اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۳۷۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۸ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - 13 February 2024
در دیدار با جمعی از ایرانیان مقیم عراق:
رییس قوه قضاییه با بیان اینکه امنیت مقوله بسیار مهمی است و اگر امنیت نباشد، اقتصاد و فرهنگ هم ضربه خواهند خورد؛گفت: امروز ایران و عراق درصدد هستند برای یکدیگر «امنیت پایدار» ایجاد کنند و در این مسیر قدم به قدم جلو می‌روند؛ باید توجه داشت که امنیت ایران و عراق به هم گره خورده است چرا که عراق بیشترین و طولانی‌ترین مرز را با ما دارد.
اژه ای: امنیت ایران و عراق به هم گره خورده است
به گزارش  عصرپرس از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در نخستین برنامه از سفرش به عراق، امروز سه‌شنبه (24 بهمن) طی مراسمی با جمعی از ایرانیان مقیم عراق، دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در این مراسم ضمن  تبریک سوم شعبان سالروز ولادت باسعادت سرور و سالار شهیدان و اسوه آزادگان جهان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و همچنین اعیاد شعبانیه، اظهار کرد: زیارت امام حسین(ع) یکی از شاخص‌ترین و ارزنده‌ترین اعمال عبادی است؛ روایاتی وجود دارد که طبق آنها دعا در زیر قبّه و گنبد امام حسین(ع) مستجاب است. شما ایرانیان که توفیق حضور و اقامت در عراق را دارید، این مزیت را قدر بدانید و از برکات همجواری با مضاجع شریف آل‌الله، پیوسته و مستمراً مستفیض شوید. 

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به مسائل و مشکلاتی که از سوی ایرانیان مقیم عراق در جریان این نشست مطرح شد، گفت: من برای رفع مسائل و مشکلات شما ایرانیان مقیم عراق، چهار راهکار را ارائه می‌دهم؛ نخست آنکه این مسائل و مشکلات را در شوراهای عالی و مجامعی که به عنوان رئیس قوه قضاییه در آنها عضویت دارم، به فراخور مرتبط بودن، طرح می‌نمایم؛ دوم آنکه کارگروه و کمیته مشترکی را با نمایندگانی از شما ایجاد کنیم و در جهت رفع این مشکلات گام برداریم؛ سوم آنکه سفارت ایران در عراق و یا رایزنی فرهنگی ایران در این کشور نماینده‌ای را برای رفع مشکلات شما به ایران بفرستد و چهارم آنکه خودِ من به عنوان رئیس قوه قضاییه فرد حقوقدانی را مسئول احصاء و اولویت‌بندی و رفع مسائل و مشکلات شما کنم. علی‌ایحال ظرف 2 الی 3 ماه باید کارهای کارشناسی این راهکارها صورت گیرد و راهکارها در مدار عملیاتی شدن قرار گیرند.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: نسبت به اجرایی شدن وعده‌ای که به شما می‌دهم، مقیّد هستم؛ نباید به گونه‌ای باشد که پس از گذشت 6 ماه، شما بگویید رئیس قوه قضاییه کشورمان به عراق آمد و نشست و دیداری برگزار شد اما هیچکدام از راهکارها برای رفع مسائل عملیاتی نشد. 

رئیس عدلیه در ادامه با اشاره به اهمیت مقوله «امنیت» و تاثیری که این مقوله بر سایر شؤون و ساحت‌های زندگی بشری دارد، گفت: «امنیت» مقوله بسیار مهمی است اگر امنیت نباشد، اقتصاد و فرهنگ هم ضربه خواهند خورد؛ امروز ایران و عراق درصدد هستند برای یکدیگر «امنیت پایدار» ایجاد کنند و در این مسیر قدم به قدم جلو می‌روند؛ باید توجه داشت که امنیت ایران و عراق به هم گره خورده است چرا که عراق بیشترین و طولانی‌ترین مرز را با ما دارد. 

قاضی‌القضات مقوله «فرهنگ» را هم از جمله مقولات بسیار مهم و اثرگذار در زیست بشری دانست و گفت: «فرهنگ» باید در همه موضوعات و مقولات جریان و سَریان داشته باشد؛ نباید «فرهنگ» را در هیچ مقوله‌ای نادیده گرفت؛ حتی اگر می‌خواهیم امنیت پایدار داشته باشیم و امنیت خود را تحکیم کنیم نیز باید به مقوله «فرهنگ» اهتمام و توجه بسیار داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه ضمن تبیین و تشریح اهمیت مقوله «اقتصاد» و ظرفیت‌های بالای اقتصادی دو کشور ایران و عراق، بیان داشت: امروز تلاش دشمنان معطوف به آن است که ظرفیت‌های اقتصادی بالای دو کشور ایران و عراق و تعاملات اقتصادی دو کشور، برجسته و شکوفا نشود؛ دشمنان برای ضربه زدن به پیشرفت‌های علمی و اقتصادی دو کشور ایران و عراق در طول سال‌های اخیر اقدامات شرارت‌آمیز و توطئه‌گرانه بسیاری را تدارک دیدند و حربه‌هایی نظیر ترور دانشمندان و یا آسیب رساندن به زیرساخت‌ها را در دستور کار قرار دادند؛ البته ملت ایران بواسطه بهره‌مندی از نعمت رهبری بصیر و حکیم و مردم‌مدار، امروز روی پای خود ایستاده است و عزت و اقتدار فراوان دارد.

رئیس قوه قضاییه افزود: مقام معظم رهبری بر حل مسائل اقتصادی تاکیدات فراوانی دارند و جهت‌گیری‌های ایشان در شعارهای سال نیز مؤید این امر است؛ ما در داخل بنا بر تاکیدات رهبر معظم انقلاب، بر حمایت از فعالان بخش خصوصی که درصدد فعالیت سالم و مولّد اقتصادی هستند متمرکز شده‌ایم و درصدد رفع موانع تولید و کسب و کار هستیم. 

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به انعقاد توافقنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های همکاری‌های حقوقی و قضایی میان ایران و عراق، اظهار کرد: ما چهار توافقنامه حقوقی و قضایی و چندین یادداشت تفاهم با عراق منعقد کرده‌ایم و پیگیر هستیم که این توافقنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌ها به صورت تمام و کمال عملیاتی شوند؛ البته پس از سفر اردیبهشت ماه رئیس شورای‌عالی قضایی عراق به ایران نیز، کمیته‌های تشکیل شده میان دو کشور در زمینه‌های حقوقی و قضایی فعال‌تر شده‌اند.

رئیس عدلیه در ادامه به تبیین و تشریح نقش برجسته شهیدان سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در مبارزه با تروریسم و تامین امنیت برای دو ملت ایران و عراق و سراسر منطقه، پرداخت و یاد و خاطره این دو سردار شهید محور مقاومت و همرزمان‌شان را گرامی داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین ضمن اشاره  به نقش نیروهای حشدالشعبی در تأمین امنیت و اقتدار برای ملت عراق، از مواضع مطلوب مردم و دولت عراق در بزنگاه‌هایی نظیر«هتک حرمت قرآن کریم» و «جنایات سبعانه صهیونیست‌ها در غزه» تقدیر کرد و مهمان‌نوازی عراقی‌ها در پذیرایی و استقبال از زوار اربعین را ستود. 

آل صادق: کشور عراق با عبور از بحران‌های سیاسی، اجتماعی و امنیتی به یک ثبات نسبی دست پیدا کرده است
پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، «محمدکاظم آل‌صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق طی سخنانی با بیان اینکه امروز کشور عراق با عبور از بحران‌های سیاسی، اجتماعی و امنیتی به یک ثبات نسبی دست پیدا کرده است، گفت: در سیاست خارجی دولت سیزدهم، توسعه روابط با همسایگان به ویژه کشور عراق در اولویت قرار دارد.

وی با بیان اینکه ایرانیان در عمده استان‌های عراق حضور دارند و‌ زندگی می‌کنند اما این حضور در استان‌های بغداد، نجف، کربلا، واسط و صلاح‌الدین به مراتب بیشتر از سایر استان‌هاست، گفت: سالانه ۸ میلیون زائر و مسافر ایرانی و عراقی بین دو کشور در رفت‌و‌آمد هستند که این موضوع، درهم تنیدگی فرهنگ مردم دو کشور را نشان می‌دهد.

آل‌صادق با بیان اینکه تبادلات خارجی ایران و عراق در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری، ۳۳ درصد افزایش را نسبت به ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته نشان می‌دهد، گفت: مقصد ۲۳ تا ۲۵ درصد صادرات غیرنفتی ایران، کشور عراق است.

خانم «عرب‌زاده» مسئول امور ایرانیان در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز طی سخنانی به بیان برخی خدمات ارائه شده از سوی این رایزنی فرهنگی به ایرانیان مقیم عراق در حوزه‌های ارائه تسهیلات و امور فرهنگی پرداخت.

وی همچنین برخی از مشکلات ایرانیان مقیم عراق از جمله تسهیل و تسریع در صدور کارت ملی و شناسنامه ایرانیان مقیم عراق را مطرح کرد و از رئیس دستگاه قضا خواست در راستای رفع این مشکلات، اقدامات مقتضی را انجام دهد.

«ساداتی‌فر» سر کنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی نیز در این نشست صمیمی به طرح مطالبی در رابطه با موضوعاتی نظیر حق الارث بانوان ایرانی مقیم عراق، بیمه زائرین ایرانی عتبات عالیات و انتقال محکومین بین دو کشور پرداخت.

«قائدی» به نمایندگی از مدیران شرکت‌های فعال ایرانی حاضر در عراق، به بیان برخی از مشکلات و مسائل بیش از ۴۰ شرکت ایرانی حاضر در عراق پرداخت و بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم و انجام اقدامات مقتضی از سوی مسئولان کشورمان در راستای افزایش سهم ایران در بازار عراق تاکید کرد.
وی افزود: تقاضای ما از رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران آن است که نظامات قضایی برای شرکت‌های ایرانی فعال در کشور عراق شفاف شوند و یک کمیته تخصصی متولی انجام این امر شود.

قائدی عنوان کرد: ضرورت دارد مسئولان و مقامات کشورمان، با حمایت از تجار، بازرگانان و شرکت‌های ایرانی فعال در عراق، این ذهنیت را در میان مردم و مسئولان عراقی تقویت کنند که «محصول ایرانی یک محصول باکیفیت است».

نام:
ایمیل:
* نظر: