اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۵۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - 21 August 2023
طبق قرار نهایی بازپرسی در پرونده گروه رستمی‌صفا، ۴۶ متهم در این پرونده شناسایی شدند.
۶۰ دلیل برای جلب دادرسی متهمان گروه رستمی‌صفابه گزارش عصرپرس، طبق قرار نهایی بازپرسی در پرونده گروه رستمی‌صفا، ۴۶ متهم در این پرونده شناسایی شدند. بعد از تحقیقات انجام شده، اتهامات ۷ نفر از این افراد محرز و مسلم تشخیص داده شد، در مورد ۳ نفر به دلیل فوت، قرار موقوفی تعقیب صادر شد و در خصوص متهمان دیگر به دلیل فقدان ادله اثباتی در احراز رکن مادی و معنوی جرم، قرار منع تعقیب صادر شد.

متهمان اصلی این پرونده، محمد رستمی‌صفا، مالک گروه صنعتی رستمی‌صفا، به همراه مهدی و امیرحسین رستمی‌صفا، پسران وی هستند.

طبق تحقیقات انجام شده و ادله جمع‌آوری شده در مرحله بازپرسی پرونده، ۶۰ دلیل برای جلب به دادرسی متهمان آورده شده که به طور خلاصه بیان می‌شود:

۱- گزارش مورخ ۱۳۹۳/۹/۱۸ معاونت حقوقی سازمان اطلاعات سپاه مبنی بر عدم تادیه بدهی‌های محمد رستمی‌صفا به دلایل نامعلوم

۲- گزارش مورخ ۱۳۹۳/۱۱/۲ سازمان اطلاعات سپاه به رئیس قوه قضاییه وقت در خصوص تخلفات گروه رستمی‌صفا مبنی بر عدم تمکین در پرداخت تعهدات بانکی و خروج سرمایه از کشور با تهیه اسناد خلاف واقع و گشایش اعتبارات اسنادی ارزی

۳- شکوائیه بانک تجارت

۴-شکوائیه بانک پارسیان

۵- شکوائیه بانک توسعه صادرات

۶- شکوائیه بانک ملی

۷- شکوائیه بانک سپه

۸- گزارش مورخ ۱۳۹۳/۱۱/۲۶ معاون حقوقی سازمان اطلاعات سپاه که در آن اهم تخلفات متهمان ذکر شده است.

۹- گزارش مورخ ۱۳۹۴/۱/۲۲ سازمان بازرسی کل کشور که در آن عمده تخلفات گروه رستمی‌صفا در دریافت تسهیلات کلان معرفی شده است و مانده مطالبات بانک پارسیان از محمد رستمی‌صفا و اشخاص وابسته بیان شده است.

۱۰- گزارش مورخ ۱۳۹۴/۳/۱۷ سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با تخلفات مربوط به تسهیلات ریالی مرتبط با شرکت حمل و نقل بین‌الملی برادران مجد پور در بانک پارسیان

۱۱- مستندات جمع‌آوری شده و تحقیقات انجام شده از بانک‌های شاکی شامل: بانک‌های پارسیان، ملی، تجارت، سپه و توسعه صادرات

۱۲- گزارشات ارسالی از معاونت حقوقی سازمان اطلاعات سپاه و گزارشات واصله از سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر تشکیل شرکت‌های متعدد توسط محمد رستمی صفا اشخاص حقیقی و حقوقی وابسته طی سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶ جهت دریافت منابع ارزی و ریالی کلان نظام بانکی کشور

۱۳- گزارش مورخ ۱۳۹۴/۱۲/۱ و ضمیمه ۵۵ صفحه‌ای ارسالی از معاونت حقوقی سازمان اطلاعات سپاه در خصوص تخلفات گروه رستمی‎ صفا در دریافت تسهیلات و اعتبارات از بانک‌های ملی و پارسیان

۱۴- گزارش سازمان بازرسی کل کشور، گزارش معاونت حقوقی سازمان اطلاعات سپاه و نظریه هیات سه نفره کارشناسی رسمی دادگستری مبنی بر دریافت تسهیلات توسط محمد رستمی‌صفا با مشارکت و معاونت دیگر متهمان پرونده

۱۵- دریافت تسهیلات توسط محمد رستمی‌صفا با مشارکت و معاونت و پیگیر‌های پرونده در طول سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹ در قالب ۳۴ فقره قرارداد که برخی از آن‌ها در محل و سرفصل قانونی خود هزینه نشده و برای برخی برگ سبز ارایه نشده است.

۱۶- دریافت تسهیلات از بانک پارسیان توسط متهم محمد رستمی‌صفا با مشارکت و معاونت متهمان پرونده بابت شرکت گروه صنعتی آمل در طول سال‌های ۱۳۹۰ - ۱۳۸۲ در قالب ۲۷ فقره قراداد تسهیلات ریالی و در قالب ۷ فقره اعتبار اسنادی تسهیلات ارزی که تعداد ۲۵ فقره از ۲۷ فقره تسهیلات ریالی در خارج از محل و سرفصل قانونی هزینه شده و در مورد بخشی از آن برگ سبز گمرکی ارائه نشده، به عبارت دیگر متهم این منابع ارزی را از کشور خارج و به نفع خود در خارج از کشور سرمایه گذاری کرده است.

۱۷- دریافت تسهیلات ریالی در قالب ۲۱ فقره قرارداد به نام شرکت نورد لوله صفا طوس، و تسهیلات ارزی در قالب ۱۳ فقره اعتبار اسنادی ارزی توسط محمد رستمی‌صفا در طول سال‌های ۱۳۹۰ -۱۳۸۲ که تعداد ۲۱ فقره تسهیلات ریالی در سر فصل قانونی هزینه نشده و برای رقمی بالغ بر ۲ میلیون دلار، برگ سبز گمرکی ارائه نشده است.

۱۸- دریافت تسهیلات ریالی از بانک پارسیان توسط شرکت تولیدی صنعتی استاد، یکی دیگر از شرکت‌های محمد رستمی‌صفا، در قالب ۱۷ فقره قرارداد که تعداد ۱۵ فقره از این تسهیلات در سرفصل قانونی خود هزینه نشده است.

۱۹- دریافت تسهیلات ریالی از بانک پارسیان توسط محمد رستمی‌صفا از طریق شرکت خیام استیل در طول سال‌های ۱۳۹۰- ۱۳۸۴ در قالب ۱۶ فقره قرارداد، و دریافت مبالغ کلان ارزی در قالب ۷ فقره اعتبارات اسنادی که تعداد ۱۵ فقره از ۱۶ فقره قرارداد تسهیلات ریالی در سرفصل قانونی خود هزینه نشده است.

۲۰- دریافت تسهیلات ریالی از طریق شرکت ورق و گالوانیزه سروش ری یکی دیگر از شرکت‌های محمد رستمی‌صفا، در طول سال‌های ۱۳۹۰ - ۱۳۸۵ در قالب ۵ فقره قرارداد تسهیلات ریالی از بانک پارسیان که تعداد ۳ فقره از این تسهیلات در سرفصل قانونی خود هزینه نشده است.

۲۱- دریافت تسهیلات ریالی توسط محمد رستمی‌صفا به نام شرکت حمل و نقل بین‌المللی برادران مجدپور در طول سال‌های ۱۳۹۰ - ۱۳۸۴ در قالب ۷ فقره قرارداد تسهیلات ریالی که ۴ فقره از ۷ فقره قرارداد تسهیلات ریالی در سر فصل قانونی خود هزینه نشده است.

۲۲- محمد رستمی‌صفا به نام یک شخص حقیقی در طول سال‌های ۱۳۸۹- ۱۳۸۴ در قالب ۱۶ فقره قرارداد، تسهیلات ریالی و در قالب ۲۰ فقره اعتبار اسنادی ارزی، مبالغ کلانی ین ژاپن از بانک پارسیان دریافت کرده است که: از این تعداد، ۱۱ فقره تسهیلات ریالی در محل خود هزینه نشده و در مورد بخش زیادی از ارقام دلاری و یورویی آن برگ سبز گمرکی ارائه نشده است.

۲۳- طبق نظریه هیات کارشناسی رسمی دادگستری از مجموع ۱۶۵ فقره قرارداد تسهیلات ریالی مربوط به شرکت‌های گروه رستمی‌صفا و اشخاص وابسته در بانک پارسیان تعداد ۱۲۳ فقره تسهیلات ریالی در محل و سرفصل خود هزینه نشده و از مجموع ۱۰۱ فقره اعتبار اسنادی که در ۱۸۶ پارت گشایش یافته در خصوص تعداد ۴۳ پارت، کالا وارد کشور نشده است و به عبارتی ارز از کشور قاچاق شده و برگ سبز گمرکی ارائه نشده است.

۲۴- طبق تحقیقات و مستندات، متهمان محمد رستمی‌صفا، مهدی و امیر حسین رستمی‌صفا به عنوان مالکین و مدیران شرکت‌های نورد لوله صفا و نورد پروفیل ساوه با همکاری متهمان دیگر پرونده در طول سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ با گشایش هفت فقره اعتبار اسناد ارزی ارقام کلانی به یورو از بانک تجارت دریافت کردند و در طول سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۵ نیز پنج فقره اعتبار اسنادی ریالی از بانک تجارت دریافت کردند.

۲۵- حسب نظریه هیات کارشناسی رسمی دادگستری، محمد رستمی‌صفا به همراه اشخاص وابسته به دفعات و در قالب ۱۰۱ فقره اعتبار اسنادی و دفعات دیگر از بانک پارسیان مبالغ کلان ارزی، به شکل دلار، درهم، ین و یورو از بانک پارسیان ارز دریافت کردند.

۲۶- شکایت واصله از بانک توسعه صادرات و مستندات و دلایل مبنی بر اینکه متهمان محمد، مهدی و امیر حسین رستمی صفا با همکاری دیگر متهمان پرونده به موجب شش فقره اعتبار اسنادی ارزی مبالغ کلان ارزی و یورویی از این بانک دریافت کرده‌اند.

۲۷- دریافت مبالغ کلان دلاری از بانک سپه توسط محمد رستمی‌صفا با مشارکت و معاونت دیگر متهمان پرونده در طول سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴در قالب اعتبار اسنادی

۲۸- گزارش مورخ ۱۳۹۴/۱/۲۲ معاون نظارت بازرسی امور اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور که در آن به دریافت تسهیلات و اعتبارات ارزی و ریالی کلان توسط گروه رستمی صفا از بانک‌های کشور اشاره شده است.

۲۹- گزارش مورخ ۱۳۹۴/۱/۲۹ معاونت نظارت و بازرسی امور اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور که در آن ضمن اشاره به اینکه مرتضی رمضانی قمی یک شخص حقیقی مرتبط با محمد رستمی‌صفا تسهیلات ارزی و ریالی را با تقاضای محمد رستمی صفا از بانک پارسیان دریافت و در حق محمد رستمی صفا پرداخت کرده است.

۳۰- نتیجه تحقیقات بازپرسی مبنی بر اینکه عمده اعتبارات اسنادی گشایش شده به ذینفعی شرکت ساتیکو سوئیس انجام شده که متعلق به محمد رستمی‌صفا بوده و فاکتور‌های صادره بابت دادگستری کل استان تهران معرفی معاملات پایه جهت دریافت ارز از بانک‌های شاکی بابت واردات کالا از شرکت ساتیکو که متعلق به خود محمد رستمی‌صفاست انجام شده و این امر ذینفع واحد بودن متقاضی اعتبار اسنادی و ذینفع اعتبار اسنادی را اثبات می‌کند.

۳۱- مشخص شدن این موضوع که یکی از شرکت‌های وابسته به محمد رستمی صفا که بعضاً ذینفع اعتبارات اسنادی گشایش یافته در بانک‌های شاکی بوده، شرکت الفا استیل است. محمد رستمی‌صفا در تحقیقات انجام شده ضمن اعلام مالکیت تام شرکت آلفا استیل اظهار داشته که این شرکت را به قیمت ۶۵ میلیون یورو خریداری کرده و سهام شرکت آلفا استیل به نام شرکت ساتیکو است.

۳۲- طبق تحقیقات انجام شده یکی از شرکت‌های متعلق به محمد رستمی‌صفا در خارج از کشور شرکت ادپیکو است. این شرکت در شهر ابوظبی امارات واقع شده و متهم در جلسات بازجویی نزد ضابطین اظهار داشته که ۴۹ ٪ سهام شرکت ادپیکو به نام شرکت ساتیکو بوده که در اختیار آقای ارفع‌زاده است و ۵۱٪ آن هم به نام اسپانسر محلی است.

۳۳- یکی از شرکت‌های مرتبط با محمد رستمی‌صفا که تسهیلات کلانی از جانب بانک پارسیان دریافت کرده شرکت حمل و نقل بین‌الملل ریلی برادران مجدپور است که در گزارش معاون نظارتی بازرسی امور اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور در این خصوص آمده: سابقه پرداخت تسهیلات به شرکت حمل نقل بین‌المللی برادران مجدپور به سال ۱۳۸۴ بازمی‌گردد که به دلیل عدم پرداخت مطالبات بانک پارسیان تسویه تسهیلات از طریق اعطاء تسهیلات جدید مطرح و پرداخت تسهیلات جدید در قالب مشارکت مدنی در تاریخ ۱۳۹۰/۱۲/۱ به تصویب هیت مدیره بانک پارسیان می‌رسد و در ادامه با پرداخت مبلغ فوق در قالب قراداد مشارکت مدنی بدهی تسویه می‌شود.

۳۴- دریافت مبالغ کلان به یورو در قالب یک فقره اعتبار اسنادی توسط محمد رستمی‌صفا، مهدی رستمی صفا و امیر حسین رستمی‌صفا به عنوان مدیران شرکت نورد ولوله صفا در سال ۱۳۸۵ از بانک ملی ایران هامبورگ آلمان که بابت این منابع ارزی کالایی وارد کشور نشده است.

۳۵- دریافت ارز در قالب یک فقره اعتبار اسنادی توسط شرکت ذوب آهن و نورد البرز با نام جدید شرکت فولاد البرز تاکستان با امضا حسن مصیب‌زاده به عنوان مدیرعامل شرکت از شعبه فردوسی بانک ملی در سال ۱۳۸۲ که بابت عمده این اعتبار اسنادی کالایی وارد کشور نشده است.

۳۶- دریافت تسهیلات از طریق مشارکت محمد رستمی‌صفا و مرتضی طالقانی و مصطفی بهزادی در قالب یک فقره قرارداد مشارکت مدنی

۳۷- دریافت ارز توسط متهمان محمد، امیرحسین و مهدی رستمی‌صفا به عنوان مدیران شرکت نورد پروفیل ساوه در سال ۱۳۸۵ از بانک ملی شعبه مرکزی

۳۸- شرکت نورد و پروفیل ساوه با امضای محمد رستمی صفا به عنوان مدیر عامل در سال ۱۳۸۱ در قالب یک فقره اعتبار اسنادی ارزی از بانک ملی شعبه مرکزی که ذینفع این اعتبار اسنادی شرکت ساتیکو بوده است.

۳۹- مستندات ارسالی از بانک ملی ایران مبنی بر گشایش یک فقره اعتبار اسنادی ارزی در سال ۱۳۸۱، توسط شرکت نورد و پروفیل ساوه با امضاء محمد رستمی‌صفا به عنوان مدیرعامل و به ذینفعی شرکت ساتیکو از شرکت‌های متعلق به محمد رستمی‌صفا در خارج از کشور که بابت این اعتبار اسنادی کالایی وارد کشور نشده است.

۴۰- دریافت مبلغ کلان ارزی توسط محمد رستمی‌صفا به عنوان مدیر عامل شرکت نورد و لوله صفا به موجب اعتبار اسنادی از بانک ملی شعبه مرکزی که بابت این اعتبار کالایی وارد کشور نشده است.

۴۱- دریافت یک فقره اعتبار اسنادی ارزی توسط محمد رستمی‌صفا به عنوان مدیر عامل شرکت نورد و پروفیل ساوه در سال ۱۳۸۲ از بانک ملی شعبه مرکزی بدون ارائه برگ سبز گمرکی

۴۲- دریافت تسهیلات توسط محمد رستمی‌صفا و دیگر متهمان پرونده به عنوان مدیران شرکت نورد و لوله صفا از حساب ذخیره ارزی رقمی که این مبلغ طبق مستندات ارایه شده در سر فصل تعریف شده هزینه نشده است.

۴۳- دریافت ارز توسط محمد رستمی‌صفا به عنوان مدیر عامل شرکت نورد و پروفیل ساوه، به موجب یک فقره اعتبار اسنادی از بانک ملی شعبه مرکزی بدون ارائه برگ سبز گمرکی

۴۴- پرداخت ۸ میلیون درهم به موجب اعتبار جاری نزد شعبه ابوظبی امارات عربی به گروه رستمی صفا

۴۵- دریافت ۶ فقره اعتبار اسنادی ارزی توسط محمد رستمی‌صفا به همراه دیگر متهمان مربوط، در طول سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ از بانک ملی و دریافت یک فقره اعتبار اسنادی در طول سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳در قالب دو فقره قرارداد تسهیلات ارزی از شعبه هامبورگ و شعبه مرکزی بانک ملی ایران. همچنین متهم از بانک ملی شعبه ابوظبی در قالب قراداد اعتبار جاری رقم بالغ بر ۸ میلیون درهم دریافت کرده است.

۴۶- گزارشات ارسالی از بانک تجارت در تاریخ ۱۵/۲/۱۳۹۸ مبنی بر دریافت هفت فقره اعتبار اسنادی توسط محمد رستمی‌صفا از طریق شرکت نورد و لوله صفا که ذیفع تمام این اعتبارات اسنادی و منابع ارزی محمد رستمی‌صفا در قالب دو شرکت بوده است.

۴۷- دریافت ۲۹ فقره اعتبار اسنادی که ذینفع تمام این اعتبارات اسنادی، شرکت ساتیکو متعلق به محمد رستمی‌صفا در خارج از کشور بوده است که ذینفع واحد بودن متقاضی گشایش اعتبار اسنادی و ذینفع اصل اعتباری اسنادی، تقلب و مغایرت در نوع و ارزش کالا وارده یا کالای اظهار شده را می‌تواند در پی داشته باشد.

۴۸- طبق نامه مورخ ۱۳۹۸/۲/۲۳ اداره کل حقوقی بانک ملی ایران، ۴ فقره اعتبار اسنادی به شرکت ساتیکو به عنوان ذینفع اعتبار اسنادی معرفی شده و منابع ارزی در حق این شرکت پرداخت شده است.

۴۹- اعطای تسهیلات از محل حساب ذخیره ارزی از طریق شعبه مرکزی بانک ملی ایران در سال ۱۳۸۲ به شرکت نورد لوله صفا متعلق به محمد رستمی‌صفا و اعطای تسهیلات ارزی از طریق شعبه هامبورگ بانک ملی ایران به این شرکت و اعطای یک فقره اعتبار اسنادی به مبلغی بالغ بر ۹ میلیون یورو ارز در حق شرکت نورد و پروفیل ساوه

۵۰- نامه مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۲۷ اداره کل دعاوی بانک توسعه صادرات مبنی بر گشایش اعتبارات اسنادی از منابع ارزی به نفع محمد رستمی‌صفا و شرکت‌های متعلق به وی؛ ذینفع این اعتبارات اسنادی باز هم شرکت ساتیکو در خارج از کشور بوده است.

نکته قابل توجه این است که یکی از روش‌های اصلی و متداول در قاچاق ارز از کشور در قالب قرارداد‌های اعتبار اسنادی؛ یکی بودن متقاضی گشایش اعتبار اسنادی با ذینفع اعتبار اسنادی است که متهم محمد رستمی‌صفا از این روش استفاده کرده است.

۵۱- اظهارات مدیران بانک سپه در جلسه بازپرسی مورخ ۱۳/۸/۱۳۹۸ مبنی بر گشایش هشت فقره اعتبار اسنادی ارزی برای شرکت‌های محمد رستمی‌صفا و شش اعتبار اسنادی ارزی و سه فقره اعتبار اسنادی دیگر بدون ارائه برگ سبز گمرکی

۵۲- گزارش مورخ ۱۳۹۳/۹/۱۸ معاونت حقوقی سازمان اطلاعات سپاه، مبنی بر بیان روش تخلفات محمد رستمی‌صفا

۵۳- گزارش مورخ ۱۳۹۳/۱۱/۲ رئیس سازمان اطلاعات سپاه خطاب به رئیس قوه قضاییه

۵۴- گزارشات واصله از بانک پارسیان و نظریه هیات کارشناس رسمی دادگستری

۵۵- گزارش مورخ ۱۳۹۳/۱۲/۲۶ معاونت حقوقی سازمان اطلاعات سپاه حاوی اهم تخلفات متهمان پرونده

۵۶- اظهارات نمایندگان حقوقی بانک پارسیان در جلسه بازپرسی ۱۳۹۸/۴/۵

۵۷- در این دلیل مجموع منابع ارزی و ریالی که توسط محمد رستمی‌صفا و شرکت‌ها و اشخاص وابسته به وی که از بانک‌های شاکی اخذ شده است، به تفصیل ذکر شده است.

۵۸- تشکیل شرکت‌هایی در خارج از کشور به منظور دخالت در عملیات مجرمانه در داخل کشور توسط محمد رستمی‌صفا و مالکین شرکت‌های دریافت‌کننده تسهیلات و اعتبارات. در گزارش سازمان اطلاعات سپاه، مشخصات ۲۰ شرکت متعلق به محمد رستمی‌صفا در خارج از کشور معرفی شده که هیات مدیره عمده این شرکت‌ها اعضای خانواده محمد رستمی‌صفا و اشخاص وابسته و مرتبط به او بودند.

۵۹- شکایت واصله از بانک تجارت و مستندات ارایه شده از جانب این بانک در هشت فقره از اعتبارات اسنادی ارزی گشایش شده در این بانک به تقاضای شرکت‌های گروه رستمی‌صفا

۶۰- شکایت واصله از بانک سپه و مستندات ارایه شده در دو فقره اعتبار اسنادی گشایش شده به نفع شرکت‌های گروه رستمی‌صفا به ذینفعی شرکت ساتیکو

در نهایت به موجب این ۶۰ دلیل که تفصیل آن در دادنامه آمده است، برای متهمان این پرونده قرار جلب دادرسی صادر شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: