اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۳۵۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - 26 September 2023
سخنگوی قوه قضاییه درباره بازداشت یا احضار فرزندان یکی از مقامات ارشد دستگاه قضایی، گفت: پرونده‌ای تشکیل شده و با جدیت و بدون هیچگونه تبعیضی به پرونده رسیدگی خواهد شد و هر زمانی که به لحاظ قانونی اجازه اطلاع‌رسانی داشتیم، اطلاع‌رسانی خواهد شد.
ستایشی: تشکیل پرونده برای فرزندان یک مقام ارشد دستگاه قضاییبه گزارش عصرپرس، مسعود ستایشی امروز سه‌شنبه در نشست خبری با تهنیت آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) و ضرورت گسترش عدالت مهدوی، اظهار داشت: لازم است از تلاش‌ها و ملالت‌های سربازان گمنام امام زمان در شناسایی‌، کشف و خنثی‌سازی پیچیده دشمنان و تروریست‌ها، از سوی قوه قضاییه قدردانی کنم.

وی ادامه داد: کشف و پیگیری‌های رخ داده در این طرح‌های ضدامنیتی با هماهنگی همه ارکان از جمله دادسراها انجام شده است و در این راستا از همکاران خدوم دستگاه قضایی نیز قدردانی می‌کنم.

ستایشی با اشاره به دستورهای اکید ریاست قوه قضاییه مبنی بر تسریع در تکمیل تحقیقات پرونده‌های این تروریستها که روز گذشته در نشست شورای عالی قضایی مطرح شد، افزود: مطابق این دستور، پرونده‌های این متهمان تروریست و همدستان آنان با سرعت و دقت و مطابق موازین قانونی رسیدگی می‌شود و نتایج به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید تا مردم دریابند چه برنامه‌های پیچیده و خطرناکی علیه امنیت جانی مردم ایران طراحی شده بود که با هوشیاری دستگاه‌های متولی، دشمنان به نتیجه نرسیدند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: فردی که در حوزه شیمی تحصیل کرده و زمانی در سوریه و مقطعی در عراق با گروهک داعش همکاری داشته است در استان آذربایجان غربی دستگیر شد.

وی ادامه داد: تله‌های انفجاری، انواع بمب و جلیقه‌های انفجاری و انتحاری تهیه کرده بودند تا در مراسم جاماندگان اربعین تهران و مناسبت‌های پرتجمع دیگر و در آستانه سال تحصیلی جدید عملیات تروریستی انجام دهند.

وی افزود: یکی از عوامل تروریست‌ها که قصد داشت برخی مواد منفجره را به تهران منتقل کند در یکی از استان‌های همجوار تهران شناسایی شد و با نیابت قضایی دریافت شده از استان آذربایجان غربی و با عملیاتی پیچیده شناسایی شد که پیش از دستگیری قصد انجام عملیات انتحاری داشت اما به سرعت دستگیر شد که البته در این عملیات دو نفر از مدافعان امنیت مجروح شدند.

وی تصریح کرد: ناامن‌سازی ایران و به خاک و خون کشیدن مردم که توسط سرویس‌های صهیونیستی و غربی طراحی شده و از سوی برخی مزدوران تکفیری در حال به ثمر نشستن بود، در چند لایه جنگ شناختی علیه مردم و نظام مقدس قابل تعریف است و اگر لطف الهی و مدد حضرت ولی عصر(عج) و تلاش حافظان امنیت و ضابطین قضایی نبود، اجرای آن صدمات جبران‌ناپذیری به اقتدار و ‌ حیثیت و امنیت کشور وارد می‌کرد.

ستایشی خاطرنشان کرد: دشمن در دستیابی به اهداف پلید خود موفق نشد اما هوشیاری مردم در شناخت بسترهای روانی و رسانه‌ای مرتبط را می‌طلبد، بسترهایی که در ابتدا در عملیات تروریستی تئوری‌سازی کردند و اکنون ناکامی تروریست‌ها را توجیه‌ می‌کنند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: از اتخاذ مواضع انقلابی و متین رییس جمهور در نیویورک و در صحن سازمان ملل متحد تقدیر می‌کنم و مواضع اتخاذی ایشان در اعتراض به اهانت به ساحت قرآن و اثبات حقانیت جمهوری اسلامی ایران، خدا قوت صمیمانه دارد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده حادثه خلازیر و تخریب ساخت و سازهای این منطقه گفت: پرونده این حادثه در دادسرای امور جنایی است و کارگروهی با حضور ۹ نفر از کارشناسان رسمی دادگستری تشکیل شده است و تا این لحظه هنوز نظریه قانونی و جامع خود را اعلام نکردند و دستگاه قضایی با مقصران حادثه برخورد می‌کند.

ستایشی درباره پرونده فوت دو کودک در استخر یکی از پارکهای تهران گفت: این کودکان همراه با خانواده برای تفرج به پارک رفته بودند که با عبور از فنس استخر ذخیره آب وارد استخر و غرق شدند که در این رابطه پرونده‌ای در دادسرای امور جنایی تشکیل شده و در راستای شناسایی مقصران پیگیری‌های لازم انجام شده است همچنین بازدیدها و معاینه محل انجام شده و اقدامات بعدی نیز انجام خواهد شد و در حدود قانونی اطلاع رسانی لازم صورت می‌گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره حادثه هفتم شهریور در آرادکوه و فوت سه نفر در این حادثه گفت: در مورد حادثه در منطقه پسماند آراد کوه براساس مذاکره حضوری با حوزه قضایی کهریزک دیگ بخار دچار حادثه شده و چهار نفر مصدوم حادثه بلافاصله به بیمارستان سوانح و سوختگی یافت‌آباد منتقل شدند که سه نفر فوت کردند و یک نفر پس از درمان مرخص شد.

وی ادامه داد: ضابطان عام دستورهای لازم برای جمع‌آوری ادله و شناسایی مقصران را ترتیب داده است همچنین پرونده دیگری در دادسرای امور جنایی نیز در این زمینه تشکیل شده است که در مورد چگونگی جرم واقع شده در حال بررسی است و چون محل وقوع حادثه در کهریزک بوده است مطابق قانون این حوزه قضایی متولی رسیدگی به پرونده خواهد بود.

دادگاه رسیدگی به پرونده شهادت شهید آرمان علی‌وردی ۱۵ مهرماه برگزار می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده عاملان شهادت شهید آرمان علی‌وردی گفت: متهمان این پرونده هشت نفر هستند و این پرونده در شعبه ۱۳ دادگاه کیفری تهران در جریان رسیدگی قرار دارد و نخستین جلسه دادگاه ۱۵ مهر برگزار خواهد شد.

ستایشی افزود: اتهام این افراد شامل محاربه، مشارکت در قتل، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی است.

رای پرونده ساخت‌وساز‌های حاشیه و حریم روخانه «چهلبازه» مشهد صادر شد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره موضع دستگاه قضا در زمینه ساخت‌وساز در حاشیه و حریم رودخانه چهلبازه مشهد گفت: پرونده مورد بحث در دادگاه ویژه اصل ۴۹ قانون اساسی مستقر در دادگاه انقلاب تهران مورد رسیدگی قرار گرفت و رأی دادگاه صادر شده و در مرحله اقدام است.

 تشکیل پرونده برای فرزندان یکی از مقامات ارشد دستگاه قضايی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره بازداشت و دستگیری فرزندان یکی از مقامات ارشد قوه قضاییه ضمن تایید این موضوع، گفت: این پرونده مدتی است که مطرح شده و چنین پرونده‌ای در قوه قضاییه در حال رسیدگی است.

ستایشی تاکید کرد: قوه قضاییه با جدیت و صلابت و بدون هیچ‌گونه تبعیضی با دقت و قوت به هر پرونده‌ای که باشد رسیدگی می‌کند و به محض اینکه مراحل پرونده از نظر قانونی به مرحله قابلیت اطلاع‌رسانی برسد درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

صدور کیفرخواست در مورد پرونده حادثه سفارت جمهور آذربایجان

ستایشی در پاسخ به سوالی در مورد سفر دادستان کل کشور به جمهوری آذربایجان و تبادل نظر در مورد حمله به سفارت آذربایجان گفت: در حاشیه نشست اکو، دادستان کل کشور دیداری با دادستان کل کشور آذربایجان داشته و در حاشیه این دیدارها در خصوص این موضوع نیز گفت و گوهایی انجام شده و به طور کلی همکاری مناسبی بین دو کشور در حوزه قضایی در خصوص این پرونده وجود دارد.

وی ادامه داد: پرونده اتهامی مربوط به تهاجم به سفارت آذربایجان که منجر به قتل عمدی کارکنان سفارت شده است پس از بررسی دقیق ابعاد موضوع، هفته گذشته قرار مجرمیت و قرار دادرسی آن صادر و کیفرخواست آن به دادگاه کیفری یک تهران ارسال شده است.

ستایشی گفت: دادستان تهران در کیفرخواست اشد مجازات را در مورد فرد مهاجم از دادگاه خواستار شده است.

ارسال لایحه‌ای برای پیشگیری و مقابله با محتوای کذب و خلاف واقع در فضای مجازی به دولت

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از تأکیدهای رئیس قوه قضاییه بحث امنیت روانی جامعه است و در همین راستا هم وی دستور داده تا با هر فردی که امنیت جامعه و مخدوش می‌کند برخورد قانونی شود؛ تاکنون چه تعداد پرونده در این زمینه تشکیل شده و آیا پرونده‌ای برای افراد معروف تشکیل شده است یا نه، گفت: ۲ طرح اجرایی ذیل فرمان پیشگیری حاوی ۲۳ مصوبه و دیگری در ذیل قرارگاه حقوق عامه با ۲۹ مصوبه تشکیل شده است.

وی ادامه داد: در مورد ۲۹ مصوبه برای هر طرح اهم اقدامات و مسئول طرح تعیین شده است و مهلت اقدام ۲ ماه و اثر بخشی ۶ و ۹ ماهه تعیین شده است و نگاه هوشمندانه و برنامه‌ای نسبت به مطالبات و برنامه‌های قوه قضاییه وجود دارد و همکاران برای اجرای فرامین و برنامه‌ها مشخص شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره مقابله با برهم زنندگان امینت روانی جامعه از طریق فضای مجازی گفت: از ناحیه دادستانی کل کشور و معاونت قضایی این دادستانی اقداماتی صورت گرفته و در بخشنامه‌ای به دادسراهای سراسر کشور در مورد رصد فضای مجازی و برخورد قانونی و صریح با برهم زنندگان امنیت روانی جامعه تاکید شده است و برخی از چهره‌های شناخته شده به مراجع قضایی احضار و تذکر و اخطارهایی به آنها داده شده و برخی نیز تحت تعقیب قانونی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: به جهت اینکه برخی از موضوعات نظیر بهداشت و درمان جنبه تخصصی دارد از رئیس جمهور خواسته شده تا دستگاه‌های ذی‌ربط را مکلف کند که هر فردی که امنیت روانی جامعه در حوزه سلامت را مخدوش می‌کند به قوه قضاییه اعلام کند و گزارش‌هایی به دادستانی در زمینه ارائه گزارش‌های کذب ارائه شده که در مورد آنها کیفرخواست صادر شده است.

ستایشی گفت: لایحه‌ای برای پیشگیری و مقابله با محتوای کذب و خلاف واقع در فضای مجازی با همکاری وزارتخانه‌ها تهیه و به منظور انجام مراحل تقنینی به دولت ارسال شده است و امیدواریم تحول ارزشمندی در راستای تأمین امنیت روانی جامعه داشته باشیم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: قرارگاهی نیز تشکیل شده که برنامه ویژه‌ای برای امنیت روانی و در راستای تأمین امنیت روانی جامعه ایجاد شده است.

همکاری با رسانه‌های تروریستی به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره همکاری برخی با رسانه‌های فارسی‌زبان معاند از داخل کشور گفت: همکاری و ارائه اطلاعات و دریافت سفارش از رسانه‌های تروریستی به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست و فعالیت آنها از سوی نهادهای امنیتی و قضایی مورد بررسی، پایش و رسیدگی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: شبکه‌ها و رسانه‌های تروریستی که با اهداف ضدامنیتی و مخرب به ترویج خشونت کور و حمایت از تجزیه‌طلبی و حمایت از تفرقه و سایر اهداف مغرضانه در قالب فعالیت‌های به ظاهر رسانه‌ای مشغول هستند، از دایره رسیدگی و دقت‌های فنی ما خارج نیستند و مرتبطین داخلی و خارجی آنها مورد تعقیب قرار خواهند گرفت.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده‌های جمشید شارمهد گفت: دو فقره پرونده در شعبه ۵۵ حقوقی تهران که مربوط به امور بین‌الملل است در رابطه با گروهک تروریستی تندر و جمشید شارمهد سرکرده این گروهک تروریستی در جریان رسیدگی قرار دارد و در این زمینه دادخواست‌های متعددی مطرح شده است و به دادگاه صالح ارجاع شده است.

وی ادامه داد: در یکی از پرونده‌ها، ۵۲ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی ایالات متحده آمریکا اعم از روسای جمهور آمریکا جو بایدن، دونالد ترامپ، باراک اوباما، جورج بوش، هیلاری کلینتون، برایان هوک هستند و خواسته دادخواهان، محکومیت تضامنی خواندگان است.

ستایشی اظهار داشت: دادگاه نسبت به این دو دادخواست اعلام ختم رسیدگی کرده است و منتظر صدور رأی از سوی دادگاه هستیم.

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده نجومی‌بگیران پتروشیمی امیرکبیر و شرایط کنونی مدیران متخلف آن گفت: سازمان بازرسی‌کل کشور در اجرای تکالیف قانونی، وظایف خود را در پرونده پتروشیمی امیرکبیر به خوبی انجام داده است و با نظر این سازمان اعمال ۲۵ نفر از مدیران این پتروشیمی واجد اعمال مجرمانه بود که پرونده آنها برای بررسی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ناحیه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارسال شد.

وی افزود: دادسرا تصمیم قانونی لازم را با توجه به تمامی زوایا و ابعاد پرونده اتخاذ خواهد کرد.سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: اکنون برخی از مدیران این شرکت در پتروشیمی امیرکبیر حضور ندارند اما در سال‌های گذشته در شرکت‌های دیگر فعالیت می‌کردند و عمدتاً دارای پست سازمانی هستند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی درباره اعمال محدودیت‌های جدید در خصوص انتشار تصویری و خبری سید محمد خاتمی اظهار بی‌اطلاعی کرد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت مطبوعاتی این وزارت را مرجع پاسخگویی به این موضوع معرفی کرد.

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده نمایندگی سایپا در قم گفت: در شعبه هفتم دادسرای عمومی و انقلاب قم پرونده در حال رسیدگی است و مدیرعامل شرکت فروش تحت تعقیب قانونی است و او با وعده فروش خودروها بدون ثبت نام در سایت و سامانه یکپارچه خرید خودرو از  بیش از ۴۰ متقاضی مبالغی از ۱۸۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان دریافت کرده و حواله‌هایی نیز به خریداران تحویل داده است و این متهم با اتهام کلاهبرداری و قرار تأمین بازداشت موقت راهی زندان شده است و این پرونده در ۳۰ شهریور با قرار جلب دادرسی به دادگاه کیفری ۲ ارسال شده است.

اخرین وضعیت پرونده الهه محمدی و نیلوفر حامدی 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده نیلوفر حامدی و الهام محمدی ۲ خبرنگار بازداشتی گفت: اینکه وکیل پرونده خانم محمدی اعلام کرده است که از اتهام ارتباط با آمریکا تبرئه شده است؛ مستندات خود را ارائه دهید. تاکنون چنین مطالبی در این باره نشنیده‌ایم.

وی ادامه داد: اکنون پرونده در مرحله رسیدگی و اتخاذ تصمیم قانونی است و تبرئه این دو نفر از همکاری با دولت متخاصم را تکذیب می‌کنیم و مشخص است که افراد غیرمسئول اگر در این باره اظهار نظر کرده باشند معتبر نیست بلکه اظهارات افرادی که در این فرایند مسئولیت دارند، معتبر است و در این زمینه اظهارات رئیس دادگاه رسیدگی کننده به پرونده مورد بحث اعتبار دارد.

ستایشی اضافه کرد: شاید این موضوع با پرونده خانم الناز محمدی که از اتهام ارتباط با دولت متخاصم تبرئه شده است، اشتباه گرفته شده باشد.

۴ متهم پرونده توزیع مشروبات الکلی مسموم در استان البرز که منجر به فوت ۱۷ نفر و مسمومیت و نابینایی ۱۹۱ نفر شد به اعدام محکوم شدند 

وی در پاسخ به سوالی درباره احکام  صادره در خصوص مرگ ۱۷ نفر در البرز به دلیل مصرف مشروبات الکلی  گفت: در خرداد ماه سال جاری ما با یک خبر تاسف بار مواجه شدیم و ۱۹۱ در استان البرز به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف الکل راهی بیمارستان و ۱۷ نفر فوت کردند و بدنبال این موضوع دستورات لازم صادر شد و از  رییس دادگستری البرز هم تشکر می کنم.

وی افزود: رییس قوه قضاییه در ۲۹ خرداد ماه سال جاری با اشاره به این اتفاق در البرز که منجر به فوت و معلولیت و نابینایی تعدادی از افراد بدلیل مسکر شد دستورات لازم را صادر کرد. در تحقیقات مشخص شد الکل های صنعتی به صورت غیرقانونی  از سوی شخصی که کارخانه تولید اسپری مو داشته در اشتهارد بفروش رسیده و الکل صنعتی با اب مخلوط شده و توزیع شده است.

وی ادامه داد:  در خصوص ۱۱ نفر به اتهام افساد فی الارض علیه جنایت  تمامیت جسمانی  با توزیع مواد سمی متانول که منجر به فوت  افراد شد قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست صادر شد. به لحاظ حساسیت با دستور رییس قوه قضاییه موضوع در دستور احدی از معاونین رییس کل دادگستری استان که تمشیت امور پرونده های خاص را دارد قرار گرفت و  پرونده در  دادگاه انقلاب کرج رسیدگی شد.

وی افزود:  دادگاه پس از بررسی‌های دقیق در پرونده با رعایت سرعت و دقت و صحت صدور حکم را انجام داد و براساس حکم صادره متهمان ردیف اول تا چهارم در پرونده فوت ۱۷ نفر و مسمومیت ۱۹۱ نفر به اتهام افساد فی الارض علیه جنایت تمامیت جسمانی افراد به اعدام محکوم شدند.  متهمان پنجم تا نهم هر یک به ۵ سال حبس تعزیری  و متهم دهم  به سه سال  حبس تعزیری و متهم یازدهم به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.  این حکم‌به متهمان و وکلا ابلاغ شده است و در صورتی که این افراد نسبت به دادنامه مبادرت به فرجام خواهی کنند، در دیوان عالی رسیدگی می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: