اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
کد خبر: ۳۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۱۱ تير ۱۳۹۶ - 02 July 2017
رئیس دستگاه قضا در همایش سراسری قوه قضائیه
آیت الله آملی لاریجانی با تاکید براینکه امروز نظام جمهوری اسلامی یک نظام شکوفا و بالنده است و در منطقه حرف اول را می زند، گفت: دشمنان ما اعتراف می کنند و می دانند جمهوری اسلامی در منطقه و کل سیاست های دنیا نقش دارد.

امروز دشمنان ما می دانند جمهوری اسلامی در منطقه و دنیا نقش داردبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، آیت الله آملی لاریجانی در همایش سراسری قوه قضائیه در سالن اجلاس سران ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه و یاد و خاطره شهدای هفتم تیر گفت: مهمترین اصل قانون اساسی در مورد وظایف قوه  قضائیه اصل 156 این قانون است که بر حسب این اصل، قوه قضائیه قوه‌ای مستقل است که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت است و عهده دار وظایفی است.

 رئیس دستگاه قضا با برشمردن وظایف قوه قضائیه مطابق با قانون اساسی، بیان داشت: اولین وظیفه، رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، شکایات و حل و فصل دعاوی و رفع خصومت، دومین وظیفه احیای حقوق عامه و گسترش حق و آزادی های مشروع، سومین وظیفه نظارت بر حسن اجرای قوانین، چهارم کشف جرم و تعقیب مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام، پنجم اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین می‌باشد.

 وی ادامه داد: در اصل 57 قانون اساسی، تصریح شده که قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارتند از قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضائیه که زیر نظر ولایت مطلقه فقیه اعمال می‌گردد. این قوا مستقل از یکدیگر هستند.

 آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اصل 61 قانون اساسی افزود: این اصل نیاز به یک تحلیل و تفسیر دارد و آن این است که اعمال قوه قضائیه به وسیله دادگاه های دادگستری است که باید طبق موازین اسلامی تشکیل شود و به حل و فصل دعاوی و گسترش عدالت بپردازد.

 وی افزود: مقصود بنده از قرائت این چند اصل برای توجه دادن به نکته ای است که گاهی مغفول می ماند. ما در تشخیص نقش و جایگاه قوه قضائیه می توانیم دو نگاه داشته باشیم. یک نگاه، نگاه کلی و بیرونی است. برای اینکه ببنیم قوه قضائیه چه جایگاهی دارد آن را در کل جغرافیای نظام اسلامی نگاه می کنیم و نظام جمهوری اسلامی را در کل دنیا و منطقه ملحوظ می داریم که چه نقشی دارد. یک نگاه درونی هم داریم که قوه قضائیه قوه‌ای است دارای تشکیلات و از اجزایی تشکیل شده است.

 آیت الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: یک نکته مهم برای کل قوه قضائیه عبارت است از شناخت جایگاه و نقش آن در اصل نظام جمهوری که این نگاه را از قانون اساسی می توان استفاده کرد.

 رئیس قوه قضائیه ادامه داد: وقتی قانون اساسی در اصل 57 تصریح می‌کند که جمهوری اسلامی از سه قوه مختلف تشکیل شده است و زیر نظر ولایت امر اعمال می شود، اینجا به نظر می رسد همین نگاه بیرونی است و می خواهد بگوید در کل نظام جمهوری اسلامی چه نقشی دارد و ما اگر این نگاه را در مورد قوه قضائیه -کما اینکه درون قوای دیگر هم داریم، داشته باشیم، آنوقت هم نوع نگاه ما به وظیفه‌مان، اهمیت وظیفه‌مان و حساسیت‌مان به انجام وظایف‌ دو چندان خواهد شد.

 وی با تاکید براینکه امروز نظام جمهوری اسلامی یک نظام شکوفا و بالنده است و در منطقه حرف اول را می زند، گفت: این چیزی نیست که در داخل کشور مسئولین بگویند بلکه در اوایل انقلاب امام راحل با آن تیزبینی اینها را می دید که روزی این جمهوری اسلامی حرف اول را خواهد زد، بلکه امروز دشمنان ما اعتراف می کنند و می دانند جمهوری اسلامی در منطقه و کل سیاست های دنیا نقش دارد.

 آیت الله آملی لاریجانی به فشارهای شورای امنیت برای تصویب مصوبات جدید علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: این همه فشار در شورای امنیت برای اینکه به دنبال مصوبات جدید علیه جمهوری اسلامی بروند،اگر جمهوری اسلامی نقش و اقتداری در منطقه نداشت، اعتنایی نمی‌کردند و نیازی به این کار نمی‌دیدند.

 عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این فشارهای آمریکا به عنوان قلدر جهانی برای تحریم جمهوری اسلامی و فشار به دولت‌های دنیا که با جمهوری اسلامی تعامل نداشته باشند، برای این است که می بینند جمهوری اسلامی در دنیا و منطقه نقش فزاینده دارد و همین دلیل به دنبال این تحرکات است.

 وی بیان داشت: نگاه بیرونی به دستگاه قضا موجب می شود وقتی ما وضعیت نظام جمهوری اسلامی را در منطقه مشاهده می‌کنیم و وقتی دخالت قوه قضائیه و تاثیرش را و خدماتی که به مردم در این نظام ارائه می کند را می بینیم، آنوقت برای ما روشن می شود که خدمت کردن در این دستگاه کار بزرگی است که اگر با اخلاص در نیت توام شود، یکی از بالاترین عبادات است؛ چراکه هم خدمت است به مردم و هم برای استقرار بیشتر و شکوفایی بیشتر جمهوری اسلامی و تکامل این نظام الهی این نقش، نقش بسیار پررنگ و با اهمیتی است.

نام:
ایمیل:
* نظر: