اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۳۶۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - 07 November 2023
مشاور امور فناوری وزارت کشور با تاکید براینکه برقی سازی حمل و نقل در حوزه مصرف سوخت برای ما بسیار حائز اهمیت است، گفت: توسعه حمل و نقل عمومی برقی در کشور می تواند مشکلات مصرف سوخت فسیلی را کاهش داده و همچنین در سطح ملی نسبت به دیگر کشورها انتفاع بیشتری دارد.
برفع مشکل مصرف سوخت فسیلی با برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشوره گزارش خبرنگارسرویس اقتصادی عصرپرس،حمیدرضا طهوری مشاور امور فناوری وزارت کشور در نشست تخصصی توسعه حمل و نقل خودروهای عمومی برقی در کشور «بایدها و نبایدها» که در موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صمت برگزار شد، با تاکید براینکه  ما درکشور با موضوع ناترازی بنزین مواجه هستیم ، گفت: این در حالی است که هنوز تعداد خودروهای ما کافی نیست و تقاضا برای مصرف خودرو وجود دارد که در نتیجه آن مصرف بنزین بیشتر نیز افزایشی خواهد بود. 

وی افزود: شرایط ما در تولید بنزین به گونه ای است که افزایش تولید بنزین نمی توانیم داشته باشیم مگر اینکه سرمایه گذاری های سنگینی در این زمینه صورت گیرد. 

مشاور امور فناوری وزارت کشور با تاکید براینکه پرداخت یارانه سوخت از خزانه عمومی دولت رقم بسیار بالایی است ، گفت:  سالانه مبلغ زیادی  یارانه پرداخت می شود این در حالی است که با این میزان یارانه می توانستیم تمام حمل و نقل عمومی کشور را به روز کنیم .

وی ادامه داد: در شرایط کنونی نه می توان مصرف بنزین را کم کرد و نه می توان یارانه سوخت را حذف کرد. 

طهوری  با اشاره به اینکه در طول سال آلودگی وجود دارد اما به علت وارونگی هوا در زمستان آلودگی قابل مشاهده است و این موضوع نیز خسارت و زیان هایی دارد ، اظهار کرد: سوخت های فسیلی باعث تولید گازهای گلخانه ای می شود و بنابراین این موضوع اثراتی بر آلودگی هوا دارد. 

وی افزود: بنابراین برقی سازی حمل و نقل در حوزه مصرف سوخت برای ما بسیار حائز اهمیت است. 

مشاور امور فناوری وزارت کشور، گفت: برقی سازی حمل و نقل برای کشور در سطح ملی نسبت به دیگر کشورها انتفاع بیشتری دارد  و در این راستا مهم است بدانیم که در کشورها چگونه می توان سیاست ها را بگونه ای تنظیم کرد که انتفاع ملی را با انتفاع بنگاه و همچنین انتفاع بهره برداری هماهنگ کرد لذا در خصوص سیاست های تدوین شده است. 

وی افزود: ایران کشوری است که از نظر منابع انسانی و فناوری در این زمینه وضعیت خوبی دارد  و شرکت های دانش بنیان هم در این زمینه کارهایی را انجام داده اند اما دولت ها یک مقدار دیر به این موضوع پرداخته اند و چون از قبل با دستگاه ها و فعالان داخلی کار نکرده اند الان که یک نیاز بزرگی در خصوص برقی کردن خودروها بوجود آمده است لذا باید این نیاز را از طریق واردات تامین کرد.

طهوری بیان کرد: با توجه به موافقت نهادها برای تامین نیاز داخلی از طریق تولید داخل  امکان برقراری تعادل در این بخش وجود دارد و می توان نیاز ملی را در کوتاه مدت رفع کرد و هم در بلند مدت به تولید داخلی پرداخت. 

مشاور امور فناوری وزارت کشور با اشاره به اینکه در وزارت کشور کمیته فنی شکل گرفته و هدف گذاری در خصوص اتوبوس های برقی و موتورسیکلت های کار با پیمایش بیش از 80 کیلومتر و تاکسی صورت گرفته است ، تصریح کرد: در این خصوص باید به گونه ی اتومبیل ها و خودروها  باید انتخاب شوند که مناسب شرایط ما در ایران باشند لذا بررسی ها انجام شده و ماحصل آن در دفتر شورای عالی ترافیک کشور به تصویب رسیده که اگر قرار است اتوبوس برقی وارد شود چه نوع اتوبوسی وارد ،  و اگر قرار است خودرویی به عنوان تاکسی وارد شود چه نوع تاکسی و با چه مشخصاتی  وارد شود. 

وی با تاکید به  توجه به زیرساخت شارژ خودروهای برقی، گفت: در خصوص اتوبوس برقی این موضوع به عهده تولید کننده گذاشته شد که تولید کننده اتوبوس برقی باید ایستگاه شارژ را نیز تامین کند و در رابطه با موتورسیکلت هم پیشنهادهایی است ولی نهایی نشده است.

طهوری بیان داشت: احتمالا اتوبوس های برقی از تولیدات داخلی خواهد بود و وارداتی در این زمینه انجام نشود اما در مورد خودرو، خرید خارجی مجاز دانسته شده البته باید این خرید توسط صنعت خودروسازی انجام شود نه توسط تاجر و بازرگان تا این واردات منتهی به تولید داخلی شود، در مورد موتورسیکلت تاکید عمدتا بر ساخت داخل یا واردات و داخلی سازی توسط صنایع است. 

وی افزود: باید این تعداد خودرو برای حمل و نقل عمومی باید بصورت تدریجی وارد بازار شود تا بازخورد در بخش های مختلف را بدست آوریم.

وی ادامه داد: در جهت برقی کردن تاکسی، در ابتدا شرکت های تاکسیرانی خودرو برقی خریداری کنند و سپس این موضوع به آحاد تاکسیرانان برسد، البته این پیشنهادات با وزیر صمت و همچنین شهردار تهران در میان گذاشته است و تقریبا این پیشنهادات پذیرفته شده است تا این خودروها و موتورسیکلت ها به صورت ناوگانی خریداری شود. 

مشاور فناوری وزارت کشور بیان داشت: وزارت نیرو معتقد است در حوزه زیرساخت برقی کردن خودروها، با مشکلاتی مواجه هستیم لذا این کارها باید به مرور انجام شود. 

ایران راهی جز حرکت به سمت خودرو برقی ندارد

سنجری مدیریت پروژه خودرو های برقی وزارت صمت در ادامه با تاکید براینکه ایران راهی جز حرکت به سمت خودرو برقی ندارد، گفت: ۳۰ درصد مارکتینگ دنیا به سمت خودرو های برقی در حال حرکت است و در این راستا نیز با استقبالی که دنیا نشان داده ایران راهی جز طی کردن این مسیر را ندارد. 

وی ادامه داد: در حال حاضر به دنبال تدوین سند توسعه صنعت خودرو هستیم و پازل این سند با برقی شدن خودرو تکمیل می شود. 

سنجری ادامه داد: باید کلیه مسیرهای توسعه خودرو برقی از جمله ایجاد ایستگاه شارژ، استاندارد شارژ ، تامین برق و مدل اقتصادی کار دیده شود. 
سنجری  با بیان اینکه الگو برداری از کشور های پیشرو در خودرو برقی از جمله چین لازم و ضروری است، اظهار کرد: در راستای تدوین سند تحولی خودرو وظیفه پروتکل و توسعه باتری بر عهده وزارت دفاع و صبا باتری گذاشته شده همچنین بررسی کاهش قیمت تمام شده بازار و استفاده سدیم به جای لیتیوم از دیگر مطالعات پیشروی ماست.

مدیریت پروژه خودرو برقی در وزارت صمت، با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳ میلیون دلار ارز به واردات تاکسی برقی  از طریق شرکت های خودرو ساز تخصیص داده شده، گفت: خودرو سازان داخلی باید تا پایان سال ۶۰ درصد تعهدات خود را عملی کنند. 

وی درباره اینکه بخش خصوصی و دانش بنیان ها در برقی سازی خودرو چه نقشی خواهند داشت؟، گفت: تا ۵ سال آینده بخش خصوصی و شرکت های خودرو ساز  در راستای تامین زنجیره خودرو برقی باید ۴۰ درصد از تولید خود را به این سمت سوق دهند در غیر اینصورت از توسعه عقب خواهد ماند.

وی با بیان اینکه  پایه پیشرفت در بخش برقی سازی خودرو دانش بنیان هستند، گفت: در این راستا دانش بنیان ها باید مطالعات خود را به سمت طراحی پلتفرم های برقی و کاهش هزینه باتری برده و هدف خود را به فول الکترونیک کردن خودرو  اختصاص دهند.
نام:
ایمیل:
* نظر: