اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۳۷۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۶ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - 10 April 2024
عید سعید فطر، عید سر سپردگی و بندگی و حلول ماه شوال مبارک بادعصرپرس، عید فطر اولین روز ماه شوال است که با رؤیت هلال ماه شوال در پایان ماه رمضان ثابت می‌شود.

یکی از اعمال واجب در روز عید فطر پرداختن زکات فطره است. زکات فطره یا زکات فطر و یا فطریه پرداخت حدود سه کیلوگرم از خوراکِ غالب مانند گندم، جو، خرما، برنج، کشمش و یا قیمت آن به‌ازای هر نان‌خور به‌مناسبت عید فطر. موارد مصرف زکات فطره همان موارد هشت گانه زکات مال (فقیر، مسکین، آزادی بردگان، بدهکار، مؤلفة قلوبهم، مأموران جمع‌آوری زکات، فی سبیل‌الله و ابن سبیل) است.

از امیرالمومنین (ع) نقل شده عید سعید فطر عیدی کسی است که خداوند، روزه او را پذیرفته و عبادتش را قبول کرده است. امام رضا (ع) در خصوص عید سعید فطر فرموده است: روز فطر، از آن جهت عید قرار داده شده است که مسلمانان، اجتماعی داشته باشند که در آن روز گرد هم آیند و برای خدا بیرون آیند و او را بر نعمت‌هایی که به آنان داده شده است، بستایند و روز عید، روز تجمع، روز خوردن روزه، روز زکات، روز شوق و روز نیایش است. دعای چهل و ششم صحیفه سجادیه از دعاهای مأثور از امام سجاد (ع) که پس از نماز عید فطر و روز جمعه آن را می‌خواند. امام سجاد (ع) در این دعا به تمامی نعمت‌های خدا در حق بندگان اعتراف می‌کند و با عبارات مختلفی درصدد جلب رحمت خدا است.

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله، رحمت و مغفرت خدا در این شب را چنین توصیف می‌کند: «هنگام افطار هر شب ماه رمضان، برای خدای تبارک و تعالی آزاد شده‌هایی از آتش است که شمار آنان را جز خدا نداند که آن در علم غیب اوست و چون آخرین شب ماه رمضان فرا رسد خدا در آن شب بشمارِ آنچه در همه ماه آزاد شده، آزاد کند .

یکی از اعمالی که برای عید فطر در مفاتیح وارد شده، تکبیراتی است که پس از نماز صبح و نماز عید وارد شده؛ تکبیراتی که در شب عید پس از نماز فریضه وارد شده، بخواند و زکات فطره را پیش از نماز عید، به شرحی که در کتاب‌های فقهی آمده، پرداخت کند و زکات فطره، واجب مؤکد و شرط قبولی روزه ماه رمضان و سبب حفظ انسان تا سال آینده است.

پوشیدن لباس نیکو و به کار بردن بوی خوش و رفتن به صحرا برای به جا آوردن نماز عید در زیر آسمان از دیگر اعمال وارد شده است و همچنین افطار کردن پیش از نماز عید، در اول روز و بهتر آن است که با خرما یا شیرینی باشد. همچنین سفارش شده که پس از طلوع آفتاب از منزل خارج شوید و دعاهای وارد شده مانند اللّٰهُمَّ مَنْ تَهَیَّأَ فِی هٰذَا الْیَوْمِ... را بخواند.

خواندن نماز عید یکی دیگر از اعمال امروز است که در رکعت اول سوره‌های حمد و اعلی را خوانده و سپس پنج تکبیر بگویید و بعد از هر تکبیری دست به قنوت بردارید و بگویید : اللّٰهُمَّ أَهْلَ الْکِبْرِیاءِ وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَةِ، وَأَهْلَ التَّقْویٰ وَالْمَغْفِرَةِ، أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هٰذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً، وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللّٰهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ ذُخْراً وشَرَفاً وَمَزِیداً أَنْ تُصَلِّیَ عَلَیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَأَنْ تُدْخِلَنِی فِی کُلِّ خَیْرٍ أَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ، وَأَنْ تُخْرِجَنِی مِنْ کُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمْ أجْمَعِین . اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ خَیْرَ مَا سَأَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصَّالِحُونَ، وَأَعُوذُ بِکَ فِیهِ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُکَ الصَّالِحُونَ.

در رکعت دوم نیز پس از سوره حمد، سوره شمس را بخوانید، سپس چهار تکبیر بگویید و پس از هر تکبیری دست به قنوت بردارید و همان دعا را بخوانید. البته پس از نماز عید، دعاهای بسیاری وارد شده که شاید بهترین آن‌ها، دعای چهل‌ و ششم صحیفه کامله سجادیه باشد.

همچنین زیارت حضرت سید الشهداء یکی دیگر از اعمال امروز است.
برچسب ها
عیدسعید فطر
نام:
ایمیل:
* نظر: