اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - 28 November 2015
عضو هیات علمی دانشگاه تهران برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی را سبب نشست خاکریز پل میان گذر دریاچه ارومیه دانست و تاکید کرد این امر خطرهایی برای بخش حمل و نقل در پی دارد.
خاکریز پل میان‌گذر دریاچه ارومیه نشست کرد

به گزارش عصر پرس؛
مهدی معتق، در آخرین روز برگزاری «سومین کنفرانس بین‌المللی سنجنده‌ها و مدل‌ها در فتوگرامتری و سنجش از دور» به ایرنا گفت: تحقیق ها نشان می دهد برداشت آبهای زیرزمینی نه فقط سطح آب دریاچه را کاهش داده بلکه سبب نشست خاکریز پل میان گذر شده است.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی و نقشه برداری و اطلاعات مکانی دانشگاه تهران درباره مقاله خود توضیح داد: : با استفاده از داده های ماهواره ای راداری و از طریق سنجنده ها، میزان نشست پل میان گذر را با دقت زیاد اندازه گیری کرده‌ایم.

وی استخراج بی رویه آبهای زیر زمینی را سبب نشست زمین در بسیاری از دشت‌های ایران دانست و گفت: این نشست ها که به آن اثرهای ثانویه پدیده های طبیعی گفته می شود، نزدیک به 30 سانتیمتر است و اگر این رویه ادامه یابد خطرهای جدی به همراه خواهد داشت.

معتق افزود: بارندگی ها راهی برای احیا به شمار می رود اما به دلیل برداشت مستمر آبهای زیر زمینی طی سالیان پیاپی، سفره ها خالی شده و زمان زیادی برای جبران این کمبودها نیاز است.
وی اضافه کرد: بارندگی ها سبب می شود میزان نشست ها کمتر شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: نشست هایی را با مسئولان برگزار کردیم و اطلاعات لازم درباره تحقیق های انجام گرفته را در اختیار آنان قرار دادیم.

وی ابراز امیدواری کرد سیاست های تازه برای احیای سفره های آب زیرزمینی نتیجه بخش باشد.
سومین کنفرانس بین المللی سنجنده ها و مدلها در فتوگرامتری و سنجش از دور سنجش از دور با محور مهندسی اطلاعات مکانی در خدمت پایش و مدیریت محیط زیست که روز دوشنبه در پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران آغاز به کار کرد، با برگزاری نشست‌های تخصصی عصر چهارشنبه به کار خود پایان داد. /
نام:
ایمیل:
* نظر: