اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۷۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۷ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - 13 February 2024
نخستین همایش داوری و مراسم تحلیف داوران حرفه‌ای با حضور معاون اول قوه قضاییه، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و جمعی از وکلا، قضات و نمایندگان بخش‌های مرتبط برگزار شد.
نخستین همایش داوری حرفه‌ای مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه برگزار شد
به گزارش عصرپرس، نخستین همایش داوری حرفه‌ای با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه، محمد کاظمی‌فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات، حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی، معاون معاون توسعه حل اختلاف، مقدس، معاون داوری و میانجی‌گری توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، حاجی‌رضا شاکرمی، قائم مقام دادگستری استان تهران، روحانی‌نیا، مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، حبیب‌زاده مومن، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، هوایی، رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران، صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران، محمد نظامی، مدیرکل حوزه ریاست معاونت توسعه حل اختلاف قوه قضاییه و جمعی از مدیران، مسئولان قضایی، قضات و وکلای برجسته کشوری در سالن اجتماعات مجتمع شهید رفاهی بهشتی قوه قضاییه برگزار شد. 

معاون اول قوه قضاییه: باید داور‌های متخصص با تخصص‌های متنوع تربیت شوند

 فرهنگ مردم را درباره این موضوع تغییر دهیم به این معنی که مردم از مراجعات غیر ضروری به محاکم و قوه قضاییه خودداری کنند و این فرهنگ در جامعه ایجاد شوند که مسائل غیر ضروری توسط ریش‌سفیدان و داوران در محل‌ها حل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق، یادآور شد: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در حوزه حل اختلاف در قوه قضاییه رخ داده و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد به ثمر نشستن یک نهاد داوری حرفه‌ای متخصص در دستگاه قضایی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه اواخر اسفند سال جاری دوره پایان سند تحول قضایی است، عنوان کرد: سند تحول و تعالی بازنگری‌شده و ارتقا یافته و هفته گذشته تحویل ریاست قوه قضاییه شد تا فرایند توشیح انجام شود و از فروردین سال ۱۴۰۳ به مدت ۳ سال به عنوان نقشه راهی برای قوه قضاییه باشد.

معاون اول قوه قضاییه، بیان کرد: یکی از مسائل بسیار مهمی که در این سند به آن تاکید شده است طرح داوری و میانجیگری و صلح و سازش است و سیاست قوه قضاییه آن است که شورای حل اختلاف را در سراسر کشور تقویت و از نهاد‌های مدنی که در رابطه با صلح و سازش و داوری و میانجیگری فعالیت می‌کنند به صورت جدی حمایت کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق، گفت: اعضا و فعالان شورا‌های حل اختلاف برنامه تنظیم کنند و قوه قضاییه این آمادگی را دارد که مشکلات مردم را به واسطه نهاد‌های مدنی و به دست خود مردم مرتفع کند.

نخستین کانون داوران حرفه‌ای در تهران تشکیل شد 

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی، معاون توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در نخستین همایش داوری حرفه‌ای با تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: با گرفتن پند از تجربیات گذشته به این نتیجه رسیدیم که باید حوزه داوری را ارتقا دهیم. از این رو برای معتبرشدن این حوزه به سمت اهل فن و متخصصان و کسانی که دانش فنی در عرصه‌ای که می‌خواهند داوری کنند، رفتیم.

وی افزود: افراد متخصص در این حوزه وارد شدند و ما به سراغ قضات بازنشسته رفتیم و این افراد به خوبی می‌توانند بین مردم داوری کنند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه بیان کرد: در امر داوری به سراغ اساتید حقوق دانشگاه‌ها، کارشناسان، وکلا باتجربه، سردفتران و دفتریاران، اصناف، اعضای کانون‌ها و افرادی که در حوزه کاری خودشان متخصص بودند، رفتیم و این کار ادامه دارد و در این ارتباط از افراد متخصص دعوت خواهیم کرد تا به حوزه داوری اضافه شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی، بیان کرد: این افراد می‌توانند آغازگر راهی روشن و اعتبار آفرین باشند و اختلافات مردم را حل کنند. داوری از گذشته در قوانین ما وجود داشته است، اما در دوره اخیر چندان به آن توجه نشده است. در فرهنگ ما کار داوری بین افراد رواج داشته، اما متاسفانه در سال‌های اخیر به فراموشی سپرده شده است.

وی افزود: باید فرهنگ داوری را احیا و قانون را در این رابطه اجرا کنیم و این امر را توسعه دهیم. شرط اول این کار اعتمادزایی است و برای اعتمادزایی باید از افراد معتبر استفاده کرد، ما گام اول را محکم برداشته‌ایم و سخت‌گیری زیادی در انتخاب افراد شده است تا پروانه داوری حرفه‌ای را دریافت کنند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، گفت: در حال حاضر صد‌ها پروانه حرفه‌ای داوری در سطح کشور صادر شده است و هر کدام از داوران را می‌توانیم با اطمینان حمایت کنیم و پرونده مردم را به این افراد ارجاع دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی، بیان کرد: زمان آن رسیده است که کار داوری حرفه‌ای به مردم معرفی شود. باید تبلیغات لازم در این عرصه انجام شود و مردم بدانند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و می‌توانند با اعتماد به پروانه‌ای که از سوی قوه قضاییه صادر شده است به کسانی مراجعه کنند که هم دانش کافی دارند و هم از صلاحیت آن‌ها احزار شده است.

وی با بیان اینکه ما ملزم هستیم که اعتماد آفرینی کنیم، گفت: اولین کانون داوران حرفه‌ای در تهران تشکیل شده است و کانون‌های داوران به تدریج در سراسر کشور تشکیل می‌شوند و داوران ساماندهی و به مردم معرفی می‌شوند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین، بیان کرد: داوری به مانند قضاوت است و جایگاه بالایی دارد. باید در حوزه داوری تا جایی که امکان دارد طرفین پرونده را به سمت صلح و سازش هدایت کنیم و ما داوری محض را نمی‌پسندیم و قصد داریم داور مصلح را تربیت کنیم.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه بیان کرد:داوران باید در دسترس مردم باشند و به سرعت به آن‌ها پاسخ دهند. ما باید شرایط و آداب داوری را رعایت کنیم. داوران باید مردم را به آرامش هدایت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی افزود: ما در امر داوری از سردفتران دعوت کردیم، زیرا آن‌ها متخصص هستند. 

وی با بیان اینکه کارشناسان اساس و پایه داوری هستند، گفت: کار کارشناسان موضوع شناسی دقیق است. داوران کارشناس که در هیئت‌های داوری در کنار حقوق‌دانان قرار می‌گیرند، سهم اصلی کارشناسی و موضوع شناسی را برعهده دارند، در این شرایط صدور حکم برای حقوقدانان آسان می‌شود.

وی گفت: تلاش ما این است که با کمک متخصصان همه رشته‌ها گره از کار مردم باز کنیم. تا دیگر شاهد نباشیم راهرو‌های دادگستری‌ها و دادسرا‌ها شلوغ باشد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه افزود: اگر ما داوری را توسعه دهیم و بیشتر اختلافات را با داوری حل و فصل کنیم، آنگاه باقی مانده پرونده‌ها که توسط قضات رسیدگی می‌شود با کیفیت خواهد بود. قضات ما بیش از حد استاندارد پرونده بررسی می‌کنند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی بیان کرد: افرادی که می‌توانند در حوزه داوری وارد شوند. داوری حرفه‌ای باید توسعه پیدا کند.

قائم مقام دادگستری استان تهران: برای ۲۳۰ نفر در استان پروانه داوری صادر شده است

حاجی رضا شاکرمی در نخستین همایش داوران حرفه‌ای ضمن تبریک فرا رسیدن اعیاد شعبانیه، اظهار کرد: در قانون آیین دادرسی مدنی در مواد ۴۵۴ تا ۵۰۲ به بحث داوری اختصاص داده شده است و این حکایت از آن دارد که قانونگذار در آن زمان برای داوری ارزش فراوانی قائل بوده است.

وی افزود: در بحث داوری اشخاص، کسانی را که از هر نظر قبول دارند به عنوان داور انتخاب می‌کنند بسیاری از موارد و موضوعاتی که در دادگستری‌های کشور مطرح می‌شود موضوع قضایی نیست بلکه به اختلافاتی اختصاص دارد که در یک قرارداد بین افراد ایجاد می‌شود و با داوری و بحث قابل رفع شدن است.

قائم مقام دادگستری استان تهران تصریح کرد: قانونگذار این امکان را فراهم کرده است که افراد در هر مرحله از رسیدگی بتوانند برای خود داور انتخاب کنند.

وی تسریع در رسیدگی و تخصصی بودن داوری، حفظ اسرار شخصی مراجعان، تعیین محل رسیدگی به انتخاب طرفین، مشارکت دادن عموم مردم در داوری و اجرای صحیح رای داوری را از مهمترین مزایای آن بر شمرد و گفت: در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از تعداد ۲ هزار و ۳۴۰ نفر متقاضی داوری تعداد هزار و ۶۰۰ نفر در مصاحبه پذیرفته شده و ۲۳۰ نفر موفق به اخذ پروانه داوری در استان تهران شده‌اند و مابقی پروانه‌ها نیز در شرف صدور هستند.

شاکرمی ادامه داد: اولین کانون داوری حرفه‌ای را در دادگستری استان تهران تشکیل دادیم و شعبات تخصصی را با این کانون همراه کردیم و در یک مجتمع ویژه مستقر کردیم که بتوانیم مردم را نیز برای استفاده از داوری ترغیب و تشویق کنیم.

وی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی‌های مدون و دقیقی که انجام شده به آینده این طرح امیدوار هستم و ایمان داریم که نتایج مثبتی را در پی خواهد داشت.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز: قوه قضاییه تلاش دارد عدالت قضایی را مردمی کند

بهنام حبیب‌زاده مومن در نخستین همایش داوران حرفه‌ای شورای حل اختلاف قوه قضاییه اظهار کرد: وجود اختلاف بین اشخاص و شهروندان در زندگی اجتماعی اجتناب ناپذیر است، اما برای ادامه زندگی اجتماعی لازم است که اختلافات بر اساس قواعد و قوانین منظم و روزآمد حل و فصل شود.

وی افزود: روش سنتی حل اختلاف دادرسی قضایی است که در کشور وجود دارد، اما امروز تمام دنیا به دنبال حکمرانی مطلوبند و حکمرانی مطلوب بدان معناست که تلاش کنیم دادرسی به صورت مردمی انجام شود و قضاوت‌ها از دولت‌ها و حاکمیت‌ها به مردم سپرده شود.

رئیس کانون وملای مرکز تصریح کرد: برای تحقق این هدف باید یک داوری تخصصی، حرفه‌ای، مردمی و مردم‌پسند اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه قوه قضاییه تلاش می‌کند که داوری حرفه‌ای و تخصصی را در کشور گسترش دهد کاهش زمان حل اختلافات، تعیین مدت داوری از سوی طرفین اختلافات، جلوگیری از اطاله دادرسی و توجه به سیاست مشارکتی به جای سیاست عمومی دولتی را از مهمترین مزایای داوری برشمرد.

حبیب‌زاده مومن خاطر نشان کرد: وقتی ما داوری حرفه‌ای را تقویت می‌کنیم ابتکار عمل دادرسی را نیز به داوران می‌دهیم در حالی که در یک دادرسی قضایی قاضی پرونده نمی‌تواند از حدود قانونی خارج شود همچنین در دادرسی قضایی شهروند ما در فشار و اضطراب قرار دارد، اما در امر داوری شهروندان بدون هیچگونه فشار و استرسی می‌توانند موضوع و مطالبه خود را پیگیری کنند.

وی تاکید کرد: استفاده از تخصص‌های متعدد در رسیدگی به پرونده‌ها یکی از شاخصه‌های بسیار با اهمیت و ارزشمند حوزه داوری است و کسانی که دارای تخصص هستند برای حضور در این حوزه انتخاب می‌شوند.

رئیس کانون وملای دادگستری مرکز تاکید کرد: قوه قضاییه تلاش دارد عدالت قضایی را به دست کسانی که دارای صلاحیت حرفه‌ای و اخلاقی هستند مردمی کند.

وی اضافه کرد: امیدواریم که به ضوابط و معیار‌های داوری حرفه‌ای توجه شود و با همت عظیمی که وجود دارد در آینده شاهد رضایتمندی بیشتر مردم از قوه قضاییه باشیم.

مقدس، معاون داوری و میانجی‌گری توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در این همایش ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر و تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار کرد: در شکل‌دهی کانون‌های داوری جامعه هدف ما کسانی هستند که مراجعان متعددی دارند، وکلا، دفاتر اسناد رسمی و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی عموما مراکزی هستند که مراجعات فراوانی به آن‌ها صورت می‌گیرد بنابراین می‌توانند بهترین سفیران ما در حوزه داوری همین افراد فعال در این دفاتر باشند، چراکه می‌توانند به راحتی مردم را ارشاد و از حوزه داوری مطلع و مزایای داوری را برای مردم تشریح کنند.

وی افزود: این افراد می‌توانند سفیرانی برای ارتقای فرهنگ داوری در بین مردم باشند چراکه مردم ما اطلاع بسیار اندکی از موضوع داوری دارند و اگر مردم از این موضوع اطلاع و آگاهی داشته باشند مراجعه به محاکم نیز کمتر می‌شود.

مقدس، تصریح کرد: افرادی که امروز تحت عنوان وکلا، قضات، کارشناسان و فعالان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و فعالان اتاق اصناف به عنوان داور انتخاب شده‌اند، فرهیختگان حوزه فعالیت خود محسوب می‌شوند و می‌توانند پس از احراز شرایط پروانه داوری را از معاونت داوری و میانجی‌گری مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه دریافت کنند.

وی عنوان کرد: یکی از اهداف این همایش این است که وضعیت و جایگاه داوری در نظام قضایی معین و مشخص شود.

معاون داوری و میانجی‌گری مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، بیان کرد: در موضوع داوری ما به دنبال اشتغال نیستیم بلکه به دنبال برقراری عدالت هستیم، چراکه داوری کار آسانی نیست و داوران وظیفه احقاق حق و عدالت در جامعه را بر عهده دارند بنابراین تلاش کردیم در انتخاب داوران افراد نخبه و فرهیخته را جذب کنیم.

وی یادآورشد: داوری همانند قضاوت کار بسیار سخت و حساسی است بنابراین تلاش کرده‌ایم که به عنوان اشتغال به این مقوله نگاه نکنیم.

مقدس با تاکید بر اینکه بنا داریم مقوله داوری را به سمت تخصصی شدن سوق دهیم، خاطرنشان کرد: به شرط آنکه داوران را با حساسیت و از بین نجبگان و اندیشمندان هر صنف انتخاب کنیم، داوری می‌تواند نسخه نجات‌بخشی برای مردم و تشکیلات عدلیه باشد.

در پایان این همایش مراسم تحلیف جمعی از داوران که موفق به اخذ پروانه داوری شدند با قرائت سوگندنامه برگزار و این داوران به صورت رسمی کار خود را آغاز کردند.
برچسب ها
قوه قضائیه
نام:
ایمیل:
* نظر: