اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۳۸۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۰۳ تير ۱۴۰۳ - 23 June 2024
قبض آب، برق و گاز خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور بر اساس بند الحاقی (۳) ماده ۳۹ لایحه برنامه هفتم توسعه با رعایت مناطق جغرافیایی تا سقف الگوی مصرف معادل صفر محاسبه می‌شود.
قبوض رایگان آب و برق برای مشترکان تحت پوشش نهادهای حمایتیبه گزارش عصرپرس از وزارت نیرو(پاون)، بر اساس بند الحاقی (۳) ماده ۳۹ لایحه برنامه هفتم توسعه، وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلفند تعرفه آب، برق و گاز مشترکان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور را به گونه‌ای اصلاح کنند که با رعایت مناطق جغرافیایی تا سقف الگوی مصرف (به تناسب سرانه مصرف برای تعرفه آب) برابر با صفر منظور شود. اعتبارات مذکور در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود.

بنا بر اعلام کمیته امداد امام خمینی (ره) تا سال 1401 تلاش شده است با رایگان کردن قبوض ارائه خدمات به 2 میلیون و 470 هزار و 280 خانواری که تحت پوشش این نهاد هستند به بهبود شرایط زندگی آنان کمک شود به همین جهت و براساس بند الحاقی (۳) ماده ۳۹ لایحه برنامه هفتم توسعه، وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلف شدند تعرفه آب، برق و گاز مشترکان خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد و سازمان بهزیستی را به گونه‌ای اصلاح کنند که با رعایت مناطق جغرافیایی تا الگوی مصرف برابر با صفر منظور شود.

این گزارش اضافه می‌کند: در پايان سال 1401 تعداد 2 میلیون و 470 هزار و 280 خانوار/ مددجو با جمعیتی معادل 5 میلیون و 230 هزار و 639 نفر تحت پوشش کمیته امداد بودند. از اين تعداد خانوار یک میلیون و 178 هزار و 837 خانوار ساکن در مناطق شهری (48 درصد) و  یک میلیون و 291 هزار و 443 خانوار ساکن مناطق روستايی (52 درصد) تقسیم می‌شدند. بر این اساس با در نظر گرفتن سطوح درآمد در شهرها و روستاها اهمیت موضوع رایگان بودن قبوض خدماتی بیش از پیش پررنگ می‌شود.

این گزارش حاکی است تا پایان سال گذشته (1402) ۴۰۰ هزار خانوار از معافیت پرداخت قبض آب برخوردار شدند و همچنین حدود ۴۳۵ هزار خانوار نیز از معافیت قبوض برق بهره‌مند شدند. در مجموع سال گذشته حدود ۱.۵ میلیون خانوار مددجو از پرداخت هزینه قبوض آب و برق و گاز معاف شدند. همچنین ارزش ریالی معافیت‌های مددجویان از پرداخت هزینه قبوض آب، برق و گاز بیش از هزار میلیارد تومان برآورده شده است.

بنا بر این گزارش در سال گذشته ۲۴ هزار و ۱۴۰ خانوار تحت پوشش کمیته امداد استان تهران از معافیت پرداخت قبض آب بهره‌مند شدند، همچنین حدود ۳۳ هزار و ۴۶۳ خانوار نیز از معافیت قبوض برق بهره‌مند شدند. ۳۰ هزار و ۷۲۹ خانوار تحت حمایت نیز مشمول معافیت پرداخت هزینه گاز قرار گرفتند و معافیت‌های خانواده‌های تحت حمایت، از پرداخت هزینه قبوض خدماتی بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۶ میلیون تومان برآورده شده است.

طبق آخرین اخبار و اطلاعات، مددجویان باید از طریق سامانه هوشمند امداد (سها) و یا مراجعه به دفتر پیشخوان دولت نسبت به ثبت شماره ۱۳ رقمی شناسه قبض خود اقدام کنند. همچنین سازمان بهزیستی سامانه ثبت رایگان کردن قبوض خدماتی را راه‌اندازی کرده است. بر این اساس با پیگیری از نهادهای اعلام شده مددجویان می‌توانند برای رایگان شدن قبوض خدماتی خود با رعایت مناطق جغرافیایی تا سقف الگوی مصرف اقدام لازم را انجام دهند.
نام:
ایمیل:
* نظر: