اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۳۵۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - 04 September 2023
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در یادداشتی به موضوع «پیشگیری هنرمندانه از جرم و ضرورت بهره‌گیری از رسانه و هنر برای آگاهی‌بخشی افکار عمومی و مقابله فرهنگی و اساسی با شکل‌گیری جرائم» پرداخته است.
یادداشت معاون قوه قضاییه درباره پیشگیری هنرمندانه از جرمبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس به نقل از قوه قضاییه، یادداشت اصغر جهانگیر به شرح زیر است: 

پیشگیری هنرمندانه از جرائم

مقوله امنیت اجتماعی و مقابله با جرائم از راهبردهای اساسی در جوامع پیشرفته و پیشرو است. هرچقدر میزان جرم و تخلف در جامعه‌ای افزایش یابد در واقع حریم اجتماعی مردم نقض شده و احساس امنیت، ضربه می‌خورد بنابراین اگر ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی در جامعه‌ای رو به فزونی نهد آن چیزی که بیش از همه به چشم می‌آید نبود یک نقشه راه (Road map) است.

ناگفته پیداست که مسئولیت خطیر و حساس عدلیه و ضابطان قضایی در چرخه «امنیت اجتماعی» بر کسی پوشیده نیست اما باید توجه داشت که هر سه قوه و تمام نهادهای مرتبط در این زمینه مسئول هستند و باید نقش خود را در پیدایش هرچه پررنگ‌تر احساس امنیت برای آحاد مردم ایفا کنند.

همه عقلا و صاحبنظران گواهی می‌دهند که بهترین راه برای مقابله با جرائم و به تبع آن تضمین امنیت اجتماعی، موضوع راهبردی «پیشگیری از جرم» است که در اینجا نیز باید گفت مساله پیشگیری از وقوع جرم یک عزم ملی می‌طلبد و یک امر فراقوه‌ای است.

نکته‌ای که در این نوشته قابل اعتناست  و در واقع رکن اصلی این وجیزه به حساب می‌آید این است که به موازات تحولات پرشتاب در حوزه مسائل اجتماعی و شکل‌گیری جرائم نوظهور باید در مسیر مقابله با جرائم و بهره‌گیری از قاعده عقلانی «پیشگیری بهتر از درمان است» از روش‌ها و رویکردهایی در امر پیشگیری از وقوع جرم بهره برد که اثری ماندگار و پایدار داشته باشد و به مثابه پادزهری است که ریشه جرم را می‌خشکاند.

تجربه طولانی و مستمر در امر پیشگیری از  وقوع جرم در جامعه ایرانی – اسلامی ما نشان می‌دهد علاوه بر «پیشگیری کیفری» باید از مقوله «پیشگیری فرهنگی» هم استفاده کرد و اینجاست که باید از «هنر» و «رسانه» در پیشگیری از جرم بهره برد.

باید به مدد «هنر» و اثر معجزه آسای «رسانه» به قلب جرائم و آسیب‌های اجتماعی زد و چراغ پر فروغ روشنگری و آگاهی را برای افکار عمومی روشن ساخت تا فرصت‌ها عیان و نمایان شود و بذر امید و اعتماد در جامعه بروید.

همانطور که رهبر حکیم انقلاب اسلامی در ماه‌های اخیر و خطاب به قوای مختلف بر مساله «اطلاع‌رسانی هنرمندانه» در جهت تبیین خدمات و دستاوردها برای مردم تاکید فرمودند؛ می‌توان با بهره‌گیری از فرمایش دقیق و نگاه عمیق، بر پیشگیری هنرمندانه از جرم متمرکز شد و با کمک اصحاب رسانه و هنر، آثاری ماندگار برای امنیت اجتماعی برجای گذاشت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با تکیه بر سند تحول قضائی و پیگیری و رهگیری اقداماتی که منجر به پیشگیری از وقوع جرائم گردد؛ در برنامه خود بیش از پیش بر رویکرد فرهنگی و استفاده از هنر در پیشگیری از جرم متمرکز خواهد بود.

انتظار می‎رود همه صاحبنظران و اندیشمندان در حوزه مسائل رسانه، ارتباطات، اجتماعی و قضائی و عدلیه، معاونت پیشگیری از وقوع جرم را در این میدان حساس و سرنوشت‌ساز یاری نمایند و نقطه نظرات خودشان را از ما دریغ ننمایند.
نام:
ایمیل:
* نظر: