اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - 28 November 2015
با توجه به شرایط خشکسالی و تغییرات آب و هوایی به وجود آمده که می‌تواند سیل‌های غیرمتعارف را بر ما تحمیل کند، ابزار دقیق به عنوان یک سامانه هشداردهنده مورد نیاز است.
سمینار رفتارنگاری سدهای کردستان برگزار شد

سمینار رفتارنگاری سدهای استان کردستان با حضور مشاورین سدهای در دست اجرا و صاحبنظران مباحث رفتارنگاری در شرکت آب منطقه ای کردستان برگزار شد.

به‌گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی وزارت نيرو (پاون)، به‌منظور بررسی ایمنی و پایداری و رفتارنگاری سدهای در دست بهره‌برداری و اجرا، این شرکت اقدام به برگزاری سمینار رفتارنگاری سدهای استان کرد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای کردستان در این سمینار اظهار کرد: رفتار سنجی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما به شکل مطلق یا به صورت تجزیه‌ای نمی‌توان به ابزار دقیق نگاه کرد.

جبار خالق‌پناه، یکی از خلاء های موجود در اجرای طرح‌ها را ابزار دقیق دانست و خواستار توجه به این ابزار در محیط های آکادمیک، صنعت و شرکت‌های دانش بنیان شد که بومی‌سازی آن را مورد توجه قرار دهند.

وی همچنین خواستار بازنگری در عملکرد ابزار دقیق و رفتار سدها شد و افزود: با توجه به شرایط خشکسالی و تغییرات آب و هوایی به وجود آمده که می‌تواند سیل‌های غیرمتعارف را بر ما تحمیل کند، ابزار دقیق به عنوان یک سامانه هشداردهنده مورد نیاز است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.


سدها مطمئن‌ترین منبع تامین آب

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای کردستان خاطرنشان کرد: دانش ابزار دقیق در کشور به سطح مطلوبی نرسیده و بجای استفاده از متخصصین این فن که مهندسی ژئوتکنیک و یا خاک و پی است از رشته‌های دیگر مهندسی که نمی‌تواند در این عرصه موفق عمل کند، استفاده می شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان در این سمینار طی سخنانی اظهار داشت: در استان کردستان با توجه به وضعیت توپوگرافی خشن آن و زمین‌شناسی خاصی که وجود دارد، نهضت خوبی در زمینه سدسازی در سنوات گذشته آغاز شده است که مصداق آن 7 سد در دست اجرا، 8 سد در دست بهره‌برداری و 11 سد مطالعاتی است.

آرش آریانژاد، با بیان اینکه امید است فاز اجرایی سدهای مطالعاتی تا ابتدای سال 95 آغاز شود گفت: امید است در سال‌هاي آتي شاهد بهره‌برداری از 15 سد در استان باشیم که البته بهره‌برداری از سد نیاز به متخصصین فن و دانش آموخته این عرصه دارد که این مهم باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی سدها را مطمئن‌ترین منبع تامین آب در زمینه‌های شرب، کشاورزی و صنعت دانست و افزود: با توجه به این که وجود سد به ویژه در استان کردستان به علت توپوگرافی خشن خود می تواند هم فرصت باشد و هم تهدید، می‌توان با استفاده از پایش ایمنی و رعایت استانداردسازی در ابتدای بنانهادن سد، از فرصت ها استفاده کرده و تهدیدها را به حداقل ممکن رساند.

ضمیران، مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای کردستان نیز در این سیمنار ابراز امیدواری کرد که برگزاری اینگونه سمینارها سبب انسجام‌بخشی در حرکت‌هایی شود که در حوزه رفتارنگاری صورت می‌گیرد و همچنین بدین‌وسیله بخشی از مدیریت دانش به منصه ظهور برسد.
نام:
ایمیل:
* نظر: