اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۳۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - 24 July 2017
پنجمین جلسه دادگاه دو متهم نفتی در شعبه 28 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی محمد مقیسه آغاز شد.
پنجمین جلسه دادگاه دو متهم نفتی
سرویس اجتماعی عصرپرس: صبح امروز با آغاز پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات شرکای بابک زنجانی ، قاضی مقیسه ، مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده نفتی را برای ارائه دفاعیات به جایگاه فراخواند.

به گزارش خبرنگار صدا وسیما، متهم ردیف دوم نفتی در ادامه دفاعیات خود با اشاره به مسئله مشارکت و اخلال در نظام اقتصادی به عنوان یکی از اتهامات وی در کیفرخواست مطرح شده افزود: در زمان تحریم ها فعالیت بنده و همکاری با بابک زنجانی به قصد خیرخواهی انجام شده و بی انصافی است که بدون در نظر گرفتن آن شرایط سخت و نیت خیر افراد همه اعمال را مجرمانه بدانیم.

وی ادامه داد: بنده بعنوان یک کارگزار و کارمند ساده ایفای نقش می کردم و در مقام عمل همه فعالیتهای اقتصادی مجموعه زنجانی با امضا و نظر نهایی وی انجام می شد.

شمس تصریح کرد: بنده نه سند مجعول صادر و ارسال کرده ام، نه قراردادی بسته ام و نه پول بیت المال را برده ام .

متهم ردیف دوم نفتی افزود: اگر نیت و قصد بنده انجام عمل مجرمانه بود در رسیدگی به این پرونده قطعا به ایران نمی آمدم پس سوء نیتی نداشته ام.

شمس ادامه داد: بنده اتهام فعالیت در شبکه ای که وجود ندارد را قبول نمی کنم و فقط مالک 5 درصد سهام اونور ایر بودم و مابقی در کنترل زنجانی قرار داشت.

قاضی مقیسه خطاب به شمس گفت: قرارداد شما و آقای زنجانی قرارداد کارگزاری نیست بلکه براساس آن فساد سازمان یافته مطرح است .

وی به متهم ردیف دوم نفتی تاکید کرد: چرا پول پیمانکاران را برنگرداندید؟ آیا پس ندادن این پول در آن شرایط زمانی ضربه به نظام نیست؟

مقیسه تصریح کرد: قرار بود شرکت هواپیمایی اونور ایر را به مبلغ 255 میلیون دلار بخرید و از آنجایی که شما پاسپورت انگلیسی داشتید و زنجانی پاسپورت ایرانی، مقرر شد 49 درصد سهام را شما بگیرید و 51 درصد هم به شریک ترک زنجانی برسد .

قاضی پرونده خطاب به شمس افزود: براساس قرارداد منعقد شده میان شما و آقایان فلاح هروی، بابک زنجانی و بسیاری از افراد مخفی که در ایران هستند و هنوز آنها را آشکار نکرده اید کلیه اختیارات اونورایر به شما واگذار شد به عهده شما باشد و هر ماه یک جلسه با حضور سهامداران برگزار شود همچنین در قرارداد مذکور آمده در صورتی که پاسپورت زنجانی به پاسپورت ترکیه ای تبدیل شود شمس کمک کند که سهام اونور ایر جمع آوری و بنام بابک زنجانی منتقل شود.
شمس خطاب به قاضی گفت: قرارداد نبوده بلکه صرفا تفاهم نامه منعقد شده است .

قاضی مقیسه در پاسخ به وی افزود: براساس این قرارداد مقرر شده بوده که شما 5 کشتی نفتکش بخرید، شمس گفت این کشتی ها خریداری نشد ، قاضی مقیسه خطاب به متهم ردیف دوم تاکید کرد شما پول نفت را گرفتید مگر اموال شخصی خودتان بود که آنطور که دوست داشتید با پول بازی می کردید؟ براساس قرارداد مقرر شده بود که شما یک هتل مجلل در لندن بخرید، شمس خطاب به قاضی گفت این هتل خریداری نشد.  

 اخلال در نظام اقتصادی را قبول ندارم

متهم ردیف دوم پرونده نفتی گفت: اتهام اخلال در نظام اقتصادی را قبول ندارم.

قاضی مقیسه در جریان ارائه دفاعیات مهدی شمس افزود: شما و شرکایتان در نظام اقتصادی کشو اخلال ایجاد کردید آیا این اتهام را قبول دارید؟ شمس در پاسخ گفت: خیر این اتهام را قبول ندارم و براساس مستندات قانونی از خودم دفاع می کنم تا مشخص شود نقشی در ضربه زدن به نظام اقتصادی کشور نداشته ام.

وی گفت: بنده با نیت خیر وارد جریان فعالیتهای اقتصادی زنجانی شدم و در حال حاضر ایشان مسئولیت بدهی خود را قبول دارند.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی تصریح کرد: در حال حاضر بابک زنجانی تفاهم نامه ای با وزارت نفت منعقد کرده و تلاش می کند اموال را برگرداند که این مسئله قابل انکار نیست.

وی ادامه داد: بنده در این جریان هیچ منفعت مادی نداشته ام و هرچه که توسط من خریداری شده تحویل داده ام و احساس می کنم که نقشی در فعالیتهای مجرمانه زنجانی نداشته ام.

شمس تاکید کرد: فردی که مجوز فعالیت شرکت اس سی تی بانکرز را صادر کرده مواخذه کنید و روند فعالیت این مجموعه به بنده ارتباطی ندارد.

پنجمین جلسه دادگاه دو متهم نفتی

پنجمین جلسه دادگاه دو متهم نفتی در شعبه 28 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی محمد مقیسه آغاز شد.

 مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده نفتی امروز ادامه دفاع خود را در دادگاه ارائه خواهد کرد.

در 4 جلسه گذشته مهدی شمس بخشی از دفاع خود را درباره سهام شرکت هواپیمایی اونور ایر ترکیه‌، قراردادهای نفتی و ارسال محموله های نفتی به برخی کشورها ارائه کرد.
در این جلسه دادگاه همچون جلسات گذشته، متهمان و وکلای آنها، وکلای شرکت نفت و وکلای بانک مسکن حضور دارند.

دادگاه های رسیدگی به اتهامات مهدی شمس متهم ردیف دوم و حمید فلاح هروی متهم دیگر پرونده نفتی از 17 تیر آغاز شد و در شعبه 28 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی محمد مقیسه برگزار می شود.

تاکنون 4 جلسه دادگاه برگزار شده و متهم ردیف دوم  دفاعیات خود را در برابر کیفرخواست مطرح شده ارائه کرده است.

دادگاه های رسیدگی به پرونده نفتی سال 94 در 25 جلسه علنی و یک جلسه غیرعلنی با حضور بابک زنجانی متهم ردیف اول، مهدی شمس و حمید فلاح هروی متهمان ردیف دوم و سوم پرونده به ریاست قاضی صلواتی و در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شد.

بابک زنجانی با حکم دادگاه انقلاب ، مفسد فی الارض شناخته و به اعدام، رد مال و جزای نقدی معادل یک چهارم مبلغ رد مال محکوم شد.

بابک زنجانی از حدود 8 هزار میلیارد تومان بدهی خود به وزارت نفت ، دو هزارمیلیارد تومان را از محل واگذاری اموال و شرکت‌هایش، تسویه کرده است؛ البته وزارت نفت مدعی است بدهی زنجانی با احتساب ضرر و زیان به حدود 12هزار میلیارد تومان می‌رسد.

اوایل آذر 95، حکم اعدام بابک زنجانی در دیوان عالی کشور تایید شد و البته این حکم برای مهدی شمس و حمید فلاح هروی دو متهم دیگر این پرونده نقض و به شعبه هم عرض ارجاع شد.

اواخر سال 95 نیز یکی دیگر از متهمان این پرونده یعنی (ع.ز.م) که گفته می‌شود نقشی کلیدی در ماجرای فروش نفت داشته، دستگیر و به کشور برگردانده شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: