اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۳۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۱۹ تير ۱۳۹۶ - 10 July 2017
سخنگوی وزارت امورخارجه با تاکید بر این که ایران برای هر اقدام ناپسند و نابجای آمریکا آمادگی لازم را دارد، گفت: ترامپ و هیات حاکمه آمریکا نمی توانند به تنهایی برای نقض برجام تلاش کنند.
تلاش آمریکا برای خنثی کردن آثار مثبت برجام
به گزارش عصرپرس؛ بهرام قاسمی در نشست خبری امروز خود با اشاره به اقدامات ضدایرانی اخیر آمریکا افزود: این اقدامات نشان می دهد آمریکا به جای برخورد با برجام، اقدامات سیاسی و اقتصادی خود را که اقداماتی ضدایرانی است بر لوایح و اقداماتی متمرکز کند تا آثار مثبت برجام خنثی شود.

وی تصریح کرد: این اقدامات چه از نظر مباحث تحریمی و از چه نظر آثار روانی بر موسسات مالی - تجاری جهان به نحوی است که می خواهند آثار مثبت اقتصادی برجام برای کشورمان کمرنگ و بی اثر شود.

قاسمی رویدادهای اخیر را دارای علایمی جدی و قابل تأمل دانست و تاکید کرد: البته قضاوت را به آینده موکول می کنیم که آمریکا از چه روش هایی استفاده و پیگیری خواهد کرد اما ما برای هرگونه اقدام آمادگی لازم را داریم و کشورمان اکنون بیش از سال های گذشته در حوزه های مختلف برای برخورد با هرگونه اقدام ناپسند و نابجا آماده است.

حضور 10 نفر از کنسولی وزارت خارجه در عربستان برای ارائه خدمات به زائران ایرانی 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درمورد این که با توجه به اعزام حجاج ایرانی به عربستان از پنجم مرداد ماه وزارت امور خارجه برای ایجاد اطمینان از امنیت آنها چه اقدامات کارشناسی و کنسولی انجام می دهد، گفت: ایران و عربستان دارای روابط دیپلماتیک نیستند و سال گذشته حجاج ایرانی اعزام نشدند، اما برای حج امسال سازمان حج و زیارت با تفاهمی که در کشور وجود داشت و براساس مصوبات مسوولیت مذاکره با طرف سعودی را پذیرفت و وارد مذاکره شد.

وی یادآور شد: شرط خاص ایران در نشست های مختلف با مقامات سعودی مورد بررسی قرار گرفت و ایران به تفاهمات لازم رسید.

وی ادامه داد: تا این لحظه قرار بر اعزام حجاج ایرانی است و مقدمات کار فراهم شده است و تیم های مقدماتی به عربستان اعزام شده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: با توجه به نیازهایی که حجاج در طول ایام حج همواره در طیف های مختلف از جمله پزشکی دارند، بخش کنسولی به عنوان بخشی که در ایام حج، تیم سرپرستی و حجاج را همراهی می کرد باتفاهم با سعودی ها 10 نفر از همکاران کنسولی ما در وزارت خارجه برای ارایه خدمات کنسولی در ایام حج در نقاط مختلف عربستان برای ارایه خدمات لازم به شهروندان ایرانی حضور خواهند داشت.

قاسمی تاکید کرد: امیدوارم که بتوانند با شایستگی تمام در اختیار زائران باشند.

نشست ها و مذاکرات در جهان می تواند نقش مثبت داشته باشند 

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید نظر دستگاه دیپلماسی درباره دیدارهای آمریکا و روسیه در حاشیه نشست گروه 20 در هامبورگ چیست، گفت: مذاکرات بین کشورها زیاد انجام می شود، آن گونه که رسانه های روسی درمورد اولین دیدار آقای ترامپ و پوتین در حاشیه جلسه گروه 20 درهامبورگ منتشر کردند، نگاه مثبتی به این دیدار داشتند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر این که نشست ها و مذاکرات همواره در جهان می تواند نقش مثبت داشته باشند، ادامه داد: به شرط آن که در محیطی شفاف و در جهت صلح، دوستی و امنیت جهانی برگزار شود بنابراین باید منتظر بود تا اخبار بیشتری در مورد این دیدار و نتایج حاصل از آن کسب شود.

یکی دیگر از خبرنگاران پرسید دستگاه دیپلماسی برای حمایت از تجار و صادرکنندگان ایرانی به قطر به خصوص در بحران اخیر این کشور چه اقداماتی انجام می دهد چرا که پیش از این گفته می شد گاهی حق و حقوق تجار ایرانی توسط این کشور پایمال شده است؟

قاسمی نیز پاسخ داد: روابط ما با همسایگان ازجمله قطر طبق روال گذشته که در حوزه های مختلف وجود داشت، ادامه دارد و اتفاق جدیدی در حوزه روابط تجاری ایران با قطر صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: بخش های خصوصی، شرکت ها و موسساتی که با قطر کار می کردند یا علاقمندند که در دوره جدید کار بیشتری انجام دهند از طریق کانال ها و شرکای خودشان فعالیت هایشان را انجام می دهند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: اگر مشکلاتی بر سرکار شرکت ها وجود داشته باشد که گاهی بین همه شرکت ها در جهان و بین شرکت های ایرانی و سایر کشور نیز اتفاق می افتد، آن هم از طریق مجاری و مکانیزم های خاصی که تبعیت می کند، قابل پیگیری است.

قاسمی همچنین گفت: روابط عادی ایران با قطر وجود دارد و به عنوان یک همسایه که از گذشته با آن مناسبات داریم این روابط ادامه پیدا خواهد کرد و مانع و مشکلی برای همکاری های بیشتر تجاری و اقتصادی و سایر زمینه ها وجود نخواهد داشت.

وی افزود: نگاه ما به همه همسایگان خود در مرحله اول و به سایر کشور ها در مرحله دوم، همکاری بیشتر و ارتقای روابط است.
نام:
ایمیل:
* نظر: