اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۳۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۲ تير ۱۳۹۶ - 03 July 2017
رئیس جمهور
رئیس جمهور در کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار با تاکید بر موفقیت‌های دولت در کنترل آلایندگی‌های هوا گفت: ۸۰ درصد گرد و غبار کشور منشاء خارجی دارد.
۸۰ درصد گرد و غبار کشور منشاء خارجی دارد
سرویس سیاسی عصرپرس: آقای روحانی در سخنانی در نخستین اجلاس بین المللی مقابله با گرد و غبار با اشاره به اینکه در طول 4 سال گذشته دولت در حد توان و اعتبارات خود اقدامات بسیار ارزشمندی در زمینه محیط زیست انجام داد گفت: قرار بود برای دریاچه ارومیه بیش از 3 هزار میلیارد تومان اعتبار مصرف شود که این رقم در نظر گرفته شد اما عملا تا پایان سال 95 حدود 2 هزار میلیارد تومان برای احیای این دریاچه هزینه شد تا دریاچه ارومیه تثبیت شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رئیس جمهور با اشاره به اینکه مردم غرب کشور می توانند به آینده دریاچه ارومیه مطمئن باشند تصریح کرد: دولت در این زمینه اقدامات خود را تکمیل خواهد کرد.
وی افزود: این اقدامات همچنین شامل هورالعظیم در استان خوزستان و هامون در استان سیستان و بلوچستان نیز خواهد بود.

 روحانی با اشاره به منشاء داخلی و خارجی پدیده گرد و غبار در کشور گفت: وجود دو میلیون هکتار از بیابان های ایران می تواند منشاء گرد و غبار باشد و گاهی نیز هست.

وی افزود: اما منشاء خارجی با داخلی آن قابل قیاس نیست چرا که منشاء گرد و غبار 20 درصد داخلی و 80 درصد خارجی است.

رئیس جمهور از عراق ، سوریه ، اردن، کویت ، عربستان، پاکستان ، افغانستان و ترکمنستان به عنوان کشورهایی نام برد که در منطقه ما منشاء گرد و غبار هستند و آثار آنها به ایران سرازیر می شود.

 روحانی گفت: طی 24 ساعت شبانه روز ، 8 میلیون متر مکعب خاک با طوفان گرد و غبار در مناطق مختلف کشور جاری می شود که این امر در سلامت مردم ، کشاورزی، باغات و همچنین محیط زیست آثار مخربی دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع گرد و غبار در دهه های گذشته در منطقه و کشور ما سابقه داشته افزود: این پدیده نسبت به گذشته چند برابر افزایش یافته است. 

 روحانی افزود: پدیده گرد و غبار اگر در دهه های گذشته در طول سال 10 تا 20 روز بود امروز ما شاهد این پدیده به مدت 100 و گاهی 130 روز در طول سال در برخی مناطق کشور هستیم.

رئیس جمهور گفت: اگر دریاچه هامون با ظرفیت 15 میلیارد متر مکعب آب می توانست بادهای 120 روزه سیستان و بلوچستان را مطبوع مردم قرار دهد امروزه تقریبا با خشک شدن این دریاچه و تالاب هایش تبدیل به معضلی برای مردم شده است .

روحانی افزود: موضوع گرد و غبار همانند بسیاری از مسائل زیست محیطی از حد ملی فراتر رفته و به مسئله منطقه ای و جهانی تبدیل شده است. 

نخستین اجلاس بین المللی مقابله با گرد و غبار با عنوان چالش ها و راهکارهای عملی با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران آغاز شد.

در این همایش سه روزه که وزرای نیرو و امور خارجه و رئیس سازمان محیط زیست و رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و وزرا و نمایندگان بیش از 31 کشور حضور دارند علاوه بر تبادل تجربیات راهکارهای حقوقی، فنی و مالی مقابله با گرد و غبار بررسی می شود.

این اجلاس بین المللی دو جلسه با حضور وزرا و چهار جلسه تخصصی خواهد داشت که در آن موضوعات مختلف هزینه های اقتصادی و تأثیرات اجتماعی، سنجش پیش بینی و پایش منابع گرد و غبار، مدیریت و هدایت منابع نوآوری در روش های کنترل و سیاست گذاری و پاسخ های جهانی با رویکردهای متقابل برگزار خواهد شد.

اجلاس بین المللی گرد و غبار یک بیانیه و توصیه تخصصی خواهد داشت که شامل نتایج فنی برای مقابله با گرد و غبار و مهار کانون ها می شود. 
نام:
ایمیل:
* نظر: