اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۳۸۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۸ - ۰۳ تير ۱۴۰۳ - 23 June 2024
مدیرعامل آبفای کشور:
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید براینکه با برنامه‌ریزی‌ها و مدیریتی که صورت گرفت در حال حاضر نگرانی جدی برای تامین آب در کشور وجود ندارد، گفت:مشترکان بد مصرف اگر به اخطارها توجه نکنند آب شرب آنها از ساعت ۹ صبح تا ۳ عصر قطع خواهد شد.
نگرانی جدی برای تامین آب نداریم
به گزارش عصرپرس، هاشم امینی مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در نشست خبری با تاکید براینکه از مهرماه سال گذشته وزارت نیرو برنامه‌ریزی خود را برای گذر از مقطع اوج تابستان متناسب با بارش‌ها تعریف کرد تا از پیک تابستان بدون  قطعی آب عبور کنیم.

قطع آب شرب مشترکان بد مصرف اگر به اخطارها توجه نکنند

مدیرعامل آبفای کشور با بیان این‌که در برخی شهرها و استان‌ها مانند مشهد، گلستان، سیستان و بلوچستان و تهران نگرانی‌های جدی وجود داشت که برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده مشکل تامین آب شرب آن‌ها برطرف شده است، در مورد برخورد با مشترکان پرمصرف و بدمصرف، اظهار داشت: مشترکان بد مصرف اگر به اخطارها توجه نکنند آب شرب آنها از ساعت ۹ صبح تا ۳ عصر قطع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه امسال با جدیت در مقطع اوج مصرف انجام خواهد شد، گفت: اقدام‌های صورت گرفته برای مدیریت مصرف سبب شد رشد مصرف که پیش از این سه درصد بود به کمتر از ۱.۸ درصد برسد.

امینی تعداد مشترکان آب را حدود ۲۴ میلیون نفر دانست وگفت: این تعداد حدود ۳۴ میلیون انشعاب آب دارند  و بیش از ۵۵ درصد مشترکان تا میزان الگو آب مصرف می‌کنند که این تعداد ۳۹ درصد مصرف آب را دارند.

بایداز ظرفیت پساب‌ها برای صنعت و کشاورزی استفاده شود

مدیرعامل آبفای کشور با بیان اینکه در قانون برنامه ششم توسعه قیمت‌گذاری‌ها به گونه‌ای است که مشترکان بدمصرف مشمول تعرفه‌های پلکانی می‌شوند که منجر به تغییر رفتار مصرف‌کنندگان شده است، گفت: بایداز ظرفیت پساب‌ها برای صنعت و کشاورزی استفاده شود و حتی ظرفیت داخلی ساختمان‌ها نظیر فضای سبز باید از ظرفیت آب خاکستری تامین شود.

ارتقای شاخص دسترسی به آب روستایی از 82 درصد به 87 درصد 

مدیرعامل آبفای کشور با اشاره به طرح ملی جهاد آبرسانی گفت: ماحصل تلاش‌ها در جهاد آبرسانی در طول دولت سیزدهم منجر به ارتقای شاخص دسترسی به آب روستایی از 82 درصد در ابتدای دولت به 87 درصد در انتهای دولت شد و هم اکنون کوشش‌های انجام شده موجب شده است که بیش از 5700 روستا دارای آب شرب پایدار باشند.

سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور با اشاره به برنامه دولت سیزدهم در خصوص تصفیه فاضلاب خاطرنشان کرد: برنامه دولت سیزدهم در این بخش شامل اجرای 46 طرح با حجم یک میلیون و 200 هزار متر مکعب در کشور بود که در حال حاضر از این مقدار 647 هزار متر مکعب به بهره‌برداری رسیده است که حکایت از تحقق 54 درصدی برنامه دارد.

تامین بخشی از نیاز آبی صنایع بزرگ از پساب

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به اهمیت پساب به عنوان یک منبع پایدار آب برای مصارف غیرشرب، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بخشی از نیاز آبی صنایع بزرگ را از پساب تامین کرده است و ۶۴ قرارداد واگذاری پساب به روش بیع متقابل با ارزش روز ۱۰۸۰۰۰ میلیارد تومان منعقد شد.

مدیرعامل آبفای کشور در زمینه ارتباط با مراکز دانش‌بنیان و پژوهشی،گفت: در طول دولت سیزدهم بیش از 30 قرارداد با شرکت‌ها و مؤسسه‌های دانش‌بنیان در حوزه تحقیقات و خرید محصولات و خدمات و تولید و بومی ‌سازی محصولات و فرآیندهای فناورانه در موضوعات مختلفی مانند ارتقای کیفیت آب، هدررفت، بهینه‌سازی مصرف و شیرین‌سازی آب منعقد شد.

به گفته امینی در حوزه هوشمندسازی تاسیسات و شبکه‌ها تعداد شهرهای دارای این سامانه‌ها از 9 شهر در ابتدای دولت سیزدهم به 12 شهر ارتقا یافته است.

۲۸۹ شهر دچار ناترازی آبی هستند

وی خاطرنشان کرد: در ابتدای سال آبی ۵۰۰ شهر تنش آبی داشتند، اما اکنون در ۲۸۹ شهر ناترازی داریم.

امینی، گفت: برنامه‌های چند لایه برای تامین آب آنها انجام شده و مشکلی برای تامین آب مناطق مختلف کشور نداریم.

رصد هفتگی سدهای مورد استفاده آب شرب در کشور

امینی در پاسخ به سوال خبرنگار عصرپرس در خصوص اقدامات پدافندی شرکت آبفای کشور، گفت: پس از مشکلاتی که برای شهرکرد، تبریز و همدان رخ داد برنامه ریزی های هفتگی و مستمری در امور آب کشور صورت گرفت تا با رصد سدهای مورد استفاده آب شرب در صورت بروز مشکل تدبیر ویژه اندیشیده شود و در این راستا نیز برای سدهای مانند سد استقلال هرمزگان جایگزین لازم ایجاد شود.

تامین آب شرب سالم و بهداشتی زائرین اربعین حسینی 

وی در پاسخ به سوال دیگر عصرپرس در رابطه با تامین آب شرب مورد نیاز زائرین اربعین حسینی تاکید کرد: با توجه به اینکه اربعین بزرگترین گردهمایی مذهبی دنیا به شمار می رود و تامین آب شرب بهداشتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است بنابراین این مهم در دستور کار قرار گرفته تا در شرایط مطلوب آب شرب مورد نیاز زائرین از طریق شبکه آبرسانی ،آب بسته بندی و آبرسانی سیار در استان های مرزی مانند خوزستان، کرمانشاه  و سیستان و بلوچستان تامین شود.




خبرنگار: پروین مرادی 
نام:
ایمیل:
* نظر: