملل) و ولفگانگ نیومن (موسس و رئیس بنیاد جهانی انرژی) و کارشناسان و شخصیت‌های دیگری است.

جایزه جهانی انرژی به ایران می‌رسد؟

ناظران برآن هستند که این مراسم می‌تواند شروع دوباره‌ای برای همزیستی مسالمت‌آمیز در زمینه اطلاعات و فناوری‌های نوین و بهره‌برداری پایدار از منابع باشد.

رئیس بنیاد جهانی انرژی با اشاره به این رویداد بزرگ گفت: برگزاری این مراسم برای همگرایی زیست‌محیطی و اقتصادی مهم است و به‌صورت نمادین به عصر نویی از پایداری در ایران تأکید می‌کند.

او اظهار داشت: در این راستا بنیاد جهانی انرژی پیشنهاد تأسیس دفتر بین‌المللی «صلح و محیط‌زیست» را با کمک دولت ایران و همکاری مردم برای ارتقای دانش و فرهنگ زیست‌محیطی در جهان را دارد.

بنیاد جهانی انرژی به‌عنوان بزرگ‌ترین مرجع ارزیابی و حامی طرح‌های محیط‌زیستی به‌ویژه انرژی است. این بنیاد از ٣٠ سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است و بیش از ١٧٧ کشور جهان عضو رسمی این بنیاد هستند. بزرگ‌ترين طرح‌هاي محیط‌زیستي که هر سال افزون بر 10 هزار طرح در زمينه نوآوري‌هاي محیط‌زیستي بالغ می‌شود از سوي سازمان ملل براي نظارت به اين بنياد سپرده مي‌شود. طرح‌هاي ارسالي بر اساس منطق مشخص و در چهار زمينه محیط‌زیست، مالي، اجتماعي و فن‌آوري مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد و در نهايت گواهينامه و تنديس از سوي بنياد جهاني انرژي و جامعه مديريت سبز اروپا به برگزيدگان اعطا مي‌شود.

اين جايزه برجسته‌ترين جايزه زیست‌محیطی است و در نهايت از میان 10هزار طرح ارسال شده از سوی 170 شرکت و سازمان، 15 طرح در 5 گروه تخصصی به‌عنوان طرح‌های ملی، موفق به دريافت برجسته‌ترين جايزه زیست‌محیطی مي‌شوند. در بخش آب نیز 3 طرح پذیرفته شده است که طرح فاضلاب تهران در میان آنها قرار دارد.

طرح فاضلاب تهران در سال 2015 در میان طرح‌های برتر جهان قرار گرفت و با توجه پیشرفت‌های ایران به ویژه در شهر تهران در زمینه گسترش زیرساخت‌های تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و توسعه شبکه‌ جمع‌آوری فاضلاب این امیدواری وجود دارد که ایران موفق به دریافت این جایزه معتبر شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: