اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۳۹۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۸ - ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - 11 October 2024
نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس در جلسه مشترک با وزیر نیرو بر موضوعاتی همچون عدم پرداخت بدهی دولت به وزارت نیرو و بخش خصوصی یکی از دلایل مشکلات ایجاد شده در صنعت برق است و اینکه پرداخت مطالبات بخش خصوصی ناترازی برق را کاهش می‌دهد تاکید کردند.
نقش تسویه مطالبات بخش خصوصی در رفع ناترازی برقبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس به نقل از خانه ملت، نشست اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با وزیر نیرو عصر روز گذشته در محل وزارتخانه نیرو با هدف برررسی و پیگیری مشکلات پیرامون صنعت برق و ناترازی انرژی برگزار شد.

احمدی: وزارت نیرو بسیار اثرگذار در زندگی اقتصادی، فردی و حتی امنیتی مردم است

موسی احمدی رئیس کمیسیون انرژی در ابتدای این نشست با بیان اینکه مجلس ریل گذار نظام اداری و اجرای کشور است، گفت: به طورحتم ما زمانی می‌توانیم ریل گذار خوبی باشیم که نسبت به مسائل و مشکلات دولت اگاه بوده و با ارائه راهکار، نظام اداری را از این مشکلات خارج کنیم.

وی با اعتقاد به اینکه آسیب‌ها و موانعی در راه پیشرفت کشور وجود دارد، افزود: تنها با همراهی با یکدیگر می‌توان از این شرایط عبور کرد، هرچند وزارت نیرو، وزارتخانه بسیار اثرگذار در زندگی اقتصادی، فردی و حتی امنیتی مردم است، بنابراین باید مسائل را جدی بگیریم.

اجرای قانون مانع‌زدایی از صنعت برق و قوانین مرتبط با انرژی در برنامه هفتم توسعه درخواستی است که ما به جد از وزارت نیرو داریم و اجرای آن را دنبال خواهیم کرد.

مرادی: پرداخت مطالبات بخش خصوصی ناترازی برق را کاهش می‌دهد

در ادامه احمد مرادی رئیس کمیته برق کمیسیون انرژی با بیان اینکه ناترازی برق برای همه ما مشهود است؛ بنابراین باید برای راهی برای رفع این مشکل پیش آمده برای صنایع و مشترکان خانگی پیدا کنیم، گفت: مشکلاتی در تولید، انتقال و توزیع و نیروگاه‌های برق حرارتی در سطح کشور، مسائل خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع وجود دارد.

وی مطرح کرد: پرداخت مطالبات بخش خصوصی توسط وزارت نیرو می‌تواند بخش قابل‌ملاحظه‌ای از مشکلات را حل کرده و سرمایه‌گذاران را به فعالیت در این حوزه ترغیب کند.

کوچک‌زاده: جمع‌آوری آب باران در مناطق شهری بین 30 تا 40 درصد مصرف آب شرب برای شستشو را کاهش می‌دهد

همچنین مهدی کوچک‌زاده کمیته آب، سدها و نیروگاه‌های برق‌آبی کمیسوین انرژی، گفت: با جمع‌آوری آب باران در مناطق شهری بین 30 تا 40 درصد در مصرف آب شرب مورد نیاز -که صرف شستشو و غیر می‌شود- کاهش پیدا خواهد کرد، بنابراین با کمک شهرداری باید جمع‌آوری آب‌های سطحی و باران را محقق کرد.

نخعی: توسعه صنعت برق رابطه مستقیمی با اقتصاد کشور دارد

مصطفی نخعی رییس کمیته هسته‌ای و انرژی‌های نو کمیسیون انرژی نیز در این جلسه گفت:12 هزار مگاوات پیش‌بینی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در برنامه هفتم مسئله‌ای است که تحقق آن نیازمند همراهی همه مسئولان و کمک گرفتن از شرکت‌های دانش‌بنیان است.
وی با تاکید بر اینکه توسعه صنعت برق رابطه مستقیمی با اقتصاد کشور دارد، اضافه کرد: تا مشکل برق حل نشود اقتصاد توسعه پیدا نخواهد کرد، البته اجرای کامل تکلیف مندرج در قانون مانع زدایی از صنعت برق می‌تواند به حل بخش قابل‌ملاحظه‌ای از مشکلات اقتصاد برق کمک کند.   

شریعتی: باید تا پایان برنامه هفتم به تولید 12 هزار مگاوات برق تجدیدپذیر برسیم

در ادامه مالک شریعتی نیاسر رئیس کمیته حساب سرمایه‌گذاری نفت و گاز کمیسیون انرژی مجلس، گفت: نکته نخست اینکه براساس بخش‌های مهم جدول اهداف کمی برنامه هفتم توسعه در حوزه برق ظرفیت کمی تولید کنونی شما 95 هزار مگاوات است که تا پایان برنامه باید 125تا 130 هزار مگاوات برسد، از این میزان باید 12 هزار مگاوات ان برق تجدیدپذیر باشد که اکنون بیش از هزار مگاوات تولید برق تجدیدپذیر داریم، ضمن آنکه در حال حاضر راندمان نیروگاه‌های برق آبی حدود 39 درصد است که باید به 44 درصد برسد و بازدهی آن‌ها افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: همچنین 40 درصد تولید نیروگاه‌های جدید احداث فارغ از نیاز به سوخت‌های فسیلی و فرآورده‌های نفتی باشد، در حوزه آب نیز مهمترین برنامه اجرای ماده 37 در جدول شماره 7 که براساس آن نظام یکچارچه مدیریت منابع آب در وزارخانه‌های کشاورزی و نیرو مشخص کرده است لذا لازم اجرا است.

این نماینده مجلس خواستار تشکیل سازمان بهینه‌سازی و مدیریت مصرف انرژی با هدف تحقق این مهم شد و تاکید کرد.

سامانه مهار آب‌های مرزی در غرب کشور بی‌نظیر در کل خاورمیانه است

فتح‌الله حسینی عضو کمیسیون انرژی نیز اشاره به اینکه سامانه مهار آب‌های مرزی در غرب کشور بی‌نظیر در کل خاورمیانه است، گفت: بنده از تمامی مدیران و کارگران زحمتکش برای تحقق چنین ساز و کاری تشکر می‌کنم.

عدم پرداخت بدهی دولت به وزارت نیرو و بخش خصوصی یکی از دلایل مشکلات ایجاد شده در صنعت برق

در ادامه جلیل مختار سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: تولید تمامی نیروگاه‌های برق در مجموع 62 هزار مگاوات می‌شود و ناترازی موجود در برق به معنای عدم توانایی ما در تولید در مقابل تقاضای کشور است این در حالی که ناترازی در مردادماه 18 هزار مگاوات بود و براساس بررسی‌های انجام شده باید علاوه‌بر بیان مسئله علت این مشکلات نیز مشخص شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بدهی دولت به صنعت برق 80 همت است، مطرح کرد: کمیسیون انرژی باید احکام بودجه‌ای را طوری تدوین کند که بخش خصوصی نیز با دریافت مطالبات خود دوباره به وزارت نیرو جهت سرمایه‌گذاری اعتماد کنند.

کمیته بهینه‌سازی مصرف سوخت میان 4 وزارتخانه نفت، نیرو، صمت و کشاورزی تشکیل شود

بنابراین گزارش، عبدالحسین همتی عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به بهینه‌سازی مصرف سوخت، اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنم کمیته بهینه‌سازی مصرف سوخت میان 4 وزارتخانه نفت، نیرو، صمت و کشاورزی تشکیل شود.

سنگدوینی: بدون همراهی بخش خصوصی هر نوع تلاشی برای حل مسئله ناترازی بیهوده است

رمضانعلی سنگدوینی با بیان اینکه مجلس و وزارت نیرو باید در کنار هم مشکل ناترازی را حل کنند، گفت: در هیچ دوره‌ای از مجلس 50 هزار میلیارد تومان به وزارت نیرو برای حل مشکلات مالی خود کمک نشده است.

به گفته وی جبران 20 هزار مگاوات برق بدون کمک از بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست، بنابراین بدون همراهی بخش خصوصی هر نوع تلاشی بیهوده است.

موسوی: از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای رونق انرژی‌های تجدیدپذیر شود

سید موسی موسوی گفت: باید پرسید انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد سوختی ما چه جایگاهی دارند؟ لذا توقع داریم از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای رونق انرژی‌های تجدیدپذیر شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: