اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۵۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - 02 October 2023
با میلاد پیامبر(ص)، خاتم پیامبران (ع)، پرونده نبوت برای همیشه مختومه شد. تمام أنبیاء (ع)، از حضرت آدم(ع) تا حضرت عیسی (ع)، بشارت آمدن پیامبر اکرم (ص) را به پیروان‌شان داده بودند و پیامبراکرم (ص) در ‌چنین ایامی قدم به عرصه گیتی نهاد.
ولادت حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) مبارک
به گزارش عصرپرس، آخرین فرستاده حق، حضرت محمد(ص) در 17 ربیع الاول سال 570 عام الفیل در مكه دیده به جهان گشودند و اینگونه جهانی را غرق شادی و سرور كردند. پدر پیامبر اكرم(ص)، عبدالله و مادر ایشان آمنه نام داشتند.

همه مورخان و سیره نویسان اتفاق دارند که تولد حضرت محمد (ص) در عام الفیل (سال 570 میلادی) و در ماه ربیع الاول بوده است، اما اینکه تولد آن حضرت در چه روزی از ماه ربیع الاول بوده است، معروف در میان محدثان شیعه این است که تولد آن بزرگوار در روز هفدهم ربیع الاول بوده است و مشهور در میان اهل سنت این است که آن حضرت در روز دوازدهم ربیع الاول دیده به دنیا گشود

خاتم پیامبران(ص) دارای لقب هایی همچون «رسول الله، امین، مصطفی، خاتم النبیین، رسول اكرم، نبی الرحمه، سید المرسلین، رسول اعظم، طه و یس مشهور» بودند و كنیه ایشان، ابوالقاسم و ابوابراهیم است.

حضرت محمد(ص) در 25 سالگی با حضرت خدیجه(س) از بانوان ثروتمند و صاحب نام مكه ازدواج كردند، بانویی بزرگوار كه پس آغاز رسالت رسول اكرم(ص) تمام ثروت خویش را در راه گسترش این دین آسمانی صرف كرد.

غار حرا مامن امن مناجات های حضرت محمد(ص) با پروردگار یكتای بی همتا بود و در نهایت در 27 رجب در این مكان جبرییل(ع) بر آن حضرت(ص) نازل شد و حجت خود را با این عنوان «بخوان! به نام پروردگارت كه خلق كرد!» بر ایشان تمام كرد و اینگونه محمد امین(ص) را از طرف خدا به پیامبری مبعوث كرد.

عربستان در آن روزگار شرایط اجتماعی مساعدی نداشت و جامعه در خرافه پرستی، شرك، جهالت و بت پرستی غوطه ور بود، بدین منظور حضرت محمد(ص) نخست به دعوت پنهانی اسلام پرداختند و حضرت خدیجه(س) و حضرت علی(ع) نخستین افرادی به شمار می روند كه به دین الهی ایمان آوردند. پس آن حضرت محمد(ص) با ایجاد زمینه برای دعوت عمومی، مردم را به اسلام دعوت كردند اما در این میان مشركان و منافقان كه منافع خود را در خطر می دیدند به مخالفت و كارشكنی پرداختند و مشكلات فراوانی را برای خاتم پیامبران و مسلمانان به وجود آوردند.

این عوامل سبب شد تا حضرت محمد(ص) به اذن پروردگار از مكه به مدینه مهاجرت كنند. رسول اكرم(ص) در سال هایی كه در مدینه بودند به تقویت پایه های حكومت اسلام پرداختند و در نهایت با همبستگی مسلمانان در رمضان سال هشتم هجری به همراه جمعی از مسلمانان به مكه وارد شدند و آن شهر را فتح كردند.

سرانجام حضرت محمد(ص) در 28 صفر 11 هجری قمری در 63 سالگی در مدینه دیده از جهان فرو بستند و به دیدار حق شتافتند.

17 ربیع الاول سالروز ولادت حضرت محمد(ص) و ولادت امام صادق(ع) ششمین پیشوای شیعیان، روز اخلاق و مهرورزی نام گذاری شد تا بدین شكل با تاسی از راه و روش آن بزرگواران در جهت برخورداری از جامعه ای اخلاق محور حركت كرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: