اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۳۸۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - 28 May 2024
مدیرعامل شرکت آبفای کشور در نشست خبری اعلام کرد:
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به اجرای طرح جهاد آبرسانی به عنوان یکی از اقدامات بزرگ دولت سیزدهم در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: 2 هزار و 351 روستا در این استان دارای تنش آبی و ناپایداری آب بوده‌اند که از این تعداد به 1751 روستا با جمعیت 554 هزار نفر آبرسانی شد.
افتتاح بزرگترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی در سیستان و بلوچستانبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، هاشم امينی در نشست خبری افتتاح طرح‌های آب و برق استان سيستان و بلوچستان که در وزارت نیرو برگزار شد، با اشاره به بهره‌برداری از طرح‌های آبرسانی بزرگ كشور در حوزه شرب و بهداشت در روز پنجشنبه هفته جاری گفت: در سه سال اخير نگرانی‌هايی برای دولت و مردم سيستان و بلوچستان برای تامین آب شرب و بهداشتی ايجاد شده بود.

وی ادامه داد: بر این اساس ورود جدی بخش مهندسی و كار شبانه‌روزی و مستمر در وزارت نيرو و دولت سیزدهم باعث شد دغدغه تامين آب شرب و بهداشت در استان سيستان و بلوچستان به ويژه در بخش  شمالی سیستان و  زاهدان در فاز نخست رفع و با اجرای این پروژه‌ها، پایداری كيفی و كمی آب شرب و بهداشت تضمین شود.

وی با بيان اينكه سال گذشته در اين فصول به شدت نگران تامين آب شرب سيستان و زاهدان بودیم، ادامه داد: نگرانی‌ها به اين علت بود كه بارش مناسب نداشتيم و از طرفی حقابه قانونی کشور را در چاه نيمه‌ها دريافت نكرده بوديم و در تامین آب شرب و کشاورزی منطقه سیستان و زاهدان با شرایط سختی مواجه بودیم.

وی با اشاره به اجرای طرح جامع آبرسانی در منطقه سيستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به اینکه بخشی از این طرح‌ها در منطقه بلوچستان بود، در قالب ايجاد سدهایی که برای شرايط كم بارشی و خشكسالی تامين آب شرب و بهداشتی احداث شده بود،  از خساراتی که بر مردم و ساکنان آن منطقه در شهرها و روستاها محتمل بود، جلوگیری و  آب با كيفيت برای بخشی از شهر و روستاها تضمین شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور یکی از محل‌های تامین آب در چابهار و كنارك را استفاده از آب شيرين كن‌ها اعلام كرد و ادامه داد: با تغییر رویکرد در وزارت نیرو علاوه بر استفاده از آب شیرین‌کن‌ها در منطقه بلوچستان،با احداث سدها، ظرفیت مناسبی برای حوزه شرب ایجاد شد و حدود 315 روستا از منابع پایدار سد زیردان بهره مند شدند.

وی ادامه داد: شرکت آب نیرو احداث خطوط انتقال آب شرب برای شهرهای چابهار و کنارک را آغاز کرد و بر این اساس آب با کیفیت سطحی را در این منطقه خواهیم داشت.

وی به طرحی که در شمال استان سیستان اجرا شده است نیز اشاره کرد و گفت:بر این اساس بخشی از آب سیستان و روستاها و بخشی از آب زاهدان در زون 2 از چاه نیمه‌ها تامین می‌شود و مقرر شد وابستگی تامین آب از چاه نیمه ها به حداقل برسانیم تا نگرانی مردم نسبت به این موضوع کمتر شود.

وی بهره برداری از منابع برون سرزمینی و از محدوده منطقه دشتک شامل حرمک،شیله و هامون هیرمند را مورد اشاره قرار داد و افزود: طرحی در این رابطه ارائه شد و با ارزیابی منابع آب زیرزمینی، چاه‌هایی حفر شد. در یک کار شبانه‌روزی یکساله  در حفر چاه ،73 حلقه چاه در محدوه این سه دشت حفاری شد.

امینی از اجرای 95 کیلومتر خط انتقال و جمع آوری برای انتقال آب این سه دشت خبر داد و گفت:110 کیلومتر شبکه 20 کیلو ولت فشار متوسط برق و 105 کیلومتر جاده دسترسی ایجاد شد تا بتوانیم حدود 1600لیتر بر ثانیه آبی را که کمبود داشتیم، برای منطقه سیستان و زاهدان تامین کنیم.

کاهش ای سی آب چاه ها از 15 هزار به 273 میکروموس

مدیرعامل آبفای کشور ادامه داد: پس از حفر چاه و آزمایش پمپاژ مشخص شد در این مناطق به علت نوع بافت خاک و نوع اقلیم، آب‌های لب شور و شور با ای سی بالای 15 هزار وجود دارد و این در حالیست که ای سی برخی از چاه‌هایی که استحصال شد نزدیک 25 هزار میکروموس بود.

وی تصریح کرد: طی سه هفته گذشته با وارد کردن آب به مدار،منابع بخشی از چاه‌ها با ای سی 20 هزار در آب شیرین کن وارد و با ای سی 273  میکرو موس خارج شد و آب با کیفیت از طریق آب شیرین کن زاهدان و تصفیه خانه‌ای که از چاه نیمه ها آب را منتقل می کند، به داخل شهر وارد می شود و می تواند نگرانی‌ها را رفع کند.

وی به احداث آب شیرین کن با ظرفیت 100 هزار متر‌مکعب اشاره کرد و اظهار داشت: این اقدام حدود 8 ماه با کار شبانه‌روزی و با تاکیدها و پیگیری‌های رئیس جمهور شهید انجام شد  و پنجشنبه این هفته بزرگترین  آب‌شیرین‌کن  فراساحلی  به ظرفیت 100 هزار مترمکعب به مردم شریف منطقه سیستان و زاهدان  تقدیم می‌شود که می تواند تاثیر بسیار خوبی در پایداری کمی و کیفی آب شرب در این منطقه داشته باشد.

امینی با بیان اینکه حدود 2 هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار برای بزرگترین  آب‌شیرین‌کن فراساحلی هزینه شده است،یادآور شد: برای چاه‌ها، خطوط انتقال و خطوط برق حدود 1200 میلیارد تومان هزینه شده است.

امینی با بیان اینکه 4 هزار میلیارد تومان برای طرح تامین آب شرب محدوده منطقه سیستان و زاهدان در بازه زمانی یکساله هزینه شده است، ادامه داد: با در مدار قرار گرفتن این آب شیرین کن، طعم شیرین خدمت و کار جهادی و شبانه روزی کارگران مهندسان، مشاوران و پیمانکاران  برای مردم  منطقه شمال سیستان و بلوچستان شیرین خواهد شد.

وی به طرح جهاد آبرسانی به عنوان یکی از اقدامات بزرگ دولت سیزدهم در استان سیستان و بلوچستان نیز اشاره کرد و افزود: آبرسانی 10 هزار روستا در سطح کشور در قالب طرح جهاد آبرسانی اجرا می‌شود که این طرح در 5 هزار و 500 روستا اجرایی شده است.

سیستان و بلوچستان نقطه ثقل اجرای طرح جهاد و آبرسانی است

مدیرعامل آبفای کشور ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان اجرای طرح در قالب طرح‌های وزارت نیرو 2 هزار و 351 روستا که دارای تنش آبی و ناپایداری آب بوده‌اند، در دستور کار قرار گرفته و از این تعداد 1751 روستا با جمعیت 554 هزار نفر از طریق قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی آبرسانی شد .

وی با بیان این که نقطه ثقل جهاد آبرسانی کشور استان سیستان و بلوچستان است، ادامه داد: همچنین مقرر شد250 روستا را با کمک خیران آبرسان به شرایط پایدار کمی و کیفی برسانیم.

امینی خاطر نشان کرد: طرح جهاد آبرسانی در استان سیسیتان و بلوچستان به سرعت در حال انجام است.در بخش خیران و جهاد آبرسانی و مجتمع‌های آبرسانی 401 روستا با اعتبار 1100میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است و 148 هزار نفر از آب پایدار و سالم برخوردار شدند.
وی گفت: در اواخر این هفته و در کنار بهره‌برداری از طرح بزرگترین  آب‌شیرین‌کن  فراساحلی،315 روستا در محدوده منطقه بلوچستان تامین آب پایدار و سالم از طریق تصفیه‌خانه که در طول یکسال گذشته احداث شده است،با مشارکت انجمن صنفی آب و فاضلاب کشور و شرکت‌های آب و فاضلاب به بهره‌برداری می‌رسد و این روستاها از آب شرب و بهداشتی و سالم و پایدار بهره‌مند خواهند شد

وی تاکید کرد: در مرحله نخست مردم شهر زاهدان طعم آب شیرین را پس از بهره برداری از این آب شیرین کن می‌چشند و نباید نگرانی از بابت کیفیت آب داشته باشند.



نام:
ایمیل:
* نظر: