اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۳۶۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۰۳ دی ۱۴۰۲ - 24 December 2023
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام کرد؛
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم به‌دنبال شایسته‌سالاری در جذب نیروها از بدو استخدام است، گفت: در یک سال گذشته ۳۴۵۷ مدیرکل دولتی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند که این نشان از توجه دولت مردمی به موضوع ارزیابی مدیران است.
ارزیابی ۳۴۵۷ مدیرکل دولتی در دولت سیزدهم/به گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از سازمان اداری و استخدامی کشور، میثم لطیفی در نخستین همایش ملی تعالی حکمرانی در پرتو تحول کانون‌های ارزیابی و توسعه، اظهار داشت: آزمون‌های استاندارد برای آدم‌های میانه و متوسط می‌تواند جواب بدهد، اما برای آدم‌های خاص، فلج‌کننده است.

وی با اشاره به اینکه شخصی مثل حاج قاسم به عنوان یک نمونه خاص، در مرحله گزینش، رد شده بود، افزود: گاهی اوقات آدم‌هایی داریم که در چارچوب‌های موجود نمی‌گنجند؛ اتفاقا همین آدم‌ها تحول‌آفرین هستند. متاسفانه گاهی اوقات استانداردها و چارچوب‌هایی درست می‌کنیم که در آن شاه‌ماهی‌ها را از دست می‌دهیم.

معاون رئیس‌جمهور با اعلام اینکه در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، تنها ۴۷۲ نفر از مدیران دولتی توسط کانون‌ها، ارزیابی شده‌اند، به ارزیابی ۳۴۷۵ مدیر توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی در یک سال از دولت مردمی (از ابتدای شهریور ۱۴۰۱ تا انتهای آبان ۱۴۰۲) اشاره کرد و افزود: ۱۵ درصد این تعداد پذیرفته شدند، ۷۳ درصد نیازمند توسعه و ۱۲ درصد نیز عدم احراز صلاحیت آنان اعلام شد.

رئیس‌ سازمان اداری و استخدامی کشور با این عنوان که ارزیابی همانقدر که نیازمند ابزار است، در تحلیل، نیازمند هنر است؛ گفت: ما باید بر اساس نیازهایی که داریم، شایستگی‌های جدید تعریف کنیم و هنرمندانه به کشف شواهد و برقراری روابط در تحلیل شایستگی بپردازیم. تعریف شایستگی روحیه جهادی یکی از همین موارد است.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص مراحل رسیدن به تمدن اسلامی، بر نقش بی‌بدیل مدیران در دولت‌سازی اسلامی تاکید کرد و گفت: شایسته‌سالاری مورد تاکید دولت است و فقط مختص مدیران نیست، بلکه از بدو استخدام شروع می‌شود که می‌توان در مراحل رشد و بالندگی، زمینه شکوفایی افراد را ایجاد کرد.

معاون رئیس‌جمهور برگزاری نخستین همایش ملی تعالی حکمرانی در پرتو تحول کانون‌های ارزیابی و توسعه را دلالت بر اعتماد دولت به کانون‌های ارزیابی مردمی، تخصصی و نخبگانی دانست و گفت: اعتقاد داریم که باید بخش عمده‌ای از کارها توسط کانون‌های ارزیابی انجام شود و مرکز آموزش مدیریت دولتی نه به عنوان رقیب کانون‌ها بلکه باید به عنوان تنظیم‌گر و راهبر نقش ایفا کند.

لطیفی بر جدی گرفتن نقش کانون‌های ارزیابی در انتصاب‌ها و انتخاب‌ها تاکید کرد و افزود: گاهی خروجی‌های کانون‌های ارزیابی با نیازهای دستگاه فاصله دارد و برای مدیران تصمیم‌گیر کمک‌کننده نیست که نیاز است برای حل این مسئله هم‌فکری صورت بگیرد تا خروجی برای مدیران قابل‌فهم و اقناع‌کننده باشد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، خواستار ایجاد بستری برای اشتراک‌گذاری تجارب کانون‌های ارزیابی شد و ادامه داد: در مشورت و همفکری همیشه برکت خداوند جاری است، لذا توصیه می‌کنم به صورت جدی موضوع اشتراک‌گذرای تجربیات خود در مباحث عمیق ارزیابی را دنبال کنید و از این حالت جزیره‌گونه خارج شوید تا یک بانک اطلاعاتی کامل از تجربه ارزیابی و توانمندسازی افراد به دست بیاید.

لطیفی با بیان اینکه مراکز ارزیابی، شرط لازم است نه شرط کافی، بیان کرد: ارزیابی گام اول است، نه گام نهایی و پس از آن افراد برای شکوفایی نیازمند توانمندسازی هستند؛ لذا باید موضوع توانمندسازی را جدی بگیریم و از صوری‌گرایی آموزش‌های ضمن خدمت فاصله بگیریم.

وی در پایان با این عنوان که ما راهی نداریم به جز اینکه مدیران را در مناصب، متناسب با آن مسئولیت به‌کار بگیریم، گفت: ساختارها منشا تحول نیستند، بلکه به افراد کمک می‌کنند که تحول‌آفرینی کنند، لذا عدالت، شایسته‌سالاری و بهره‌وری با کمک کانون‌های ارزیابی و انتخاب شایسته قابل تحقق است.
نام:
ایمیل:
* نظر: