اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۳۹۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - 22 October 2024
وزیر امور خارجه که در جریان سفر منطقه‌ای در کویت به سر می‌برد ضمن اشاره به رصد تحرکات و پروازهای آمریکایی‌ها در منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران خواهان جنگ در منطقه نیست ولی برای جنگ آماده است.
عراقچی: تحرکات پایگاه‌های آمریکا را رصد می‌کنیمبه گزارش عصرپرس، سیدعباس عراقچی وزیر امورخارجه که در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک در مورد تحولات منطقه به کویت سفر کرده است، صبح امروز سه شنبه (اول آبان‌ماه) در مصاحبه مطبوعاتی با حضور تعدادی از خبرنگاران رسانه‌ها و جراید مهم و پُرمخاطب کویت شامل القبس، الرأی، الانباء، النهار، الجریدة، السیاسة، کویت تایمز، خبرگزاری کویت، تلویزیون الصباح، همچنین شبکه الجزیره، فرانس پرس و پرس تی‌وی شرکت کرد.

 وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست عنوان داشت: کشورهای منطقه این توانایی را دارند که از طریق تلاش‌های مشترک، جلوی یک فاجعه در منطقه را بگیرند.

وی افزود: در گفت‌وگوهایی که من در کشورهای منطقه و در کویت به عنوان یازدهمین مقصد سفرهای اخیر داشته و دارم، فکر می کنم تفاهم و درک مشترکی برای جلوگیری از تنش وجود دارد.

وزیر امورخارجه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان جنگ در منطقه نیست اگرچه برای جنگ آماده ایم، ما تمام تلاش خود برای کاهش تنش را به کار گرفته ایم، ولی برای هر سناریویی هم آمادگی و هم قدرت مقابله داریم.

عراقچی همچنین تصریح کرد: حمله موشکی ایران به تاسیسات نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی یک حرکت دفاعی و پاسخی به حملات این رژیم بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: پیام ما کاملا شفاف و روشن است، رژیم صهیونیستی دنبال گسترش جنگ در منطقه است و ما باید جلوی این فاجعه را بگیریم. وضعیت در غزه و لبنان بحرانی است و باید حملات اسرائیل متوقف شود.

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: سیاست حسن همسایگی در دولت جدید ایران ادامه پیدا می کند. این پیامی است که به همه کشورهای منطقه داده ام و امروز هم در کویت بیشتر درباره آن صحبت می کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: تمام همسایگان به ما اطمینان دادند که اجازه نمیدهند از خاک و فضای آنان علیه ایران استفاده شود؛ این انتظاری است که از همه کشورهای دوست و همسایه می رود و این را نشانه ای از دوستی می‌دانیم.

عراقچی تصریح کرد: ما از نزدیک تحرکات پایگاه‌های آمریکا را رصد کرده و مراقب تمام حرکات و پروازهای آنان هستیم و اطلاعاتی که در خصوص پایگاه‌های امریکا در کویت داریم را به مسئولین کویتی منتقل خواهیم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما به دنبال توقف جنگ به صورت جامع در کل منطقه هستیم هم در غزه و لبنان هستیم ولی ممکن است مسیرهای مختلفی وجود داشته باشد و ما همه مسیرها را دنبال می کنیم و با کشورهایی که در این خصوص فعال هستند در ارتباط هستیم.

عراقچی افزود: نماینده ویژه من در بیروت مستقر است و با همه طرفین در بیروت دیدار های روزمره دارد البته تصمیم گیری در خصوص آتش بس توسط خود فلسطینیان و لبنانی ها صورت میگیرد و ما فقط سعی بر کمک و حمایت داریم.

وی در ادامه با اشاره بر روابط ایران و کویت عنوان داشت: تمرکز سفر من بر مسائل منطقه است ولی به صورت طبیعی روابط دو جانبه خود را هم مرور خواهیم کرد. زمینه های همکاری های اقتصادی بین دو کشور زیاد است و تحریم ها مانعی برای آن نخواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: روابط تجاری ما با کشورهای حوزه خلیج فارس بیش از ۱۰ میلیارد دلار است و این یک واقعیت است، ظرفیت‌های اقتصادی میان ایران و کویت بسیار زیاد است و ما اشتراکات و البته اختلافاتی هم داریم ولی اراده ما و کویت بر حل این اختلافات بر اساس گفت‌وگو است و ما این مسیر را دنبال می کنیم.

عراقچی در خصوص تهدیدات اسرائیل عنوان داشت: همه کشورهای منطقه به ما  گفته اند که مخالف هرگونه حمله ای به ایران هستند، چه اینکه حمله ای به تاسیسات هسته ای به عنوان یک جنایت بین المللی و خلاف تمامی قوانین بین المللی صورت پذیرد. من تکرار میکنم به هرشکلی اسرائیل به ما حمله کند به همان شکل پاسخ دریافت خواهد کرد.

وزیر امورخارجه ایران خاطرنشان کرد: اسرائیل از هیچ جنایتی فروگذار نکرده است و متاسفانه با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به این جنایات که برخی از آن جنایات جنگی و قابل پیگرد است ادامه می دهد.

وی افزود: حمله به تاسیسات هسته ای و حتی تهدید تاسیسات هسته‌ای جرم بین المللی است، البته ما میدانیم که اسرائیل به هیچ قاعده ای پایبند نیست و ما دلخوش به قوانین بین المللی برای توقف اسرائیل نیستیم. ما برای دفاع از تاسیسات هسته‌ای خودمان ابزارها و توانایی خود را داریم.

عراقچی  اظهار داشت: اگر به تاسیسات زیربنایی حمله ای انجام شود دشمن صهیونیستی از توانایی ما برای اقدام متقابل اطلاع دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: