اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - 14 November 2015
طرحی برای احیای چاههای متروکه و مسدود چهار منطقه عملیاتی شرکت نفت فلات قاره ایران تدوین شده که در مرحله نخست و با تصویب هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، قرار است ١٨ حلقه چاه متروکه منطقه سیری احیا شود.
چاههای متروکه نفت فلات قاره ایران احیا می شود

مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ايران از تصویب بسته EPDF احیای چاه‌های منطقه عملیاتی سیری در هیئت مدیره این شرکت خبر داده و اعلام کرده است: با اجرای این طرح، روزانه حدود ١۸ هزار بشکه به تولید نفت خام دریایی کشور اضافه خواهد شد.

معاون بررسی امکان‌سنجی اقتصادی و مالی طرح‌های مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در این زمینه به خبرنگار شانا گفت: در حوزه میدانهای فلات قاره ایران، طرحی برای بازسازی، احیا و تولید مجدد ٧٠ حلقه چاه متروکه و مسدود شده موجود در چهار منطقه عملیاتی این شرکت در قالب بسته های EPDF تعریف شده است که بر اساس آن، بازپرداخت هزینه ها به سرمایه گذاران از محل عواید حاصل از به تولید رسیدن چاهها صورت می گیرد.

مشتاقعلی گوهری با بیان این مطلب افزود: این طرح تاکنون در خصوص سیری نهایی شده و به تصویب هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران رسیده است و در خصوص دیگر مناطق، همچنان در دست مطالعه است.

وی تصریح کرد: از آنجا که اجرایی شدن این طرح به فناوریهای پیشرفته و یا سرمایه گذاری کلانی احتیاج ندارد و با اتکا به توان فنی و مالی موجود در کشور قابل انجام است، به پیمانکاران داخلی سپرده می شود.

به گفته گوهری، این اقدام به نوعی عملیات تعمیر چاه است که به صورت روزمره در مناطق عملیاتی انجام می شود، با این تفاوت که این چاهها، چاههایی هستند که طی سالهای گذشته مسدود شده اند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سئوال که برنامه احیای چاههای مسدود و متروکه نفت فلات قاره ایران، چاههایی از میدانهای مشترک را نیز شامل می شود یا خیر، گفت: اغلب چاهها در میدانهای مستقل قرار دارند.

وی هزینه اجرای طرح افزایش ١٨ هزار بشکه ای تولید نفت از میدانهای مسدود منطقه عملیاتی سیری را به همراه چند طرح جانبی دیگر که در کنار این پروژه تعریف شده است، ٢٢٢ میلیون دلار عنوان کرد.

بر اساس این گزارش، هزینه سرمایه گذاری این طرح طی سه سال معادل ۲۲۲ میلیون دلار است که ۴۹ میلیون دلار اولیه در سال نخست از محل آورده پیمانکار (فاینانس) و بقیه آن به میزان ١٧٣ میلیون دلار از محل درآمدهای ناشی از تولید چاهها (عواید میدان) تامین می شود.

همچنین تعهد بازپرداخت به میزان ۲٣١ میلیون دلار با تضمین دولت است که براساس ماده (١۲) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور صورت می پذیرد.

ارزیابی اقتصادی و اولویت‌بندی پروژه حفاری چاهها براساس شاخصهای اقتصادی توسط معاونت بررسی امکانسنجی اقتصادی و مالی طرحهای مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران صورت گرفته و اولویت بندی اجرایی براساس موقعیت مکانی استقرار دکل حفاری (سکوهای سرچاهی) و موقعیت چاهها در نظر گرفته شده است.

این گزارش می افزاید: نتیجه شبیه‌سازی انجام شده توسط نرم افزارتعیین سبد بهینه طرحهای سرمایه ای نشان می دهد که این بسته براساس شاخصهای اقتصادی ارزش زمان حال، نرخ بازده داخلی و قیمت تمام شده نفت خام (دلار بر بشکه) دارای مزیت اقتصادی است.

شایان ذکر است: مراحل اجرایی پروژه پس از اخذ مجوز شورای اقتصاد در چارچوب ماده (١۲) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و انجام مراحل قانونی انتخاب پیمانکار، در چارچوب اولویت بندی مشخص شده برای حفاری چاهها، توسط شرکت نفت فلات قاره ایران برنامه ریزی و پیگیری خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: