اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۳۸۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - 07 August 2024
معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تاکید کرد:
معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، احیای واحدهای راکد و نیمه‌تمام و فعال‌سازی ظرفیت واحدهای تولیدی را از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان در سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نقش حیاتی در ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تولید و سرمایه‌گذاری در کشور ایفا می‌کند.
ادامه فعالیت ها در راستای حمایت و توسعه زیرساخت‌های صنعتی کشوربه گزارش خبرنگار سرویس سیاسی عصرپرس، به مناسبت روز خبرنگار، سید حسن غضنفری معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در نشست خبری با اصحاب رسانه، به تشریح اقدامات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در راستای حمایت از صنایع کوچک و متوسط پرداخت وگفت: همکاری نزدیک با رسانه‌ها در جهت اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف از ضرورت هر جامعه ای است.

وی با تأکید بر نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف، از خبرنگاران  درخواست نمود تا با انتشار گزارش‌های دقیق و منصفانه، به ارتقای سطح آگاهی عمومی و شفاف‌سازی عملکرد سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران کمک کنند.

غضنفری تاکید کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نقش حیاتی در ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تولید و سرمایه‌گذاری در کشور ایفا می‌کند.

ایجاد زیرساخت‌های لازم را برای تولید و سرمایه‌گذاری در نواحی صنعتی 

وی با اشاره به اینکه در بخش نرم افزاری تا کنون  تاکنون 60 تا 70 برنامه حمایتی برای صنایع کوچک و متوسط را اجرا کرده‌ایم، ادامه داد: ما زیرساخت‌های لازم را برای تولید و سرمایه‌گذاری در نواحی صنعتی فراهم می‌کنیم.
  
معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، احیای واحدهای راکد و نیمه‌تمام و فعال‌سازی ظرفیت واحدهای تولیدی را از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان در سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: عمده این برنامه ها در قالب ایجاد زنجیره‌های تولید، خوشه‌ها و کنسرسیوم‌های صادراتی اجرا می‌شوند.

 عدم بهره‌برداری از اراضی واگذار شده به سرمایه‌گذاران از چالش های شهرک های صنعتی است

غضنفری با اشاره به ایجاد کارگروه پایش در سال گذشته، ادامه داد: یکی از چالش‌های مهم در شهرک‌های صنعتی، عدم بهره‌برداری از اراضی واگذار شده به سرمایه‌گذاران بود. این امر موجب می‌شد که برخی افراد از اراضی صنعتی به عنوان ابزار سرمایه‌گذاری و دلالی استفاده کنند، بدون اینکه طرح‌های خود را به بهره‌برداری برسانند. به همین منظور، ما کارگروه پایش را در هر استان تشکیل دادیم تا به طور جدی بر روند اجرای طرح‌ها نظارت کند و با برگزاری جلسات با مجریان طرح‌ها، وضعیت پیشرفت آن‌ها را بررسی کنیم.
 
رفع موانع و شناسایی  طرح ها در کارگروه پایش 

وی با اشاره به  اینکه در بسیاری از موارد، کارگروه پایش با مجریان طرح‌ها همکاری کرده و موانع موجود را شناسایی و برطرف کرده است، گفت: اما در مواردی که طرح‌ها قابلیت تکمیل نداشتند، مسیر فسخ قرارداد را طی کرده‌ایم و اراضی را به سرمایه‌گذاران جدید واگذار کرده‌ایم.

این مقام مسئول افزود: تا پایان ماه گذشته، بیش از هزار قرارداد راکد با اقدامات این کارگروه فعال‌سازی شده‌اند و تعدادی از قراردادها نیز فسخ شده‌اند.
 
غضنفری در ادامه مهم ترین چالش‌های اجرای پروژه‌ها را افزایش قیمت ارز، کمبود مواد اولیه و مسائل مربوط به تسهیلات بانکی دانست و گفت: این مشکلات باعث شده تا برخی سرمایه‌گذاران نتوانند طرح‌های خود را به موقع اجرا کنند.

وی افزود: این افراد یا باید زمین خود را به سازمان بازگردانند و یا با قیمت قبلی آن را واگذار کنند همچنین باید تلاش کنند ارزش پول خود را حفظ کنند که در برخی موارد این موضوع به دلالی در اراضی منجر می‌شود.
 
اقدام سازمان شهرک های صنعتی در مقابله با دلالی در اراضی صنعتی 

وی با اشاره به موضوع جلوگیری از دلالی در اراضی صنعتی، گفت: برای جلوگیری از دلالی، ما تصمیم گرفتیم که شرایط نقل و انتقال اراضی را سخت‌تر کنیم. 

معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: پیش از این، فرد تا زمانی که طرح خود را به بهره‌برداری نمی‌رساند، اجازه انتقال قرارداد را نداشت. اما برای تسهیل کار سرمایه‌گذاران واقعی، امسال بخشنامه‌ای صادر شده تا اگر طرحی به مرحله ساخت سوله رسید، اجازه نقل و انتقال داده شود. این اقدام باعث شده است تا مشکلات سرمایه‌گذارانی که با نیت واقعی سرمایه‌گذاری وارد شهرک‌های صنعتی شده‌اند و به دلیل مشکلات اقتصادی نمی‌توانند طرح خود را کامل کنند، تا حدودی حل شود.

به گزارش عصرپرس، تور صنعتی ویژه خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار و فرارسیدن ۲۱ مرداد روز ملی صنایع کوچک در شهرک صنعتی شمس آباد تهران با حضور "سیدحسن غضنفری" معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، "محمد ایری" معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی تهران،" مرتضی شیخ" مدیر شهرک صنعتی شمس آباد و جمعی از فعالان حوزه رسانه برگزار شد و از برخی از صنایع فعال در این شهرک بازدید به عمل آمد.



خبرنگار: محسن ولی زاده 
نام:
ایمیل:
* نظر: